Head shot

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Head shot

Inlägg av sonderling » 17 januari 2023, 08:22

Minns en intervju med en frustrerad Amerikansk sergeant under Irakkriget som var så irriterad på nya rekryter som alltid försökte sig på Head shots. Han menade att de hade spelat för mycket CoD. och att det var center mass som gäller. Att man liksom fick avprogrammera dem på skyttebanan.

För ett tag sedan hade jag lumpen träff. Det var 35 år sedan man gjorde lumpen på I22. En del har nu efter Ryssland intåg i Ukraina gått med i hemvärnet. (Att de orkar tänker jag?!)
till min förvåning fick jag höra att det är Head shots som lärs ut för att man räknar med att Fi har kroppskydd?! (Det och skott längre ner typ crotch shot!? :? )

Men alltså jag måste nog fråga om nån på forumet hört och kan verifiera?

Sonderling

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Head shot

Inlägg av ola » 17 januari 2023, 17:01

sonderling skrev:
17 januari 2023, 08:22
Minns en intervju med en frustrerad Amerikansk sergeant under Irakkriget som var så irriterad på nya rekryter som alltid försökte sig på Head shots. Han menade att de hade spelat för mycket CoD. och att det var center mass som gäller. Att man liksom fick avprogrammera dem på skyttebanan.

För ett tag sedan hade jag lumpen träff. Det var 35 år sedan man gjorde lumpen på I22. En del har nu efter Ryssland intåg i Ukraina gått med i hemvärnet. (Att de orkar tänker jag?!)
till min förvåning fick jag höra att det är Head shots som lärs ut för att man räknar med att Fi har kroppskydd?! (Det och skott längre ner typ crotch shot!? :? )

Men alltså jag måste nog fråga om nån på forumet hört och kan verifiera?

Sonderling

Tror det är så fortfarande att svenska knektar har bara kroppsskydd mot splitter och det gäller hjälmen med och de bilder man har sätt så är inte de ryska västarna mycket bättre tom sämre i kvalité.

De som har mer mot skottsäkert är väl specialförband och förmodar att de vill inte kuta runt allt för mycket med de tunga sakerna på slagfältet mer än nödvändigt.

Enkel matematik: Ju större kula som skjuts mot skottsäker väst/hjälm desto mindre chans till överlevnad ;)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Head shot

Inlägg av Bjernevik » 17 januari 2023, 17:50

sonderling skrev:
17 januari 2023, 08:22
Men alltså jag måste nog fråga om nån på forumet hört och kan verifiera?
Det stämmer delvis. Det nuvarande skjutprovet delar in målet (helfigur) i olika zoner som ger olika poäng per träff. Zonen som motsvarar plattan på ett modernt kroppsskydd ger låg poäng, träff i ansikte (inte hela huvudet) och bäckenområdet ger hög poäng. Målet ska bekämpas minst nio gånger (3 i liggande, 3 i knästående och 3+ i stående skjutställning). G/IG avgörs sedan av antal poäng delat med tiden.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Head shot

Inlägg av Bjernevik » 17 januari 2023, 17:52

ola skrev:
17 januari 2023, 17:01
Tror det är så fortfarande att svenska knektar har bara kroppsskydd mot splitter och det gäller hjälmen med och de bilder man har sätt så är inte de ryska västarna mycket bättre tom sämre i kvalité.
Kroppsskydd 12 har skottsäkra plattor i bröst, rygg och sida. Två olika uppsättningar med olika skyddsnivåer, vilken som bärs bestäms av chef.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Head shot

Inlägg av Grönis » 20 januari 2023, 10:46

En bifråga, lär man fortfarande ut dubbelskott eller har man andra principer?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Head shot

Inlägg av Hans » 20 januari 2023, 10:59

Bjernevik skrev:
17 januari 2023, 17:50
Det nuvarande skjutprovet delar in målet (helfigur) i olika zoner som ger olika poäng per träff.
Kan du berätta mer? Vilka avstånd m.m..

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Head shot

Inlägg av Bjernevik » 20 januari 2023, 11:43

Grönis skrev:
20 januari 2023, 10:46
En bifråga, lär man fortfarande ut dubbelskott eller har man andra principer?
Så vitt jag vet (länge sedan jag utbildade soldater nu...) är det "skjut så snabbt du kan utan att missa" dvs inte klassiskt dubbelskott.
Hans skrev:
20 januari 2023, 10:59
Kan du berätta mer? Vilka avstånd m.m..
Fritt ur minnet:

Genomförs på 50 m.
Utgångsposition stående.
Vid start: ner i liggande, skjut tre skott.
Därefter upp i knästående, skjut tre skott.
Slutligen upp i stående, byt magasin, skjut minst tre skott.

Krav för godkänt: minst nio träff i målet och poängkvot minst 1,0. Poängkvoten fås genom att dela antalet poäng med tiden från start till sista skott. Poängen räknas fram genom att träff i olika zoner får olika mycket poäng. Kommer inte ihåg de olika poängerna, men området över bröstet där en platta skulle sitta har lägre poäng än sårbara delar som ansikte och bäcken.

Detta är alltså det kompetensprov som ska genomföras årligen för den som har automatkarbin ute. Det ger en indikation på vad som är prioriterat i nuvarande skjututbildningen, dvs att snabbt komma till skott och få in träffar samt att försöka bekämpa områden som inte har bra skydd. Träffbild är numera tämligen ointressant.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Head shot

Inlägg av Hans » 20 januari 2023, 11:46

Tack Bjernevik.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Head shot

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 januari 2023, 18:53

Det beror väl på vem som skjuter...

En välutbildad prickskytt med ett kikarsikte med 10 gångers förstoring ser ju de svaga punkterna och skjuter givetvis på dessa. I det läget är det nog ganska ointressant om man bär på en skottsäker väst eller inte för de svaga punkterna träffar en mycket skicklig prickskytt ändå...med dödlig utgång. Kan man skjuta mot hjärtat eller huvudet så gör man nog det om man vet med sig att man med mycket stor sannolikhet kommer att träffa exakt den punkten.

En vanlig skyttesoldat eller en kulspruteskytt är antagligen en helt annan historia får jag väl anta. Bålen är ju en större träffyta och chansen att träffa är ju större om man siktar just där. Men projektilerna får nog en betydligt större spridning.

Det är i alla fall mina tankar utifrån min erfarenhet inom det militära.

HGS

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Head shot

Inlägg av Grönis » 20 januari 2023, 23:32

Bjernevik skrev:
20 januari 2023, 11:43
Grönis skrev:
20 januari 2023, 10:46
En bifråga, lär man fortfarande ut dubbelskott eller har man andra principer?
Så vitt jag vet (länge sedan jag utbildade soldater nu...) är det "skjut så snabbt du kan utan att missa" dvs inte klassiskt dubbelskott.
Hans skrev:
20 januari 2023, 10:59
Kan du berätta mer? Vilka avstånd m.m..
Fritt ur minnet:

Genomförs på 50 m.
Utgångsposition stående.
Vid start: ner i liggande, skjut tre skott.
Därefter upp i knästående, skjut tre skott.
Slutligen upp i stående, byt magasin, skjut minst tre skott.

Krav för godkänt: minst nio träff i målet och poängkvot minst 1,0. Poängkvoten fås genom att dela antalet poäng med tiden från start till sista skott. Poängen räknas fram genom att träff i olika zoner får olika mycket poäng. Kommer inte ihåg de olika poängerna, men området över bröstet där en platta skulle sitta har lägre poäng än sårbara delar som ansikte och bäcken.

Detta är alltså det kompetensprov som ska genomföras årligen för den som har automatkarbin ute. Det ger en indikation på vad som är prioriterat i nuvarande skjututbildningen, dvs att snabbt komma till skott och få in träffar samt att försöka bekämpa områden som inte har bra skydd. Träffbild är numera tämligen ointressant.
Intressant. Gjordes inget liknande kompetensprov vad jag minns i slutet av 90 talet. Fanns något som hette tvågrensmärket där man skulle springa ett slinga på tre km och skjuta. Finns det kvar?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Head shot

Inlägg av Bjernevik » 21 januari 2023, 00:59

Grönis skrev:
20 januari 2023, 23:32
Intressant. Gjordes inget liknande kompetensprov vad jag minns i slutet av 90 talet. Fanns något som hette tvågrensmärket där man skulle springa ett slinga på tre km och skjuta. Finns det kvar?
I slutet på 90-talet var motsvarigheten till kompetensprovet den årliga prisskjutningen enligt SkjutR A PEK. För yrkesofficerare utgjordes den av övning 2, 3, 6 och 7.

Övning 2: 3 skott liggande, avstånd 100 m, inget tidskrav. Krav för godkänt: 3 träff med max 13 cm mellan ytterskotten.
Övning 3: samma som övning 2 fast knästående och max 15 cm mellan ytterskotten.
Övning 6: 4 skott knästående, avstånd 100 m, tid 7 sekunder. Krav för godkänt: minst 3 träff.
Övning 7: samma som övning 6 fast stående.

För att godkännas så krävdes att övning 2, 6 och 7 sköts godkänt.
Senast redigerad av 3 Bjernevik, redigerad totalt 21 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Head shot

Inlägg av Hans » 21 januari 2023, 10:21

Tack igen Bjernevik. Det där ringer många klockor. Det var för mig en löneförmån, för det första fick man skjuta på tjänstetid, för det andra bjöd staten på ammunition och för det tredje fick man extra betalt (prispengar för bästa resultat) med några skattefria (?) hundralappar varje år. I min ungdom var jag hyfsat duktig på tvåhandsvapen. Förutom hundralapparna i plånboken så är jag silvermedaljör (lag) i kpistskytte för ungdomar från hela Sverige.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Head shot

Inlägg av sonderling » 23 januari 2023, 11:23

Fasen jag hade glömt min egen tråd. Tack för bekräftelsen Bjernevik. Intressant.
Då vet jag att de inte drev med mig. :)

Sonderling

Skriv svar