Udda vapen som dyker upp i media.

2Sharp
Medlem

Re: Udda vapen som dyker upp i media.

Inlägg av 2Sharp » 22 juli 2026, 17:53

Hans skrev:
22 juli 2026, 10:40
Tack 2Sharp,

Som jag förstod det så var det fjädrande hålet där tappen på bajonetten skall in helt enkelt inte fjädrande.

Fattar jag rätt att en tysk G3 bajonett inte passar på en AK4 och vise versa?

MVH

Hans

Det är nog bara ett lock för änden på mekanismröret, motsvarande som på Mp5. De civila ”behöver” ju inte bajonett. Den går att byta, men locken har bara en enkel fjädrande låsning medans våra är skruvade med 2 skruvar som är gänglåsta så de håller för bajonettering.

Jag vet inte på rak arm om Svensk och Tysk passar, jag vet att Svensk och Norsk inte är likadana.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 juli 2026, 19:00

Jag småskrattar för jag undrar hur många som vet vad vi pratar om.

Detta kräver empirisk forskning. Skaffa en norsk och en tysk G3, en Ak4 och en turkisk klon (och som jämförelse en från turkiska armén). Så får jag skaffa en tysk, norsk, turkisk och svensk bajonett. Sedan gör vi försök (naturligtvis dubbelblindat) med att först meja/höftskott och sedan stöt mot en sandsäck.

Jag gillade Mp 5 och G33. Efter Ak4 låg de bra i mina händer.

Jag ångrar, lite, bittert att jag inte hade bajonett fäst på fotot. Jag körde i alla fall över de som var chefer och såg till att det var ansiktsmålat och maskerat.

MVH

Hans

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 juli 2026, 20:42

För skojs skull körde jag bilden via AI.
Den belgiska soldaten på bilden siktar med ett automatgevär av typen FN FAL (Fabrique Nationale Fusil Automatique Léger), ett av efterkrigstidens mest använda vapen. Scenen är från 1969 och han bär den dåtida belgiska kamouflagemönstret "Brushstroke" samt hjälm med nät för fältmässig maskering.
Your honour, I rest my case.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2026, 22:01

Jag har bajonetter för ert experiment. Även några fler nationer.

Skriv svar