Veteranbilar?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Veteranbilar?

Inlägg av Blixten » 21 maj 2023, 18:45

Jag var på motorutställning idag. "Classic motor". Det ar en massa märkesklubbar och privatpersoner (tror jag) som visade upp sina pärlor. Trevligt, trevligt!

Flygplan var där också!

Det som fattades var min barndoms veteranbilar: T-Fordar och andra åkdon utan heltät kupe. Sådana där med sufflett och ekerhjul.

Min fråga till forumet är: finns det kvar entusiaster som håller på med bilar från tjugo- och trettitalen? Hade jag fått se dessa bilar om jag gått till någon annan utställning. Finns de så få att de drunknar bland Alfor och luftkylda Porschar? Eller är intresset dött?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Veteranbilar?

Inlägg av a81 » 21 maj 2023, 20:11

Är det kanske så att de är mer värdefulla utomlands och att många exporterats till andra länder? Jag tror liksom inte att det skrotas 1920- eller 1930-talsbilar och att intresset är stendött.

Eller är det så att de här riktigt gamla bilarna i allt högre grad har hamnat på bilmuséer (i Sverige och utomlands)?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Veteranbilar?

Inlägg av Hans » 21 maj 2023, 21:34

Vid utgången av 2016 hade klubben 484 bilar och 350 privatpersoner som medlemmar.
Det finns idag 969 T-fordar registrerade i Sverige.
http://stfk.se/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Veteranbilar?

Inlägg av loop » 22 maj 2023, 19:20

Det går lite i vågor.
Troligen är de som håller på med original förkrigsbilar oftast äldre, typ 80 plus. En släkting som pysslade med just T-Ford gick bort för några år sedan av hög ålder.
Det brukar innebära att det sker ett generationsskifte, och det börjar komma ut fler bilar av just den sorten igen.
Morris Minor var en rätt vanlig hobbybil på typ 80-talet. I många år så såg man aldrig några i princip. Men för några år sedan så började dom dyka upp oftare. Så där har troligen ett generationsskifte varit.
Många veteranbilar står ju mest pga olika saker, men ägarens ålder och/eller intresse är en vanlig orsak.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Veteranbilar?

Inlägg av Markus Holst » 22 maj 2023, 19:25

Det känns konstigt när något så nytt som Volvo 240 kan vara samlarbilar, men kanske är det så att 50 år gamla bilar betraktas som gammalt? På 70-talet var ju T-Forden 50 år. Typ.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Veteranbilar?

Inlägg av adlercreutz » 22 maj 2023, 20:00

Trafikverkets definition av veteranbil är ju trettio år, så tekniskt sett är även alla Volvo 740 veteraner :)

Dock kanske inte samlarobjekt på samma sätt som ännu äldre bilar. Produktionen av bilar har ju ökat också, och på färre märken, så en bil av en viss modell tillverkad 1920 var nog ovanligare 1970 än vad en bilmodell tillverkad 1973 är idag. Tänker jag mig.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Veteranbilar?

Inlägg av loop » 22 maj 2023, 23:39

adlercreutz skrev:
22 maj 2023, 20:00
Trafikverkets definition av veteranbil är ju trettio år, så tekniskt sett är även alla Volvo 740 veteraner :)

Dock kanske inte samlarobjekt på samma sätt som ännu äldre bilar. Produktionen av bilar har ju ökat också, och på färre märken, så en bil av en viss modell tillverkad 1920 var nog ovanligare 1970 än vad en bilmodell tillverkad 1973 är idag. Tänker jag mig.
1930 fanns det 23 miljoner bilar i USA. Har för mig att det dröjde tills 90-talet innan Sverige fick samma biltäthet som USA hade på 30-talet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Veteranbilar?

Inlägg av sonderling » 23 maj 2023, 06:55

Intressant tråd, jag har nog gjort samma reflektion som Blixten men tänkt att efter en viss ålder kanske de hamnar på museum eller i privata samlingar. Och tas sällan ut.
(På väg mellan Boxholm och Sommen så finns det en lada jag brukar spana på, när jag kör förbi, för en gång stod dörren öppen och en hel samling veteran bilar modell äldre äldre syntes.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Veteranbilar?

Inlägg av Markus Holst » 23 maj 2023, 14:15

Den som är intresserad av veteranbilar välkomnas till Svenljunga där Bynanders motormuseum finns.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Veteranbilar?

Inlägg av Hans » 23 maj 2023, 14:42

Latmask: https://www.bynandersmotormuseum.se/

Finns även i Arvika: https://arvikafordon.se/

Det viktigaste av de hundratals som måste finnas i Sverige är dock: https://arsenalen.se/?v=f003c44deab6

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Veteranbilar?

Inlägg av Hans » 23 maj 2023, 15:11

loop skrev:
22 maj 2023, 23:39
1930 fanns det 23 miljoner bilar i USA. Har för mig att det dröjde tills 90-talet innan Sverige fick samma biltäthet som USA hade på 30-talet.
Sverige: https://www.scb.se/hitta-statistik/reda ... rhundrade/

USA: https://www.fhwa.dot.gov/ohim/summary95/mv200.pdf

Para med dåvarande befolkning får du göra själv.

Lite enklare för EU 15 1958-2001: https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... 5007085000 Sidan 115.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Veteranbilar?

Inlägg av Hans » 24 maj 2023, 10:01


Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Veteranbilar?

Inlägg av a81 » 27 maj 2023, 09:43

Är det inte också så att tiden för ambitiösa hobbies har minskat rent allmänt? Var inte utrymmet större under sent 1900-tal?

Jag tänker att många som var födda på 1920-, 1930- och 1940-talet fick sista barnet tidigt (många hann få alla barn före 30), levde mer traditionellt (frun skötte mer av hushållsarbetet), barnen blev helt utflyttade tidigt, den faktiska pensionsålder var bara strax över 60, etc.

Jag tror inte att män i övre medelåldern idag har samma tid att meka med veteranbilar som för några decennier sedan. De jobbar, sköter hemmet, stöttar halvvuxna (eventuellt fortfarande hemmaboende) barn, etc. Dessutom är nog kunskaperna i "praktisk mekanik" lägre idag.

En 60-åring på 1980-talet (20-talist) levde ett helt annat liv än en 60-åring på 2020-talet (60-talist). 60-åringen idag är liksom tio år "yngre".

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Veteranbilar?

Inlägg av Battler » 17 juni 2023, 23:32

Gammelbilarna har oftast klubbar med hemsidor, här till exempel A-Ford. http://svenskaafordarna.hemsida24.se/en-GB
__________________________________
MVH

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Veteranbilar?

Inlägg av South End Court » 28 juni 2023, 00:22

Blixten skrev:
21 maj 2023, 18:45
Jag var på motorutställning idag. "Classic motor". Det ar en massa märkesklubbar och privatpersoner (tror jag) som visade upp sina pärlor. Trevligt, trevligt!

Flygplan var där också!

Det som fattades var min barndoms veteranbilar: T-Fordar och andra åkdon utan heltät kupe. Sådana där med sufflett och ekerhjul.

Min fråga till forumet är: finns det kvar entusiaster som håller på med bilar från tjugo- och trettitalen? Hade jag fått se dessa bilar om jag gått till någon annan utställning. Finns de så få att de drunknar bland Alfor och luftkylda Porschar? Eller är intresset dött?
Vad jag erfarit så finns det i UK och det är en del träffar, ofta en träff för alla som har en specifik modell. Vespor och MC likaså. De har ett djupare förhållande till sin historia där än i Sverige. De spar på alla möjliga prylar och renoverar och har sig. Svart nummerplåt med tecken i silver får man ha om bilden är tillräckligt gammal.

Senast jag var på ett möte i Sverige, runt 2005, så var det 80% musclecars från sent 60 till 70 talet och en massa andra halvgamla inte så intressanta skrotbilar. En och annan 50-tals bil som var fin. I Frankrike såg jag några fantastiskt välbevarade äldre Volvobilar med gröna skärmar, extraljus och alla tillbehör, körandes omkring på landsbyggden.

Skriv svar