Varelser i Midgård.
- Jocke The Beast
- Medlem
Varelser i Midgård.
Hej. Håller på att göra ett tolkien-baserat crpg (dator-rollspel) och skulle behöva bli hänvisad till någon form av hemsida eller liknande med information om Midgårds alla varelser (båda monster,djur och människo-liknande varelser = raser). Gärna på engelska.
Har sökt med hjälp av google.com men har inte hittat en "fullständig" informations-bank.
Har sökt med hjälp av google.com men har inte hittat en "fullständig" informations-bank.
- Jocke The Beast
- Medlem
Tack. Glömde väl att tillägga att jag har redan besökt Arda-sidan...oups!
Arda-sidan är grym, men det jag behöver hjälp med (för att vara exakt) är att ha 28 olika varelser som skall placeras efter det engelska alfabetet (A-Z). Jag vill att alla varelser skall vara "Tolkien-anpassade" även om en del djur kommer att förkomma.
Så här långt har jag kommit. Mer förslag, förbättringar (obs: en viss balans bör råda, vill ej ha drakar och balrogs osv då spelet skulle bli alltför orealistiskt)?
Arda-sidan är grym, men det jag behöver hjälp med (för att vara exakt) är att ha 28 olika varelser som skall placeras efter det engelska alfabetet (A-Z). Jag vill att alla varelser skall vara "Tolkien-anpassade" även om en del djur kommer att förkomma.
Så här långt har jag kommit. Mer förslag, förbättringar (obs: en viss balans bör råda, vill ej ha drakar och balrogs osv då spelet skulle bli alltför orealistiskt)?
Kod: Markera allt
A- ?
B- Bat
C- Crebain
D- Dumbledors
E- ?
F- Flies of Mordor
G- Ghoul
H- Hummerhorns
I- ?
J- Jaenethors
K- Kraken
L- Lassaraukar
M- Mewlips
N- Necromancer
O- Orc
P- Poltergeist
Q- ?
R- ?
S- Snake
T- Troll
U- Uruk -hai
V- Vampire
W- Werewolves
X- Giant Spider
Y- ?
Z- ?- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Jag föreslår att du stövlar in på närmaste bibliotek och lånar A Tolkien bestiary (Tolkien bestiarium på svenska) av David Day. Där borde du kunna få ditt lystmäte av kritter. Day sägs visserligen brodera ut sina Tolkien-fakta ganska friskt och hitta på en del själv, men i det här sammanhanget funkar det nog.
Vad fasen är Dumbledors? Låter som någon ur Harry Potter. Och Jaenethors låter som en aningen förvanskad fastighetsskötare...
Finns det verkligen vampyrer i Tolkien?
Vad fasen är Dumbledors? Låter som någon ur Harry Potter. Och Jaenethors låter som en aningen förvanskad fastighetsskötare...
Finns det verkligen vampyrer i Tolkien?
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Aha! Hur ser de ut för att passa in i Tolkiens värld? I alla fall inte som äldre gentlemän i frack som sover i likkistor, hoppas jag...Ori skrev:Jepp, det nämns i Silmarillion, både vampyrer och varulvar används av de mörka onda krafterna.Den stegrande kamelen skrev:Finns det verkligen vampyrer i Tolkien?
Det finns med både varulvar och vampyrer i berättelsen om Beren och Luthien iaf, jag har svaga minnen om att det förekommer på fler ställen, men jag hittade inte dessa när jag kollade som hastigast. Dock står det inte så mycket om utseendet, mer än att det är stora och fruktansvärda vargar respektive fladdermöss. Lite intressant kan det vara att Beren tar skepnad av en varulv och Luthien av en vampyr samt att Sauron besegras i form av en vampyr och tvingas lämna sin kropp (för första gången ???). Tolkiens värld är mycket komplex och överraskar oftaDen stegrande kamelen skrev:Aha! Hur ser de ut för att passa in i Tolkiens värld? I alla fall inte som äldre gentlemän i frack som sover i likkistor, hoppas jag...Ori skrev:Jepp, det nämns i Silmarillion, både vampyrer och varulvar används av de mörka onda krafterna.
- Jocke The Beast
- Medlem
Vampyrer:
http://www.glyphweb.com/arda/v/vampires.html
Dumbledors:
http://www.glyphweb.com/arda/v/vampires.html
Dumbledors:
Jaenethors:Dumbledors are a species of giant wasp with bright black and yellow
markings. Each dumbledor is roughly 5 pounds in size, and has a wingspan of nearly 2 feet. These animals are easily irritated, and have been known to swarm without provocation. The sting of a dumbledor delivers a mild poison that causes the loss health.
Men åter till ämnet snälla! Har NI några förslag på vilka varelser/djur jag skall använda A-Z.The horrible creatures of darkness, they are called "demons of desert" by those few haradrims who have seen them and survived. Composed of fangs and claws and eyes, they hide in the sand and wait until prey arrives, and then they start singing crappy and terrible pop songs with such power that the victim dies from terrible pain.
So far rumours that jaenethors have some connection with desert mirages have not been confirmed, however must be taken into account by anyone who is going to travel the Great Desert.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Vad är källan till citaten om Dumbledors och Jaenethors? Det verkar hur som helst inte ha någonting med Tolkien att göra. "Crappy and terrible pop songs", det låter ju synnerligen midgårdskt... 
Mitt förslag kvarstår. Kolla in Tolkien bestiarium av David Day på närmaste bibliotek. (Den finns i tio ex på Gbgs stadsbibliotek, så den verkar vara ganska vanlig och borde inte vara omöjlig att hitta på ditt lokala bibliotek heller.) Jag har visserligen inte läst boken själv, men vad jag förstår är den en omfattande förteckning av Midgårds alla varelser. (Dock med något tveksam trogenhet till källorna, Day hittar på en del själv också.)
Mitt förslag kvarstår. Kolla in Tolkien bestiarium av David Day på närmaste bibliotek. (Den finns i tio ex på Gbgs stadsbibliotek, så den verkar vara ganska vanlig och borde inte vara omöjlig att hitta på ditt lokala bibliotek heller.) Jag har visserligen inte läst boken själv, men vad jag förstår är den en omfattande förteckning av Midgårds alla varelser. (Dock med något tveksam trogenhet till källorna, Day hittar på en del själv också.)
jag har några förslag här. Gå även in på tolkin a-ö här på http://www.skalman.nu/tolkin för att läsa mer om artena jag beskrivit
gooda
Alver,Örnar,Mäniskor,hundar,enter.hästsr
Onda
Balrogar,drakar,orcher,troll,Olog-hai,Uruk-hais,varulvar,vampirer,onda mäniskor.
gooda
Alver,Örnar,Mäniskor,hundar,enter.hästsr
Onda
Balrogar,drakar,orcher,troll,Olog-hai,Uruk-hais,varulvar,vampirer,onda mäniskor.
- Jocke The Beast
- Medlem
mmm...jag har besökt de flesta Tolkien sidor jag har hittat, men tack ändå.
Ingen som har A Tolkien bestiary (Tolkien bestiarium på svenska) av David Day hemma ? Om ngn har den skulle jag vara tacksam om jag kunde få lite förslag på varelser A-Z. Som ni sett i första posten har jag ju redan ganska många av bokstäverna/varelserna men skulle vara tacksam för förslag och förbättringar.
Och återigen, Balrogs och Drakar är uteslutna. Skulle väl bli lite väl löjligt om man lyckades döda 15 Balrogs och 12 Drakar ? Vampyrer också för den delen 8)
Ingen som har A Tolkien bestiary (Tolkien bestiarium på svenska) av David Day hemma ? Om ngn har den skulle jag vara tacksam om jag kunde få lite förslag på varelser A-Z. Som ni sett i första posten har jag ju redan ganska många av bokstäverna/varelserna men skulle vara tacksam för förslag och förbättringar.
Och återigen, Balrogs och Drakar är uteslutna. Skulle väl bli lite väl löjligt om man lyckades döda 15 Balrogs och 12 Drakar ? Vampyrer också för den delen 8)
- birger_kung
- Medlem