Några gamla pistoler

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Maskinpistol M.12, mordoffer & kommandotrupper

Inlägg av varjag » 6 september 2013, 12:13

Till de intressantare varianterna hörde M.12/P16 – med ett förlängt magasin fattande 16 patroner
och ’’halv-och helfart’’ -
M12-P16.jpg
Dessa debuterade 1915-16, i K.u.K. Fliegertruppe -i luftstridskrafterna! Innan den synkroniserade kulsprutan blev allmän och flygarna artigt skjöt på varandra med pistoler, revolvar och automatgevär......
tidig luftstrid mellan gentlemän.png
tidig luftstrid mellan gentlemän.png (486.66 KiB) Visad 3872 gånger
Österrikes flygplanskulspruta, Schwarzlose - var sämre lämpad för synkroniserad eld genom propellerfältet, än t.ex. den tyska Spandau eller den engelska Vickers, så dom gick längre på pistoltemat än de flesta....Vad sägs om den österrikiska Dobbelpistole M.12, - ett par maskinpistoler i dubbellavettage – det var rediga grejor att schasa ryska, rumänska och italienska flygare med 1915-1916 :)
Dobbelpistole M.12.jpg
Dobbelpistole M.12.jpg (46.15 KiB) Visad 3872 gånger
Till de mera illustra offren för Steyr M12/P16, hör den österikiske kanslern Engelbert ’’Millimetternich’’ Dollfuss i Wien 1934. Han skjöts ihjäl just med en salva ur en av dessa helautomatiska pistoler av österrikiska nazister.

Tillverkningen fortsatte till 1919 då omring 300 000 producerats. Efter Österrikes Anschluss
till Tyskland 1938 kom Wehrmacht i besittning av omkring 60 000 av dessa pistoler. Dessa
’’ändrades’’ till de tyska standardkalibern – 9mm Para fick beteckningen Pistole M12 (ö). Ett antal av dessa, var ’’select-fire’’ M12/P16’s som p.g.a. sin otymplighet – fick de längre magasinet ’’amputerat’’ tillbaka till åtta patroners kapacitet.
Dessa hamnade i tjänst under Andra Världskriget hos det tyska Abwehrs kommandotrupper som rena attentatsvapen. Både med & utan ljuddämpare.

Eller som en f.d. Abwehrmann skrev – ’’en lätt tryckning, 3-4 skott automateld – och man hoppades att målet hade haft ett angenämt liv.....’’ :roll:

forts. följer...

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Maskinpistol M.12, mordoffer & kommandotrupper

Inlägg av Hans » 6 september 2013, 14:00

varjag skrev:Dobbelpistole M.12
Stort tack, hade jag aldrig hört talas om. Vill ha.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Några gamla pistoler

Inlägg av lampros » 6 september 2013, 14:43

Tack varjag för denna tråd. Jag började läsa den först idag och fann en guldgruva. Absolutely tops!

Intressant att du bl.a tar upp estetiska aspekter. Som när man skulle nytillverka Lugern för USA efter kriget men köparna ansåg kolven för ful = för schweizisk, som det ju var. Estetiken spelar roll, utseendet är viktigt. Jämte detta att en pistol ska kunna skjuta och träffa också.

Visst är Lugern/Parabellum oöverträffad i sin form, men även svenska pistol m/07 och Walter PPK har sin diskreta charm anser jag.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 6 september 2013, 18:38

Och vad om denna?
HP.jpg
HP.jpg (70.81 KiB) Visad 3819 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 6 september 2013, 19:04

Tillsammans med m/1911 arketypen för en pistol. Fin.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 6 september 2013, 22:19

Måste väl vara en av de allra första maskinpistolerna?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 7 september 2013, 07:06

@Bojerud: jag gissar att det är en Walther HP, stram elegans. Lite googling har nu lärt mig att Walter PPK (Polizeipistole Kriminalmodell) är en helt annan pistol, även känd som James Bonds vapen. (Han hade ju en Beretta först, men en läsare sa då åt honom att en agent skulle aldrig ha en sådan pickadoll. När det begav sig var PPK tydligen det bästa. Sa läsaren ifråga. Ian Fleming ändrade då utrustningen för sin agent.)

Vad gäller andra pistoler jag gouterar kan nämnas SIG Neuhausen. Den jag en gång sköt med var i kal .22 och hade träkolv.

Jag ska passa på att ställa en fråga till varjag (om någon annan vill svara går det också bra). Blånering har nämnts. Jag har stött på detta begrepp och vet ungefär vad det är, men med sakkunskapen till hands säger jag bara: vad har, i pistolsammanhang, blånering för funktion?

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 7 september 2013, 10:32

lampros skrev:Blånering har nämnts. Jag har stött på detta begrepp och vet ungefär vad det är, men med sakkunskapen till hands säger jag bara: vad har, i pistolsammanhang, blånering för funktion?
Rostskydd, väl?

Av vad jag minns av materialläran från gymnasiet, så borde vapenstål rosta enormt bra annars.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 7 september 2013, 10:59

Per Andersson skrev:
lampros skrev:Blånering har nämnts. Jag har stött på detta begrepp och vet ungefär vad det är, men med sakkunskapen till hands säger jag bara: vad har, i pistolsammanhang, blånering för funktion?
Rostskydd, väl?

Av vad jag minns av materialläran från gymnasiet, så borde vapenstål rosta enormt bra annars.
Ja visst. Nu har jag sett det på wikipedia också. http://sv.wikipedia.org/wiki/Blånering

Men om nu blånering är så viktigt, varför görs inte detta alltid? Den k-pist jag hade i lumpen hade, så vitt jag kunde se, pipa av ska vi säga "rått" vapenstål. Ingen blåton på den, som väl blånering ger. Blåneras inte all vapenmetall på fabriken eller hur är det?

varjag
Saknad medlem †

Re: Blånering (brunering/fosfatering etc.)

Inlägg av varjag » 7 september 2013, 11:57

lampros skrev:
Per Andersson skrev:
Rostskydd, väl?

Ja visst. Nu har jag sett det på wikipedia också. http://sv.wikipedia.org/wiki/Blånering

Men om nu blånering är så viktigt, varför görs inte detta alltid? Den k-pist jag hade i lumpen hade, så vitt jag kunde se, pipa av ska vi säga "rått" vapenstål. Ingen blåton på den, som väl blånering ger. Blåneras inte all vapenmetall på fabriken eller hur är det?
Blånering, brunering fosfatering m. fl. metoder - är all avsedda att rostskydda vapnet samt, ge dess metallytor en attraktiv
blåsvart lyster. Eller brunsvart eller ngnting mittemellan beroende på ytbehandlingens kvalitet och metodik.

Förfarandet är en hel vetenskap......

https://www.google.com.au/#q=bl%C3%A5nering+av+vapen

http://firearmshistory.blogspot.com.au/ ... luing.html

- och ngt jag inte rekommenderar amatören. Eller ens en expert-vapensmed för......Mindre ''touch-up'' arbeten kan lyckas
någorlunda, en helblånering efter total rengöring av ett gammal vapen - kostar mera än vapnet är värt.
Och lyckas sällan imitera dess fabriksnya lyster.

Och ja, alla vapen rostar! Och ja - alla kräver idog vapenvård - hela tiden! Orginalblånering bevaras bäst med arméns gamla recept: Rengöring/inoljning/anoljning - och vettig förvaring. Och ALDRIG varaktig kontakt med textil mot metallyta = rost.

En del vapen bl.a. ryska & franska och t.ex svensk k/pist m/45B - var lackerade i.s.f. blånerade = lättare underhåll.

Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 7 september 2013, 12:11

Tack för svaret.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 september 2013, 13:33

Per Andersson skrev:
Måste väl vara en av de allra första maskinpistolerna?
Ja, det var dom nog.Idén med en ''fullfartspistol'' - ligger mycket nära till hands för varje pistoltillverkare - men eldhastigheten
versus magasinskapaciteten - gör det hela opraktiskt. M12/P16 gjorde ett aktningsvärt försök bryta den vallen - :thumbsup:

Varjag

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Re: Blånering (brunering/fosfatering etc.)

Inlägg av Per Andersson » 7 september 2013, 19:55

varjag skrev: En del vapen bl.a. ryska & franska och t.ex svensk k/pist m/45B - var lackerade i.s.f. blånerade = lättare underhåll.
Billigare och enklare tillverkning också, väl?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 september 2013, 00:07

Visst är Lugern/Parabellum oöverträffad i sin form, men även svenska pistol m/07 och Walter PPK har sin diskreta charm anser jag.....
Det rör sig ju om två helt skilda ''layouts'', vilka bägge har sin ''personlighet och charm''.
Tyskarna speciellt, via Luger, Walther P.38, Walther P.1 långt in i efterkrigstiden - höll sig till mekanismer med frilagd pipa och
kortare mantel. Likadant som italienska Glisenti och japanska Nambu
''Papa-Nambu'' Modell 1915.jpg
''Papa-Nambu'' Modell 1915.jpg (11.66 KiB) Visad 3633 gånger
för att nämna några andra typiska armépistoler.
Walther Armépistole 1937.jpg
Walther Armépistole 1937.jpg (43.05 KiB) Visad 3633 gånger
Browning satsade redan från början på en lång mantel som inneslöt hela pipans längd - och fick flera efterföljare än de tyska principerna. Mest för att tilverkningskostnaderna blev lägre. Walther följde ju, undantaget armémodellerna - brownings exempel
med de lättare polis-vapnen, ''PP'''och ''PPK'' och var pionjärer med ''double-action'' i dom modellerna som ju blev oerhört framgångsrika.
Det sagt vågar man kanske undslippa sig - att pålitligheten hos PP och PPK - inte alltid motsvarat skyttarnas krav.... :)

Härnäst skall jag behandla Brownings allra mest ikoniska pistol - ''Fyrtiofemman'' -
M1911vsM1911A1.jpg
M1911vsM1911A1.jpg (50.3 KiB) Visad 3633 gånger
forts. följer....

Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 10 september 2013, 17:45

En kanske dum fråga från en som är med van med tvåhandsvapen än pistoler och revolvrar. :oops:

Är det något särskilt skäl att, som det verkar, mer eller mindre alla nya pistoler har lång mantel som Browning istället för kort som Lugern? Eller har jag missförstått det hela? :?

/CvD

Skriv svar