Finns det goda eller onda människor?
Re: Finns det goda eller onda människor?
Jag köper lite av Davians resonemang, person X gör god eller ond handling. Att stämpla personen är knepigare. Hitler var djurvän och gifte sig troligtvis med kvinnan han älskade. Sedan gjorde han en del mindre trevliga saker. Stalin älskade väl några kvinnor även om han kanske inte var en ideal far. Plus några några andra mindre trevliga saker.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
adlercreutz
- Medlem
Ska man fortsätta flock-tanken så har olika människor kanske olika syn på var gränsen för flocken går, och vilka som ingår i den kan variera över tid. Judar eller Trotskister är utanför flocken, Blondi och Eva Braun innanför. Stalins dotter förresten, jag har fått för mig att han älskade henne men var lite ehm… överbeskyddande?
Gissar att det ofta finns personlighetsstörning bakom, alltså typ psykopati, som väl är överrepresenterat bland grova brottslingar.Markus Holst skrev: ↑27 maj 2025, 13:10Det är det, men frågan kvarstår: är det handlingen eller utövaren som är ond?
Sedan har det väl delvis att göra med det som skrevs om "flocken". Gängkriminella ungdomar som sitter nere i Spanien och lurar av svenska pensionärer deras pengar känner nog ganska lite samhörighet med äldre svenskar som exempelvis bor i någon småstad, även om man talar samma språk och så vidare.
Det är troligen inte de gängkriminellas far- och morföräldrar som riskerar att drabbas. De har sannolikt inte bank-id, har sannolikt mindre av banktillgångar, har mer hjälp av familjen, etc. Eller så bor de inte ens i Sverige. Det är liksom teknisk framåtanda bland äldre och individualism som möjliggör bank-id-bedrägerier, samt att bankerna inte behöver ta kostnaden.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Å andra sidan är checkbedrägerier ovanliga nu. Brottsligheten varierar genom åren.
Det kan finnas goda syften till viss brott också. Pengar ger en rationalitet till brotten i sig, och det är väl inte omöjligt att åtminstone några använder dem till en fattig familj eller liknande, men tyvärr skulle en cyniker som jag tro att det mest blir blingbling, fester och brudar.
Jag har dock läst om en scammer som var 18, föräldralös och inte direkt hade ett hem.
Om hjärnan fungerar på en brukar det vara lätt att upptäcka scammers från Nigeria, för språket är inte det som en läkare skulle använda. En del av dem är upptagna med sina patience...
En kort dialog från en språkprofessors - Pamela Blanchar Faber Benitez - undersökningar såg ut ungefär så här.
Your grammar tells me that you are a scammer.
Am not, my grammar is not alive.
Ahja, bedrägerierna har väl också sin gråskala. Romansbedrägerier är värre än de som blir blåsta för att de tror att de skall tjäna miljoner.
Lägger till att en fiktiv ärkeskurk som Acheron Hades menade att det där med pengar är en sådant banal ondska. Att roffa åt sig pengar var därför inte hans huvudmål.
Jag har dock läst om en scammer som var 18, föräldralös och inte direkt hade ett hem.
Om hjärnan fungerar på en brukar det vara lätt att upptäcka scammers från Nigeria, för språket är inte det som en läkare skulle använda. En del av dem är upptagna med sina patience...
En kort dialog från en språkprofessors - Pamela Blanchar Faber Benitez - undersökningar såg ut ungefär så här.
Your grammar tells me that you are a scammer.
Am not, my grammar is not alive.
Ahja, bedrägerierna har väl också sin gråskala. Romansbedrägerier är värre än de som blir blåsta för att de tror att de skall tjäna miljoner.
Lägger till att en fiktiv ärkeskurk som Acheron Hades menade att det där med pengar är en sådant banal ondska. Att roffa åt sig pengar var därför inte hans huvudmål.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 27 gånger.
Jag tror åtminstone inte att man kan födas ond eller god, även om det säkert finns genetiska skillnader som kan påverka en människas sätt att vara.
De, som utvecklar sig till att bli som Hitler och andra, är på det sättet intressanta att studera. Hur blev de som de blev?
De, som utvecklar sig till att bli som Hitler och andra, är på det sättet intressanta att studera. Hur blev de som de blev?
Om just Hitler finns det uppskattningsvis 1 437 643 böcker, i runda slängar, om ämnet. Av goda människor som absolut inte vill tjäna pengar på att slänga in Hitler i titeln.
Jag väntar bara på: 'Träna som Hitler', 'Ät som Hitler', 'Lev ditt bästa liv som Hitler', 'Feng shui som Hitler'. Sedan uppföljarna med Hitler utbytt mot Stalin.
MVH
Hans
Jag väntar bara på: 'Träna som Hitler', 'Ät som Hitler', 'Lev ditt bästa liv som Hitler', 'Feng shui som Hitler'. Sedan uppföljarna med Hitler utbytt mot Stalin.
MVH
Hans
Det är som vissa av våra deckarförfattare, och det måste vara det intellektuellt sett mest lättjefulla sätt att knåpa ihop en bok.
Farfar gammal nazist, jaha... det är inte bara en gång man har sett något sådant.
Men det säljer! HItler är inte lite populär i olika historietidningar.
Det känns uppenbart att vissa historiker producerar för att sälja och få pengar, men det tycker jag inte är fel, eller handlar om ont och gott. Inte alla kan vara snorrika aristokrater som skriver för nöjes skull.
Farfar gammal nazist, jaha... det är inte bara en gång man har sett något sådant.
Men det säljer! HItler är inte lite populär i olika historietidningar.
Det känns uppenbart att vissa historiker producerar för att sälja och få pengar, men det tycker jag inte är fel, eller handlar om ont och gott. Inte alla kan vara snorrika aristokrater som skriver för nöjes skull.
Kan man inte också se det som att det var en ganska oempatisk tid mellan ungefär 1800-talets mitt och ungefär 100 år framåt? Fram till ungefär mitten av 1800-talet var det visserligen fattigt, men man försökte ändå måna om de riktigt fattiga. Sedan fick vi ett mera individualistiskt och kapitalistiskt samhälle. Därefter blev samhället mänskligare igen när välfärdsstaten växte fram. Det fanns säkert för 100 år sedan fler mini-Hitler i form av elaka chefer och liknande, både om man jämför med idag och om man jämför med för 200 år sedan. Samtidigt var ju tjänstetvånget väldigt hårt för 200 år sedan, så jobbigt att vara dräng eller piga...koroshiya skrev: ↑27 maj 2025, 18:50Jag tror åtminstone inte att man kan födas ond eller god, även om det säkert finns genetiska skillnader som kan påverka en människas sätt att vara.
Det finns företag idag där du förväntas jobba en sådär tolv timmar per dag om du vill vara kvar och komma någon vart. Trots på pappret 8h arbetsdag.
MVH
Hans
MVH
Hans
Vissa företag använder också billig arbetskraft som praktikanter. Ibland har det t.o.m. hänt att folk har jobbat gratis. Det här är väl vanligast inom modebranschen och media. De unga brinner för sitt jobb och kan bli utnyttjade.
Mediabranschen har en hel del problem, och man läser då och då om hur journalister blir uppsagda. GP var också nära att kursa redan för 9 år sedan, vilket berodde på storhetsvansinne som byggdes på lån.
I den situationen finns det avsevärt fler journalister än jobb, även om det kanske börjar rätta till sig.
Det skulle inte förvåna mig om ett antal journalister hoppar över till tillverkningsföretag: kanske som press&media-kommunikatör för Volvo.
Mediabranschen har en hel del problem, och man läser då och då om hur journalister blir uppsagda. GP var också nära att kursa redan för 9 år sedan, vilket berodde på storhetsvansinne som byggdes på lån.
I den situationen finns det avsevärt fler journalister än jobb, även om det kanske börjar rätta till sig.
Det skulle inte förvåna mig om ett antal journalister hoppar över till tillverkningsföretag: kanske som press&media-kommunikatör för Volvo.
Att ha papper på arbetslivserfarenhet bedömer många arbetsgivare viktigare än högre utbildning.
Källa: Min nyutexaminerade son, född 2001.
Min äldsta född 1995, också med universitetsexamen, kanske p.g.a. att han ägnade halva sabbatsåret på en närbesläktad firma, fick han jobbet på en Big Tech. Det verkar gå utmärkt för honom men hans flickvän (träffades på jobbet) tar en sväng till New York och vill tillbaka till Europa då arbetsmiljön i USA är mycket mer krävande där. Läs, i praktiken ingen fritid.
MVH
Hans
Källa: Min nyutexaminerade son, född 2001.
Min äldsta född 1995, också med universitetsexamen, kanske p.g.a. att han ägnade halva sabbatsåret på en närbesläktad firma, fick han jobbet på en Big Tech. Det verkar gå utmärkt för honom men hans flickvän (träffades på jobbet) tar en sväng till New York och vill tillbaka till Europa då arbetsmiljön i USA är mycket mer krävande där. Läs, i praktiken ingen fritid.
MVH
Hans
I många filosofiska inriktningar, och religioner, skiljer man på oetiskt beteende och ondska.
Ondska innebär ofta en avsiktlig vilja att skada, förstöra eller orsaka lidande. Det förknippas med moralisk förkastlighet på en djup nivå.
Exempelvis tortyr, folkmord, medvetet grymt beteende.
Ondska förutsätter ofta en intention att gärningspersonen vet att det är fel, men gör det ändå, ibland med njutning eller likgiltighet inför andras lidande.
Ondska diskuteras ofta i religiösa, existentiella och filosofiska sammanhang, i termer som "den radikala ondskan" (Kant) eller "banalitetens ondska" (Hannah Arendt).
Oetiskt beteende är ett beteende som bryter mot etiska normer eller principer, men behöver inte vara avsiktligt skadligt eller ondskefullt.
Exempelvis de exempel ni har från arbetslivet, och det kan innefatta att ljuga på jobbet, fuska på ett prov, ignorera någon i nöd.
Intentionen i ett oetiskt beteende kan komma av själviskhet, okunskap, rädsla eller slarv, snarare än ren illvilja.
Etik handlar om vad som är rätt och fel i olika situationer och oetiskt beteende är att gå emot dessa normer. Däremot ses brist på etik som ett mer ytligt beteende än det som man kunde kalla ondska
Ondska innebär ofta en avsiktlig vilja att skada, förstöra eller orsaka lidande. Det förknippas med moralisk förkastlighet på en djup nivå.
Exempelvis tortyr, folkmord, medvetet grymt beteende.
Ondska förutsätter ofta en intention att gärningspersonen vet att det är fel, men gör det ändå, ibland med njutning eller likgiltighet inför andras lidande.
Ondska diskuteras ofta i religiösa, existentiella och filosofiska sammanhang, i termer som "den radikala ondskan" (Kant) eller "banalitetens ondska" (Hannah Arendt).
Oetiskt beteende är ett beteende som bryter mot etiska normer eller principer, men behöver inte vara avsiktligt skadligt eller ondskefullt.
Exempelvis de exempel ni har från arbetslivet, och det kan innefatta att ljuga på jobbet, fuska på ett prov, ignorera någon i nöd.
Intentionen i ett oetiskt beteende kan komma av själviskhet, okunskap, rädsla eller slarv, snarare än ren illvilja.
Etik handlar om vad som är rätt och fel i olika situationer och oetiskt beteende är att gå emot dessa normer. Däremot ses brist på etik som ett mer ytligt beteende än det som man kunde kalla ondska
Tack för ett bra svar cats, vad har du för koppling till ämnet?
MVH
Hans
MVH
Hans