Nej.
Hela tanken med en pistol är att man skall vara i alla fall på ett par stegs avstånd, annars kan man likaväl använda kniv, yxa eller spikklubba.
MVH
Hans
Några gamla pistoler
-
South End Court
- Medlem
Re: Några gamla pistoler
Jag föreställer mig att pipan kan spricka eller smäller av helt.
/South End Court
/South End Court
Re: Några gamla pistoler
Man bör nog ha provat för att kunna anpassa mängden krut så att den håller för i alla fall ett skott. En hylsa är inte speciellt tjock, den behöver inte vara det då den stöds av omgivande vapen då den avfyras, i vanliga fall. Om det blir lite sprickor efteråt gör inget då 'pipan/hylsan' används en gång.
Min bror hade i metallslöjden svarvat en lite kanon, då betydligt tjockare i godset. Vi provade den mot en ladugårdsvägg på kanske 10 m. Drivladdning en kinapuff (gamla modellen, som small hyfsat) och projektilen en metallkula för kulspel. Den skulle jag inte velat vara målet för. Gick igenom kanske 4-5 cm trä.
MVH
Hans
Min bror hade i metallslöjden svarvat en lite kanon, då betydligt tjockare i godset. Vi provade den mot en ladugårdsvägg på kanske 10 m. Drivladdning en kinapuff (gamla modellen, som small hyfsat) och projektilen en metallkula för kulspel. Den skulle jag inte velat vara målet för. Gick igenom kanske 4-5 cm trä.
MVH
Hans