Ja, det stämmer för österbottningar. De kan alla standardsvenska och sin lokala dialekt.
Men KAJ har nog mest låtar på vörådialekt. Har inte sett en enda på tuben på standardsvenska.
Ja, det stämmer för österbottningar. De kan alla standardsvenska och sin lokala dialekt.
Min mamma flyttade till Älvdalen som 12åring. Hon pratar älvdalska. Men eftersom det skiljer sig så pass mycket från rikssvenska, så pratar alla även rikssvenska. Mina yngre kusiner gör likadant. Jag förstod älvdalska som barn, men har aldrig kunnat tala det.a81 skrev: ↑18 mars 2025, 22:22Jo, men talar man så på riktigt? Prinsessan Sofia är t.ex. från Älvdalen, men hon talar inte älvdalsmål, knappt dialekt alls vad jag minns. Läste dock på Wikipedia att hon inte bodde i Älvdalen förrän i sjuårsåldern.
Är inte särpräglade dialekter något som framförallt äldre personer kan tala om de vill (minnen från barndomen), men som knappast används i dagligt tal.
Minns när jag var hos en vän på östra Singö sommaren 2021 och råkade få in Ålandsradion; nyhetsuppläsaren säger "Från och med måndag så kommer maskkrav tas bort på sjukhusen" och jag tänker att vi har väl inte haft några maskkrav på sjukhusen. Först när jingeln om Ålands Radio kom så förstod jag vad jag lyssnade på.a81 skrev: ↑18 mars 2025, 22:13Samtidigt pratar väl inte österbottningar normalt sett som KAJ. Jag har inte pratat med så många österbottningar, men min bild är att de pratar ganska vanlig finlandssvenska, möjligen något mindre "finskt" än Helsingforssvenska.
En sak som många kanske inte tänker på är att dialekten på Åland nästan är som rikssvenska, eller i alla fall som en svensk dialekt, liksom "milt dalmål" snarare än finlandssvenska.
På något sätt är väl dialekten i Österbotten mittemellan åländska och finlandssvenskan i Helsingfors (jfr Mark Levengood).
Med risk för att gå lite OT så är jag fascinerad över att just Älvdalen har ett bevarat mål.loop skrev: ↑23 mars 2025, 20:38...
Min mamma flyttade till Älvdalen som 12åring. Hon pratar älvdalska. Men eftersom det skiljer sig så pass mycket från rikssvenska, så pratar alla även rikssvenska. Mina yngre kusiner gör likadant. Jag förstod älvdalska som barn, men har aldrig kunnat tala det.
...
Begreppet vattusvensk (eller ibland stavat vatusvensk) är ett nedsättande historiskt uttryck som användes i Finland, särskilt under vinter- och fortsättningskriget, om finländare som ansågs vara alltför svenskvänliga, eftergivna eller undfallande mot Sverige. Det kunde också syfta på dem som ville stärka svenskans ställning i Finland på bekostnad av finskan.
Jag tror att Lars-Gunnar Andersson tror att dialekter utvecklades eller bevarades för att man ville vara lite annorlunda, även om det kanske inte är något man har gjort medvetet.Gen. Jack Ripper skrev: ↑16 maj 2025, 13:20...
Med risk för att gå lite OT så är jag fascinerad över att just Älvdalen har ett bevarat mål.
Man hade kunnat tro att det är en isolerad dal likt Gondolin i Silmarillion, men det är ju en helt vanlig ort ganska nära ett större samhälle.