Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Rickard » 22 februari 2014, 12:05

Thule2 skrev:Ja , det är märkligt sannerligen. För vid kontakt med marinens så säger det själva att det har flygbilder på ett föremål inne i fjärden.

Men om jag förstår det rätt Thule så har du bara fått ett "ja" på att det finns någon typ av lufttagen bild från Töre. Och en sådan finns ju publicerad, och visar ett sorts vagt "kryss" i vattnet. Det är sannolikt den bilden de menar.

Det har ju tidigare begärts ut specifikt flygfotografier som Lars Lindberg på NSD blev visad och då har Försvaret meddelat att några sådana inte finns.

Det vill säga, det som du själv har sett och det som Lars Lindberg har sett, under förutsättning att ni inte ljuger, är faktiskt ett bevis på att bevismaterial olagligt har försvunnit från Försvarets arkiv efter Töre-incidenten. Efter det att Flottans ubåtsjaktsstyrka inte kallades in trots ett uppenbart enormt bra läge att lösa hela frågan.

Thule2 skrev:Vittnen har beskrivit två olika typer av farkoster ? Personal på bevakningsbåt får order att avbryta jakten, personal vid avspärrningarna får order att lyfta dem för att underlätta os.v . Om inget befann sig i fjärden, så är ju ordern att släppa ut detta helt obefogad.
Ja, fast det finns ju inget officiellt om att något sådant har hänt. Marinens representant i utredningen 2001 vill ju få det till att det nog inte var några främmande farkoster där och försvarar beslutet att inte sätta in ubåtsjaktsstyrkan.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 22 februari 2014, 13:11

Jag ställde en direkt fråga till killen på marinen, " Finns flygfotografier som visar ett objekt som förflyttat sig i Törefjärden" svar Ja .
"Har föremålet en distinkt form" svar Ja .

Jag förklarade innan jag ställde mina frågor , att jag vill inte försöka få ut kopior på några bilder. Endast ha ett konkret svar. Har Marinen flygfotografier som visar ett föremål i Töre fjärden.

Och hur man då vid en utredning kan komma fram till att det kanske inte varit något alls i fjärden, stämmer ju inte ihop med det svaret. Och därför så är min egen teori att vittnesuppgifterna på två olika typer av farkoster, dessa har på nåt konstigt vis också kommit bort. MVH/ Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 22 februari 2014, 14:26

Thule2 skrev:Och därför så är min egen teori att vittnesuppgifterna på två olika typer av farkoster, dessa har på nåt konstigt vis också kommit bort.
Det är ganska mycket bevismaterial som analysgruppen råkat "tappa bort", inte minst från Hårsfjärden 1982.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 22 februari 2014, 14:43

Rickard skrev:
Thule2 skrev:Och därför så är min egen teori att vittnesuppgifterna på två olika typer av farkoster, dessa har på nåt konstigt vis också kommit bort.
Det är ganska mycket bevismaterial som analysgruppen råkat "tappa bort", inte minst från Hårsfjärden 1982.
Vi kan ju vara helt säkra på att inga bevis skulle ha tappats bort om de pekade på östblocket.

Du Rickard har ju t.ex. själv läst rapporten där jag och min pluton såg ubåt långt inne vid kusten 1987

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 22 februari 2014, 15:02

Rickard skrev:

Men notera att MAna, Marina analysgruppen sattes upp under 1985, dessförinnan så arkiverades dokumentationen kring incidenten i respektive förbands arkiv, vilket gör att det saknas en helhetsbild från den tiden.
Så när man inte hittar dokument , eller man hittar dokument i andra arkiv än man förväntar sig är inte något bevis för att en konspiration har förstört bevismaterial.

Men då måste man ju skillja på vad man vill beskriva vad som har hänt och vad som baserar sig på fakta.

SOU 1995:135 Sid 89 ( min understrykning)
Efter ”Utöincidenten” 1980 bildades en särskild utredningsgrupp, ”analysgrupp ubåtsincident” bestående av 2-4 marinofficerare.
Gruppen tillsattes tillfälligt och med varierande personal i samband med händelser av större omfattning eller betydelse. Den kompletterade inkomna incidentrapporter med en egen analys. Hösten 1985 ersattes den tidigare analysgruppen av Marina Analysgrupen (MAna) som fick en permanent ställning i högkvarteret. Mana ingår där i Militära Underrättelse och Säkerhetstjänsten (MUST). Samtliga inträffade, enskilda händelser - såväl observationer som tekniska indikationer - rapporterades sedan dess i det operativa systemet till Mana för slutlig analys och bedömning.

Mvh
/John

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 22 februari 2014, 15:30

Det ligger mycket i vad John beskriver. När jag kontaktade marinen så fick jag veta att det fanns inget särskilt arkiv, där man samlade dylikt material. Det kan ligga var som helst blev svaret, och jag skulle få svar inom en vecka. När han så ringde upp mig så hade 9 dagar gått, och han sade då att " Jag har hittat vad du frågat efter. Dessa handlingar kan vara spridda lite här och där fick jag reda på, vilket gjorde mig förvånad. I vissa fall berättade han vidare , när det legat tillräckligt länge på ett ställe, och ingen rört dem, åker det in i någon låda eller annan plats. Det kan tom slängas utan att vederbörande kollat vad man kastat bort.
Har även pratat med en kille vid Must, och han berättade och bekräftade att tyvärr så är det så. Mycket blir liggande någonstans och kommer aldrig till rätta. Du minns ju själv Rickard när det gällde handlingarna som rörde händelsen i Tjuv holms sundet.
först fanns det inga, sedan fanns de helt plötsligt. MVH/THule

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 22 februari 2014, 15:33

Kent skrev: Vi kan ju vara helt säkra på att inga bevis skulle ha tappats bort om de pekade på östblocket.
Jag är inte helt säker på det.
För det första så har vi bara en politiker som kan plocka personliga poänger om det skulle publiceras bevis på sovjetiska kränkningar.
Resten av statsapparaten har inga som helst skäl att gräva i historien.
Inte minst om det skulle finnas några som helst kopplingar till våra nuvarande samarbetspartners.
Och att tjafsa med ryssarna om vad som hände på Breshnev-tiden är ju bara futilt.

Så om jag får kasta fram en hypotes:

Jag har fått höra rykten(men det finns ju rykten om allt i denna fråga) om att det finns snygga hydrofonbilder på västtyska ubåtar i svenskt territorialvatten.

OM så är fallet så kan statsmakterna skydda sig mot onödiga förvecklingar genom att lägga locket på åt bägge hållen.
Instruktionen som rör frisläppande av hemliga handlingar lär vara, lite kortfattat,
att man inte frisläpper information
- som kan störa sveriges förhållande med främmande makt
- som kan visa svenskt taktiskt uppträdande (även om system man använde är skrotade sedan länge)

Det sista lär ha drabbat Lennart Andersson när han skrev boken om Flygvapnets attackeskader, han fick inte ut hemliga dokument som rörde viggen eran även fast det är historia.

Och i det första fallet (förhålladen till främmande makt) om man presenterade all information och indicier man hade som pekade på sovjetiska kränkningar så skulle antagligen någon rättrådig person inom systemet visa upp vad vi har om Nato-ubåtar
och det gynnar knappast någon.

Därför låter man det som varit vara.

Eventuellt kommer man om tjugo år (sådär) låta forskare rota runt i alla Svenska arkiv tillräckligt länge för att kunna presentera en något tydligare bild av vad som skedde.

Notera att t ex 1995 års SOU beslutades den 23 Februari och lämnade sin rapport den 20 december 1995 efter 25 stycken sammanträden. Så det är en liten arbetsinsats jämfört med en normal doktorsavhandling i Historia.
Släpp in en arbetsgrupp men fem dokorander i fem år och vi kan kanske kan få ut något vettigt.

Att ubåtar uppträder på andra länders territorialvatten är helt enkelt en sedvanerätt.
Det var bara de som drog igång pressuppbådet i Hårsfjärden som skapade problemet för Sverige.

mvh
/John

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 22 februari 2014, 15:44

Jag har faktiskt liknande information till stora delar John. För just om vi släppte all info som finns om sovjetiska kränkningar, då berörs så mycket annat . Och det mediala uppseendet som det här fick efter U-137 inte minst, satte igång en snöboll som inte gick att stoppa . Sedan rullade det hela på, men nu med svårigheten att media var närvarande och krävde besked, samt att debatten satte på allvar igång i Sverige. För spelet under ytan hade pågått länge, men endast berörda visste och agerade utifrån nödvändiga behov. MVH Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 22 februari 2014, 15:44

JohnT skrev: För det första så har vi bara en politiker som kan plocka personliga poänger om det skulle publiceras bevis på sovjetiska kränkningar.
Tänker du på Carl Bildt? Han hade ju alla möjligheter och vilja att faktiskt göra detta under sina tre år som statsminister. Och han gjorde ju - under stor publicitet - just detta, genom att tillsätta rysslandssamtalen som löpte på under ett par år.

Dessvärre visade det sig inte finnas några bättre bevis på sovjetiska ubåtsintrång än bandinspelningar på minkar och ytfartyg, men det är ju förstås välkänt.

JohnT skrev:Resten av statsapparaten har inga som helst skäl att gräva i historien.
Tänker du på socialdemokraterna, som ju satt i regeringsställning under större delen av ubåtstiden?

Det är ju trots allt de som "grävt" i historien genom att tillsätta tre offentliga utredningar i frågan, den 1995 kom ju för övrigt efter fiaskot med Carl Bildts rysslandssamtal. Jag ser inte att de, åtminstone uppenbart, försökt dölja sanningen kring detta, ingen tvingade dem att tillsätta utredningarna.

JohnT skrev:Att ubåtar uppträder på andra länders territorialvatten är helt enkelt en sedvanerätt.
Det var bara de som drog igång pressuppbådet i Hårsfjärden som skapade problemet för Sverige.
En viss skillnad är det förstås att uppträda på yttre territorialvatten och att agera inne i främmande makts marinbaser.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 23 februari 2014, 07:31

Enligt rapporter hade helikopter optisk kontakt med två föremål vid vattenytan inne i Törefjärden den 14:e Juli . Föremålen gav upphov till våg rörelse vid förflyttning. Den 6:e Augusti fällde bevakningsbåt från KA sjunkbomber efter hydrofon kontakt.

Men om vi ser till antalet observationer, samt det olika vittnenas beskrivning av det två föremålen. Sannolikheten för att det skulle kunna ge en beskrivning som överens stämmer med Triton2 och den sk. Valryggen finns, men är oerhört liten.
Vittnesuppgifterna är i flera fall lämnade från olika platser.

Att västmakterna förfogade över några typer av farkoster/miniubåtar som stämmer in på beskrivningarna finns det inga uppgifter om. Däremot så finns det uppgifter på att Sovjet gjorde det, och att man brukade bogsera dessa till målområdet.

Hundförare hade kontakt med dykare, beskrivning finns.
Militär personal hade kontakt med dykare. Beskrivning finns.

Så varför skulle det vara omöjligt att en sovjetisk konventionell ubåt bogserat det två farkosterna till Töre, man har även haft tillgång till sk. dyk aggregat och kunnat förflytta sig ? När övningen kom i skarpt läge kom order att bryta.

Eller att det i stället var enheter från Nato land, och när övningen" övningen kom i ett skarpt läge kom order om att bryta.
Men vilka farkoster var de då man opererade med ? Och hur tog de sig till Törefjärden ?

För det måste ju i sammanhanget finnas något som heter sannolikhets kalkyl också . Och man kan ju ställa dessa mot varann och
se just till sannolikheten. Och några rapporter om liknande västubåtar finns ju inte heller med i några av alla utredningar som gjorts . Så fortsättningsvis för att föra den här diskussionen framåt, om det är möjligt. Bör ju någon kunna presentera någon form av system som väst förfogade över, som stämmer in på vittnenas beskrivning. För även om vittnesuppgifterna inte kommit med i de offentliga utredningarna, så finns dem. Den grova sonarbilden på ett 14 till 16 meter långt föremål finns också. Men offentliggjordes aldrig. Militärens beskrivning av dykarna , offentliggjordes inte heller. MVH/ Thule

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 23 februari 2014, 08:35

Man kan ju undra om det finns en informell utredning, där man diskuterat och analyserat det som inte kom med i det offentliga utredningarna ? Eftersom flera personer har lämnat uppgifter, med dessa uppgifter har senare aldrig kommit fram i det offentliga utredningsmaterialet. Personligen så lutar jag åt det, eftersom jag anser det orimligt att flera människor , skulle fabulera så likvärdigt. Och dessutom vid flera olika tillfällen. Vi kan ju börja med vittnesmålet från fiskaren med sällskap, som med sin båt höll på att ramma en miniubåt/ farkost. I båten befann sig tio personer, som såg samma sak. Vad var det för föremål det såg ? Knölaktig uppbuktning, med stor rund lucka, längsgående kant efter luckan. Mer grått än grönt. MVH/ Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 23 februari 2014, 09:03

Thule2 skrev:Man kan ju undra om det finns en informell utredning, där man diskuterat och analyserat det som inte kom med i det offentliga utredningarna ? Eftersom flera personer har lämnat uppgifter, med dessa uppgifter har senare aldrig kommit fram i det offentliga utredningsmaterialet. Personligen så lutar jag åt det, eftersom jag anser det orimligt att flera människor , skulle fabulera så likvärdigt. Och dessutom vid flera olika tillfällen. Vi kan ju börja med vittnesmålet från fiskaren med sällskap, som med sin båt höll på att ramma en miniubåt/ farkost. I båten befann sig tio personer, som såg samma sak. Vad var det för föremål det såg ? Knölaktig uppbuktning, med stor rund lucka, längsgående kant efter luckan. Mer grått än grönt. MVH/ Thule
Det kan man verkligen fråga sig.

Kommer ihåg en natt på ubåtsspaning vid Höga Kusten då vissa höga befäl fick för sig att de skulle ut och fiska i en eka, det skulle ju se lite oskyldigt ut sa de.. de söp givetvis till och efter någon timme hade ett periskop tittat upp ett par hundra meter från ekan, De försökte då köra ikapp periskopet och kast en tamp runt masten... de ropade upp oss på land men vi kunde ju inget göra för vi hade ju inte tillgång till någon båt..

Kommer ihåg ett namn på en utav de som var med i ekan en vissa major H.N som nu tränar invandrarungdomar i skytte..

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 23 februari 2014, 10:26

Thule2 skrev:Däremot så finns det uppgifter på att Sovjet gjorde det, och att man brukade bogsera dessa till målområdet.
Vad är det för uppgifter om att man bogserade Triton-farkoster från konventionella ubåtar under 80-talet?

Thule2 skrev:Så varför skulle det vara omöjligt att en sovjetisk konventionell ubåt bogserat det två farkosterna till Töre, man har även haft tillgång till sk. dyk aggregat och kunnat förflytta sig ?
Det omöjliga är det vanliga: Törefjärden var avspärrad under omkring tre veckor och Triton har en uthållighet på cirka tolv timmar och kan därför inte ha befunnit sig i undervattensläge under den tiden.

Thule2 skrev:För även om vittnesuppgifterna inte kommit med i de offentliga utredningarna, så finns dem. Den grova sonarbilden på ett 14 till 16 meter långt föremål finns också. Men offentliggjordes aldrig. Militärens beskrivning av dykarna , offentliggjordes inte heller.
Förstår jag det hela rätt Thule att du personligen har pratat med personer som gjort observationer under Töreincidenten och därefter dragit olika slutsatser om vilken typ av föremål beskrivningen liknar?

Problemet med att få ihop det med sovjetisk närvaro i Töre är de som redan har konstaterats:

1. Marinens ubåtsjaktstyrka inkallades aldrig, trots hög beredskap. Hade den gjort den hade hela den ytterst plågsamma och stora försvars- och säkerhetspolitiska frågan med absolut största säkerhet "lösts" 1987 - om det fanns klara belägg för främmande farkoster instängda i den trånga och utrymmesmässigt begränsade Töre-fjärden. Nu kallades ubåtsjaktstyrkan aldrig in och inte ett ord finns om att detta var på grund av något politiskt beslut, däremot försvaras beslutet istället av företrädare för Marinen som samtidigt är förespråkare för sovjetteorin. Detta gör det svårt att hävda politiska sanktioner mot Försvaret så att dessa inte "fick" sänka/tvinga upp de misstänkta sovjetiska miniubåtarna.

2. När landets statsminister ett par månader efter Töre begär en intern kvalificerat hemligt rapport över vad den samlade kunskapen är om sovjetiska ubåtsintrång så är denna så nära noll man kan komma. Inte ett enda bevis fanns och inte en farkost var identifierad. Detta är okompatibelt i sig med alla idéer om vad man egentligen visste. Detta faktum kan vi inte komma ifrån, även om det diskvalificerar teorier som var populära under 80-talet att politikerna visste, men inte vågade o.s.v. Det var helt enkelt inte så, och det vet vi sedan slutet av 90-talet när 87-rapporten blev känd.

3. Ingvar Carlsson skriver i sin självbiografi många år senare mycket omfattande om ubåtsproblematiken och det märkliga i alla ständiga larm från Försvarets sida, men aldrig något enda användbart bevis. Politikerna ville få besked om det faktiskt handlade om Sovjet för att kunna välja hur man i så fall utrikespolitiskt skulle handskas med det, men fick aldrig detta då inga belägg fanns. ÖB Bengt Gustafsson har i sin första bok "Sanningen finns i betraktarens ögon" en lång svarstext till Ingvar Carlssons, men han invänder endast mot att han inte heller ville få ett offentligt utpekande 1987 då han höll med om att inga användbara belägg fanns.

4. När marinens representant Göran Wallén 2001 går igenom allt material från Töre blir hans slutsats att det inte går att belägga att någon främmande undervattensverksamhet ens pågått. Denna slutsats är omöjligt att förena med skarpa flygbilder på olika föremål i fjärden, och svår att få ihop med sonarbilder på föremål och något svår att kombinera med vittnesuppgifter på ubåtar i ytläge på nära håll som du berättar om. Men - likväl är detta slutsatsen och kombineras dessutom mot kritik mot lokala militärbefälhavaren för att ens försökt hindra främmande ubåtsverksamhet. Allt detta från någon som i andra sammanhang är förespråkare för idén att alla ubåtar var sovjetiska.

Du Thule menar också att du känner till att order kom att öppna spärrarna och släppa ut föremålet/föremålen, men detta finns inte heller (förstås) med.

5. Gällande idéer om att det egentligen finns bevis mot sovjetiska intrång så existerade bevisligen inga sådana år 1987 (se punkt 2), men vi kan fortsätta följa detta även efter Sovjets fall då statsminister Carl Bildt (ivrig förespråkare för Sovjetteorin och som strax innan publicerat sitt famösa anförande i krigsvetenskapsakademin) utser tidigare analyschef Emil Svensson att med fria händer lösa frågan med det nya Ryssland.

Under stor medial uppmärksamhet sänds Emil Svensson till Moskva där möten kommer hållas under en serie av flera år. Nu kommer det dock visa sig att när det kom till kritan så existerande det inga användbara bevis mot några sovjetiska/ryska intrång förutom den märkvärdiga historien med U137. Den svenska sidan visade upp bandinspelningar som sade visa sovjetiska ubåtar. Under samtalens gång led den svenska sidan av en stor prestigeförlust då det visade sig att de ena inspelningarna var på svenskt djurliv. Trots detta plockades inga andra bevis fram utan man körde på med de andra inspelningarna från 1982, men något resultat nåddes aldrig. Först flera år senare skulle det visa sig vara taxibåten Amalia.

(Bandinspelningen på det som skulle visa sig vara taxibåten hävdas långt in på 2000-talet av just Emil Svensson som det starkaste bevis på sovjetiskt intrång i Hårsfjärden, vilket ger en viss fingervisning om kvaliteten på det övriga.)

6. Som en fortsättning på icke-existerande bevis så har vi utredningen 1995, som sattes samman av oberoende experter med vetenskaplig bakgrund. Slutsatsen är att någon nationalitet går ej att avgöra. Emil Svensson beskriver i sin bok 1995-rapporten som "hederlig" och ej politiskt styrd.
För att få kombinera detta med teorin om det egentligen finns massa bevis mot sovjetiska ubåtsintrång måste dels en samling svenska vetskapsmän och -kvinnor medvetet förfalska offentliga statliga utredningar och analyschefen (som också är ivrig förespråkare för Sovjet) av något skäl ingå i den sammansvärjningen och beskriva utredningen som icke-politiskt styrd - fast den i hemlighet skulle vara politiskt styrd då socialdemokraterna av något icke-närmare känt skäl inte vill att någon skall veta det som hela svenska folket ändå trodde sig vet - om ett land som lyckligtvis sedan ett antal år kollapsat och försvunnit. Det är inte lätt att få ihop denna logik.

7. Samma resultat återkommer i utredningen 2001. Inga belägg kring någon nationalitet finns.

8. Till sist, att observera, den enda gång som det har hävdats att det faktiskt finns bevis för sovjetiska intrång var i 1983-utredningen, där det framgick att det i Hårsfjärden fanns "entydiga" bevis med allt från signalspaning, optiska observationer, bottenspår och ljudinspelningar.

Nu visade sig detta långt senare inte vara sant, utan istället ett litet hopkok av oerhört överdrivna tolkningar och faktiskt direkta påhitt som Försvarsstaben matade den politiska kommissionen med. Detta avslöjades redan 1995 och väldigt få personer tycker i dag att det är "oerhört spännande" att läsa 1983-utredningen med dess utpekande av Sovjet.

Jag har försökt spalta upp informationen så som jag tolkar i den punktform. Att det finns personer som i dag hävdar att man visst ändå har en stor mängd bevis mot Sovjet tvivlar jag inte på, men detta måste gå att kombinera med ovanstående punkter och där kan jag inte se att utrymme riktigt finns. Du får gärna invända, men gör det mycket gärna mot punkterna så blir diskussionen lättare.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 23 februari 2014, 11:24

Bogserats eller transporterats. Joakim von Braun har lämnat den uppgiften i den bok vi tidigare pratat om.
Förre Öb B. Gustavsson nämner på sidan 151 i sin bok sanningen om ubåts frågan , att han fått bekräftat att det fanns ett par whiskey ubåtar som var ombyggda för underrättelse uppdrag. Han nämner på samma sida att Triton lär finnas i både torrt och vått utförande , och enligt serienumren i 24 exemplar. Och tolv timmar är lång tid att operera på, dessutom om man har support av andra enheter. Det finns inget som motsäger att en större ubåt inte haft möjlighet att ligga på öppet vatten, medan det mindre enheterna gjorde sina uppdrag .

Jag har pratat med personer som har lämnat vittnes mål, och beskrivit vad det sett vid dessa utfrågningar , JA.
Att deras vittnesmål och beskrivningar skulle vara inkorrekta kan jag inte bevisa, eller att det inte varit utfrågade.
Ej heller att det skulle vara korrekta.

Men då har vi samma problem igen. De ljuger även om det, eller fabricerar ? Och det har dessutom lyckats berätta detaljer som det innan sina observationer inte ens visste att det existerade. En person deltog då militären fick fram sonar bilden på ett föremål 14 till 16 meter långt. Anledningen var att båten man använde var hans egen fiskebåt.

Jag återkommer till det andra frågorna Rickard.
MVH/ Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 23 februari 2014, 11:52

Thule2 skrev:Bogserats eller transporterats. Joakim von Braun har lämnat den uppgiften i den bok vi tidigare pratat om.

Fast han skriver bara om en ubåt byggd på 2000-talet som kunde bogsera en mindre ubåt. Vi talar ju här om ubåtskränkningarna på 80-talet.

(För övrigt har författarna fortfarande inte svarat på de flesta frågor som jag ställde i oktober.)

Thule2 skrev:Förre Öb B. Gustavsson nämner på sidan 151 i sin bok sanningen om ubåts frågan , att han fått bekräftat att det fanns ett par whiskey ubåtar som var ombyggda för underrättelse uppdrag.

Det är väl inte omöjligt att man byggt om Whiskey-ubåtar för underrättelsetjänst, frågan är kanske mer vad det skulle innebära. Sedan fanns det förstås gott om Whiskey-ubåtar i Östersjöflottan, men de var ju stora och ålderdomliga och inget som man opererar med på grunt vatten.

Thule2 skrev:Han nämner på samma sida att Triton lär finnas i både torrt och vått utförande , och enligt serienumren i 24 exemplar.

Alla kända uppgifter säger att det fanns tolv stycken Triton-2 i drift, men det är väl egentligen egalt. Däremot så finns det inga andra kända uppgifter på att Triton skulle funnits i torr version mer än att ÖB skriver ordet "lär" på en rad. Noterbart är även att den moderna varianten av Triton som byggts/konstruerats i nutid fortfarande är våt.

Thule2 skrev:Och tolv timmar är lång tid att operera på, dessutom om man har support av andra enheter.

Fast inte om man är instängd bakom timmeravspärrningar i tre veckor. Där är tolv timmar inte långt och blir fysiskt omöjligt, och detta enbart om man tittar på batteritid.

Thule2 skrev:Det finns inget som motsäger att en större ubåt inte haft möjlighet att ligga på öppet vatten, medan det mindre enheterna gjorde sina uppdrag .

Motsägelsen är ju att det låg en timmerspärr under ett antal veckor som blockerade vägen mellan Törefjärden och öppet vatten.

Thule2 skrev:De ljuger även om det, eller fabricerar ? Och det har dessutom lyckats berätta detaljer som det innan sina observationer inte ens visste att det existerade. En person deltog då militären fick fram sonar bilden på ett föremål 14 till 16 meter långt. Anledningen var att båten man använde var hans egen fiskebåt.
Jag tvivlar inte på att dina vittnen talar sanning om vad de har sett. Däremot kan vi bara, igen, konstatera att när analysgruppen rapporterar till statsministern ett antal månader efter Töre-incidenten så finns det inga som helst belägg för sovjetiska ubåtar på svenskt vatten.

Skulle det vara så enkelt som man sett diverse Triton-farkoster i Töre och har flygfotografier och sonarbilder på dessa skulle ju förstås frågan vara löst och klar sedan länge.

Skriv svar