Jag tänkte att Sverige aldrig haft ishavskust, förutom under unionen. Men då hade aldrig storhertigdömet det heller alltså.Hans skrev: ↑27 februari 2025, 10:09https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of ... %93Russia)
MVH
Hans
Finsk frågelåda
Re: Finsk frågelåda
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Inte ens under unionen hade Sverige ishavskust.
-
adlercreutz
- Medlem
Det gjordes (minst) ett halvhjärtat försök, med en skans i Alta.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Baltzar_Beck
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Baltzar_Beck
Nej, men Norge hade.
Jag passar på att påminna om följande: Den 30 november 2026, klo 9.00 bryts sigillet på Antti J Rantamaas helt slutna samling i Riksarkivet, Helsingfors. Rantamaa var präst, rikdsdagsman i centerpartiet och en hård kritiker av kommunismen. Hans parti var centerpartiet/agrarerna. Av någon orsak ville Rantamaa att hans arkiv öppnas just då det gått exakt 87 år sedan vinterkriget började. Men sedan det deponerades så har Riksarkivet slutat ha öppet på måndagar, så det blir kanske följande dag det sker, alltså tisdag 1.12.2026.
Kanske det tillåts en liten och rolig berättelse i samband med honom? Han berättade att kort efter det Gagarin gjort sitt varv runt jorden så hade Hertta Kuusinen i ett tal utropat "Snart erövrar vi hela världsrymden!".
- Vilka vi? hade någon, kanske Rantamaa jälv undrat.
- Vi, Sovjetunionen och folkdemokraterna, svarade Hertta Kuusinen.
Rantamaa hade då påmint Hertta Kuusinen att ifall hon tänker ge sig ut i rymden för att plantera Sovjetunionens flagga på olika himlakroppar så skulle det ta 77.000 år för en Vostok kapsel att flyga till det närmaste solsystemet Alpha Centauri.
- Där har fru folkdemokrat en passlig och kort resa att se fram emot! Men snabbt kommer det inte att gå!
Kanske det tillåts en liten och rolig berättelse i samband med honom? Han berättade att kort efter det Gagarin gjort sitt varv runt jorden så hade Hertta Kuusinen i ett tal utropat "Snart erövrar vi hela världsrymden!".
- Vilka vi? hade någon, kanske Rantamaa jälv undrat.
- Vi, Sovjetunionen och folkdemokraterna, svarade Hertta Kuusinen.
Rantamaa hade då påmint Hertta Kuusinen att ifall hon tänker ge sig ut i rymden för att plantera Sovjetunionens flagga på olika himlakroppar så skulle det ta 77.000 år för en Vostok kapsel att flyga till det närmaste solsystemet Alpha Centauri.
- Där har fru folkdemokrat en passlig och kort resa att se fram emot! Men snabbt kommer det inte att gå!
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Den svenske konstnären Ragnar Sandberg är på väg till Rom. Så här skriver han i sin dagbok den 29/5 1956:
" På nattåget till Köpenhamn. Då jag kommer in i min koj och ligger och läser, kommer det plötsligt in en pojke. Han presenterar sig, är kapten i finska armén och heter Pekka Airaksinen. Han berättar att han ska ta värvning i främlingslegionen. Han har duellerat med en nittonåring, en löjtnant, och tillägger: "Jag skjuter aldrig bom..." Han är upphetsad av sprit, ibland tränger tårarna fram under ögonlocken. Översten hade sagt: " Jag trodde Ni blivit för gammal för såna här dumheter. Jag ska låta sju dagar gå, innan jag sätter igång undersökning. Ni har alltså sju dagar på er att försvinna."
Han har slagits i Karelen, Charkov, i Indokina, i Algeriet, i Grekland etc...
- Då kan Ni Ert jobb?
-Ja.
-Och hur kom Ni till Charkov?
-Jag tillhörde dem som sändes av President Ryti till tyska armén för att lära krigföring av tyskarna, 1942-1943. Men de hade en helt annan form av krigföring, den passar inte för oss finnar.
- Åh, då kanske Ryti var lite nazist trots allt?
Han svarar:
-Jag var nazist.
Han fortsätter:
-Jag har slagits och skall slåss mot kommunismen överallt där det finns en möjlighet att bekämpa den...
-Och Ni tror att man kan bekämpa idéer med vapen?
Han är tyst ett ögonblick:
-Nej, det har Ni rätt i att det är något annat."
Antar att han redan är i främlingslegionen - men bortsett från det: En sann historia...? Vad tror ni?
Hans K
" På nattåget till Köpenhamn. Då jag kommer in i min koj och ligger och läser, kommer det plötsligt in en pojke. Han presenterar sig, är kapten i finska armén och heter Pekka Airaksinen. Han berättar att han ska ta värvning i främlingslegionen. Han har duellerat med en nittonåring, en löjtnant, och tillägger: "Jag skjuter aldrig bom..." Han är upphetsad av sprit, ibland tränger tårarna fram under ögonlocken. Översten hade sagt: " Jag trodde Ni blivit för gammal för såna här dumheter. Jag ska låta sju dagar gå, innan jag sätter igång undersökning. Ni har alltså sju dagar på er att försvinna."
Han har slagits i Karelen, Charkov, i Indokina, i Algeriet, i Grekland etc...
- Då kan Ni Ert jobb?
-Ja.
-Och hur kom Ni till Charkov?
-Jag tillhörde dem som sändes av President Ryti till tyska armén för att lära krigföring av tyskarna, 1942-1943. Men de hade en helt annan form av krigföring, den passar inte för oss finnar.
- Åh, då kanske Ryti var lite nazist trots allt?
Han svarar:
-Jag var nazist.
Han fortsätter:
-Jag har slagits och skall slåss mot kommunismen överallt där det finns en möjlighet att bekämpa den...
-Och Ni tror att man kan bekämpa idéer med vapen?
Han är tyst ett ögonblick:
-Nej, det har Ni rätt i att det är något annat."
Antar att han redan är i främlingslegionen - men bortsett från det: En sann historia...? Vad tror ni?
Hans K
-
Femtiotrean
- Medlem
Konstnären har rest med en mytoman. Eller så tycker konstnären att en bra berättelse är en bra berättelse.
Nittonårig löjtnant i fredstid! Duellerande finnar! Överste från mer romantiska tider!
Om kaptenen verkligen var en kapten och hette Pekka Airaksinen, så skulle man kunna söka hans namn i gamla officersmatriklar, men jag tror inte att det skulle vara mödan värt.
Nittonårig löjtnant i fredstid! Duellerande finnar! Överste från mer romantiska tider!
Om kaptenen verkligen var en kapten och hette Pekka Airaksinen, så skulle man kunna söka hans namn i gamla officersmatriklar, men jag tror inte att det skulle vara mödan värt.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Är nog så - har inte hittat en Pekka Airaksinen...men, ändå, en bra historia! Som jag helt enkelt ville bjuda på!Femtiotrean skrev: ↑16 augusti 2025, 14:43Konstnären har rest med en mytoman. Eller så tycker konstnären att en bra berättelse är en bra berättelse.
Hans K
Tro inte på 53'an. Han kommer snart säkert påstå att filmen 'Sisu' inte är en dokumentär.
MVH
Hans
MVH
Hans