Olof Palmes baneman

Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8007
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av sonderling » 17 juni 2026, 13:30

Nja jag har svårt för konspirationes teorier det kanske var en ensam galning i detta och JFK?
Men du väckte en intressant tanke, vad har det funnits för högprofilerat mord som klarats upp? Du menar när hemligstämpeln släppt?

Sonderling

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 17 juni 2026, 14:55

De mest samstämmiga vittnesmålen säger:
En man 175-185 cm lång, mörka ytterkläder (rock eller jacka), stannade en kort stund på platsen efteråt, sprang sedan trapporna från Tunnelgatan mot Malmskillnadsgatan.

Det enda man vet:
- sköt två skott kaliber .357 på nära håll - ett genom ryggen på OP och ett mot LP.
- sprang sedan trapporna från Tunnelgatan mot Malmskillnadsgatan.

Att öht välja att mörda en statsminister centralt med x antal möjliga vittnen i form av både bilburna, cyklande och promenerande - som förutom att enbart se händelsen - även kunnat ingripa och stoppat/hindrat gärningsmannens flykt, låter situationsstyrd och amatörmässig tycker jag.

Ett mer genomtänkt dåd närmre Palmes hem hade inneburit smalare gator, mindre trafik = färre bilar, färre potentiella vittnen till fots osv.

Inte amatörmässigt kantig och fumlig som Christer P. men inte heller vant agerande som en hitman.
Min gissning är uppdragsstyrd amatör som inte levde långt efter dådet.
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8007
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av sonderling » 17 juni 2026, 15:26

Ibland tänker jag på det där dubbel mordet i Linköping. Jag blev så förvånad när man hittade mördaren och han hela tiden legat lågt på orten? Så jag en ensam galning kan hålla saken för sig själv i åra tal.

Sonderling

Gerrgul
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 1565
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 17 juni 2026, 18:40

Smalandsman skrev:
17 juni 2026, 14:55
De mest samstämmiga vittnesmålen säger:
En man 175-185 cm lång, mörka ytterkläder (rock eller jacka), stannade en kort stund på platsen efteråt, sprang sedan trapporna från Tunnelgatan mot Malmskillnadsgatan.

Det enda man vet:
- sköt två skott kaliber .357 på nära håll - ett genom ryggen på OP och ett mot LP.
- sprang sedan trapporna från Tunnelgatan mot Malmskillnadsgatan.

Att öht välja att mörda en statsminister centralt med x antal möjliga vittnen i form av både bilburna, cyklande och promenerande - som förutom att enbart se händelsen - även kunnat ingripa och stoppat/hindrat gärningsmannens flykt, låter situationsstyrd och amatörmässig tycker jag.

Ett mer genomtänkt dåd närmre Palmes hem hade inneburit smalare gator, mindre trafik = färre bilar, färre potentiella vittnen till fots osv.

Inte amatörmässigt kantig och fumlig som Christer P. men inte heller vant agerande som en hitman.
Min gissning är uppdragsstyrd amatör som inte levde långt efter dådet.
Gränsen är inte knivskarp mellan amatörer och s k proffs. Vad som nu kommit fram är att det fanns starka indikationer på att OP var övervakade veckorna före mordet. Det framgår i en rapport som ett par gubbar på Säpo förfärdigade strax efter mordet. Men Holmer nöjde sig dock med att tacka för bra jobb och lade rapporten i byrålådan.
Givet att mordet var förberett och offret övervakat var det inte alls något dumt tillfälle. Centrala Sthlm en fredagkväll och ingen livvakt tillstädes. Möjligheter att försvinna i folkvimlet.

Som jag påmint om tidigare så var detta 80-tal och Sverige har aldrig varit bättre förberett på att agera i händelse av sabotage och attacker. Övades flitigt på nästan alla nivåer. Ibland ren paranoia gentemot grodmän i skärgården, Spetznas attacker etc. Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med på olika spel som gällde skydd av känsliga objekt. En attentatsgrupp kunde därför räkna med att hantera snabba responser i de fall man valde en plats som t ex Rosenbad eller regeringschefs bostad. Därför kunde det centrala Sthlm vara ett bättre alternativ.

Politikermord går inte riktigt att jämföra med s k vansinnesdåd. Sådana som saknar begripligt motiv, som t ex knivmordet i Linköping.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 4870
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 18 juni 2026, 06:41

Gärningsmannen var inte lodigt klädd som man får anta att Christer P var den där februarikvällen 1986. Han verkar heller inte ha varit så gammaldags elegant klädd som Skandiamannen, utan hade något slags rockliknande halvlång mörk jacka och vad vi idag skulle kalla mörka chinos. Vittnena antyder och att han var i 40-årsåldern strax över medellängd, vissa nämner även vältränad och relativt mörkhårig.

Gärningsmanen förefaller alltså ha varit en propert klädd 40-talist som tog väl hand om sig själv. Christer A är ett väldigt intressant spår men min bild är att mördaren gav ett mera samlat och propert intryck och var kanske 5-10 år äldre än Christer A. Huruvida Christer A kan vara aktuell som gärningsman hänger delvis på om han 1986 gav ett ordentligare intryck än på senare fotografier och om han såg något äldre ut än sina 34 år 1986.

Gärningsmannen var liksom klädd som någon som jobbade på kontor 1986. Var det en vanlig klädseln sent en lördagskväll? Min gissning är att de flesta vid den tiden på kvällen antingen var ledigare klädda eller uppklädda för fest, finmiddag, etc.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 1565
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 18 juni 2026, 08:16

a81 skrev:
18 juni 2026, 06:41
Gärningsmannen var inte lodigt klädd som man får anta att Christer P var den där februarikvällen 1986. Han verkar heller inte ha varit så gammaldags elegant klädd som Skandiamannen, utan hade något slags rockliknande halvlång mörk jacka och vad vi idag skulle kalla mörka chinos. Vittnena antyder och att han var i 40-årsåldern strax över medellängd, vissa nämner även vältränad och relativt mörkhårig.

Gärningsmanen förefaller alltså ha varit en propert klädd 40-talist som tog väl hand om sig själv. Christer A är ett väldigt intressant spår men min bild är att mördaren gav ett mera samlat och propert intryck och var kanske 5-10 år äldre än Christer A. Huruvida Christer A kan vara aktuell som gärningsman hänger delvis på om han 1986 gav ett ordentligare intryck än på senare fotografier och om han såg något äldre ut än sina 34 år 1986.

Gärningsmannen var liksom klädd som någon som jobbade på kontor 1986. Var det en vanlig klädseln sent en lördagskväll? Min gissning är att de flesta vid den tiden på kvällen antingen var ledigare klädda eller uppklädda för fest, finmiddag, etc.
Crister P, Stig E, Crister A..
Inte för någon av dessa finns någon gärningsbeskrivning med den minsta rimlighet.

Jag anser det vara en skandal att CP öht blev åtalad. Och att politiker fortsatte att skylla på pundaren trots den friande domen. Att kvälja dom kallas det.

Som i alla brottsfall går vittnesuppgifter isär men notera att ingen beskriver gm som affekterad eller fumlig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 4870
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 18 juni 2026, 11:40

Skillnad är väl att sannolikheten är 0 % att Christer P är gärningsman, 1 % att Skandiamannen är gärningsman och 50 % att Christer A är gärningsman.

Christer A var tydligen betydligt mer proper 1986 än senare. Han gick väl ner sig under 1990-talet.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 1565
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 18 juni 2026, 11:59

a81 skrev:
18 juni 2026, 11:40
Skillnad är väl att sannolikheten är 0 % att Christer P är gärningsman, 1 % att Skandiamannen är gärningsman och 50 % att Christer A är gärningsman.

Christer A var tydligen betydligt mer proper 1986 än senare. Han gick väl ner sig under 1990-talet.
Christer As signalement är oförenlig med vittnesuppgifterna med tanke på kroppshyddan.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 2637
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55
Ort: Gävle

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 18 juni 2026, 12:18

Jag undrar vad en man i 30-årsåldern med ordnad ekonomi (problemen kommer några år senare) och bostadsrätt i innerstan skulle ha för motiv till att knäppa Palme? Vad skulle han i så fall tänkt åstadkomma med risken att rasera sitt liv och tillbringa årtionden i fängelse? Hur sannolikt är det att CA, som inte hade för vana att promenera omkring på kvällarna, skulle ha gett sig ut på stan en löningsfredag i februari och av en slump se Palme vid biografen?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 4870
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 18 juni 2026, 14:37

Tror inte att Christer A var helt psykiskt stabil 1986 trots att han ägde i bostadsrätt i centrala Stockholm. Han var liksom en enstöring som försökte leva på aktiehandel efter en spelvinst några år tidigare.

Signalementet stämmer väl rimligt OK. Christer A var enligt AI 186 cm lång och vägde ca 95 kg 1986. Det innebär ett BMI på lite drygt 27. Det är visserligen övervikt formellt sett men i praktiken är det ungefär hur en genomsnittlig svensk ser ut. Samtidigt såg han knappast atletiskt ut.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7408
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 19 juni 2026, 00:48

Patrik Öbrink skrev:
18 juni 2026, 12:18
Jag undrar vad en man i 30-årsåldern med ordnad ekonomi (problemen kommer några år senare) och bostadsrätt i innerstan skulle ha för motiv till att knäppa Palme? Vad skulle han i så fall tänkt åstadkomma med risken att rasera sitt liv och tillbringa årtionden i fängelse? Hur sannolikt är det att CA, som inte hade för vana att promenera omkring på kvällarna, skulle ha gett sig ut på stan en löningsfredag i februari och av en slump se Palme vid biografen?
Regeringen hade höjt omsättningsskatten på aktiehandel dagen före som ledde till börsfall.

CA hade anledning till att vara sur eftersom han hade satsat på börsen.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 2637
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55
Ort: Gävle

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 19 juni 2026, 05:56

koroshiya skrev:
19 juni 2026, 00:48


Regeringen hade höjt omsättningsskatten på aktiehandel dagen före som ledde till börsfall.

CA hade anledning till att vara sur eftersom han hade satsat på börsen.
Jag har hört om det där, men det förefaller långsökt att en eventuell orealiserad aktieförlust (förlust blir det först vid försäljning) på några procent skulle göra någon till statsministermördare. Dessutom hade de bara aviserat en skattehöjning, inte genomfört den än.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7408
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av koroshiya » 20 juni 2026, 02:18

Patrik Öbrink skrev:
19 juni 2026, 05:56
...
Jag har hört om det där, men det förefaller långsökt att en eventuell orealiserad aktieförlust (förlust blir det först vid försäljning) på några procent skulle göra någon till statsministermördare. Dessutom hade de bara aviserat en skattehöjning, inte genomfört den än.
Kan ju vara mer eller mindre en faktoid. Jag har ju ingen aning om hur det faktiskt gick på börsen för honom då, eller hur stor nedgången var den där dagen.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 20 gånger.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 1565
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 20 juni 2026, 08:40

Patrik Öbrink skrev:
19 juni 2026, 05:56
koroshiya skrev:
19 juni 2026, 00:48


Regeringen hade höjt omsättningsskatten på aktiehandel dagen före som ledde till börsfall.

CA hade anledning till att vara sur eftersom han hade satsat på börsen.
Jag har hört om det där, men det förefaller långsökt att en eventuell orealiserad aktieförlust (förlust blir det först vid försäljning) på några procent skulle göra någon till statsministermördare. Dessutom hade de bara aviserat en skattehöjning, inte genomfört den än.
Det går iofs inte att förutsätta rationella motiv hos enskilda knäppgökar som begår politiska attentat.
Ett exempel på kända hot mot Palme sedan flera år kom t ex från en man som var upprörd över eftersatt vägunderhåll. SÄPO hade koll på ett antal sådana.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 4870
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 21 juni 2026, 22:55

Om man med hjälp av AI försöker få ihop signalementet, så hade troligen mördaren:

S.k. sportkeps, alltså något slags hybrid mellan mössa och keps
Mörk lite längre jacka, ibland nämns modellen Tenson.
Kostymbyxor
Kanske lågskor

Han rörde sig inte som en polis eller militär utan snarare klumpigt. Han var relativt storvuxen utan att var tjock. Har var i 35-45-årsåldern. Han var relativt mörkhårig. Han sprang snabbt upp för trapporna och lär ha haft god fysik, även om det inte skulle krävas någon elitträning för att klara det.

Mördaren hade alltså ett slags lägre medelklass-stil, inte så elegant som Skandiamannen men inte heller lodig som Christer P. Christer A stämmer rätt bra in i signalementet, även om jag känner mig tveksam till om han hade fixat språngmarschen uppför trapporna.

Skriv svar