Ungrarna - Magyarer
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Med Iranier menas folk som talar indoiranska språk. Ja, magyárerna blev antagligen finno-ugrier (folk som talar finsk-ugriska språk) ungefär som bulgarerna blev slaver från att ha varit turktalande.Vlad Fodorsky skrev:Vad är iranierna för några egentligen?
Så, de skulle alltså ha "blivit" finsk-ugrer?
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Man kan inte generalisera när det gäller en så stor språkgrupp som den indoiranska. I vardagligt tal är ju iranier invånare i den islamiska republiken Iran (perser som talar farsi), men under historiens gång har många olika folk räknats som iranska eller indoiranska, exempelvis meder, parther, perser (farsi), khwarizmier, saker, osséter (alānerna). Man antar att de första iransktalande människorna var en östlig gren av de första indoeuropéerna som sattes i rörelse kring andra årtusendet f.kr. Hur de såg ut vet jag inte, det berodde väl på vart de kom ifrån rent geografiskt. I allmänhet var de väl mörka som dagens invånare i Iran/persien, men de var kaukasoida och inte asiater.Vlad Fodorsky skrev:berätta mer om iranier. Hur såg de ut? Vad talade de för språk?
Angående ungrarnas utseende så ser de väl mest slaviska ut? Ser inget samiskt/finno-ugriskt utseende i dem.
/Vlad
hur ungrarna ser ut i allmänhet vet jag inte, men min halvungerske kompis brukar säga att de är tjocka, satta och ha buskig svart mustasch. Annars har de väl rätt så snygga tjejer där nere.
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
- Vlad Fodorsky
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Har jag skrivit det då?Örjan skrev:Ungrarna har inget med hunnerna att göra. De ungerska stammarna invandrade till Donaubäckenet år 896 och förvandlade sig till en överklass över de folkslag som bodde där. Samtiden trodde dock att de var Hunner och kallade dem därför för "Hungarians". Likheterna var ganska stora då de ägnade hela 900-talet åt att plundra och skövla Europa.Leonidas skrev:Vad jag har förstått är magyarer ett av de folk som gick under samlingsnamnet "hunner". De utvandrade någon gång under 2-300-talet från Asien. Troligtvis från samma områden som finnarna. Efter slaget vid Chalons 451 e.kr, då hunnerna led ett nederlag, bosatte sig magyarerna i, vad som nu kallas Ungern.
Problemet med din diskussion är att du använder termen genetisk. Om man använder språket som minsta gemensamma nämner kommer man närmare din tes.Prknus skrev:Dagens ungrare, jugoslaver och rumäner är nog rent genetiskt närmare släkt med varandra än med sina respektive språkstamsfränder på andra sidan jordklotet. I vart fall tror jag inte att ungrare är lika besläktade med finnar längre, om dom nu nånsin varit det.
Magyarer(ungrare) och hunner är helt klart olika folk. Ungrarna har ju under en tid haft stora problem med invaderande hunner (Djinghis Khan kanske vet mer om saken), men ändå har jag för mig att Atilla är ganska vanligt pojknamn i dagens Ungern.
P.
Genetiskt, om man nu överhuvudtaget orkar göra en sådan undersökning, blir nog väldigt förvirrande då de nämnda folken blandats under årens lopp. Men fråga en serb om han anser sig var släkt med kroater, eller vice versa.
Lite kuriosa: Iran betyder ariernas land. Iranier är alltså en synonym till arier! De iranska folken är indoeuropéer som invandrade norrifrån till Iran och norra Indien långt före kristus födelse. I Indien etablerade de sig som en överklass och skapade kastsystemet. Hur Hitler kan ha fått för sig att arierna skulle vara långa, blonda och blåögda vet jag dock inte.Vlad Fodorsky skrev:Vad är iranierna för några egentligen?
Vad menar du? I ditt första inlägg skriver du att ungrarna (magyarerna) ingick under samlingsbegreppet "hunner" och att de bosatte sig i dagens Ungern efter slaget efter Chalens 451. I mitt inlägg skrev jag att dessa påståenden är felaktiga. Vad är det jag har missuppfattat?Leonidas skrev:Har jag skrivit det då?Örjan skrev:Ungrarna har inget med hunnerna att göra. De ungerska stammarna invandrade till Donaubäckenet år 896 och förvandlade sig till en överklass över de folkslag som bodde där. Samtiden trodde dock att de var Hunner och kallade dem därför för "Hungarians". Likheterna var ganska stora då de ägnade hela 900-talet åt att plundra och skövla Europa.Leonidas skrev:Vad jag har förstått är magyarer ett av de folk som gick under samlingsnamnet "hunner". De utvandrade någon gång under 2-300-talet från Asien. Troligtvis från samma områden som finnarna. Efter slaget vid Chalons 451 e.kr, då hunnerna led ett nederlag, bosatte sig magyarerna i, vad som nu kallas Ungern.
- Djinghis Khan
- Medlem
Hitler och hans meningsfränder spann ju vidare på teorier som hade lagts fråm under slutet av 1800-talet, om ett indoeuropeiskt urhem. De indiska indoeuropeerna (Arya enligt Veda) ansågs vara ättlingar till dessa första "arier". Arierna skulle enligt de mer kotroversielle teorierna härröra från urhemet Thule eller Atlantis, och därifrån skulle de spritt sig till Europa, Främre orienten och indiska halvön.Örjan skrev:Lite kuriosa: Iran betyder ariernas land. Iranier är alltså en synonym till arier! De iranska folken är indoeuropéer som invandrade norrifrån till Iran och norra Indien långt före kristus födelse. I Indien etablerade de sig som en överklass och skapade kastsystemet. Hur Hitler kan ha fått för sig att arierna skulle vara långa, blonda och blåögda vet jag dock inte.Vlad Fodorsky skrev:Vad är iranierna för några egentligen?
Tror man inte att de finsk-urgiska folken vandrade från Ural, några västerut och några österut?Örjan skrev:Ungrarna däremot antas ha bott i västra Sibirien innan de företog en lång folkvandring till dagens Ungern (och Rumänien, Slovakien m m).Vlad Fodorsky skrev:Ja, vilket område kommer magyarerna och finnarna ifrån?
/Vlad
- Djinghis Khan
- Medlem
Man kan inte avgöra exakt vart språkgruppen kommer ifrån, även om centret för språkgruppens utvidgning finns strax väster om Ural. Ungerskan liknar mest de Ob-ugriska språken, så man antar att Magyárernas språk påverkades från det hållet, antingen kring södra Ob-regionen eller att en Ob-ugrisktalande folkgrupp vandrade ner mot Karpaterna där magyárerna kom att styra över dom (se mina tidigare inlägg om teorierna kring ungrarnas övergång till finskugriskt språk).Tror man inte att de finsk-urgiska folken vandrade från Ural, några västerut och några österut?