Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven

Inlägg av Hans » 6 augusti 2025, 11:03

sveahk skrev:
5 augusti 2025, 12:43
... Och så - till avsked frågade Elder Thomas: "Are you of the faith?", och vi svarade "No", ansåg han att det var hans plikt att hålla ett missionerande mormonsamtal.
Men si, frun hade fått nog, "Enough is enough, I'm catholic, let's go."
Och det gjorde vi...
...
Om jag inte vill ha missionärer på besök (vilket jag oftast tycker är skoj) säger jag att jag är asatroende och tillber Oden och Tor. Inte sant men brukar fungera bra.

MVH

Hans

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 6 augusti 2025, 12:17

Hans skrev:
6 augusti 2025, 11:03
sveahk skrev:
5 augusti 2025, 12:43
... Och så - till avsked frågade Elder Thomas: "Are you of the faith?", och vi svarade "No", ansåg han att det var hans plikt att hålla ett missionerande mormonsamtal.
Men si, frun hade fått nog, "Enough is enough, I'm catholic, let's go."
Och det gjorde vi...
...
Om jag inte vill ha missionärer på besök (vilket jag oftast tycker är skoj) säger jag att jag är asatroende och tillber Oden och Tor. Inte sant men brukar fungera bra.

MVH

Hans
När det gäller Jehovas vittnen, brukar jag sjunga högt för dem Fädernas Kyrka. Då brukar de ta rätt illa upp. Sen brukar jag påpeka att de inte har jesu mandat att förkunna kristendomen. Detta gav Jesus åt apostlarna, vilka sen fortsatte genom den apostoliska successionen vilket Jehovas vittnen inte har del i. Då brukar de oftast ge sig.

När det gäller mormonerna så är missionärerna ofta från utlandet och känner sällan till Fädernas Kyrka. Då brukar jag ta upp Joe Hills avrättning, då Utahs guvernör som tillhörde mormonerna vägrade bevilja nåd, trots vädjanden från bl.a. vår blivande statsminister Hjalmar Branting.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 6 augusti 2025, 15:05

Ledsen Patrik för att vi (jag) går utanför trådens ämne då och då. Men personligen gillar jag när trådar utvecklar sig lite vidare. Man lär sig nya saker.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 augusti 2025, 15:39

Hans skrev:
6 augusti 2025, 15:05
Ledsen Patrik för att vi (jag) går utanför trådens ämne då och då. Men personligen gillar jag när trådar utvecklar sig lite vidare. Man lär sig nya saker.

MVH

Hans
Det är ingen fara. Jag tycker också det kan vara intressant med sådana utfärder och gör sådana själv i bland

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 6 augusti 2025, 16:21

Patrik Öbrink skrev:
5 augusti 2025, 18:17
...
Jehovas Vittnen får faktiskt dricka alkohol, i måttliga mängder förstås och de får inte bli berusade. Det var såklart olämpligt att en person i rådet ertappades med att göra ett sådant inköp. Whiskey har ju en hög alkoholhalt som det är lätt att bli berusad på och det där var en synnerligen dyr sort som väl kan ses som slöseri, men det värsta var nog att han gjorde inköpet på en söndag.
...
Det var mer än 10 flaskor han köpte, men frun skulle ju också ha :) De var törstiga, och Jameson var visst vad frun tyckte om.

Men nog om det.

En tanke jag har haft om införandet av det kristna namnmönstret är att man kanske inte döpte folk annat än på vissa speciella dagar, och att det här inte började med en gång, när ett land hade blivit kristet.

Det italienska namngivningsmönstret är bevarat i några gamla listor, och de visar att förkristna namn fortfarande dominerade fram till år 1200, och förmodligen var det ungefär likadant här. Men sedan tycks det som om någon sorts "förbättrad" byråkrati lyckades förändra det här till gårdagens tråkiga mönster, då ett fåtal kristna namn dominerade totalt. Att Olof är/var populärt beror i sammanhanget då förmodligen på att det fanns en nordisk kristen helgonkonung med det namnet.

Att jag kom in på det är att jag funderade över ditt inlägg om att fira en kyrkas invigningsdag.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 6 augusti 2025, 17:54

Vad klagar du på? Jag har Olof som andra förnamn. Hur vanligt är det bland vanligt folk att ha två förnamn? Kungligheter har väl en bunt. Hans (kortform av Johannes) och Olof är då kristna, även om mina föräldrar inte var så värst kristna, jag är inte ens döpt och ingen förfärades av att jag vägrade konfirmation (för presenternas skull).

Varifrån Hans eller Olof kommer ifrån har jag ingen aning om men med ett tyskklingande efternamn blir jag ofta tagen som tysk. Turligt nog kan jag förklara, på tyska, att jag inte är det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 augusti 2025, 12:55

Hans skrev:
6 augusti 2025, 17:54
med ett tyskklingande efternamn blir jag ofta tagen som tysk. Turligt nog kan jag förklara, på tyska, att jag inte är det.
Jag med. MVH Lars Markus Holst

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 7 augusti 2025, 15:16

Ja, inget OT mer, här kommer ett inlägg som jag tycker passar utmärkt!

Det var en gång...

Sedan århundraden odlade man lin i Hälsingland. Men först på slutet av 1800-talet byggdes en fabrik i Sörforsa för lingarnsspinning. I närheten av Hudiksvall. Arbetare behövdes. I gamla Österrike, speciellt i Böhmen, fanns det kunnigt folk. Ett tjugotal österrikare hämtades, fabriken blev större, fler österrikiska arbetare kom till Sörforsa.

De som kom från södern var alla katoliker. En kyrka borde byggas. Till det behövdes pengar. Kejsar Franz Josef I bidrog med 1.500 Kronen, 2.000 svenska kronor skrapades ihop i Sverige.

Hur skulle kapellet se ut. Österrikaren, Herr Franz Kaulich, spinneriets tekniska direktör, betraktade alpina vykort från hemlandet…och fastnade till slut för Elisabeth Kapelle vid Grossglockner ( där även kejsarinnan „Sisi“ hade vandrat, se filmen…). Herr Kaulisch gjorde själv en byggplan pga vykortet, 6 m bred och 10 m lång.

Att finna en plats för gudshuset var svårare. Kaulisch ville bygga i närheten av fabriken, frågade en bonde om land, men nej…“ den protestantiska prästen såg inte gärna etc…“ Nästa bonde kom med samma svar. Så, Kaulisch beslöt att inte ange vad han tänkte bygga - och si där, den tredje bonden sålde utan vidare ett stycke mark…

Tre timmermän byggde raskt, 1909 var kapellet färdigt, och i juni samma år kunde fabrikens femtio katoliker höra biskopen från Stockholm inviga denna „ Vorposten des katholischen Glaubensbekenntnisses im Norden Schweden“ (Förposten för den katolska trosbekännelsen i norra Sverige)….ja, så står det i den katolska tidskriften „L’Illustrazione Vaticana“ från 1933, skriven av - just det, Herr Franz Kaulisch.

Man undrar - vad som hänt om Kaulisch, vid markköpet, till bönderna helt sanningsenligt sagt vad han ämnade bygga där? Hade det då blivit ett katolskt kapell i Sörforsa?
Man undrar - på vilket språk gudstjänsterna hölls? I början tyska, med tiden svenska?
IMG_4709.jpeg
IMG_4710.jpeg

Hans K

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 7 augusti 2025, 15:42

Sörforsa ingår i min hemförsamling, S:t Pauli Katolska församling. En fint litet kapell.

Innan Sörforsa blev egen församling, som det var med ansvar för hela Norrland under ungefär ett halvsekel innan S:t Olofs församling grundades i Sundsvall, var det tyska jesuiter från Gävle som firade mässa där. Större delen av mässan var på den tiden på latin men läsningar och predikan naturligtvis på folkspråket. Kanske tyska, kanske svenska i Sörforsa. När jag kommer hem och har tillgång till boken om jesuiternas historia i Sverige kan jag berätta lite mer om Sörforsa. Finns en del roligt att berätta.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 7 augusti 2025, 23:23

Markus Holst skrev:
4 augusti 2025, 19:04
Ja. Mormoner och Jehovas klarar sig bra utan Treenigheten. Det är nog det enda sympatiska hos dem.
Finns det några skillnader mellan hur man ser på treenigheten i olika samfund? (Alltså mellan samfund som ändå ställer sig bakom treenighetsläran.) Jag menar som en parallell till exempelvis skillnaderna i synen på nattvarden, alltså mera bokstavligt eller mera symboliskt. Eller är t.ex. katolska kyrkan, Svenska kyrkan och "vanliga" svenska frikyrkor helt eniga när det gäller treenighetsläran?

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 8 augusti 2025, 08:52

De katolska, ortodoxa och protestantiska kyrkorna är helt eniga om treenighetsläran.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 augusti 2025, 10:06

Patrik Öbrink skrev:
8 augusti 2025, 08:52
De katolska, ortodoxa och protestantiska kyrkorna är helt eniga om treenighetsläran.
Finns det någon som begriper den väl nog för att förklara för en okunnig?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 8 augusti 2025, 10:27

Inte jag men: https://sv.wikipedia.org/wiki/Treenighetsl%C3%A4ran

Finns väl viss kritik mot att den gör kristendom inte monoteistisk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 8 augusti 2025, 14:41

Patrik Öbrink skrev:
8 augusti 2025, 08:52
Det är en intressant fråga i sig att man är så enig när det gäller treenigheten.

Samfund som ifrågasätter treenighetsläran har väl heller aldrig fått något större genomslag, även om unitarismen varit ganska stor på vissa ställen, i vissa kretsar under vissa perioder:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Unitarism

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 augusti 2025, 15:56

Jag har full respekt för att en del religiösa saker kräver år av studier för att förstå och jag hoppas att treenigheten är sådan. När jag diskuterar detta med någon får jag alltid ungefär samma förklaring i hur det är tänkt men jag får inte ihop det logiskt.

Min tanke är att en man klarar utmärkt att vara son, make, pappa, busschaufför och jägare fullt ut utan att en av identiteterna inkräktar på de andra. Men så fungerar inte treenigheten, får jag höra när jag försöker med den liknelsen.

Skriv svar