Försvunna livsmedel

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 december 2010, 20:45

Frisco kommer jag ihåg när jag såg bilden och den var som sockerdricka om jag inte minns fel.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 23 december 2010, 07:32

Stefan Lundgren skrev:EDIT: Ändrade om i rubriken lite grann.

När jag läste om raketosten som försvann från svenska livsmedelsaffärer runt 1979 och tänker på att det flera matvaror som har försvunnit från mathyllorna.

Minns att det var torskfilé i smörsås i en påse som man värmde upp och ett par till:

I godisväg; riffen, ett tuggummi som kostade 25 öre i början av 1980-talet.

Finns renklämmorna kvar?

Stefan
Köpte en renklämma på Preem macken igår. Gav stor nostalgi kick och minnen från många friluftsdagar i skolan på 70 och 80 talet.

Det var dock inte orginal (som jag tror var polarbröd?) utan nån catering firma som leverar färdiga frallor, sallader m.m.
I Kassan sa man att jag var den ende som visat större entusiasm och att den förmodligen försvinner igen. :(

Sonderling

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 28 december 2010, 12:39

Hej!
sonderling skrev:
Stefan Lundgren skrev:EDIT: Ändrade om i rubriken lite grann.

När jag läste om raketosten som försvann från svenska livsmedelsaffärer runt 1979 och tänker på att det flera matvaror som har försvunnit från mathyllorna.

Minns att det var torskfilé i smörsås i en påse som man värmde upp och ett par till:

I godisväg; riffen, ett tuggummi som kostade 25 öre i början av 1980-talet.

Finns renklämmorna kvar?

Stefan
Köpte en renklämma på Preem macken igår. Gav stor nostalgi kick och minnen från många friluftsdagar i skolan på 70 och 80 talet.

Det var dock inte orginal (som jag tror var polarbröd?) utan nån catering firma som leverar färdiga frallor, sallader m.m.
I Kassan sa man att jag var den ende som visat större entusiasm och att den förmodligen försvinner igen. :(

Sonderling
Original-renklämman från Polarbröd lever för vårt högönskeliga välmågas fromma, i alla fall norr om Umeälven som...

http://www.polarbrod.se/polarklamma_renkott.aspx

med en vänlig hälsning

Esa K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2010, 12:54

Morsan berättade häromdagen om en glass som både jag och syrran älskade som barn, After Eight var också en glassort förr i tiden.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 28 december 2010, 15:53

Esa K skrev:Original-renklämman från Polarbröd lever för vårt högönskeliga välmågas fromma, i alla fall norr om Umeälven som...

http://www.polarbrod.se/polarklamma_renkott.aspx

med en vänlig hälsning

Esa K
Fick en renklämma på jobbet för ett år sedan eller så och jag tror att det var originalet från Polarbröd. Detta var långt söder om Umeälven, till och med söder om Dalälven...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 28 juni 2011, 15:17

Saknar
1/ Naturens Under, många fina minnen. Varför försvann du?
2/ Ögonkakao... har jag inte sett på år och dar, alla dricker Oboj, eller så får man göra själv från skrach med bönor...
3. Marabou Mörk choklad, finns visserligen om man har tur, men ovanlig
4. Blue Cheese dipmix, har till min förvåning hittat i Karlskrona och Linköping, men den försvann i Stockholm för 15år sen

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 28 juni 2011, 23:28

Hej
Psilander skrev:2/ Ögonkakao... har jag inte sett på år och dar, alla dricker Oboj, eller så får man göra själv från skrach med bönor
Jo men Ögonkakaon finns kvar, har sett den på..??? Ja Coop Forum eller ICA Maxi i Umeå. Men, det är inte längre Mazetti som står bakom loggan utan Fazer.

mvh

Esa K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juli 2011, 06:37

Jag vet inte om jag har nämnt renskav som försvann ur matdiskarna i samband med Tjernobyl, men har visst kommit tillbaka lite grann har jag för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 juli 2011, 23:42

Stefan Lundgren skrev:Jag vet inte om jag har nämnt renskav som försvann ur matdiskarna i samband med Tjernobyl, men har visst kommit tillbaka lite grann har jag för mig.

Stefan
Har funnits att tillgå mer eller mindre hela tiden. Beror nog mest på var i landet du bor om du har daglig tillgång till renskav i butikens frys.

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 juli 2011, 00:55

Hur är det med svagdricka?
svagdricka.jpg
svagdricka.jpg (49.35 KiB) Visad 1302 gånger
Att den inte längre ''körs ut'' i dessa gamla 5-liters eller 10-liters häckar vet jag. Men - jag försökte i juni få tag på en litersflaska, bara för att ''prova smakminnet'' - och det var lögn att hitta :roll:

Varjag

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 22 juli 2011, 09:46

Det finns några små bryggerier (bl.a i Alta ?) som faktiskt brygger riktig svagdricka, och levererar i "riktiga" flaskor - som har ett hiskeligt pantpris. Men nästan enbart till "trogna kunder".
Sedan har både Apotekarne och Spendrup något falsifikat, kallat svagdricka under jultid, som man ska akta sig som f*n för.

Esa K
Medlem

Inlägg av Esa K » 22 juli 2011, 11:39

Hej.
varjag skrev:Hur är det med svagdricka?Varjag
I Söderhamn finns att få tag på Helsinge Svagdricka som visst bryggs av Helsinge Ångbryggeri och säljs på "riktig" flaska. Skall enligt bekanta smaka riktigt och äkta också...

mvh

Esa K

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 juli 2011, 11:54

Esa K skrev:Hej.
varjag skrev:Hur är det med svagdricka?Varjag
I Söderhamn finns att få tag på Helsinge Svagdricka som visst bryggs av Helsinge Ångbryggeri och säljs på "riktig" flaska. Skall enligt bekanta smaka riktigt och äkta också...

mvh

Esa K
Tack, det där med ''ångbyggeri'' låter betryggande för ''äkta vara''. Tyvärr hann jag aldrig så långt norrut denna gång :roll:

Varjag

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 22 juli 2011, 23:11

En "rättelse" vad gäller riktiga flaskor. Det handlar inte om träkaggarna, utan 2,5 liters returflaskor, men med den "rätta" patentkorken.
För några år sedan fixade jag 4 flaskor till en tillställning i Göteborg. Priset kommer jag inte ihåg, men jag vet att min kontakt berättade att när de kom med dessa fyra returglasen + egna returer behövde han inte betala något för nyinköpet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 24 juli 2011, 13:38

En närmast komisk vinjett....
Televison - var något alldeles NYTT i Sverige. Svartvitt och flimrigt så klart.....och sändningarna började först klockan sju på kvällen....Dessförinnan - kunde man avnjuta ''testbilden''
testbilden.jpg
testbilden.jpg (19.03 KiB) Visad 1249 gånger
- innan Nyheterna, som lästes av Sveriges Första (och då Enda) TV-idol.
Olle Björklund.jpg
Olle Björklund.jpg (4.58 KiB) Visad 1249 gånger
I klartext - alla måste plötsligt ÄTA FRAMFÖR teven!
FINDUS var vuxna utmaningen! Vi kunde köpa TV-Soppa!
TV-Soppa-58.jpg
Reklam - i TV var naturligtvis Strängeligen Förbjudet!
Men på biografernas reklamfilmer - fick vi minsann veta att;

TV TV TV-soppa - lagar man lätt, tre fyra minuter bara - och man blir mätt

För att smälta soppan (den var tunn...) serverade Sveriges Radio efter nyheterna den dramatiska serien Humle och Dumle vars liv fortskred i Kapten Bäckdahls Skafferi....

http://www.youtube.com/watch?v=b5GMjdM9RGM

Det var ett djädra liv på varjagens tid :wink:

Varjag

Skriv svar