Resebyrån Folkturist

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av koroshiya » 24 januari 2023, 18:37

Det var inte lätt att hitta någon berättelse eller något om bolaget.

Kanske får man gå till dåtida tidningar.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av koroshiya » 24 januari 2023, 18:54

Markus Holst skrev:
24 januari 2023, 17:37
Det är något fascinerande över att de flesta kommunistländer behöver förskönas för att kunna visa upp hur förträffliga de är/var. Vilka undantag från denna turistregel finns? Förskönar sig Cuba?
När de öppnade för turism igen på 90-talet var de tvungna att renovera och bygga nytt på många ställen. Det fanns ju kända turistställen, men de var en skugga av vad de hade varit på 50-talet och tidigare.

När det begav sig var de så in i helvete byråkratiska att det sägs att man kunde ha problem med att ens få sitta vid samma bord, om man kom till restaurangen/baren vid olika tider.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av Amund » 24 januari 2023, 19:05

koroshiya skrev:
24 januari 2023, 18:54
Markus Holst skrev:
24 januari 2023, 17:37
Det är något fascinerande över att de flesta kommunistländer behöver förskönas för att kunna visa upp hur förträffliga de är/var. Vilka undantag från denna turistregel finns? Förskönar sig Cuba?
När de öppnade för turism igen på 90-talet var de tvungna att renovera och bygga nytt på många ställen. Det fanns ju kända turistställen, men de var en skugga av vad de hade varit på 50-talet och tidigare.

När det begav sig var de så in i helvete byråkratiska att det sägs att man kunde ha problem med att ens få sitta vid samma bord, om man kom till restaurangen/baren vid olika tider.
Tack koroshiya! Det låter som du var där när man kunde åka dit utan att vara en partidelegation från något parti till vänster.
Markus Holst skrev:
24 januari 2023, 17:37
Det är något fascinerande över att de flesta kommunistländer behöver förskönas för att kunna visa upp hur förträffliga de är/var. Vilka undantag från denna turistregel finns? Förskönar sig Cuba?
Med Calypso och rom är man ganska förträfflig utan att göra sig till. :) Men privata restauranger var länge förbjudna (vet inte om de fortfarande är förbjudna?) trots att de fanns (mutor?). Sedan försökte de väl styra så att alla utlänningar spenderade sina US-dollar på stranden Varadero. Rätta mig om jag har fel koroshiya!
sveahk skrev:
22 januari 2023, 22:30
En kul etikett för handbagage...
Tack sveakh för bagagetaggarna. Underbara detaljer som lätt glöms bort i historieböckerna och i minnet.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av koroshiya » 24 januari 2023, 19:26

Amund skrev:
24 januari 2023, 19:05
...
Tack koroshiya! Det låter som du var där när man kunde åka dit utan att vara en partidelegation från något parti till vänster.
...
Nej, jag har inte varit där, men i ungdomen, när jag var politiskt intresserad, läste jag om landet; bland annat Gunnar Adler-Karlssons, "Kuba, seger eller nederlag?" från 1971.

Det är nog i den boken informationen finns.

Att det fanns/finns svenskar som visste hur det var där är jag säker på, och Palme besökte landet 1975. Boken är också ganska neutral och lyfter fram både goda och dåliga sidor med revolutionen, så informationen om den löjliga byråkratin är nog korrekt.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av loop » 25 januari 2023, 01:12

Jag har den här i hyllan. Sen var släktingar till Sovjetunionen av olika anledningar. Både som turister och för att dom jobbade åt HIAB(Eller om det var nåt annat timmerbilsanknytet). Tror det handlade om att demonstrera och sälja.
https://www.bokborsen.se/view/Zadvornyj ... ok/8866286

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av koroshiya » 25 januari 2023, 05:51

Trafikmagasinet var i DDR åtminstone två gånger och klippen finns på youtube. Här ett från 1985.



De visar inte supermycket, men ändå. I slutet säger han att de alltid hade minst en tjänsteman med sig, men att de fick filma var de ville.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av NIL » 25 januari 2023, 11:17

koroshiya skrev:
21 januari 2023, 23:46

Den tolk vi hade var också lite lustig. Hon förklarade att svartväxling var förbjudet, men att om man ändå var tvungen, så hade hon några rubel att byta med...

Det här var 1987 eller 88 om jag minns rätt, och växlare och andra sket i polisen. Diverse sådant skedde inför öppen ridå, och den polis som fanns var uppenbarligen med i systemet.

1961 tror jag det kan ha varit ganska annorlunda.

Åtminstone en ryss har skrivit att vad som händer nu är att landet förs tillbaka - inte till 70-talet - men till 30-talet. De menar att så här dåligt har det inte varit på 50 år.
Jag firade nyåret 87/88 i Leningrad och mina upplevelser stämmer väl överens med dina, det var mycket regler men alla hade en väldigt pragmatisk syn på tillämpningen bara man själv visade på lite "generositet". Vi var fyra festglada 20 åringar som åkte på en chartad bussresa och vi hade väldigt roligt även om vi aldrig var i form att åka med på dom utflykter som arrangören tillhandahöll i -och omkring staden.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av a81 » 25 januari 2023, 14:00

Samtidigt var östblocket på ytan lite som Sverige under efterkrigstiden: mycket nybyggda hus, grått och stelt. Miljön kändes nog inte helt främmande. Men många svenskar kunde köpa sig bort från miljonprogrammet eller genom kontakter lyckas hyra någon trevligare bostad. Det var nog betydligt svårare i t.ex. Östtyskland.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av koroshiya » 25 januari 2023, 19:10

NIL skrev:
25 januari 2023, 11:17
...
Jag firade nyåret 87/88 i Leningrad och mina upplevelser stämmer väl överens med dina, det var mycket regler men alla hade en väldigt pragmatisk syn på tillämpningen bara man själv visade på lite "generositet". Vi var fyra festglada 20 åringar som åkte på en chartad bussresa och vi hade väldigt roligt även om vi aldrig var i form att åka med på dom utflykter som arrangören tillhandahöll i -och omkring staden.
Nattens änglar tyckte uppenbarligen att vi fjunisar var världens kap. Jag tyckte det var intressant att åka och se saker, men minns nog bara jättegravplatsen.

Annars var det nog mest barer det handlade om. Det var ett enkelt sätt att få träffa ryssar och prata med dem under trevliga former.

Om ni redan kanske hade jobb och pengar på fickan förstår jag att ni hade roligt :) Det kostade inte så mycket när man var ute.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av NIL » 27 januari 2023, 10:31

Det var kallt som sjutton så vi höll oss mest på hotellet (Pribaltiyskaja), nattfjärilarna uppvaktade oss friskt men vi tackade artigt nej eftersom vi alla hade kvinnligt sällskap hemma. En av de smartare (inte jag) i sällskapet gav barmästaren 50 D-mark som gåva första kvällen, sedan så behövde vi inte köa för drickat något mer dom dagarna.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av koroshiya » 27 januari 2023, 13:24

Ja, det var nog så det fungerade.

Det var ett underligt land där läkare kunde tjäna mindre än barflickor. Det gällde att ha ett jobb där man kunde komma i kontakt med västerlänningar, eller rent allmänt kunna syssla med handel.

Georgier var kända för att vara rika. De skapade då sina pengar genom handel på georgiska jordbruksprodukter till Moskva och andra storstäder.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Resebyrån Folkturist

Inlägg av loop » 27 januari 2023, 22:46

En god vän turistade en hel del i DDR på 70-80-talen om jag fattat det rätt. Han säger att det var billigt, bra service och väldigt hjälpsam polis. Polisen var tydligen så överbemannad att hjälpa turister var tydligen nåt att göra. Antagligen höll dom väl koll på dom också, men men. Och han är verkligen ingen vän av DDRs politik.
Har hört av andra som var där att det statliga försäkringsbolaget som man hamnade hos vid trafikolyckor också var bra på service, även om det tog lite tid. Överhuvudtaget så verkar dom överbemannat det mesta för att inte ha nån arbetslöshet.

Skriv svar