Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 27 februari 2023, 18:52

Vi söker ett lopp:
grönkulla.jpg
grönkulla.jpg (61.51 KiB) Visad 1417 gånger
spegelvänd.jpg
Var och när?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2023, 14:48

Eftersom du hänvisar till Grönkulla gissar jag hej vilt på PEI där det i Charlottetown verkas finnas en travbana som heter "red shores" där loppet "The Gold Cup & Saucer" springs en gång om året sedan 1961 och anses som ett av de mest prestigefyllda loppen i östra Kanada.

Loppet verkar föregås av en stor parad till Lucy Maud Montgomerys ära och avsprings - vid prick midnatt.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 28 februari 2023, 15:01

"Grönkulla" var bara ett dumfånigt bildnamn, en direkt översättning av "Green Hill" (som är ett brittiskt företag som sysslar med boxing, MMA, judo and combat sports equipment).


Vinnaren av matchen mellan de två starka karlen som vi ser är inte en hästägare eller tränare (och naturligtvis inte heller en jockey).

Kvinnan måste förmodligen ha färdats i vagn, men jag tror inte hon var särskilt intresserad av hästar eller hästlopp.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2023, 15:05

Äsch då, jag som tyckte ag hittade ett så bra svar :(

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 februari 2023, 16:44

Det vara bara Emily Dickinson som jag kände igen och det räckte. Har inte koll på MMA så Eldar Eldarov var en ny bekantskap. Hästarna med samma namn möttes i fjolårets upplaga av St Leger, den äldsta av de klassiska löpningarna och som ridits sedan 1776. Eldar Eldarov vann. Emily Dickson slutade femma, tre längder bakom vinnaren.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 28 februari 2023, 17:46

Mina frågor blir svårare om den som söker ett svar tries to be too clever. Hoppas jag åtminstone. Jag vill inte ställa jävligt svåra frågor - och jag tycker faktiskt inte att en fråga om ett lopp som ingen har hört om är en bra fråga.

Däremot en fråga som liksom illustrerar någonting eller berättar något om ämnet är en bra fråga. Men jag vill inte betygsätta mina egna frågor...innan jag har fått ett rätt svar!

...och yes! We have a winner!

Patrik - not too surprisingly - har frågan!


https://en.wikipedia.org/wiki/St_Leger_Stakes#Winners

Det där med att ge hästar namn som Churchill, Nijinsky, Dylan Thomas (som vann Prix de l'Arc de Triomphe år 2017) eller Sottsass (vann år 2020; nämnt efter den italienske arkitekten och designern Ettore Sottsass) är, tycker jag, en lite udda men ganska rolig liten del av galoppsporten,

Har ingen aning när man började med det - och jag känner inte till andra hästar är förra årets St. Leger -vinnare som har nämnts efter en ännu levande person.
Eldar Eldarov, 6-1 second favourite in the St Leger ante-post betting behind Charlie Appleby-trained New London, is owned by KHK Racing, a Bahraini operation which includes Sheikh Khalid bin Hamad Al Khalifa, a member of the royal family.

The Sheik has a passion for Mixed Martial Arts, taking part in two amateur bouts and naming his colt after the Russian now based in Bahrain where he is a hero there after being crowned Super-Lightweight world champion.

PS
Eldar Eldarov won the rescheduled St Leger at Doncaster as British horse racing resumed and paid tribute to Queen Elizabeth II.

The world's oldest Classic had been put back 24 hours and a two-minute silence was observed before racing began.

Jockeys and trainers bowed their heads before a rendition of the national anthem.

"There is an emptiness as we lost a great friend and ambassador in the Queen," said jockey Frankie Dettori.
https://www.bbc.com/sport/horse-racing/62866439

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2023, 18:14

Femtiotrean skrev:
28 februari 2023, 17:46
jag tycker faktiskt inte att en fråga om ett lopp som ingen har hört om är en bra fråga.
Hörrdududu! Jag är säkert på att jättemånga, speciellt i Kanada, har hört talas om loppet på PEI. Sådetså.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 februari 2023, 18:24

I Sverige finns en galopphäst uppkallad efter travtränaren Timo Nurmos (några av ägarna är också hästägare hos honom) och för några år sedan importerades en häst från England uppkallad efter auktionisten John O'Kelly. Han hade gett sin tillåtelse till det, men när han insåg att hästen exporterats till det obskyra galopplandet Sverige ändrade han sig och hästen tävlade vidare under namnet Johnnybegood.

Jag söker ett namn, men inget hästnamn utan ett företagsnamn.

Det är ett företag med en sisådär 250 år på nacken och som gjort viktiga insatser för galoppsporten ända sedan grundandet. På senare år har man också bedrivit bankverksamhet.

Vilket är företaget?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2023, 18:32

Det ringer Carnegie i mitt huvud men jag får inte ihop det ...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 28 februari 2023, 18:45

Markus Holst skrev:
28 februari 2023, 18:14
Hörrdududu! Jag är säkert på att jättemånga, speciellt i Kanada, har hört talas om loppet på PEI. Sådetså.
Det var inte alls vad jag tänkte på. Det var helt enkelt menat som ett kamoflerat tipps att loppet vi söker är - eller borde vara - välkänt, alltså att ocks den som inte vet så hemskt mycket om hästsport mycket möjligen har hört namnet eller till och med läst om loppet.
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 28 gånger.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 februari 2023, 18:48

Markus Holst skrev:
28 februari 2023, 18:32
Det ringer Carnegie i mitt huvud men jag får inte ihop det ...
Du behöver inte få ihop det för det är ändå inte rätt.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 1 mars 2023, 08:22

Grundaren hette James i förnamn och företaget bär fortfarande hans efternamn. De ger bl.a. ut publikationer för The Jockey Club.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 mars 2023, 09:18

Här är några böcker som företaget gett ut:

böcker.jpeg
böcker.jpeg (38.67 KiB) Visad 1362 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 mars 2023, 09:28

J A Allen?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 2 mars 2023, 14:09



Weatherbys Hamilton Lonsdale Cup Stakes (Group 2) (British Champions Series)

The Weatherbys Group is a UK conglomerate involved in a wide range of activities largely within banking and horse racing. The original business was founded by James Weatherby in 1770.


James Weatherby was appointed to serve the Jockey Club as its secretary and stakeholder in 1770. He was an able and entrepreneurial man and over the next 25 years laid strong foundations for the business.

Under his aegis, his first racing calendar was published in 1773, followed, in 1791, by the publication of The General Stud Book, a definitive record of the pedigrees of approximately 400 horses which became the foundation for all thoroughbred bloodstock worldwide. He was assisted in this by his nephew, whose work on racehorse pedigrees dovetailed neatly with James's racing work.

For the next 250 years, Weatherbys has continued in the role of administrators to the Jockey Club. Today, every data detail relating to horses, owners, trainers, jockeys, stable employees and races is processed through Weatherbys. All of the 10,500 Thoroughbred races held in Britain each year are drawn together at the company's Northamptonshire HQ.

The firm still owns and publishes the General Stud Book, recording the production of thoroughbred bloodstock in Britain and Ireland; the two horse racing authorities that cover the United Kingdom, the British Horseracing Authority in Great Britain (historically the Jockey Club) and Horse Racing Ireland for all of the island of Ireland, including Northern Ireland, do not maintain the registry


https://en.wikipedia.org/wiki/Weatherbys

Skriv svar