Någonting jag märkte när jag sökte på vapensmeden Benjamin Griffin nyligen var att det gick att få fram uppgifter om hans vapen men inte honom själv så mycket. Han föddes omkring 1705 och levde fram till 1780-talets början, han var verksam i London och låg bakom bl a världens första hagelbössa. Jag fick använda drygt fem-sex källor för att få ihop någonting om honom.
https://researchpress.uk/wp-content/upl ... -v2410.pdf
Denna länk visar vapensmeder i England och Wales, men dokumentet är på 334 sidor med utan innehållsförteckning, men är mera en förteckning när varje smed var verksam. T ex höll vapensmeden William Hass till i staden Plymouth under 1770-talet. Han var gift och vad gjorde han för något, reparerade vapen, finns i ovanstående förteckning.
Stefan
Gamla vapensmeder
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Gamla vapensmeder
Vad är det som får dig att tillskriva honom att ha uppfunnit hagelbössan?
Hans
MVHBrittanica skrev:shotgun, smoothbore shoulder weapon designed to fire a number of pellets, or shot, that spread in a diverging pattern after they leave the muzzle. It is used primarily against small moving targets, especially birds.
The earliest smoothbore firearms loaded with shot were the “fowling pieces” that appeared in 16th-century Europe. In the early 17th century, the barrels were made as long as 6 feet (1.8 m) in an attempt to gain maximum accuracy.
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Hans, om man utgår ifrån den svenska versionen av Chris McNabs bok med just titeln ”Skjutvapen” var det Griffins vapen det första som togs upp i kapitlet ”Hagelgevär”. Hans gevär kunde hans laddas med både kulor och hagel beroende hur man blandade laddningen med. Hans gevär tillverkades 1760 och om du har tittat igenom mitt flöde så skrev jag att det var en av världens äldsta/första hagelbössor och inte den första hagelbössan.
Jag skrev inte att Griffin var pionjären till hagelbössan utan troligen, en av de första. I McNabs bok stod han först under kapitlet ”Hagelgevär”.
Stefan
Jag skrev inte att Griffin var pionjären till hagelbössan utan troligen, en av de första. I McNabs bok stod han först under kapitlet ”Hagelgevär”.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Sedan kan man undrar varför just Benjamin Griffin eller den troligen mera kända vapensmeden Robert Adams inte finns med i förteckningen ”gunsmith” på (båda var ju engelsmän).
https://myblacksmiths.com/gunsmiths-1.php
Denna sida har förteckning över alla sorter smeder kan man säga/skriva. Enligt den engelskspråkiga Wikipedia så låg Adams bakom avtryckaren med ”semi Double action” 1751 (har kunnat det på svenska, men nu får jag inte fram det i min tankeprocess) någonting som den omtalade amerikanska firman Smith & Wesson också kan stå bakom eller har en del av dess tidiga historia. Adams vapen användes under kriget.
Det finns en uppsjö av vapensmeder innan 1900 t o m, om utgår ifrån agrarhistorikern Janken Myrdals tillvägagångssätt med ”frimärksplockande” och ”russinplockande” så måste man lägga ihop ifrån flera olika källor till en presentation om en del äldre vapensmeder som exempelvis William Hass som var verksam i engelska Plymouth omkring 1770.
Stefan
https://myblacksmiths.com/gunsmiths-1.php
Denna sida har förteckning över alla sorter smeder kan man säga/skriva. Enligt den engelskspråkiga Wikipedia så låg Adams bakom avtryckaren med ”semi Double action” 1751 (har kunnat det på svenska, men nu får jag inte fram det i min tankeprocess) någonting som den omtalade amerikanska firman Smith & Wesson också kan stå bakom eller har en del av dess tidiga historia. Adams vapen användes under kriget.
Det finns en uppsjö av vapensmeder innan 1900 t o m, om utgår ifrån agrarhistorikern Janken Myrdals tillvägagångssätt med ”frimärksplockande” och ”russinplockande” så måste man lägga ihop ifrån flera olika källor till en presentation om en del äldre vapensmeder som exempelvis William Hass som var verksam i engelska Plymouth omkring 1770.
Stefan