Fallskärmshoppning för kadetter

I samarbete med SoldF
Grönis
Medlem

Fallskärmshoppning för kadetter

Inlägg av Grönis » 17 december 2024, 23:03

Denna fråga kan ha förekommit i en annan tråd, men den handlar egentligen om att de flesta yrkesofficerare under utbildningen i Sverige under kalla kriget fick genomföra någon form av fallskärmskurs. Anledningen var som jag förstod det att man skulle träna på att behärska rädsla. Men fanns det någon tanke med att ha hopputbildade officerare som vid ett tillfälle skulle kunna landsättas om situationen så krävde? Det fanns även en "påbyggnadskurs" för fallskärm som man kunde läsa som aktiv officer och som lite nedlåtande kallades "saft och bulle kurs" jämfört med FJS. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Re: Fallskärmshoppning för kadetter

Inlägg av Hans » 17 december 2024, 23:20

Ja.

Återkommer imorgon eller så.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 december 2024, 04:01

Så, om jag nu minns rätt.

Jag gick InfOHS i Halmstad 1982-3. Vi skickades på en tvåveckorskurs till FJS. Det var ingen saft och bull-kurs utan hyfsat hård drill i allt som hade att göra med att hoppa. Plus lite puts och studs. Efter dessa två veckor fick vi två hopp ifrån en Tp84. Glad att jag gjort det men det är lite nervöst att hoppa ut från 800m, liksom inget man gör varje dag. Framförallt andra hoppet då jag var först i hopplaget (fyra man i varje) och fick ställa mig i dörren, flygplanet kom fel och jag fick stå där en sväng tills åkt runt och kom rätt. Det var ganska långa typ 5 minuter. Automatisk utlösning (kanske 5-10 m långt 'snöre') och en reservskärm på magen. Vi hoppade från de bakre siddörrarna och inte över rampen. Inget jag vill ha ogjort men jag fastnade inte för fallskärmshoppning. Jag inbillar mig att Inf/KavOHS (Norra Sveriges infanteriregementen och alla kavalleriregementen) hade samma kurs. Jag tror inte de andra truppslagen fick den kursen. Som jag tolkade det hela så fanns två syften, dana karaktären på kadetterna och om utifall det skulle behövas i krig så skulle man kunna fälla officerare för diverse uppgifter.

Jag har några bilder jag tog under träningen skall se om jag kan hitta dem.

Inte allt för många år efteråt slutade dessa kurser men vissa regementen ordnade egna hoppkurser då i civil regi och jag gissar att det är därifrån saften och bullarna kommer. Vet inte om några officiella kurser för att vidareutbilda sig om du inte blev officer i fallskärmsjägeriet.

Far min som var i flygvapnet sade att varför i herrans namn skall man kliva av ett fullt fungerande flygplan.

MVH

Hans

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 18 december 2024, 13:07

Tack, hade aldrig hört detta om att det fanns en baktanke om att släppa officerare för olika uppgifter. Om någon vet mer om det vore det intressant att höra. Det du beskriver låter inte som den "saft och bullekurs" jag hörde talas om som jag tror handlade om några dagar bara och inte så omfattande som den du beskriver. Det ska tilläggas att personen som nedlåtande drog den kommentaren var en officer som INTE själv gått kursen.. Som brukligt är..

Min far skulle göra någon slags enklare hoppkurs under officersutbildningen på 70-talet men den drogs in i sista stund av resursskäl. Han var inte särskilt ledsen. Han tillhörde Pansartrupperna så även där verkar hoppning ha förekommit historiskt?

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 18 december 2024, 13:10

Finns det för övrigt någon annan kategori värnpliktiga än FJS som utbildats i hoppning av andra skäl, tänker te.x. andra jägare?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 december 2024, 13:45

Tror inte det. Kände dock en läkare som var fallskärmsjägare på Försvarsmedicincentrum​. Är inte säker på vad han var först.

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 18 december 2024, 14:20

Fanns det planer på att använda fallskärmsjägare som förstärkning på kritiska punkter?

I såna fall kunde det vara användbart att officerarne i välkomstkommiten på marken hade iaf lite erfarenhet av att välja landningsplats.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 18 december 2024, 15:52

Utan att kunna exakt deras uppgifter i detalj, nej. Fallskärmsjägare skulle vara på djupet och inte vid fronten. Det fanns på tok för få för att ens överväga det. I krigstid var fällningshöjden snarare 100 m och en grupp på 8 man kräver en någorlunda platt yta utan för mycket hög skog kanske ett par tre fotbollsplaner. Fälldes de från småplan kanske även mindre.

Och vår utbildning sade inget om att rekognoscera lämpliga landningsplatser. Jag gissar våldsamt men tanken var nog att undsätta ett isolerat förband med officersbrist eller organisera fria kriget av spridda skurar av soldater.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 18 december 2024, 20:20

masase skrev:
18 december 2024, 14:20
Fanns det planer på att använda fallskärmsjägare som förstärkning på kritiska punkter?

I såna fall kunde det vara användbart att officerarne i välkomstkommiten på marken hade iaf lite erfarenhet av att välja landningsplats.
I den gamla tråden om FJS krigsorganisation under kalla kriget finns en del info om fallskärmsjägarnas krigsuppgifter. viewtopic.php?f=54&t=46416
Varken där eller någon annan stans har jag sett att förstärkning av befintliga försvarsställningar skulle vara en av uppgifterna. Fj-patrullerna låg i regel under ÖB (kunde i vissa fall underställas Milo-nivå) och så få och små som de var hade det varit kvalificerat slöseri att peta in dom i de vanliga fältförbanden.

Forskaren
Medlem

Inlägg av Forskaren » 18 december 2024, 20:44

Ja, som Hans skriver så var det drill och puts studs på kurserna. Jag har svårt att tänka mig att överhuvudtaget några kurser på FJS var saft- och bullkurser. Åtminstone på 1970-talet genomförde kadetter från alla truppslag hopputbildningen. Det antecknades också hur lämpliga eller olämpliga kadetterna var, ifall de senare som officerare sökte till den s.k. befälskursen som ledde fram till örnmärket.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 18 december 2024, 23:19

Forskaren skrev:
18 december 2024, 20:44
Ja, som Hans skriver så var det drill och puts studs på kurserna. Jag har svårt att tänka mig att överhuvudtaget några kurser på FJS var saft- och bullkurser. Åtminstone på 1970-talet genomförde kadetter från alla truppslag hopputbildningen. Det antecknades också hur lämpliga eller olämpliga kadetterna var, ifall de senare som officerare sökte till den s.k. befälskursen som ledde fram till örnmärket.
Tack, var syftet med befälskursen i första hand att rekrytera officerare till fallskärmsjägarnas krigs- och utbildningsorganisation? Räckte det inte med utbildade fallskärmsjägare sedan värnplikten som sedan läste vidare på OHS?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 december 2024, 09:24

Det som Forskaren säger är intressant, så innan NBO (Nya BefälsOrdningen, 1981) infördes skickades alla kadetter från Karlberg, även stackars trängkadetter.

Kursen som ledde till örnen vill jag veta mer om. Urval, innehåll, tid ja allt. Har inget minne av att den fanns kvar när NBO kom.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 19 december 2024, 17:36

Även i modern tid (tidigt 00-tal) genomfördes fallskärmshoppning med alla kadetter, oavsett försvarsgren. Syftet var primärt att öva stressreaktioner.
FJS klarade då inte av att ta emot alla utan vissa kadetter fick hoppa med civila klubbar. Kan vara därifrån ryktet om "saft och bulle" kommer. Men jag tvivlar på att civila klubbar skulle vara mindre noggranna med drill. Folk tenderar att dö om det slarvas i fallskärmshoppning...

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 20 december 2024, 11:43

Tack för alla intressanta svar. Ja Saft och Bulle utrycket kan man fundera på. Man ska komma ihåg att det man pratar om här är Fallskärmsutbildning medan FJS i huvudsak sysslat med Fallskärmsjägarutbildning. Någon kan halvt på skämt myntat uttrycket att jämfört med en fullständig jägarutbidlning var detta bara en saft och bulle kurs och så snappades detta upp av yngre kollegor som inte fått någon hopputbildning alls.. Det är alltid många som vill förminska sådant de inte gjort själva..

Ett sidospår. Historiskt skulle väl alla piloter i FV göra ett fallskärmshopp för att få sina vingar, eller är det bara en skröna?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 december 2024, 12:09

Skröna.

MVH

Hans

Skriv svar