Fartyget Wilhelm Gustloff
Fartyget Wilhelm Gustloff
Hej!
Jag såg en artikel i Illustrerad Vetenskap för en tid sen om just Wilhelm Gustloff. Väldigt intressant så nu undrar jag om någon på forumet vet mer om KdF fartyg.
MVH
Fredrik
Jag såg en artikel i Illustrerad Vetenskap för en tid sen om just Wilhelm Gustloff. Väldigt intressant så nu undrar jag om någon på forumet vet mer om KdF fartyg.
MVH
Fredrik
Jag kan tills vidare hänvisa till den här sidan:
viewtopic.php?t=5609
viewtopic.php?t=5609
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Wilhelm Gustloff
Vill du läsa vidare, tryck här!feldgrau skrev: The Wilhelm Gustloff (25484 BRT) was launched in 1937 as the crown jewel of the Kraft durch Freude or Strength through Joy organization (KdF). The KdF was a subgroup of the Deutsche Arbeitsfront or German Labor Front (DAF). The DAF had been organized in place of unions which had been banned by the NSDAP. The DAF had as its goal the control and direction of the entire German labor force, and the KdF was used as a means towards this end by providing activities such as trips, cruises, concerts, and cultural activities. These events were specifically directed towards the working class and it was through the KdF that the NSDAP hoped to bring to the "common man" the pleasures once reserved only for the rich. By opening the door for the working class to easily and affordably take part in activities once reserved only for the rich, it was hoped that the labor force could be lulled into being more flexible and productive.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Lazarettschiff D (Wilhelm Gustloff)
Under kriget så tjänstgjorde det som lasaretskepp
Vill du läsa vidare, tryck här!feldgrau skrev:Jan 30, 1945 The Wilhelm Gustloff left Gotenhafen with between 6-8,000 passengers, the majority being refugees. According to the ships own records, the list of passengers on the 30th included 918 Naval officers and men, 173 crew, 373 members of the Woman's Naval Auxiliary units, 162 wounded, and 4,424 refugees, for an official total of 6,050 people. This is according to the official list though, and doesn't take into account the many hundreds of other people that one way or another, were able to make their way onto the seemingly safe decks of the Gustloff. During the night, in blustery icy-cold weather, the Gustloff was sunk (at 2108 01.30.45) in what is and had remained the worst naval disaster in all of history. The Soviet sub S-13 hit the Gustloff with a spread of 3 torpedos, sinking it within 50 minutes, with the loss of 9,343 lives.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Anno skrev:Lazarettschiff D (Wilhelm Gustloff)
Vill du läsa vidare, tryck här!feldgrau skrev:Jan 30, 1945 The Wilhelm Gustloff left Gotenhafen with between 6-8,000 passengers, the majority being refugees. According to the ships own records, the list of passengers on the 30th included 918 Naval officers and men, 173 crew, 373 members of the Woman's Naval Auxiliary units, 162 wounded, and 4,424 refugees, for an official total of 6,050 people. This is according to the official list though, and doesn't take into account the many hundreds of other people that one way or another, were able to make their way onto the seemingly safe decks of the Gustloff. During the night, in blustery icy-cold weather, the Gustloff was sunk (at 2108 01.30.45) in what is and had remained the worst naval disaster in all of history. The Soviet sub S-13 hit the Gustloff with a spread of 3 torpedos, sinking it within 50 minutes, with the loss of 9,343 lives.
Var Gustloff fortfarande ett lasaretsskepp och vitmålat med röda kors symboler när hon sänktes? Vad var reglerna för lasaretsskepp egentligen, var det verkligen tillåtet använda sådana för transporter av icke sårade även om de var civila?
- Johan Elisson
- Medlem
tobbe, det är helt otroligt vilka undanflykter du kommer med så fort det gäller saker som inte tyskarna stod för. Det märks riktigt tydligt i det här fallet, för Wilhelm Gustloff var nämligen inte ens ett Lazarettschiffe natten den 30 januari 1945, då 9 343 män, kvinnor och barn miste livet. Skeppet användes nämligen som kasern för 2.Unterseebootslehrdivision, var beväpnad med luftvärnskanoner, och gick med släckta lanternor den natten. Vilket gjorde de över 10 000 människorna obord till ett helt legitimt mål för ubåten S-13. Tyvärr. Att sen tobbe försöker att släta över det hela med vilka anledningar som helst (t.o.m. påhittade verkar det som) visar väl hur mycket han bryr sig om 9 000 oskyldiga tyskar.
***EDITED***
Läste snabbt igenom Dödens Hav igen och det verkar som att jag har fel angående lanternorna, de ska tydligen ha varit tända. Men jag har för mig att jag läst att Wilhelm Gustloff körde med släckta. Någon som kan ge klarhet?
/Johan
***EDITED***
Läste snabbt igenom Dödens Hav igen och det verkar som att jag har fel angående lanternorna, de ska tydligen ha varit tända. Men jag har för mig att jag läst att Wilhelm Gustloff körde med släckta. Någon som kan ge klarhet?
/Johan
Jag såg på en dokumentär om S-13 ubåten och där sa de att Wilhelm Gustlof var ett laserttfartyg något som inte besättning på S-13 inte såg. De trodde nämligen att båten transporterade soldater.
*EDIT*
Bara för att jag skriver det här behöver det inte betyda att jag inte känner någon sorg för de som dog i tradegin. Så sluta med dina anklagser.
*EDIT*
Bara för att jag skriver det här behöver det inte betyda att jag inte känner någon sorg för de som dog i tradegin. Så sluta med dina anklagser.
- Johan Elisson
- Medlem
Gustloff användes (om jag förstått det rätt) som lasarettskepp mellan den 22 september 1939 och den 20 november 1940 (Lazarettschiff D). Därefter användes Gustloff som ett kasernskepp (Wohnschiff) för först 1. Unterseebootslehrdivision och senare för 2. Unterseebootslehrdivision. Gustloff transporterade även soldater den 30 januari 1945, 173 besättningsmän, 918 sjöofficerer och 373 medlemmar ur någon marin lottakår.
Ja, där ser man vad lite källkritik kan vara nyttigt för...
/Johan
Ja, där ser man vad lite källkritik kan vara nyttigt för...
/Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Troligtvis hade det inte spelat någon roll om Marinesco hade sett ett lasarettfartyg, han hade torpederat det ändå. Det enda han var ute efter var att sänka så stort tonnage som möjligt (han gillade att överdriva) samt att döda så många tyskar som möjligt (han och alla hans besättningsmän hade förlorat anhöriga i Leningrad). Han (eller en annan ubåt, vilket dock aldrig kommit fram att det fanns, men vissa saker tyder på det) försökte även att torpedera de fartyg som stannade till för att rädda passagerare från Gustloff.
/Johan
/Johan