Antal gripbara soldater 1982

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
St David
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:58
Ort: London UK

Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av St David » 12 februari 2023, 23:17

Jag har funderat på en sak. Om vi nu tänker oss tillbaka till Kalla Kriget, tidigt 80 tal, vid ett kraftigt förhöjt beredsakapsläge hur många soldater fanns gripbara för att sättas in, utan att göra en fullskalig mobilisering?

Ytterligare bakgrund till min fråga: Vid den här tiden fanns inga GSS/K, bortsett från yrkesofficerarna var ju all personal värnpliktiga, officiellt under grundutbildning, oftast 7.5mån, personalen var just under utbildning, villket vid den här tiden 45-50 tusen gjorde årligen. När en värnpliktig anses färdigutbildad är relativt, men ett advancerat vapensystem, ex luftvärn borde ta minst flera månader. Dessutom var dom flesta inryck på hösten så det den gripbara personal volymen måste ha varierat under året. Om vi nu leker med tanken att det funnits en risk att det skulle tagit hus i helvete vs Sovjet i samband med Horsfjärden 1982 och man fått gå upp i ett extra högt beredskapsläge. Hur många bassar med minst tillräcklig utbildning hadde vi haft tillgängliga i oktober 1982?

PS. Räknar inte med Hemvärnet. Inget illa om dem. Men A inga tunga vapensystem, B i mitt scenario är det inte läge att kalla in personal som inte redan tjänstgör heltid.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av Hans » 13 februari 2023, 14:05

Bra fråga som jag inte har något bra svar på. Det kräver lite räknande och att man känner till inryckningstiden för samtliga förband då. Tänker du bara på Armén eller? Jag vill minnas att både marinen och flygvapnet hade högre beredskap i grundläget. Sedan kunde ÖB beordra höjningar.

viewtopic.php?f=54&t=48019&hilit=segrar#p798924

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av ola » 13 februari 2023, 17:04

Om man tittar på armén så var det väl ändå ca en årscykel per regemente och räkna grovt på en halv bataljon per regemente
och sedan hur många regementen som fanns på den tiden :)

Årscykel tänker jag sommar-sommar (så var det på glada sent 90-tal)

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av JohnT » 13 februari 2023, 19:25

I grova drag:

För det första, det fanns en mängd olika mobiliseringsalternativ före allmän mob.
men om man håller sig till vad ÖB disponerade utan att gå till Regeringen så är det inte så imponerande i procent av hela försvarets 800 000 man, men
Du tänker inte alls som kalla krigets försvar var uppbyggt.
B i mitt scenario är det inte läge att kalla in personal som inte redan tjänstgör heltid.
Vi hade ungefär lika många reservofficerare än det finns GSS/K idag(om jag fattat rätt) ,
allt byggde på deltid eller plikt. Inte fast anställning.

Hemvärnets syfte var att överbrygga tiden mellan krigsutbrott och färdig mobilisering.
Dom finns och fanns övre hela ytan inom kort varsel.

I ett samhälle där medborgarna vet att motståndet inte ska uppges så kommer en mobilisering att ske snabbare än motståndarens styrkeuppbyggnad.

Så vad ÖB har tillgängligt före krigsutbrott respektive vad som skulle uppstå ur den svenska myllan under de första dygnen är
två helt olika saker men för en angripare går det inte att räkna med att du bara möter den första.

Men direkt tillgängligt för ÖB:

Flygvapnet levde i en beredskaps/utbildningsorganisation men fyra inryckningar per år så där kunde man hålla igång viss verksamhet 24/7 365 dagar om året.

Marinen var 1982 motsatsen, där muckade "alla" i september och även fast personal började sina skolor runt oktober så det fanns minimal beredskap oktober till mars.

armén ,I vad jag tror var prioritetsordningen:
Beredskapsplutoner/kompanier, vet inte riktigt hur många de var men minst ett per Milo(?) + Stockholm och Gotland.
Deras utbildningscykel var omvänd mot vanliga infanteriet just för att det skulle finnas tillhands.
Plus "vakten" på alla regementen, men det var ju inte stridande enheter.

Repförband - om sådan fanns inne.

Sedan vet jag inte när man skulle säga att årskullen var förmögen att göra något annat än skydda regementet.
Eller om man först skulle samla ihop KB och PB för att göra någon form av adhoc.
Därefter börjas det med olika former av befälsövningar, selektiva inkallelser fram till allmän mobilisering.


Finns en FOKK-bok om Stockholmsförsvar under kalla kriget, där är det nog en del om kuppförsvaret.

Användarvisningsbild
St David
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:58
Ort: London UK

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av St David » 13 februari 2023, 23:03

Tack för alla svar, särskilt JohnT ingående.

Jo jag tänkte mest på Armen då för Marinen och Flygvapnet hade operativt läge varit mer eller mindre normalläge.

"Key take-away" för mig är JohnTs armén ,I vad jag tror var prioritetsordningen:
Beredskapsplutoner/kompanier, vet inte riktigt hur många de var men minst ett per Milo(?) + Stockholm och Gotland.
Deras utbildningscykel var omvänd mot vanliga infanteriet just för att det skulle finnas tillhands.

Med ett par kompanier och sex Mio + Gotland, skulle det inte bli särskit många bassar under en stor del av året.
Jag skall räkna på det och årerkomma.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av JohnT » 14 februari 2023, 22:46

Här är boken jag pratade om https://fokk.eu/tryck/36%20Fo%CC%88rsva ... kholm.pdf

sidan 120 -121
Under tiden juni–oktober var styrketillgången mindre än under vinterhalvåret
Så dom räknade med att använda inneliggande årskull från november, och då blir det grovt räknat minst 10 000 man.
Läser man vidare så är ett het kapitel om 1983 års planer med mobiliseringsalternativen mindre, större och allmän och hur mycket folk det var i respektive alternativ.

Rent generellt är det en guldgruva för dina frågor.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
St David
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:58
Ort: London UK

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av St David » 15 februari 2023, 23:35

Tack för länken JohnT - ser verkligen ut som en guldgruva!
Jag kommer att vara offline i drygt en vecka men detta blir läst när jag är tillbaka!

Mr.JR
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 september 2016, 01:30
Ort: Pennybridge

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av Mr.JR » 17 februari 2023, 12:16

Om jag inte är felinformerad fanns det också snabbmobiliserande bataljoner inom vissa regementen/brigader som skulle vara stridsberedda inom 24 h, bestående av de "vanliga" värnpliktiga som var bosatta i närområdet.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av Grönis » 18 februari 2023, 18:54

Tack för en intressant tråd och intressanta länkar.. När man läser om planering och får syften och geografiska placeringar bakom förbandsnummer så får man en liten känsla för vilken enorm försvarsmakt vi hade.. Ett exempel. Det står att en cykelskyttebataljon hade som uppgift att försvara ett vägskäl. Förstår att vägskälet med väg mot Vaxholm var mycket viktig ur flera aspekter samt att bataljonen hade andra uppgifter men det ger en fingervisning om hur många bataljoner som fanns att tillgå..

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av Der Löwe » 2 mars 2023, 17:19

Under min värnplikt i slutet av 80 talet fanns det en "riksbataljon". Under tiden vi utgjorde den så var det permissionsförbud nattetid, enbart kvällspermission för typ idrottande medgavs. Vi hade all utrustning packad inklusive tyngre plutonsvapen. Som KB elev blev jag utsedd att vara ställföreträdande plutonchef och plutonchefen var en YOFF löjtnant som tjänstgjorde på fredplutonen. Vi genomförde en övning där vi "utrymde" regementet och formerade bataljonen, bestående av två reducerade skyttekompanier till övningsområdet, sen kontrollerades utrustning och orderläge.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksbataljonen
viewtopic.php?t=38568

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av Grönis » 2 mars 2023, 22:26

Mr.JR skrev:
17 februari 2023, 12:16
Om jag inte är felinformerad fanns det också snabbmobiliserande bataljoner inom vissa regementen/brigader som skulle vara stridsberedda inom 24 h, bestående av de "vanliga" värnpliktiga som var bosatta i närområdet.
Minns att vi gick igenom detta på försvarsupplysning i sambans med slutövning. Men fattar inte riktigt hur detta funkade i praktiken för även om man plockar ut folk till ett visst kompani till grundutbildning som ska ingå i en "snabbbataljon" så är risken stor att folk flyttar. Eller placerade man helt enkelt om folk med hänsyn till detta på något sätt?

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av Grönis » 2 mars 2023, 22:28

Der Löwe skrev:
2 mars 2023, 17:19
Under min värnplikt i slutet av 80 talet fanns det en "riksbataljon". Under tiden vi utgjorde den så var det permissionsförbud nattetid, enbart kvällspermission för typ idrottande medgavs. Vi hade all utrustning packad inklusive tyngre plutonsvapen. Som KB elev blev jag utsedd att vara ställföreträdande plutonchef och plutonchefen var en YOFF löjtnant som tjänstgjorde på fredplutonen. Vi genomförde en övning där vi "utrymde" regementet och formerade bataljonen, bestående av två reducerade skyttekompanier till övningsområdet, sen kontrollerades utrustning och orderläge.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksbataljonen
viewtopic.php?t=38568
Utgjorde ni då hela "riksbataljonen" plus övriga befälsgrupper som nämns på Wikipedia, eller var era två kompanier en del av bataljonen tillsammans med kompanier från övriga regementen?

Mr.JR
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 september 2016, 01:30
Ort: Pennybridge

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av Mr.JR » 3 mars 2023, 14:25

Grönis skrev:
2 mars 2023, 22:26
Mr.JR skrev:
17 februari 2023, 12:16
Om jag inte är felinformerad fanns det också snabbmobiliserande bataljoner inom vissa regementen/brigader som skulle vara stridsberedda inom 24 h, bestående av de "vanliga" värnpliktiga som var bosatta i närområdet.
Minns att vi gick igenom detta på försvarsupplysning i sambans med slutövning. Men fattar inte riktigt hur detta funkade i praktiken för även om man plockar ut folk till ett visst kompani till grundutbildning som ska ingå i en "snabbbataljon" så är risken stor att folk flyttar. Eller placerade man helt enkelt om folk med hänsyn till detta på något sätt?
Bra fråga. Gissningsvis ansågs det acceptabelt att ha lite luckor i bemanningen till förmån att ha snabbt gripbara soldater jämfört med att inte ha det alls, eller så satt det någon byråkrat och kontinuerligt uppdaterade bemanningslistor. Och överutbildades det inte värnpliktiga enda fram till 90-talet?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Antal gripbara soldater 1982

Inlägg av Femtiotrean » 3 mars 2023, 15:38

Här i östra rikshalvan var jag med i vad vi reservister kallade en Helsingfors-bataljon som skulle mobiliseras via telefon. Bataljonen var om jag minns rätt, överbemannad med 20% just därför att en del kanske hade flyttad, var på resa osv.

Jag vet naturligtvis inte hur mänga sådana bataljoner man hade, men min pluton var beväpnad och grupperad i Klemetskog (norr om Helsinki-Vanda flygstation) sex timmar efter jag svarade i telefon.

(Vi hade under en repövning fått veta att vi kanske skulle delta i en sådan övning i nära framtiden och den tog sedan plats tidigt på en lördagmorgon i oktober...)

Skriv svar