koroshiya skrev: ↑5 juni 2026, 14:43
loop skrev: ↑3 juni 2026, 23:17
...
Jag menar att jag vill se en propagandist förklara hur de stora snurrande turbinerna i kärnkraft och vattenkraft bidrar till frekvenshållningen sen strömmen gått igenom 25mil likströmsledning.
När det gäller sydvästlänken så är upphandlingen och genomförandet ett skräckexempel. Alstom behövde uppenbart pröva sin nya teknik, ABB hade redan fungerande teknik. Sverige fick betala pga upphandlingar och märklig politik.
Fortfarande lite grekiska för mig - men jag tolkar det som att frekvenshållning är något som skapas redan i turbinerna, och att det ger ett nät som är robustare, men att man dödar möjligheten att förändra just det med likström.
Vad kostar omväxlingsstationerna? För SV-länken måste det finnas två.
Växelström är det som svänger och har en frekvens. Likström är det du får ur ett batteri tex. Man skapar växelström på olika sätt. Och generatorer på kraftverk kan ge växelström. Och propagandisterna tjatar om detta, att det är så bra för nätet med dessa stora svängande massor som bidrar till stabilitet. Och det gör det. Men det är knappast några roterande omformare i tex Sydvästlänken.
Inte en susning vad såt kostar. Dyrt är det garanterat.
Att ni inte känner till Sydvästlänken och det kraftigt försenade bygget mm, tyder på att media struntad i att skriva om det. Devis för att ABB var sura, men valde att inte blåsa upp en storm över upphandlingen. Det var en del skriverier om förseningarna dock. Har för mig att dom fick göra om ca 600 kontakter bla.