Go - kanske inte bara ett spel.

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Go - kanske inte bara ett spel.

Inlägg av koroshiya » 23 september 2025, 00:13

hilbert skrev:
22 september 2025, 13:20
Finns det ingen variant typ snabb eller blixtgo?
Självklart - på goservrar kan man spela med kanadensisk byoyomi på en minut. Man måste lägga 25 drag på en minut. Fixar man det får man en ny minut och 25 nya drag. Då ser man verkligen vilka som har en djup förståelse och snabbt hittar rätt drag.

Ett proffs med kontonamn tobe brukade spela på igs - i princip den första goserver som fanns. Han brukade logga in och säga, "all weak 6-dans, go to bed". Enligt vad som sägs var det...

https://en.wikipedia.org/wiki/Jiang_Zhujiu

Han är förresten gift med Rui Naiwei, den inte väldigt vackra damen, som var bäst i världen under många år. Hon är fortfarande en mycket stark spelare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rui_Naiwei

Mitt eget rekord är 11 drag på 9 sekunder, om jag minns rätt. Visst, alla kan klicka ut ett drag snabbt, men det tar ett antal millisekunder mellan server och dator, och det gäller förstås att det är helt ok drag, annars kan man lika gärna bara låta tiden rinna ut.

Jag ska lägga till att jag hade fel om tobe. Vi spekulerade på 90-talet över vem det var. Jag hade glömt av att man vet det nu, och att det var ett koreanskt proffs som flyttade till USA. Han heter Jimmy Cha i USA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Cha
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 23 september 2025, 00:31

Nu hittar jag inte heller ett lämpligt parti, men med tvns ankomst startade man snabbare turneringar som var tv-sända. Det finns ett fantastiskt parti mellan Sakata Eio och Go Seigen från 60-talet tror jag. Läsningen är helt sinnessjuk.

De bästa spelarna är så otroligt mycket bättre. Man kan sitta och steka en lång tid, lägga det kluriga drag man räknat ut, och få ett svar på en sekund. De ser alla varianter direkt.

Om de är arroganta blir de förmodligen uttråkade, vilket påminner mig om att en kompis spelade mot en korean på amatörmästerskapen. De från Korea, Kina, Japan, Taiwan, och Hong Kong har helt säkert tuffare kvalificeringsmästerskap, än vad själva tävlingen är för dem.

Någon Europé har aldrig vunnit, men Ronald Schlemper från Holland kom trea en gång, med samma antal vinster som vinnaren. Han slog både kinesen och japanen. Kinesen vann ändå. Det här var 1991, och är väl det bästa en blekfisamatör har gjort i mästerskapen.

Schlemper är i dag läkare i Japan.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 23 september 2025, 01:19

Får spamma ett inlägg till - och förklara att Sakata Eio var en av de bästa japanerna från 50-talet och fram till 70-talet, och Go Seigen var kinesen som jag kommer att skriva mer om, som av många anses vara en av de bästa som har spelat.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 23 september 2025, 12:15

Skämmes! Du spammar för tusan inte! Du skriver ytterst intressant om ett ämne vi inte visste vi ville veta om. Tack.

Jag blir sugen på att skaffa ett spel.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 23 september 2025, 20:50

Det finns många problem uppladdade på nätet, och i dag finns det många olika servrar att spela på. KGS har diverse enkla bottar att spela mot, men trafiken där är annars inte så stor.

Jag skulle fortsätta med Go Seigen, eller Wu Qingyuan, som han heter på kinesiska. Berättelsen om honom är till viss del berättelsen om 1900-talet i Östasien. Se så glad han är här.
Go_Seigen_01.jpg
Go_Seigen_01.jpg (75.83 KiB) Visad 2721 gånger
Hans fader var en modern kines, men som ändå förstås hade kopplingar till det gamla. Han studerade juridik i Japan, och tog med sig diverse gomatcher hem till kina. Han ville att hans äldsta son skulle lära sig kalligrafi, mellansonen skulle bli en bra skribent, och den yngste skulle bli en gospelare.

År 1914 föddes Go Seigen utanför Fuzhou i sydöstra Kina. Det är ingen stad man hör talas om, men där bor nästan åtta miljoner människor, så det var inte som i en hongkongrulle, att Go Seigen kom ned från bergen, och visade att man lärde sig go bäst i en liten by.

Han började inte studera spelet förrän han var nio år gammal, vilket är en relativt sen ålder. Men efter redan tre år var han kinesisk mästare, och japanska proffs på resa till Kina fick upp ögonen för honom, och spelade med honom.

Familjen hade flyttat till Peking, och de gick till caféer för att spela (fast det var te man drack, men samma typ av verksamhet), och det visade sig snart att den lille Go var mycket stark. Han brukade återspela mängder av gamla partier, både från Kina och Japan.

År 1924 dog fadern och farbrodern var sur över det jävla spelet. "Sluta spela go", sade han. "Det är meningslöst, och kan du försörja dig på det". "Ja, det kan jag", svarade Go Seigen, och så visade det sig vara.

Krigsherren Duan fick också höra talas om honom, och började betala en lön för att spela.

https://en.wikipedia.org/wiki/Duan_Qirui

Duan var Kinas president, och Go fick 100 yuan i månaden, vilket familjen behövde. Duan och Go spelade ett antal gånger, men Duan vann inte, och slutade spela mot honom. Kanske var det inte roligt som en 60-årig president att få stryk av någon som var 12. Men Go Seigen fick fortfarande sin lön, och måste ha säkert spelat mot andra runt Duan.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 24 september 2025, 12:17

Jag blir lite avundsjuk när jag läser dina skildringar av ett spel med en mångtusenårig historia.

Själv ägnar jag mig åt ett spel där de nuvarande reglerna uppfanns 1925 av en multimiljonär under en lyxkryssning i karibien :? .

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 24 september 2025, 12:35

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 24 september 2025, 15:45

Har bara spelat bridge några få gånger och det var för över 40 år sedan, men det är ett bra spel. En kompis morsa tävlade i det.

Ett jag har spelat mer är det tyska Skat, ett helt ok kortspel för tre personer.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 25 september 2025, 22:40

Vi ska fortsätta med Go Seigen, eller Go Izumi, eller Wu Qingyuan eller Wu Quan - som sagt - det kan vara lurigt med namn i Östasien. Han föddes som Wu Quan, men det skapar artighetsproblem vid tilltal. Om man bara använder en del av namnet så blir det för familjärt, typ, bara morsan och den jag älskar säger så. Samtidigt ansågs det ofint att använda folks hela namn, så genom att skapa tre led slipper man båda problemen. Skillnaden mellan Go Seigen och Go Izumi handlar om huruvida man använder japanskt eller äldre kinesiskt uttal för tecknen.

1926 kom ett japanskt sexdans proffs - Iwamoto Kaoru - till Peking och spelade två handikappartier mot Go Seigen. Iwamoto förlorade ett mot tre stenar, och vann ett mot två, med två poäng. När han kom hem började han prata om Go Seigen och ett annat proffs åkte iväg. Han hette Inoue Kohei, och skall ha spelat tre partier och förlorade alla.

1928 bjöds Go Seigen in till Japan, han skulle få 200 yen i månaden för att spela, och eftersom hans moder och äldste broder följde med, så fick han 100 till. 300 yen på den tiden motsvarar ca. 50 000 kronor i dag, så det var en helt ok lön. Det första kontraktet var på två år, och efter det skulle man avgöra om familjen skulle få stanna kvar. Det gällde för Go Seigen att visa att han var värd att satsa på.

Eftersom han nu skulle bli proffs för Nihon Ki-in (Japans goförbund), och han inte hade någon rank, så beslöt man att låta honom spela mot sju utvalda spelare för att kunna bedöma hans styrka. Vissa av motståndarna var mycket starka, men Go Seigen vann sex av sju partier och blev tre dan direkt. Den ende han förlorade mot var Kitani Minoru, som kom att bli både en kamrat, en teoriutvecklare tillsammans med Go Seigen och en rival. Go Seigen själv tyckte att Kitani var den första starka spelaren han hade mött.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minoru_Kitani

Det här kan möjligen vara öppningen av det partiet. Go Seigen spelar svart. Se om ni kan upptäcka något underligt med det. Det handlar om symmetrin.
kitgo1.png
kitgo1.png (51.9 KiB) Visad 2674 gånger
Jo, Go Seigen spelade sitt första drag på mittpunkten, och har sedan spelat spegelgo hela tiden. Det fortsatte han att göra till drag 65. Nästa drag i bilden är en svart sten uppe i högra hörnet, som spegel till vits 30. Det är ok att spela så, om man hittar rätt tidpunkt att avbryta det där. Om man inte är stark, så fungerar det inte alls. Här är det enklaste exemplet.
spegelgo.png
spegelgo.png (92.15 KiB) Visad 2674 gånger
Vit kommer på att svart spelar spegelgo och utnyttjar det i mitten av brädet. Svart måste bryta spegelspelandet tidigare, för nu förlorar svart klumpen till vänster.

En av de han slog var faktiskt Honinbo Shusai, som var honinboskolans sista överhuvud. Honom kommer vi att höra mer om. Om ni har läst Yasunari Kawabatas bok, "The Master of Go" (Meijin) så handlar den på ytan om ett parti mellan Kitani och Shusai.

Här är Shusai till vänster och Go Seigen till höger.
GovsShusai.jpg
GovsShusai.jpg (14.21 KiB) Visad 2674 gånger
År 1930 började Go Seigen spela i en rankningsturnering som hette Oteai. Det var Nihon Ki-ins metod för att ranka upp spelare. Man spelade två gånger om året, och Go Seigen kom att vinna sex gånger.

Tittar man på partierna kan man inte se mer än att han är väldigt bra, men varför? Som med mycket österländskt så hade han en del idéer som för oss kanske verkar lite lustiga. Vad gäller go skulle man bli bättre varje dag. Blev man inte bättre, så blev man sämre, menade han. Om motståndarna sade han, "de bästa är lika starka som jag. Skall jag slå dem måste jag ha ett rent sinne i avgörande ögonblick. Meditering är en övning för att nå dit", så han mediterade varje dag. Ett antal år senare uttryckte han att det var en bra idé att läsa och studera urgammal poesi, för att nå den där klarhetens tillstånd.

Mer krasst var det nog så att han helt enkelt var mer intresserad och hade bättre disciplin än andra, så han måste förmodligen ha studerat mer, och det visste han nog själv, för den som säger att det hjälper med poesi, har uppenbarligen redan bemästrat det mesta. En del andra spelare gillade att festa och spela om pengar och annat, och det är väl en något sämre metod för att bli starkare.

1931 och framåt deltog Go Seigen i en tidningssponsrad turnering enligt principen vinn och sitt kvar. Han skall ha vunnit åtminstone 18 partier på raken. Varje vinst gav honom 180 yen, och tillsammans måste han ha spelat in vad som är runt 400 000 kronor.

Nästa inlägg kommer att handla om vad som kallades århundradets match.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 september 2025, 00:04

Kan du ge oss noviser en snabbis on hur spelet går till och vad som menas med "klumpen till vänster".

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 september 2025, 02:44

De fem svarta stenarna till vänster, 1,3,5,7 och 9. Grupper lever och dör tillsammans, som i Davians favoritideologi :)

Man turas om att spela på skärningspunkterna, och som jag skrev på första sidan vinner den som har en större area eller totalt område. Varje skärningspunkt man kontrollerar är värd en poäng. Svart börjar, och det ger svart en klar fördel, så i modern tid får vit vanligen en kompensation på 6,5 poäng, om det är ett tävlingsparti, eller ett nöjesparti mellan två jämbördiga spelare.

För att man ska kunna få något område måste man se till att ens stenar inte går att slå ihjäl. Om de går att slå ihjäl, eller blir ihjälslagna, så plockar man bort dem från brädet. För att leva måste man ha inre fria punkter som går att dela upp, eller som redan är uppdelade. Här är de enklaste formerna längs kanten.

Den här är död. Hela området är vits, och om man kör med japansk poängräkning är det 14 poäng till vit. De döda stenarna blir i praktiken värda dubbelt så mycket då de vid poängräkningen hamnar i svarts område. Vit behöver alltså inte göra något, och man förlorar bara poäng på att spela.
todt.png
todt.png (53.82 KiB) Visad 2665 gånger
Svart har bara två inre friheter som inte går att separera, för man kan aldrig flytta på en sten, såvida man inte är en hustler...

Den här lever eller dör beroende på vem som spelar.
both.png
both.png (54.05 KiB) Visad 2665 gånger
Man kan se att svart har tre inre friheter som går att dela upp. Den vitala punkten här är att spela i mitten. Gör vit det får vit 12 poäng och om svart gör det får svart 2.

Den här lever.
liv.png
liv.png (57.96 KiB) Visad 2665 gånger
Här är det fyra inre friheter, och med två likvärdiga punkter i mitten, så om vit tar en kan svart ta den andra, och behöver alltså inte göra något förrän vit försöker.
exempel.png
exempel.png (62.29 KiB) Visad 2665 gånger
Eftersom det är fyra friheter så är det fyra poäng till svart med japansk poängräkning.

Det där är något som alla snabbt förstår, och efter det kan man spela ett tekniskt sett korrekt parti.

Problemböcker brukar börja någonstans på den nivån och varje problem kommer med en uppgift, oftast då, x för att leva eller döda. Diagram två finns absolut som problem för nybörjare. Det gäller att förstå att man lokalt måste spela i mitten av de tre friheterna.

De värsta problemen är helt fruktansvärt svåra. Det finns en japansk problembok från år 1713 med titeln Igo Hatsuyoron och skrevs av Inoue Dosetsu, som var både Meijin och gominister samtidigt. Det fanns bara en gominister, så det var ett viktigt administrativt jobb, åtminstone inom govärlden. Meijin, mästare, fanns det också bara en av åt gången, och ofta inte ens det. Det kunde hända att man inte utsåg någon mästare under många år, som exempel fanns det ingen meijin mellan år 1727 och 1767, eller 1788 och 1831. Visst, det fanns fortfarande spelare som var bäst, men ingen som var så där otroligt bra som man skulle vara.

Boken var faktiskt hemlig: kalla den "The secret Weapons of the Inouewaffe". Skolans ledare visade den bara för de allra mest lovande spelarna. Det fanns alltså flera på Inoueskolan som inte alls kände till den. Den japanska titeln betyder ungefär, "hur man skapar yang, analyser".

Här är problem 120. Lös det, så kan ni åka till Östasien sedan och dra in miljoner på att spela. Svart ska spela och vinna. Vit har just spelat t6. Problemet var inte ens känt för allmänheten förrän på 1980-talet, med nya utgåvor av problemboken.
problem120.png
problem120.png (102.58 KiB) Visad 2665 gånger
Ett problem med lösningarna - för de är många - är att vissa leder till att vit vinner. Hur som helst brukar lösningarna ofta vara på 170+ drag. Även de allra bästa proffs kan bränna många hjärnceller på att lösa problemet. Fujisawa Shuko höll på med en grupp som tittade på problemet i uppskattningsvis 1000 timmar. Fujisawa vann Japans viktigaste titel sex år på raken, så han var ingen dussinlirare. Det ges ut böcker om bara det här problemet, och de kan ha hundratals diagram. Det finns också lösningsexempel på nätet, med ännu fler.

Utan att gå in på någon lösning, så handlar problemet i mycket om att få av grupperna har det där käcka inre området som ger dem liv. Vad som återstår då är att det blir en massa rejs på brädet. Här är ett enkelt rejs.
rejs.png
rejs.png (110.91 KiB) Visad 2665 gånger
Vit och svarts inre grupper har tre gemensamma friheter och vit har två extra, 4 och 5, på utsidan. Det är uppenbart att ingen av grupperna har några inre friheter, så de måste försöka leva på andra sätt. Om det är vits tur kan vit spela vad som helst av 1,2 eller 3 och slå ihjäl svart, svart måste fylla på 4 eller 5, men vit har ändå för många friheter. Med vits nästa drag spelas 1,2 eller 3 igen, och svart har bara en frihet kvar, som vit också har, men vit har också kvar en frihet på 4 eller 5. Svart hinner alltså inte slå ihjäl vit, och med vits tredje drag dör de fyra svarta stenarna.

Om det är svarts tur att spela så ger både 4 eller 5 en seki, som är en typ av gemensamt liv. Vi kollar.
seki.png
seki.png (116.67 KiB) Visad 2665 gånger
Svart fyller en yttre frihet med 29. Vit fyller en gemensam med 30, och svart tar den sista yttre med 31. De här grupperna har inga ögon, men gemensamma friheter, 1 och 2. Vit skulle vilja kunna spela 1 eller 2, men eftersom det sedan är svarts tur, och vit också bara får en frihet kvar, så är det svart som slår ihjäl vit. I ett riktigt parti spelar förstås vit aldrig 30, för det är seki redan efter 29, och 30 kan bara fungera som kohot.

Nu har jag babblat länge om det här, men jag är ju en tjôtrôv :) De flesta rejs brukar vara på liknande sätt, det är oftast bara en sida som kan vinna dem, även om svart här också kan få ett ok resultat genom att spela först.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 september 2025, 12:35

Jag kanske har bommat det men hur står sig en dator i Go? I schack vinner den ju över människan sedan, vad kan det vara dussinet år eller mer.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 september 2025, 13:02

Hans skrev:
26 september 2025, 12:35
Jag kanske har bommat det men hur står sig en dator i Go? I schack vinner den ju över människan sedan, vad kan det vara dussinet år eller mer.

MVH

Hans
De gör slarvsylta av människorna. Det sista proffset som vann ett jämnt parti var Lee Sedol den 13 mars 2016. Det händer aldrig igen. Jag har skrivit om partiet närmare trådens start.

Det finns goprogram i dag som kan slå ordinära topprankade proffs trots att de ger proffset fem handikappstenar, och då kör de programmen ändå inte på en massa superburkar.

De allra bästa spelarna som Shin Jin-seo behöver tre stenar, som jag väl skrev. Ungefär som om programmet är Liverpool och proffset Bromley, som får tre gratismål för att det skall bli en intressant match.

Utvecklingen är så snabb att mönster som har spelats sedan 1800-talet har blivit helt obsoleta, och ingen spelar dem längre. Människorna har snabbt lärt sig av maskinerna, och blivit starkare de senaste åtta åren, men de ligger långt efter, och kommer aldrig komma ikapp.

Deepminds sista goprogram hette AlphaZero, och när det lärde sig spela struntade man helt i någon mänsklig input, och slutresultatet blev ett mycket starkare program.

De testade senare samma metod med schack, och då räckte det att köra datorerna i nio timmar, mot varandra, och så hade man ett väldigt väldigt starkt program, som också spelade en mycket vacker schack. Det var en schackspelare som skämtade om det, typ, "spelade mot mig själv i dag... lärde mig mycket". Man gav inte heller schackversionen några öppningar eller annat, utan bara reglerna.
Comparing Monte Carlo tree search searches, AlphaZero searches just 80,000 positions per second in chess and 40,000 in shogi, compared to 70 million for Stockfish and 35 million for Elmo. AlphaZero compensates for the lower number of evaluations by using its deep neural network to focus much more selectively on the most promising variation.
https://en.wikipedia.org/wiki/AlphaZero

Energimässigt går det fortfarande inte alls att jämföra med våra fantastiska hjärnor, men det var ett stort steg framåt i AI-forskning.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 september 2025, 13:19

Tack. Jo det förvånar mig inte. När det är fasta regler inom ett begränsat område blir vi lätt spöade. Undrar hur en dator skulle stå sig i D&D live eller vardagsproblem.

Sorry OT.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 september 2025, 15:23

Hans skrev:
26 september 2025, 13:19
Tack. Jo det förvånar mig inte. När det är fasta regler inom ett begränsat område blir vi lätt spöade. Undrar hur en dator skulle stå sig i D&D live eller vardagsproblem.

Sorry OT.

MVH

Hans
En sak är säker, det kostar dem fruktansvärt mycket mer energi. Jag spelar ju dippy på webdiplomacy mot bottar. Om det är Gunboatbottar (ingen diplomati) så fixar de sina drag på högst någon minut, så man får en ny runda nästan med en gång när man har skickat in dragen.

Men de har - som jag skrev i diplomacytråden - också bottar som kommunicerar. Det kostar dock massor av mer energi. Som svar på en fråga om varför det tog så lång tid skrev en som verkar vara ägare så här.
...it's about 15 minutes for one bot to process, and in each game there are 6 bots, so it's like an hour and a half of processing per game per phase, *per message* (across all players). This is why we only run 10 full press bot games at a time; we've got $7k worth of 2x4090 GPU power (mainly for the 48GB VRAM needed) and it can only just about support that many games...
...To be honest at some point we may need to make it a pay to play thing as it really is so power and resource intensive, and it's curently just a lottery as to who gets to play. (And it all goes straight to my personal power bill...
Tänk dig att spela ett rollspel där den man pratar med håller käft i 15 minuter, och sedan visar sig missuppfatta diverse kulturella referenser och skämt. De vill ha kommunikation som, "you see orc, we kill orc, agree". Det tar dem alltså så lång tid att processa kommunikation från alla andra spelare, så det går inte snabbare mellan dem.

Efter bara några minuter hade man sagt, ville ni spela eller... eller ska ni bara sitta där? Sämsta rollspelsgänget jag har träffat på.

Diverse olika AI-svar på frågor på nätet är också felaktiga. De kan inget annat än att fiska efter svar de tror du vill ha, och som är de som oftast förekommer. De kan vara totalfel, men för att kunna veta det måste man själv vara insatt i ett ämne.

Skriv svar