Sverige
Re: Sverige
Tack South End Court för dina genomtänkta och utförliga inlägg. Nu måste jag i säng, kommer utmattad efter en äventyrlig resa i tredje världen. Läs England. Återkommer.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Vännäs och Venice...
Jo, det är faktiskt sant.
https://www.vk.se/2015-03-27/venice-ble ... et-ar-sant
Där verkar det ha varit en svensk biljettförsäljare som inte förstod.
Jo, det är faktiskt sant.
https://www.vk.se/2015-03-27/venice-ble ... et-ar-sant
Där verkar det ha varit en svensk biljettförsäljare som inte förstod.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Jag bodde för länge sedan i Avesta. Den stora tågstationen där hette Krylbo central eftersom den låg i - Krylbo. Men så ville man att stationen skulle hitta efter centralorten och döpte om den till Avesta central trots att den fortsatte att ligga i - Krylbo.
Så åkte jag till Tyskland några månader och skulle lösa biljett hem och beställde således einfach einfahrt Avesta och fick en biljett till - Alvesta.
Stackars mannen bakom glasrutan slet sitt välklippta hår i sina försök att hitta Avesta men misslyckades. Jag fick åka till grannorten Sala istället. Den hittade han i alla fall.
Många år senare slog det mig att jag kanske skulle beställt biljetten till - Krylbo.
Så åkte jag till Tyskland några månader och skulle lösa biljett hem och beställde således einfach einfahrt Avesta och fick en biljett till - Alvesta.
Stackars mannen bakom glasrutan slet sitt välklippta hår i sina försök att hitta Avesta men misslyckades. Jag fick åka till grannorten Sala istället. Den hittade han i alla fall.
Många år senare slog det mig att jag kanske skulle beställt biljetten till - Krylbo.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Driftplatsen i Avesta räknas som en hållplats, skall man dit så skall man säga/klicka Krylbo och sedan ta taxi/buss till Avesta. Enligt Driftplatsregistret och ”Järnvägsdata med driftplatser” lades stationen ner 1978, borttagen infraktur året efter och hållplats sedan 2005.
Stefan
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Fast vi talar här om Avesta central = Krylbo central. Hållplatsen i Avesta var vid nämnda händelse borta sedan länge.
Edit ser nu att den återigen heter Krylbo och station men mämnda händelse utspelades 1986 när den blivit döpt till Avesta central.
Edit ser nu att den återigen heter Krylbo och station men mämnda händelse utspelades 1986 när den blivit döpt till Avesta central.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag använde de uppgifter som finns om Avesta Central, men använde bara Avesta.
Stefan
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Oberoende av vilket kan jag berätta att namnbytet på stationen ledde till en infekterad lokal debatt. En del hävdade att man även borde döpa om forsen till Krylboforsen. Att den rent fysiskt ligger i Avesta verkade ju, med exempel från stationen, sakna betydelse för namngivandet.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag förmodar att det inte var snälla ord som sades i stadens kommunhus samt folk på stan och utifrån järnvägssynpunkt så har Krylbo fått status som järnvägsknut. T o m 1968 stannade Norrlandstågen i Krylbo eftersom Norra Stambanan gick Stockholm-Uppsala-Sala-Krylbo-Storvik-Ånge. Nu nämns Dalabanan förbi Krylbo/Avesta och linjen Frövi-Krylbo-Storvik är en del av godstrafiken från Hallsberg och norrut.
Stefan
Stefan