Bygget av pyramiderna

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Bygget av pyramiderna

Inlägg av Markus Holst » 9 januari 2023, 19:48

Jag såg ett TV-program på axess-kanalen om praktisk arkeologisk forskning runt byggandet av pyramiderna. De fokuserade på tillverkning och transport av stenarna. Bland annat hittade de bevis i stenbrottet att stenarna kunde förflyttas i 20 graders motlut. Tidigare trodde man att största möjliga motlut var 12 grader. Detta minskar ju storleken på rampen rätt rejält.

Det som förvånar mig är att allt tyder på att blocken drogs av handkraft. För mig låter det rimligare att dragdjur, till exempel oxar, fick ta det tunga jobbet.

Enda anledningen jag kan komma på är att pyramiderna är så gamla att man ännu inte hade några dragdjur men det har jag svårt att tro.

Någon som har en vettig förklaring till handdragandet?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Sarvi » 9 januari 2023, 20:35

Jag var mest förvånad över att de inte använde sig av metoden med träkilar och vatten, eller kilar och bleck, för att spräcka loss blocket från klippan. Med den förevisade metoden tog det ju bra lång tid eftersom man fick hacka sig ner nästan hela vägen tills man nått den tänkta basen på blocket. Vill minnas att man tidigare funnit spår av stenbrytning med kil på delar av fornegyptiska monument…

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Markus Holst » 9 januari 2023, 22:00

Det funderade jag också över, vilket ju lyfter frågan om när kilen upptäcktes/uppfans. Att kila sten kräver ju också en hård kil. Kanske duger inte koppar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Markus Holst » 9 januari 2023, 22:04

Wikipedia skrev: Kilens ursprung är okänt eftersom den har använts i över 9 000 år. I det forntida Egyptens stenbrott, användes bronskilar för att bryta loss stenblock till byggen.
Jag hade fel.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Sarvi » 9 januari 2023, 22:20

En teknik från antiken som jag vill minnas även egypterna använde var att först knacka fram en serie hål vari man slog ner träkilar som man sedan blötte. När träet i kilarna sedan svällde av vätan var den hydrauliska kraften nog för att spräcka stenen. Det behövdes alltså inte så mycket knackande som med tekniken i dokumentären, även om man naturligtvis kanske hade lite sämre kontroll var spräckningen gick i stenen.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av HJ » 10 januari 2023, 17:18

Markus Holst skrev:
9 januari 2023, 19:48
Enda anledningen jag kan komma på är att pyramiderna är så gamla att man ännu inte hade några dragdjur men det har jag svårt att tro.
Eller att man inte hade uppfunnit lämpliga selar för dragdjuren ännu.

/Håkan

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Amund » 10 januari 2023, 17:39

Hade de haft Archimedes anställd så är jag säker på att de konstruerat förankrade lyftkranar med motvikter som reglerats på mekanisk väg. Men hursomhelst om vi säger att en sten väger ca 2,5 ton och har en densitet 50% högre än vatten så borde dess mått ligga omkring 1,2x1,2x1,2 meter om jag inte räknat fel? Även utan Archimedes bör det inte varit svårt att konstruera arbetskraftsdrivna vinschar som kan släpa en sådan sten uppför 20 graders motlut, särskilt på rätt underlag (tänk hur lätt det är att flytta en bokhylla om den står på en matta på hårt underlag).
Arbetsplats.jpg


Men vill reservera mig för att jag bara spekulerar som lekman och har inga akademiska meriter i ämnet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2023, 17:59

De gjorde nog vägar av trä på vilken stenarna drogs uppe på en släde vilket minskade friktionen. Dessutom verkar de ha använt sand som glidmedel där emellan. Gruskornen måste ju ha blivit som ett primitivt kullager.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2023, 21:58

HJ skrev:
10 januari 2023, 17:18
Markus Holst skrev:
9 januari 2023, 19:48
Enda anledningen jag kan komma på är att pyramiderna är så gamla att man ännu inte hade några dragdjur men det har jag svårt att tro.
Eller att man inte hade uppfunnit lämpliga selar för dragdjuren ännu.

/Håkan
Det är mycket möjligt. Jag letar efter artiklar som beskriver detta. Från svensk bronsålder finns hällristningar som visar oxar eller kor som verkar dra med svansen. Så drar man inga tunga stenblock.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Esa K » 11 januari 2023, 00:33

Hej!

Här en hypotes, hur få sanden mer kul-lagrig: https://journals.aps.org/prl/abstract/1 ... 112.175502

E K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av koroshiya » 13 januari 2023, 02:06

Esa K skrev:
11 januari 2023, 00:33
Hej!

Här en hypotes, hur få sanden mer kul-lagrig: https://journals.aps.org/prl/abstract/1 ... 112.175502

E K
Något sådant kan man säkert tänka sig. Det hade varit intressant att vara där när de byggdes. Vad det verkar var jobbarna uppskattade och man har funnit deras graffiti i åtminstone Kheops pyramid.

Kom att tänka på att när man åker skridskor är det egentligen vatten man åker på. Trycket blir så högt att det är ett tunt lager vatten på skenan.

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Esa K » 13 januari 2023, 23:51

koroshiya skrev:
13 januari 2023, 02:06
Kom att tänka på att när man åker skridskor är det egentligen vatten man åker på. Trycket blir så högt att det är ett tunt lager vatten på skenan.
Tror det är just det som är hypotesen i sin prydno, att när sanden är "perfekt" våt så glider en släde på sådant underlag så oändligt mycket bättre än på en helt torr eller en för blöt sand. Och, de gambla egyptierna hade ju erfarenheten, möjligheten, av hundratals år av exprimenterande för att hitta den ultimata mixen.

E K

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Blixten » 14 januari 2023, 21:47

Markus Holst skrev:
9 januari 2023, 19:48
Någon som har en vettig förklaring till handdragandet?
Billigt med folk och dyrt med djur kan vara en förklaring.

Om vi tänker som nationalekonomer:

Antag att Egypten är mycket bördigt och att all mark är odlingsmark där arbetsinsatsen är att plantera på våren och skörda på hösten. Jag vet inte vad årstiderna heter i Egypten men jag tror att man har en årlig skörd och att dessa antaganden stämmer ganska bra med verkligheten.

Detta gör att landet kan hysa en väldigt massa människor men att dessa inte har något vettigt att göra hela sommaren. Då kan dom lika gärna bygga pyramid.

Eftersom vi antog att all mark var odlad så blir det också dyrt att ha djur, vi har inget gratis bete utan skall en buffel få mat så måste den odlas där man annars kunde odla människomat.

Hoppas att detta räknas som vettig förklaring!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av koroshiya » 16 januari 2023, 12:36

Jag tycker att teorin med interna ramper är mer trolig än andra, och det just för att man inte verkar finna kvarlevor efter ramperna. De flesta teorier försöker väl därför förklara det.
pyramid.jpg
Här ett program om teorin.



Denna teori är också uppdaterad med att just stora galleriet skall ha varit ett system för motvikter, vilket gör det lättare att flytta något upp på pyramiden. Kolla vid 15:20 bland annat.



Men, denna teori fungerar bäst på den stora pyramiden. Den blir på något vis sämre om man har en pyramid där man inte kan upptäcka några inre ramper, eller något motviktssystem.

En rolig teori är Edward J. Kunkels, "Pharao's pump". Jag har inte läst den men pyramiden skall ha varit en vattenpump, och stenarna skeppades ända upp till toppen. Man har alltså byggt ett system av slussar från floden och upp på pyramiden.

Det är något jag inte tror på, men att stenar har fraktats på floden är uppenbart, och byggnadsplatsen har haft en hamn.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bygget av pyramiderna

Inlägg av Markus Holst » 16 januari 2023, 13:13

Problemet med den inre ramp-teorin är väl att man inte hittat någon inte ramp.

Skriv svar