Konsttråden

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Konsttråden

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2026, 12:52

Utifrån min bokhylla när det gäller konsten så har jag ”Konsten i fokus”, Stokstads stora konstbok, ”Svensk konst och visuell kultur i Sverige” i två band och kopior från ”Signums svenska kulturhistoria” (långt ifrån hela detta verk på flera volymer). Om man utgår ifrån kyrkokonsten så har jag en del kyrkobeskrivningar också.

När det gäller järnvägar med inklusive industribanor så har jag många fler böcker om järnvägar än vad jag har om konsten faktiskt. Även engelska fotbollsböcker är fler än jag har om konst.

När det gäller konstalster så har jag en tavla med Söderarms fyr som jag gjorde själv i sexan;

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... r.html?m=1

Sedan har jag också en tavla med fjällandskap som jag också gjorde under skoltiden. Sedan två löpsedlar om Sirius, dels när de vann division 1 (Norra) 2013 och dels när de gick upp i Allsvenskan 2016.

Hoppas att jag är fortfarande behörig för att delta i Konsttråden.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 29 maj 2026, 13:52

Patrik Öbrink skrev:
29 maj 2026, 10:51
...
(Livets träd, Chagall, reproduktion)
...
Va, har du inte Chagall i original?

Minnen är alltid trevliga att ha på väggarna, har ganska många.

Och som sagt, den gamla tanten över sängen, jag tyckte det när jag började begripa vad tavlan förställde. Det tycker jag inte idag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 29 maj 2026, 13:56

Stefan Lundgren skrev:
29 maj 2026, 12:52
...

Hoppas att jag är fortfarande behörig för att delta i Konsttråden.

Stefan
Finns inga formella behörighetskrav.

Men det är alltid trevligt om man visar och skriver tydligt.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Konsttråden

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2026, 14:04

Sedan har jag fått en rysk? tavla föreställande en vargflock som jagar en hästsläde, men den är inte upphängd ännu (tavlan fanns hos min farmor tidigare).

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 29 maj 2026, 18:52

Som sagt, du får gärna visa.

Alfred Kowalski? Eller?

F.ö. polsk.

Bild

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Konsttråden

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2026, 19:29

Man kan säga sådär!

Betraktar man tavlan framifrån så kommer vargflocken från vänster och håller på att omringa hästsläden som verkar vara på toppen av en höjd. Själva landskapet är vintrig och kusken verkar vara beredd på att piska den varg som kommer i närheten av släden.

Tavlan påminner mig om det klassiska loppet i Alaska och det händer att vargar blanda sig i;

https://en.wikipedia.org/wiki/Iditarod_ ... d_Dog_Race

Det händer att ekipagen blir jagade av vargflockar och jag kan inte låta bli att tänka på dessa två episoder.

Det hände att någon ringde på hos farmor som ville titta lite närmare på tavlan, inte så ofta, men det hände. Den där tavlan gjorde tidigt intryck på mig.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 30 maj 2026, 13:34


Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 2609
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55
Ort: Gävle

Re: Konsttråden

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 juni 2026, 07:18

David Hockney, mest kända för sina målningar av badbassänger i Los Angeles, har gått bort. När hans målning Portrait of an Artist (Pool with Two Figures) såldes för 90,3 miljoner dollar år 2018 var det då det dyraste konstverket någonsin av en levande konstnär, men om jag minns rätt slogs rekordet redan efter ett halvår (en skulptur av Jeff Koons om jag inte missminner mig). Jag såg verk av Hockney på Göteborgs konstmuseum för ett antal år sedan.
Bilagor
hockney.jpeg
hockney.jpeg (53.08 KiB) Visad 223 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 13 juni 2026, 11:11

Roligt för honom att han hann slå igenom i sin livstid, det är det väl ganska få förunnat.

Bra att hustrun beordrade mig häromsistens: viewtopic.php?f=37&t=50017&hilit=hektiska

https://www.fondationlouisvuitton.fr/en ... hockney-25

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 15 juni 2026, 16:51

Min kusin är på besök med sin dotter. Och jag fick i retur en tavla gjord av min salig farfar och förärad till min lika saliga mormor. Förutom att vara framstående byggnadsarkeolog vill jag påstå att han inte var oduglig på att måla. Gillar hur han fångade ljuset.

MVH

Hans
Bilagor
17815346136802572122341310960790.jpg

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 2609
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55
Ort: Gävle

Re: Konsttråden

Inlägg av Patrik Öbrink » 18 juni 2026, 15:11

På Historiska Museet i Stockholm kan man beskåda ett av senmedeltidens finaste textilarbeten - S:t Holmgers gravtäcke.

Holmger Knutsson var som bekant son till kung Knute den långe och själv tronpretendent. Efter slaget vid Sparrsätra 1247 ska han ha flytt till Gästrikland, där han blev tillfångatagen och halshuggen. Han vördades som lokalhelgon i delar av Gästrikland, som på den tiden fortfarande var en del av Uppland, i Norduppland (det finns uppgifter om ett kapell helgat åt honom utanför Björklinge), och vid Sko i södra Uppland.

Gravtäcket är tillverkar att tunt, grönt sidentyg med stödtyg av blå lärft och har en broderad dekor i guld, silke och sidenapplikation.

Bilden av Holmger på gravtäcket tillskrivs Albertus Pictors verkstad i Stockholm och det omgivande broderiet tros ha sytts av nunnor vid Sko kloster. Figuren är omgiven av den Erikska och Folkkungaättens vapen, växtranka, krona och bokstäverna b och o, initialerna för latinets beatus olmgerus som betyder "salige Holmger".

Längs kanten finns en latinsk text som i svensk översättning lyder: "Holmger, född av svearnas lysande kungasläkt, själv en sedernas spegel, fälldes av den bittra döden och ligger här halshuggen. Men hans död, dyrt aktad, visar sig på sedvanligt vis härlig genom många tecken."

Det skänktes till staten 1703 av greve Abraham Nilsson Brahe, herre till Skokloster där det förvarades.

https://samlingar.shm.se/object/6F9AE23 ... 7B670E5E31
Bilagor
holmger.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 18 juni 2026, 17:16

Äh, fånig kökshandduk.

Tacka vet jag ett riktigt tygstycke.

Bild
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bayeuxtapeten

Tackar, intressant.

Hur ser det ut idag med konst på tyg? Jag har några persiska mattor och några handdukar från Klässbol, punkt. Fel, jag har ett par vit-röda som det står Krigsmakten och Flygvapnet på som jag betraktar som konst.

Bild
https://en.flobyoverskottslager.se/prod ... 7668201569

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 2609
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55
Ort: Gävle

Re: Konsttråden

Inlägg av Patrik Öbrink » 18 juni 2026, 17:44

Jag har hört att vävkonsten upplever en renässans.

https://www.svd.se/a/P478k5/svd-design- ... n-nagonsin

Textilkonstnärer som Olga de Amaral noterar rekord på auktioner. Ett verk såldes för 3,12 miljoner dollar: https://heni.com/news/article/olga-de-a ... 2025-11-20

https://en.wikipedia.org/wiki/Olga_de_Amaral

Bisa Butler är tydligen omtalad inom "fiberkonsten".

https://en.wikipedia.org/wiki/Bisa_Butler

South End Court
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Konsttråden

Inlägg av South End Court » 19 juni 2026, 04:43

Hans skrev:
15 juni 2026, 16:51
Min kusin är på besök med sin dotter. Och jag fick i retur en tavla gjord av min salig farfar och förärad till min lika saliga mormor. Förutom att vara framstående byggnadsarkeolog vill jag påstå att han inte var oduglig på att måla. Gillar hur han fångade ljuset.

MVH

Hans

Och färgen. Det är inte många tuber använda och de har använts bra. Din farfar förstod perspektiv och då menar
jag inte att följa perspektivregler utan han hade en förståelse för hur naturen ser ut från ögat och han skapade
rymd. Det är så man gör. Även om penselföringen är annorlunda kommer jag att tanka på Vincent van Gogh och
en del av hans mindre kända målningar.

Det ser ut som om han målat dit allt en enda *plaff*, vilket visar hur duktig han var. Det här är en riktigt bra målning, anser jag.

/South End Court

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 19 juni 2026, 08:06

Låter som du vet vad du pratar om, gör du egna?

Jag var väl inte helt oäven med blyerts, lite oäven med akvarell och har väl mindre än fem i olja. Har gett bort det mesta av utrustning och alster.

MVH

Hans

Skriv svar