Olof Palmes baneman

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Amund » 4 december 2022, 17:59

Gerrgul skrev:
2 december 2022, 15:58
Argumentet "svårt att hålla tyst," är nonsens. Vi har en uppsjö av olösta mordfall och sabotage i den moderna historien där inblandade kniper käft.
Vän av ordning måste då fråga hur du kan veta det om nu alla inblandade enligt dig har "knipit käft"..? :D

Nä---- jag är nog böjd att hålla med dig. Men det är stor skillnad mellan mord som utförs av organisationer av typ underrättelsetjänster och traditionella maffiaorganisationer jämfört med mer lösa konspirationer.
Det är exempelvis mycket märkligt hur otroligt lite som var känt om La Cosa Nostra innan botgöraren Tommaso Buscetta.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 8 december 2022, 16:40

Det har kanske läckt utan att vi vet om det också. Vissa spekulationer eller spår kanske har sin grund i läckor.

Användarvisningsbild
Smalandsman
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 december 2019, 13:04
Ort: Karlskrona

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Smalandsman » 20 januari 2023, 13:53

Ett lösryckt vittnesmål från en anonym person:

"Det stämmer att det var oegentligheter runt Sveavägen, men de började redan några dagar innan. Syftet var att skrämma upp delar av Stockholms undre värld med förklaringen att det ska ske en militärövning i området. Alla skummisar som nåddes av detta budskap och inte höll tyst om vad som pågick skulle då få känna på militära muskler. Detta är en så gott som ordagrann beskrivning ur ett ekoinslag i P1. 18 sändningen den 2:a mars 1986. Den sändningen bara försvann och trots att jag jagade efter inslaget och pressade en ekoreporter på Riksradion i Sundsvall, vad är det som händer, så kunde eller ville inte han tala om varför. Men samtalet avslutades med orden " det får du väl för fan räkna ut själv". Reportern från Radio Stockholm som gjorde det här inslaget i ekot fick kicken och belades med yppandeförbud. Denna händelse satte mig på spåret och sedan 23 år tillbaka har jag tillgång till sanningen och varför OP fick bita i gräset. Inget mord, men väl ett justitiemord. En lång härva med spioneri åt främmande makt mot den dåvarande Jugoslaviskafederationen. IB går inte heller fria i sammanhanget.
Ingen i Sverige har avslöjat något men det finns andra vägar och källor. Läs gärna Olof Frånstedt Spionjägaren och varför inte Wilhelm Agrell Sprickor i järnridån. Glöm heller inte Jan Guillou när han 1973 offentligt beskyllde OP som rysk spion."
/if it has wheels or boobs it´s gonna cost you

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 20 januari 2023, 23:20

Det finns väl också "mellanformer" av detta. OP kanske hade olämpliga kontakter med utländsk underrättelsetjänst och agerade i ett slags gråzon? Kanske kontakter med både ryssar och amerikaner? Jag menar inte att det var så, utan det är bara ren spekulation. Kanske ville någon från exempelvis SÄPO eller Stay Behind prata med OP den där kvällen, kanske blev denne någon avsnäst (för att använda Skandiamannens ord), kanske tappade denne någon då fattningen och sköt OP?

Jag tänker att det är en möjlig, men kanske inte så sannolik, förklaring till konstiga uttalanden om att lösningen av mordet skulle "skaka Sverige i dess grundvalar".

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 februari 2023, 09:28

Lagom till årsdagen har det kommit en ny dokumentär om Palmemordet - 30 sekunder (https://www.svtplay.se/video/8poRA9r/30-sekunder)

Genom att granska rött och grönt trafikljus i korsningen och ett litet urval vittnesmål placeras Christer Pettersson på mordplatsen tio sekunder efter att mördaren sprungit därifrån. På så sätt försöker filmskaparna återupprätta Lisbet Palmes trovärdighet. Problemet är att de - precis som Krister Peterson vid utpekande av Stig Engström (och många andra som försöker bevisa sina teorier) - gör sig skyldiga till "cherry picking". De väljer bara de vittnesmål som passar in på teorin. Vad jag vet är det bara "chevamannen" som pekar ut CP på platsen. Ingen annan, inte ens vittnet som satt bredvid i chevan, säger något om en man som gick fram till Lisbet Palme efter mordet.

Lillemor Östlin säger att CP efter mordet var nojig och pratade om att han var rädd för att polisen skulle gripa honom. Enligt henne skulle CP ha smitit ner på Hötorgets T-banestation och åkt hem till Rotebro. Men t-banestationen var stängd vid den här tidpunkten, så vart försvann CP i så fall efter att ha småsprungit in på Tunnelgatan?

Spännande teori, men jag tycker inte att den håller.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Hans » 27 februari 2023, 10:54

Jag tog tunnelbanan +/- 5-10 minuter efter mordet från just Hötorget till Karlberg (vilken station kommer jag inte ihåg) och då var den inte stängd. Märkte inget förrän morgonen efteråt då det spelades sorgemusik på radion.

Jag ägde då inte än min S&W .357 (den är frikänd, har pappret någonstans i mina osorterade högar).

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 februari 2023, 11:15

Fel av mig. Nedgången till t-banan på Tunnelgatan var stängd.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Hans » 27 februari 2023, 11:18

Vet inte vilken nedgång vi tog men vi hade varit på bio (!), dock ej samma film.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av loop » 27 februari 2023, 18:34

Patrik Öbrink skrev:
27 februari 2023, 11:15
Fel av mig. Nedgången till t-banan på Tunnelgatan var stängd.
En av vadå, 10 nedgångar inom tre kvarter?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 februari 2023, 12:16

loop skrev:
27 februari 2023, 18:34
Patrik Öbrink skrev:
27 februari 2023, 11:15
Fel av mig. Nedgången till t-banan på Tunnelgatan var stängd.
En av vadå, 10 nedgångar inom tre kvarter?
Enligt vittnet så småsprang han in på Tunnelgatan (där den då stängda nedgången ligger) mot Luntmakargatan och sågs sedan inte mer i korsningen Sveavägen. Så om han tog sig till Hötorgets t-banestation så måste han ha gått en rejäl omväg till t.ex. nedgången på Kungsgatan. Det kan han i och för sig ha gjort, men om han nu hade så bråttom att att sig hem borde han ha fortsatt Sveavägen ner. I och för sig större risk att bli igenkänd där än på mindre gator.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 februari 2023, 13:25

Det som dock mest talar emot den här teorin är att tidskedjan i dokumentären förmodligen inte stämmer. Taxin som åker söderut på Sveavägen får grönt och är mitt för korsningen när skotten avfyras, men eftersom vittnet Inge står på avkännaren på Tunnelgatan blir det rött direkt efteråt. "Chevamannen" måste därför stanna. I filmen hävdas att det blev grönt efter 15-20 sekunder, men om trafikljusen hade normal impuls borde det inte bli grönt igen förrän efter 30 sekunder. Då faller "chevamannens" vittnesmål eftersom han då svänger in mot mordplatsen tio-femton sekunder senare än vad som hävdas. Då var flera andra vittnen redan på mordplatsen och ingen av dem såg CP.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 1 mars 2023, 14:46

Patrik Öbrink skrev:
28 februari 2023, 13:25
Det som dock mest talar emot den här teorin är att tidskedjan i dokumentären förmodligen inte stämmer. Taxin som åker söderut på Sveavägen får grönt och är mitt för korsningen när skotten avfyras, men eftersom vittnet Inge står på avkännaren på Tunnelgatan blir det rött direkt efteråt. "Chevamannen" måste därför stanna. I filmen hävdas att det blev grönt efter 15-20 sekunder, men om trafikljusen hade normal impuls borde det inte bli grönt igen förrän efter 30 sekunder. Då faller "chevamannens" vittnesmål eftersom han då svänger in mot mordplatsen tio-femton sekunder senare än vad som hävdas. Då var flera andra vittnen redan på mordplatsen och ingen av dem såg CP.
Filmen förefaller vara ett av otaliga försök att hålla CP spåret vid liv och krama ur så mycket som möjligt. Samtidigt som det kan ge Lisbeth Palme en viss upprättelse postumt, genom att det inte helt underkänner hennes vittnesmål. Vi ska komma ihåg att det fanns inget, säger inget, som binder pundaren från Rotebro till mordplatsen. Fru Palmes utpekande var inte ens ett utpekande vid vittneskonfrontationen. Vittnespsykologiskt fullständigt ohållbart. Utredarna lade ner oerhörda resurser på att gräva fram bevis mot CP och det gav absolut nada. Åklagaren Helin erkände i efterhand att han inte räknade med att åtalet skulle hålla rätten men att han hoppats på att det skulle dyka upp fler bevis efter hans beslut. I själva verket blev det tvärtom. Det var nämligen så att två av varandra oberoende och ojäviga alibivittnen gav sig till känna, vilket nu tycks vara glömt. Nu blev utfallet så att hovrätten underkände också deras vittnesmål på samma sätt som rätten underkände fru Palmes.

Att CP öht åtalades var något av en rättsskandal, enligt min mening. Och att politiker som Dahlsten och Löfven fortsatt att peka ut honom är rent otillständigt. Han må då ha varit rövare och våldsman.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 3 mars 2023, 22:50

Är väl i och för sig inte otroligt att Christer Pettersson vinglade förbi mordplatsen, att Lisbeth Palme såg honom och liksom i sitt chockade tillstånd trodde att hon såg mördaren. Dock känns det för hastigt och otroligt att det skulle ha gått till så här. Jag tror absolut inte att mördaren och Christer Pettersson sprang in i gränden med några sekunders mellanrum. Vittnet Lars J skulle ha observerat det i så fall.

Både vittnet Anders D och vittnet Anna H talar om att paret Palme pratade med mördaren före skotten. Vittnet Anders B talar å andra sidan om att paret Palme gick i bredd med mördaren precis före skotten. Får man ihop de bilderna på något sätt, så tror jag att förloppet klarnar.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1147
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av Gerrgul » 4 mars 2023, 07:48

a81 skrev:
3 mars 2023, 22:50
Är väl i och för sig inte otroligt att Christer Pettersson vinglade förbi mordplatsen, att Lisbeth Palme såg honom och liksom i sitt chockade tillstånd trodde att hon såg mördaren. Dock känns det för hastigt och otroligt att det skulle ha gått till så här. Jag tror absolut inte att mördaren och Christer Pettersson sprang in i gränden med några sekunders mellanrum. Vittnet Lars J skulle ha observerat det i så fall.

Både vittnet Anders D och vittnet Anna H talar om att paret Palme pratade med mördaren före skotten. Vittnet Anders B talar å andra sidan om att paret Palme gick i bredd med mördaren precis före skotten. Får man ihop de bilderna på något sätt, så tror jag att förloppet klarnar.
Hur får du ihop Crilles närvaro på platsen med de edsvurna vittnsmål som gav honom alibi?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Olof Palmes baneman

Inlägg av a81 » 4 mars 2023, 13:33

Tror inte heller att Christer Pettersson var där, men visst kan Lisbeth Palme ha sett någon missbrukare med snarlikt ansikte mycket kort efter mordet och kopplat ihop honom med Christer Pettersson, men långsökt är det...

Jag tror som sagt att man måste sammanfoga mötesscenariot med komma bakifrån/bredvid och skjuta. Det finns oberoende vittnesuppgifter om båda varianterna. På något sätt tror jag att båda momenten har skett, i alla fall synbart.

Skriv svar