Har upptäckt en stor kunskapslucka hos mig. Hur såg den tyska styrkeuppbyggnaden ut i Finland Innan 22:a juni 1941 ?
Jag har alltid trott att Finland utåt sett förhöll sig relativt neutral inför Barbarossa. När jag läser om permittenttågen genom Sverige framgår det dock att det måste skett en inte obetydlig styrkeuppbyggnad i Finland under våren med tåg via Torneå. Det får mig tänka att det kanske inte var en så stor överraskning trots allt när angreppet inleddes. Även ryska agenter måste ha rapporterat om denna styrkeuppbyggnad så trådens fråga kanske borde handla om vad Stalin egentligen visste och inte.
Det fanns väl ingen trovärdig transittrafik till Nordnorge via Finland så Hitlers angrepp på Sovjetunionen (icke angreppspakt eller inte till trots),kan väl knappast ha varit okänt.
Tysk uppladdning i Finland
-
- Stödjande medlem 2023
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Tysk uppladdning i Finland
Om du menar att tyskarna innan Barbarossa använde transittågen genom Sverige för att också bygga upp sin styrka i Finland via Haparanda/Torneå - ja, så vore det nytt för mig också! Du har säkert en källa för det?Amund skrev: ↑11 jun 2023 17:19Har upptäckt en stor kunskapslucka hos mig. Hur såg den tyska styrkeuppbyggnaden ut i Finland Innan 22:a juni 1941 ?
Jag har alltid trott att Finland utåt sett förhöll sig relativt neutral inför Barbarossa. När jag läser om permittenttågen genom Sverige framgår det dock att det måste skett en inte obetydlig styrkeuppbyggnad i Finland under våren med tåg via Torneå. Det får mig tänka att det kanske inte var en så stor överraskning trots allt när angreppet inleddes. Även ryska agenter måste ha rapporterat om denna styrkeuppbyggnad så trådens fråga kanske borde handla om vad Stalin egentligen visste och inte.
Det fanns väl ingen trovärdig transittrafik till Nordnorge via Finland så Hitlers angrepp på Sovjetunionen (icke angreppspakt eller inte till trots),kan väl knappast ha varit okänt.
Annars - att tyskarna byggde upp sina styrkor i Finland efter Vinterkriget är bekant, men som jag vet kom ammunition och trupper bara per båt från Tyskland till finska hamnar. Jag har hittat den här tidtabellen för det:
"18. August 1940
Ein deutscher Gesandter einigt sich mit der finnischen Führung über Truppentransferrechte:
Der Wehrmacht werden Nutzungsrechte eingeräumt
die Häfen von Vaasa, Oulu, Kemi und Tornio.
Eisenbahnlinien von den Häfen nach Ylitornio und Rovaniemi.
Straßen von Ylitornio und Rovaniemi nach Nordnorwegen und zur Einrichtung von Depots entlang der Straßen.
Das Abkommen wurde später um den Hafen von Turku erweitert."
Och:
"Die Transitstraße durch Nordfinnland hatte einen bedeutenden symbolischen Wert, aber im Transitvolumen war sie bis zur Operation Barbarossa von geringerer Bedeutung, als die Route für den Einsatz von fünf Wehrmachtsdivisionen in Nordfinnland verwendet wurde." ...där man alltså skriver att den tyska transitvolymen (genom Finland) vid den tiden inte var särskilt stor, men den hade ändå ett symboliskt värde... https://de.wikibrief.org/wiki/Transit_o ... and_Sweden
Hans K
-
- Stödjande medlem 2023
Inte heller det hade jag koll på. Jag har trott att dylikt inte vore förenligt med Ribbentroppakten och att det knappast hade kunnat hemlighållas.
Min källa: Tyskar på tåg Kent Zetterberg.
Det handlar bara om mindre volymer och till största delen persontransporter och visst underhåll men även några bilar, cyklar etc. från Norge såvitt jag förstår, under 1940 drygt 10000 personer enligt en tabell. I boken står att läsa hur svenska myndigheter (Christian Gunther) diskret tillät transporter av mtrl långt före 22/6 1941.
-
- Medlem
Förberedelser för en attack, början av juni 1941.
Den 7 juni korsade 6. SS-Gebirgs-Division „Nord“ den norsk-finska gränsen via Nyrudbron och inledde en motormarsch längs Norra ishavsvägen via Vuotso och Sodankylä till Rovaniemi. Passeringen av en kolonn på fordon med 8 000 till 9 000 man varade i tio timmar.
Divisionen var i Rovaniemi den 10 juni. Samtidigt skeppades två divisioner tyska trupper till Uleåborg, från Stettin de 169. divisionen 20 000 man (Operation Blaufuchs 1) och från Oslo XXXVI AKE och HQ, samt SS-Nord artilleri och specialstyrkor, 10 600 man (Operation Blaufuchs 2). Från Toppila hamn i Uleåborg, förflyttades trupperna med tåg till Rovaniemi.
Transporterna inleddes den 5 juni och de sista trupperna var i Rovaniemi den 14 juni. De tyska trupperna, sammanlagt 40 600 man, koncentrerades till Rovaniemiområdet, varifrån de började sin framryckning mot Salla den 18 juni.
Den 7 juni korsade 6. SS-Gebirgs-Division „Nord“ den norsk-finska gränsen via Nyrudbron och inledde en motormarsch längs Norra ishavsvägen via Vuotso och Sodankylä till Rovaniemi. Passeringen av en kolonn på fordon med 8 000 till 9 000 man varade i tio timmar.
Divisionen var i Rovaniemi den 10 juni. Samtidigt skeppades två divisioner tyska trupper till Uleåborg, från Stettin de 169. divisionen 20 000 man (Operation Blaufuchs 1) och från Oslo XXXVI AKE och HQ, samt SS-Nord artilleri och specialstyrkor, 10 600 man (Operation Blaufuchs 2). Från Toppila hamn i Uleåborg, förflyttades trupperna med tåg till Rovaniemi.
Transporterna inleddes den 5 juni och de sista trupperna var i Rovaniemi den 14 juni. De tyska trupperna, sammanlagt 40 600 man, koncentrerades till Rovaniemiområdet, varifrån de började sin framryckning mot Salla den 18 juni.
- Stödjande medlem 2021
Det var åtminstone väl känt redan hösten 1940 att det fanns tyska förband i Finland.
När det i november diskuterades ett sovjetiskt medlemskap i tremaktspakten var Sovjets ståndpunkt att tyskarna skulle lämna Finland, mot att Sovjet garanterade fred och fortsatt handel mellan Tyskland och Finland.
-
- Medlem
I november hade 4 600 tyska soldater transporterats till landet. Tyska kontor och baser etablerades längs scenvägen, och 1 500 män var permanent stationerade. Ett läger för 3 000 man byggdes i Rovaniemi. Tyska förband var också stationerade på andra håll, till exempel i Åbo, Mäntyluoto, Haapamäki och Ylivieska. Totalt transporterades 13 000 tyska soldater genom norra Finland i slutet av maj 1942. Trupperna transporterades till Österbottens hamnar och därifrån med järnväg till Rovaniemi. Turen norrut fortsatte med bil längs Jäämerentie.
-
- Stödjande medlem 2023
Tack för alla svar.
För en effektiv och analytisk rysk underrättelsetjänst bör angreppet från paktbrodern knappast ha kommit som en överraskning. Enligt pakten så bör väl inte Finland på något sätt ha varit ett tyskt intresseområde?
För en effektiv och analytisk rysk underrättelsetjänst bör angreppet från paktbrodern knappast ha kommit som en överraskning. Enligt pakten så bör väl inte Finland på något sätt ha varit ett tyskt intresseområde?
-
- Medlem
Det saknades verkligen inte varningar, och delar av den sovjetiska regeringen insåg vad som komma skulle och försökte hejda syndafloden. Den finska ministern i Moskva, Paasikivi, kallades i december 1940 upp till utrikesministeriet för att underrättas att Kreml ansåg alla försök till en statsunion med Sverige som ett brott mot marsfreden och därmed anledning till krig. I mars 1941 kallades Paasikivi upp igen, för att nu meddelas att Sovjet inte hade något emot en statsunion med Sverige.
Vid det laget fanns dock redan tyska trupper i Finland, och tyskarna underblåste med all kraft de var kapabla finsk revanchism. Det var för sent.
Stalin själv avfärdade alla varningar som försök av brittiska underrättelsetjänsten att så splitt mellan Sovjet och Tyskland och ansåg att Tyskland inte skulle ge sig på ett tvåfrontskrig - de skulle vilja avsluta kriget mot Storbritannien innan de gav sig på Sovjet.