Dom
-
- Stödjande medlem 2023
Re: Dom
Förbaskade språkpoliser! Eller var det språk poliser.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Är verkligen det kommande rådet att skriva "dom" som förstahandsalternativ. Handlar det inte om att lyfta upp "dom" som ett acceptabelt alternativ? Jag tänker ungefär som att "ska" och "skall" varit acceptabla stavningsalternativ i många många decennier...
Jag tycker väl att ett av problemen med "dom" är att det liksom ser provinsiellt eller dialektalt ut. "De" och "dem" är mer likartat som i andra germanska språk: them, they, dem, den, etc. "Dom" ser liksom ut som att skriva "gött" istället för "gott".
Å andra sidan kan jag tycka att det är rimligt att använda "dom" lite mer än idag. Idag verkar det helt bannlyst. I t.ex. barnböcker från 1970-talet kan man ibland se "dom", men sällan i nyare barnböcker. Däremot tycker jag inte att "dom" hör hemma i mera officiella texter.
Jag tycker väl att ett av problemen med "dom" är att det liksom ser provinsiellt eller dialektalt ut. "De" och "dem" är mer likartat som i andra germanska språk: them, they, dem, den, etc. "Dom" ser liksom ut som att skriva "gött" istället för "gott".
Å andra sidan kan jag tycka att det är rimligt att använda "dom" lite mer än idag. Idag verkar det helt bannlyst. I t.ex. barnböcker från 1970-talet kan man ibland se "dom", men sällan i nyare barnböcker. Däremot tycker jag inte att "dom" hör hemma i mera officiella texter.
-
- Stödjande medlem 2021
Ett problem är väl de som idag kör en hyperkorrektion och skriver dem när det skall vara de.
I texter sticker det ut en hel del, tycker mig.
I texter sticker det ut en hel del, tycker mig.
-
- Medlem
Ja, jag tror att det har blivit vanligare, delvis för att många idag har utländskt påbrå och inte har svenska som modersmål sedan många generationer.
Det är ungefär som när man hör uppenbart välutbildade (yngre) personer uttala adliga namn bokstavligt: "Von...", "aF...". För bara 20-30 år sedan skulle nästan ingen göra sådan misstag, i alla fall inte någon som lyckats ta sig igenom skolan med någorlunda studieresultat.
Det är ungefär som när man hör uppenbart välutbildade (yngre) personer uttala adliga namn bokstavligt: "Von...", "aF...". För bara 20-30 år sedan skulle nästan ingen göra sådan misstag, i alla fall inte någon som lyckats ta sig igenom skolan med någorlunda studieresultat.
-
- Stödjande medlem 2023
Dom i skriftspråket - Vart är världen på väg?
Tar emot att ens skriva domkyrka, autokorrigeringen bör ändra till dem kyrkan i Linköping (lika bra att särskriva oxå).

-
- Medlem
Det är lite intressant att det utvecklats en talspråksvariant av de/dem som är gemensam för subjekt och objekt, men att motsvarande inte finns för han/honom eller hon/henne. Gissar att det har att göra med att de/dem är mer lika varandra, och att de kräver lite mer ansträngning att uttala tydligt?
Det är nog därför många har svårt för det i skrift, men sällan gör fel på t.ex. hon/henne - få människor använder de/dem när de talar.
Vi kanske skulle ha haft en annan reform med två nya ord som är lättare att använda istället?
Jag gillar en del dialekter som snarare säger ”di”, kanske vore nåt. Di/dom
Det är nog därför många har svårt för det i skrift, men sällan gör fel på t.ex. hon/henne - få människor använder de/dem när de talar.
Vi kanske skulle ha haft en annan reform med två nya ord som är lättare att använda istället?

Jag gillar en del dialekter som snarare säger ”di”, kanske vore nåt. Di/dom

-
- Stödjande medlem 2019
Njae, en mening som "Jag skall säga det till han" tycker jag förekommer i sån't där slarvigt ungdosmspråk. Det gjorde det även när jag var ung.adlercreutz skrev: ↑19 mar 2023 09:06Det är lite intressant att det utvecklats en talspråksvariant av de/dem som är gemensam för subjekt och objekt, men att motsvarande inte finns för han/honom eller hon/henne.
"Jag skall säga det till hon" har jag definitivt hört men det känns mer dialektalt. (Sydnorrländskt.)
-
- Medlem
Det är inte ett tredje ord som ersätter de två andra dock (och mer ovanligt än ”dom”, vågar jag nästan slå vad om). Men visst, den varianten finns.Blixten skrev: ↑19 mar 2023 11:51Njae, en mening som "Jag skall säga det till han" tycker jag förekommer i sån't där slarvigt ungdosmspråk. Det gjorde det även när jag var ung.adlercreutz skrev: ↑19 mar 2023 09:06Det är lite intressant att det utvecklats en talspråksvariant av de/dem som är gemensam för subjekt och objekt, men att motsvarande inte finns för han/honom eller hon/henne.
"Jag skall säga det till hon" har jag definitivt hört men det känns mer dialektalt. (Sydnorrländskt.)
-
- Medlem
Egentligen har ingenting varit sig likt sedan stafningsreformen 1907Dom i skriftspråket - Vart är världen på väg?Tar emot att ens skriva domkyrka, autokorrigeringen bör ändra till dem kyrkan i Linköping (lika bra att särskriva oxå).

-
- Stödjande medlem 2023
Ja precis Hilbert!

-
- C Skalman
Ho äst du som talar slikt?
-
- Stödjande medlem 2023

Ska det inte vara ett H framför äst ? Nä jag skojar bara.
Kom just att tänka på filmen Dom kallar oss mods från 1968 - redan då gick det alltså bra att bryta mot normerna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom_kallar_oss_mods
-
- Medlem
Problemet är också att man inte säger "dom" överallt. I Småland och Finland (kanske på fler platser) säger man "di" (i alla fall i någon omfattning).
Dessutom säger man ju "de" i vissa fall, i alla fall i läst text, kanske inte i rent talspråk. Exempel: "Göteborg är en av de största städerna i Sverige." Visst säger man nog "dom" i rent talspråk, men mera tveksamt om man läser texten. Jag menar att det finns grader av hur illa "dom" ser ut. I exemplet ovan skulle det se "jättefult" ut att skriva "dom", men att i en barnbok skriva "har du sett dom?" istället för "har du sett dem?" skulle jag inte reagera på på samma sätt.
Dessutom säger man ju "de" i vissa fall, i alla fall i läst text, kanske inte i rent talspråk. Exempel: "Göteborg är en av de största städerna i Sverige." Visst säger man nog "dom" i rent talspråk, men mera tveksamt om man läser texten. Jag menar att det finns grader av hur illa "dom" ser ut. I exemplet ovan skulle det se "jättefult" ut att skriva "dom", men att i en barnbok skriva "har du sett dom?" istället för "har du sett dem?" skulle jag inte reagera på på samma sätt.
Senast redigerad av 2 a81, redigerad totalt 21 gång.
-
- Medlem
Ja, 1968 använde säkert vissa äldre människor fortfarande pluralformer på verben (i skrift). Det skulle ha varit roligt om filmen kallats "De kalla oss mods".Amund skrev: ↑19 mar 2023 18:16![]()
Ska det inte vara ett H framför äst ? Nä jag skojar bara.
Kom just att tänka på filmen Dom kallar oss mods från 1968 - redan då gick det alltså bra att bryta mot normerna.![]()
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dom_kallar_oss_mods

-
- Stödjande medlem 2021
Hade man inte mej och sej också under 70-talet?