Harkett skrev:
Men fascisterna gjorde ingen poäng av att tillhöra en överlägsen ras som nazisterna. (Vill du ta bort rasismen ur nazismen för att den skall bli fascism så att du får rätt?)
Ubbe:Nej, men jag skulle snarare använda utryck som ultra-nationalismen snarare än rasism, vilket jag tycker snarare rasism är en konsekvens av det näst intill religösa dyrkandet av det egna folket. I ett tidevarv där ultra-nationalism var politiskt allmän gods tycker jag det låter konstigt att inte också de Italienska facsisterna annamat det, i alla fall i mindre omfattning.
Är detta nydefiniering av nazismen? Ingen nazism utan bara fascism? Så nazismen var ingen rasistisk ideologi? Då kan vi ju istället kallar Italien för nazistiskt och pilkorsrörelsen nazistiskt?
Ja om man vill se MGN, om man vill se likheterna, så måste rasismen skalas bort och eventuellt ses som en del av det allmänna tankegodset. Den abstarktionsnivå du framhärdar med att hålla på lämpar sig just för dessa syften. Sedan förstår jag inte varför du skall göra våld på verkligheten? Sedan kan ju forskningen ställa andra frågor och då kan ju distinktioner komma fram: som t.ex. skillnaden i fråga om rasismens och antisemitismens centralitet. Om man skall se de avgörande skillnaderna mellan nazismen och fascismen snubblar man över rasismen och antisemitismen. Det var rasen som ansågs styra utvecklingen och kriget var en raskamp enligt det nazistiska synsättet. Kan du inte ta in detta bör du kanske sätta dig på skolbänken igen.

Inom fascismen ansågs staten styra utvecklingen. Jag har redan påvisat ett antal forskare för min ståndpunkt.
Ja, man kan se rasismen som framvuxen ur nationalismen. Man kan se imperialismen framvuxen ur nationalismen. Nationalismen är en överideologi.
Framhärda du bara med att kalla allt för fascism, då kommer jag istället vilja ändra namnet till nazism och hävda att Italien var lika nazistiskt som Tyskland. Varför skall fascismen vara samlingsnamnet? För på den abstarktionsnivån som du vill föra definitionen till skulle jag teoretiskt kunna göra det.
Menar du att nazisterna borde ha haft en enhetligt ordnad rasism i likhet med statsvetarnas modeller med MGN? OK de germanska raserna ansågs vara bäst, oavsett vad tidens vetenskap sade om raser. Rasmystik är pre definition flum. Men denna flum var central inom nazismen. Inom fascismen var statens historiska mission central (också flum).
Hur kan man påstå att "fascismen" ens skall ha funnits.

Är inte det en skrivbordsprodukt av statsvetare som velat finna MGN? Dessa "fascister" hade ju ingen enhetlig ideologisk bakgrund. Ge mig ett exempel på lärofader, typ Marx, Adam Smith, Edmund Burke. Platon kanske, den förste fascisten, den första kommunisten och den förste feministen? Borde det egentligen inte heta "rörelser som med tyngdpunkt på olika slags negationer".
Ja, det finns olika approach till dessa "rörelser som med tyngdpunkt på olika slags negationer" beroende på utgångspunkt. Det är nyttig att titta på listor som sammanfattar "negationerna" men det räcker inte i en historisk undersökning.
Debatten börjar väl lida mot sitt slut nu?