Marschanträde med vänster

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Marschanträde med vänster

Inlägg av Blixten » 17 september 2022, 22:23

Idag fick jag höra om en beväring som blev utskälld för att hen gjorde marschanträde med höger fot. Befälet sa att så får man absolut inte göra för att Hitlers soldater marscherade med högern först. Då dök det upp en massa frågor förstås!
  • gjorde Hitlers gubbar marschanträde med höger?
  • hur gör man i andra länder?
  • är detta en grej eller är det något som befälet i fråga kommit på själv?
Lite udda att använda tredje rikets soldater som dåliga förebilder. Dom kanske inte hade stort A i mänskliga rättigheter men det anses ju allmänt att de var flyhänta inom krigarens gebit.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Markus Holst » 17 september 2022, 22:39

Det är mycket som Hitlers gubbar anses ha skapat. Min äldste bror visste säkert att utryckningsfordonens blåa ljus kom sig av att SS och Gestapo hade rött ljus och deras fordon var ju viktigare än polis och sjukvård.

Tyvärr han jag inte fråga honom om han tänkt på hur dåligt en röd saftblandare syns bland alla rödljus i en trafikstockning. Brorsan körde inte bil så han hade nog inte tänkt så långt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Hans » 18 september 2022, 09:47

Relaterat, kanske inte ett svar: https://www.military.com/join-armed-for ... ching.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Blixten » 18 september 2022, 10:59

Tack Hans, din frånvaro av längre svar tar jag som ett tecket på att detta med Hitler inte var något som du hört om, och du har ju tillbringat mer tid i kaserner än vad jag har så det var ett svar i sig!

Jänkarna börjar tydligen att marschera med vänstern enligt artikeln du länkade men det där med marschanträde verkar dom strunta i:
To march forward from a halt, the command of execution is, "Forward, march." On the command "March," you smartly step off straight ahead with your left foot, taking a 30-inch step (measured from heel to heel), and place the heel on the ground first.
Så skall väl inte svenskar göra?
Markus Holst skrev:
17 september 2022, 22:39
...SS och Gestapo hade rött ljus ...
Blått ljus? Edit: eller...jag förstår inte hur brorsan menade...?

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Forskaren » 18 september 2022, 11:04

Jag hörde också det argumentet när jag var ung aspirant och kadett på 1970-talet. Dessutom sades det att vi i Sverige gjorde klartecken med vänster arm, eftersom tyskarna unnder 1930- och 40- talet ju hade sin kända hälsning HH med höger hand.

Vad gäller "blåljus" så gjordes det vetenskapliga undersökningar innan man införde blåjus för utryckningsfordon, som visade att blått är den minst förekommande färgen i utomhusmiljö. Jag är så gammal att jag fortfarande minns när polis, brandkår och ambulans hade röda lampor!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Hans » 18 september 2022, 11:09

Jag har inte hört något om vilken fot nazisterna gick med först men det torde varit samma som preussarna gjorde och de sistnämnda kan ha spillt över till norden.

Blåljus, är det inte en ganska modern uppfinning? Typ 60-70 tal.

MVH

Hans

Edit: Pucktvåa till Forskaren.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Hans » 18 september 2022, 11:15

Apropå klartecken. Bror min har en tendens att göra det när har uppfattat och förstått något. Oberoende av vilken hand han använder. Jag har försökt att få honom att begripa att när man pratar med folk från diverse tyskockuperade länder är det ingen bra övning. Han har bara värnplikt i bagaget.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Blixten » 18 september 2022, 11:22

Forskaren skrev:
18 september 2022, 11:04
Jag hörde också det argumentet när jag var ung aspirant och kadett på 1970-talet. Dessutom sades det att vi i Sverige gjorde klartecken med vänster arm, eftersom tyskarna unnder 1930- och 40- talet ju hade sin kända hälsning HH med höger hand.
Aha, någon som hört det! :o Jag minns inte med vilken hand jag gjorde klartecken...

Brukar man inte ha röda saftblandare på amerikanska polisbilar på film?

(Sambanden med Adolf är oklara men jag tycker mig ana sambandet röda polisljus => inget marschanträde :-) )

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Blixten » 18 september 2022, 11:26

Forskaren skrev:
18 september 2022, 11:04
hade sin kända hälsning HH med höger hand.
Hur var det, "klartecken med höger = HH" var väl inte för vanliga nazzar utan SS' lyxvariant av "den tyska hälsningen"?

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av adlercreutz » 18 september 2022, 12:27

Tror det varierar som allt annat i US of A beroende på vilken delstat det rör sig om, men rött (ibland i kombination med blått) verkar absolut användas.

Bild

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Markus Holst » 18 september 2022, 12:58

Blixten skrev:
18 september 2022, 10:59
Markus Holst skrev:
17 september 2022, 22:39
...SS och Gestapo hade rött ljus ...
Blått ljus? Edit: eller...jag förstår inte hur brorsan menade...?
Kanske är du för ung för att minnas att fram till slutet av 60-talet, ungefär, hade utryckningsfordon blinkande rött ljus, inte blått. Brorsan hade hört någon gång att övergången till blått ljus berodde på anpassning till kontinenten och att blåljusen kom sig av att Gestapo hade rött ljus.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Amund » 18 september 2022, 13:02

adlercreutz skrev:
18 september 2022, 12:27
Tror det varierar som allt annat i US of A beroende på vilken delstat det rör sig om, men rött (ibland i kombination med blått) verkar absolut användas.


Helrött på Hill Street Blues :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Markus Holst » 18 september 2022, 13:08

Hans skrev:
18 september 2022, 11:15
Apropå klartecken. Bror min har en tendens att göra det när har uppfattat och förstått något. Oberoende av vilken hand han använder. Jag har försökt att få honom att begripa att när man pratar med folk från diverse tyskockuperade länder är det ingen bra övning. Han har bara värnplikt i bagaget.

MVH

Hans
Tack. Jag visste väl att min bekantskap med din bror skulle bära frukt. Det där med klartecken och vänster visste jag inte, ehuru havande tyskt påbrå.

mvh Skrivbiträde

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av Urban » 18 september 2022, 13:24

Den förklaring jag fått en gång i forntiden var att man startar med vänster fot för att det var lättare då man hade bössan på höger axel. Den löjtnant vi hade när vi skulle lära oss att gå som soldater ansåg att vi var för klena och skulle tippa av vikten!?

Tror dock att han var ironisk... :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Marschanträde med vänster

Inlägg av sveahk » 18 september 2022, 15:14

Höger fot är nys, man började med vänster fot först.

Redan preussarna gjorde det, soldaterna i Wehrmacht likaså. I en youtube-video visar den här grabben hur man exercerade anno dazumal i tyska landet. Marschbörjan kommer efter ca. tolv minuter...
https://www.youtube.com/watch?v=2r2aYjj_k90

F.ö. står det i den österrikiska militärbibeln av i dag explicit: "Jeder Marsch ist mit dem linken Bein anzutreten."

Mvh Hans K

Skriv svar