*tar bort skiten jag skrev*Vet du vad det innebär med källkritik?
Tvål och lampskärms myterna!
Senast redigerad av 1 Jonteman, redigerad totalt 15 gånger.
Re: tvål
Jodå det gick rykten (bland ententsoldater) att tyskarna använde döda engelska och franska soladetr till tvåltillverkning. Så det är inget nytt påhitt inte.Finnrocker skrev:Sa inte propagandan redan under Första Världskriget att tyskarna gjorde tvål av människor?
När jag gick på Högstadiet skickade läraren runt en tvål som skulle vara just gjord av människor från ett koncentrationsläger. Dessutom följde det med ett slags äkthetsbrev, utställt av någon västtysk myndighet - kommer tyvärr inte ihåg vilken. Det hela utspelade sig 1988, vill jag minnas, så det var ett tag sedan.
Eftersom ingen härinne verkar opponera sig mot åsikten att det hela är en bluff, trots att här finns många välunderättade debattörer, kan jag väl mycket väl tänka mig att det är just en propagandabluff.
Frågan jag har är bara: Vem var det som skickade ut sådana här tvålar, försedda med ett äkthetsintyg? Var det något som Historielärare fick sig tillskickat?
Jag måste erkänna att det gjorde ett kraftfullt intryck på mig då, och att här få reda på att det hela allmänt anses vara konstruerat fick mig lite ur balans.
Eftersom ingen härinne verkar opponera sig mot åsikten att det hela är en bluff, trots att här finns många välunderättade debattörer, kan jag väl mycket väl tänka mig att det är just en propagandabluff.
Frågan jag har är bara: Vem var det som skickade ut sådana här tvålar, försedda med ett äkthetsintyg? Var det något som Historielärare fick sig tillskickat?
Jag måste erkänna att det gjorde ett kraftfullt intryck på mig då, och att här få reda på att det hela allmänt anses vara konstruerat fick mig lite ur balans.
Jag vet inte om det är sant om tvålarna, men oavsett så låter det ganska otroligt att Västtyska myndigheter skulle skicka äktehetsintyg på tvålar gjorda människor. Jag tror att det skulle bli ett ramaskri då. framförallt då tyska myndigheter hjälp judar att hitta fd nazister.Klöver skrev:När jag gick på Högstadiet skickade läraren runt en tvål som skulle vara just gjord av människor från ett koncentrationsläger. Dessutom följde det med ett slags äkthetsbrev, utställt av någon västtysk myndighet - kommer tyvärr inte ihåg vilken. Det hela utspelade sig 1988, vill jag minnas, så det var ett tag sedan.
Samtidigt som man har sagt här tidigare så är det fettet man gör tvålen på och det skulle väl vara ganska svårt på en fånge som suttit i ett läger ett par år.
I nordnorge där jag kommer ifrån så gjorde man tvål på valspäck, låter inte så mysigt men helt ok.
Ryktesspridningar är vanligt. Jag förnekar ingenting. Men jag jobbar på en fabrik med ca 2.400 anstälda. Det är helt otroligt vilka rykten som florerar ibland. Både fack och företagsledning måste ibland gå ut och tala om vad som verkligen gäller. Nu är väl fallet lite annorlunda iom att vi inte har någon tillförlitlig "ledning" som kan säga hur det i verkligheten låg till. Men ryktesspridningar är vanligt förekommande, även idag.
Vi gjorde et exprement i skolan, ni har säkert alla gjort samma exprement.Schwalbe skrev:Ryktesspridningar är vanligt. Jag förnekar ingenting. Men jag jobbar på en fabrik med ca 2.400 anstälda. Det är helt otroligt vilka rykten som florerar ibland. Både fack och företagsledning måste ibland gå ut och tala om vad som verkligen gäller. Nu är väl fallet lite annorlunda iom att vi inte har någon tillförlitlig "ledning" som kan säga hur det i verkligheten låg till. Men ryktesspridningar är vanligt förekommande, även idag.
Man har 15 st elever som sitter på sina stolar i en rad. Man viskar något till den längst åt höger, han ska sedan viska det vidare längst stolarna.
När man kommer till slutet så ska den personen tala om vad som viskades dennes öra. Alltid så skiljer det sig mot det som sades till den första eleven. Det missförstås, missar meningar mm.Det var en timme. det här är över 50 år sedan.
Mycket kan ha skapats redan då som skrämseltaktik efter kriget. att blir man nazist så gör man tvål av människor.
-
hans lindquist
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Jag tror som jag nämnde innan att det var nog en engångsföretelse som någon sjuk lägerledning ville testa, ingenting förvånar en med SS och dess förbrytelser mot folk. Varför skulle dom inte ha försökt, i en rad av expriment, framställa tvål av folk, om dom kunnde gasa ihjäl folk, utföra expriment som att kyla ner dom, operera ut diverse saker ur folk som dr Mengel gjorde? Men jag tror det knappast var fråga om en massproduktion.
Det finns säkert, det tror jag. Tyskarna exprementerade ganska friskt.hans lindquist skrev:
Jag har själv sett lampskärmar med tauteringar i Berlin omkring 1970. Äktheten var emellertid omöjlig för mig att konstatera i sammanhanget. Sak samma med tvålbiten, som uppgavs vara tillverkad av en människas fett.
Hasse L
Men frågan är i vilken omfattning.
Jag kan berätta något som min farfar berättade som han upplevde.
I Beisfjord utanför Narvik så fanns det ett ryskt fångläger. Nu fanns det både Jugoslaver, ryssar mm. och inte bara krigsfångar..
Dom skickade ut 2 stycken led på våren i en flod med smältvatten från fjällen.
där fick det ena ledet plocka uppsten från floden och slänga på marken brevid floden, nästa kedja tog upp stenarna och slängde ut stenarna igen.
När någon inte orkade så sköts dom. Jag vet inte om det var ett exprement eller ett sätt att roa sig, men min farfar pratade ofta om den händelsen.
Jag skall se om jag stöter på min gamle historielärare någon gång - då skall jag fråga ut honom om det här.
Jag vill minnas att den sk. judetvålen inte var i hans ägo, utan cirkulerade ihop med andra saker mellan skolorna som något slags utrotningsmuseum. Vem kan i så fall haft intresse av att förfalska sådant?
Tanken på tvåltillverkningen är verkligen bisarr, och man undrar hur något sådant kan ha uppstått? Tillverkades kanske tvål (Av vanliga produkter) på något Arbetsläger, varigenom ihopblandningen har skett?
Jag vill minnas att den sk. judetvålen inte var i hans ägo, utan cirkulerade ihop med andra saker mellan skolorna som något slags utrotningsmuseum. Vem kan i så fall haft intresse av att förfalska sådant?
Tanken på tvåltillverkningen är verkligen bisarr, och man undrar hur något sådant kan ha uppstått? Tillverkades kanske tvål (Av vanliga produkter) på något Arbetsläger, varigenom ihopblandningen har skett?
i Beisfjord utanför Narvik så fick min pappa gå fram till stängslet med mat. Vakterna hade order att skjuta alla som närmade sig stängslet, men dom sköt aldrig mot barn. Min pappa fick även saker som fångarna hade gjort.
Tennsaker, precis som om dom ville tacka honom .
En annan sak var att Norrmännen var förbjudna att lyssna på radio. Min farmor och farfar hade en tysk officer boende hos sig, (tvingade) Han var vänlig, nästa urskuldande mot vad tyskarna hade gjort.
När han gick på kvällen så lämnade han sitt rum öppet och sa tex jag kommer inte hem förrän kl 01.00. Då fick dom gå in och lyssna på london, bara dom var ute innan han kom hem.
Tennsaker, precis som om dom ville tacka honom .
En annan sak var att Norrmännen var förbjudna att lyssna på radio. Min farmor och farfar hade en tysk officer boende hos sig, (tvingade) Han var vänlig, nästa urskuldande mot vad tyskarna hade gjort.
När han gick på kvällen så lämnade han sitt rum öppet och sa tex jag kommer inte hem förrän kl 01.00. Då fick dom gå in och lyssna på london, bara dom var ute innan han kom hem.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt: