Judar och flyktingar på MS Gotenland

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av sveahk » 25 april 2022, 11:46

Jodå, jag, Hans K=sveahk hjälpte gärna till...tack för omnämnandet!

Bra artikel, gratulerar. För mig en oklarhet - du skriver på ett ställe: "On 28 September, she had spent the day on “Schleufenfahrt”, i.e. routine trials to calibrate the compass to compensate for distortion by the ship’s magnetic field."

Det tyska ordet "Schleufenfahrt", hittar det ingenstans...du kan säkert nämna källan...

Med venlig hilsen

Hans K

Thomas Harder
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 1 april 2021, 15:08
Ort: København K
Kontakt:

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av Thomas Harder » 25 april 2022, 12:27

"Schleufenfahrt" optræder i RM 45-III/243. Det betyder at "sejle rundt i ´sløjfer´, ottetaller`e.l., for at kalibrere skibets kompas i forhold til den afvigelse, der skyldes skibets egen masse/magnetfelt. Min søfartskyndige ven Christopher forklarer det således: "Normalt lægger man sig ved en bøje. Og så kan man se af stregerne på søkortet, hvor ting ER, og når éns kompas siger, de er i en anden retning, har man fejlvinklen. Det er vigtigt at dreje hele skibet, for det varierer efter, hvordan udstyr, maskine m.m. bevæger sig rundt om kompasset og mellem dét og Nordpolen."

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av sveahk » 25 april 2022, 12:58

Aha, tack Thomas för det! Jag kan nog tänka mig att det i det tyska dokumentet stod "Schleifenfahrt", alltså ett i i stället för ett u som i "Korrekturverfahren, die Schleifenfahrt (loop method)".
https://www.bafg.de/DE/05_Wissen/02_Ver ... cationFile

Men petitesse...artikeln är som sagt mycket läsvärd!

Mvh

Hans K

Thomas Harder
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 1 april 2021, 15:08
Ort: København K
Kontakt:

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av Thomas Harder » 25 april 2022, 13:02

Glimrende! Tak. Der står ganske rigtigt "Schleifenfahrt". Det gør der også i artiklen nu.

kath_zoepf
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 april 2022, 17:30
Ort: NEW YORK

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av kath_zoepf » 30 april 2022, 20:00

Mange tak, Sveahk, for at poste disse dokumenter (og til Thomas Harder for at dele hans fremragende artikel). Jeg er ny på dette forum, men jeg har læst diskussionen her med stor interesse.
Jeg er især nysgerrig på historien om Friedrich Wilhelm Lübke og Monte Rosa, som Siegfried Matlok fortæller i det stykke til Jyllands-Posten, som Thomas delte tidligere i denne diskussion. I sin bog fra 1976, "Ein Stück von uns", fortæller journalisten Rolf Vogel den samme historie om Friedrich Wilhelm Lübke og Monte Rosa: i midten af september 1943, dagen efter at Lübke vendte tilbage til Aarhus fra sin sommerferie i Bad Gastein. , fik han ordren fra Berlin om at sende transportskibet "Monte Rosa", som dengang lå i Aarhus havn, til København, så det kunne bruges til at transportere jøder fra København. Ifølge interviews med Lübke kort efter krigen sagde ordren, at "Monte Rosa" skulle være i København den 25. september 1943.
Da jeg bor i New York, er jeg bange for, at det er svært at komme til arkiverne i Freiburg for at undersøge de originale transportdokumenter fra midten af september 1943 for at se, om de understøtter Lübkes beretning. Sveahk, er der nogen chance for, at de sider, du fotograferede hos BAMA Freiburg, også inkluderer dem fra midten af september? Den 18. september virker den mest sandsynlige dato, men ordren kan være kommet et par dage før eller efter. Hvis du tilfældigvis har kopier af dokumenterne fra denne periode, ville jeg være meget taknemmelig, hvis du ville tage et kig.
På forhånd mange tak for din hjælp!
Kærlig hilsen,
Katherine

Thomas Harder
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 1 april 2021, 15:08
Ort: København K
Kontakt:

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av Thomas Harder » 30 april 2022, 20:31

Tak Katherine, Jeg er glad for, at du syntes om artiklen. Jeg betalte en tysk researcher for at finde dokumenter i Freiburg. Jeg fik mest krigsdagbøger o.l. ud af det. Ikke noget, der tyder på, at Monte Rosa blev beordret til at være i København allerede den 25/9. Det ville nu også være ejendommeligt: Hvorfor skulle den ligge til ingen verdens nytte i København i fem dage, når der var så hårdt brug for transportskibe? (Man ser jo, hvor stramt sejladsen for Moero og Lappland blev planlagt for ikke at forstyrre den almindelige rutefart for meget). Og da der jo foreligger en ordre af 28/9, som udtrykkeligt beordrer Monte Rosa, Lappland og Wartheland til at ligge klar i København senest 1/10 kl. 20.00, ville det da være ejendommeligt, hvis der desuden forelå en næsten to uger ældre særskilt ordre vedr. Monte Rosa.
Hvis du er interesseret i at få foretaget arkivsøgninger i tyske arkiver, formidler jeg gerne kontakt til de professionelle folk, der har hjulpet mig med det og andre projekter.
Mange hilsner
Thomas

kath_zoepf
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 april 2022, 17:30
Ort: NEW YORK

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av kath_zoepf » 30 april 2022, 20:53

Mange tak for din besked, Thomas. Og det er meget nyttigt at vide, at du var i stand til at hyre en tysk forsker til at hjælpe med at finde dokumenterne i Freiburg. Hvis han eller hun stadig er baseret i Freiburg og tilgængelig for freelanceforskning, ville jeg virkelig være meget taknemmelig, hvis du ville være villig til at dele hans eller hendes kontaktoplysninger via privat besked. Tak for det meget venlige tilbud.

Jeg er enig i, at det ville være meget ejendommeligt at bestille det samme skib to gange inden for en periode på to uger. Så hvis en sådan ordre findes i arkivet, tror jeg, at det sandsynligvis ville være det tætteste man kunne håbe på at komme på at bekræfte Lübkes beretning om de skridt, han og Heinrich Bertram, kaptajnen på Monte Rosa, tog for at forhindre Monte Rosa. fra ankomsten til København den 25. september.

Thomas Harder
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 1 april 2021, 15:08
Ort: København K
Kontakt:

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av Thomas Harder » 1 maj 2022, 00:03

Den ordre, jeg tænker på, er den, der er afbildet i min artikel - altså den fra RM 7-2162, som jeg oprindelig blev opmærksom på i dette forum.

Jeg skriver i morgen til Nina Stähle, som er en genial researcher, og spørger for en ordens skyld, om jeg må give dig hendes mailadresse. Det siger hun givetvis ja til. Hun har i nogle år boet i Singapore, men er meget dygtig til at fjernstyre kolleger i Tyskland og UK.

th.

kath_zoepf
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 april 2022, 17:30
Ort: NEW YORK

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av kath_zoepf » 1 maj 2022, 01:46

Hej Thomas.
Ja, da jeg første gang læste rækkefølgen af ​​28/9 afbilledet i din artikel, giver det en så stærk følelse af, at det haster, af et behov for stram planlægning for at minimere forstyrrelser, at det var svært at forestille sig, hvordan Monte Rosa-historien, som Lübke og Bertram fortalte senere, at det muligvis kunne have fundet sted. Men da jeg faldt over Rolf Vogels beretning om Lübke/Monte Rosa-historien og så på alle datoerne igen, gik det op for mig, at det måske faktisk var den forvirring, Lubke og Bertram havde skabt om Monte Rosas parathed (Monte Rosa var større end de andre tyske transportskibe og var oprindeligt beregnet til at transportere 5.000 jøder på egen hånd, så ingen grund til at efterlyse mindre transportskibe), hvilket skabte den forstyrrelse, hastværk og behov for ekstremt stram planlægning, som kan observeres i 28/9-bekendtgørelsen .

Mange tak for dit venlige tilbud om introduktionen til din forskningsveninde Nina Stähle. Jeg er virkelig taknemmelig for introduktionen og ser forhåbentlig frem til chancen for at arbejde sammen med hende, hvis hun har tid.
Mange tak, igen, og de bedste hilsner, Katherine

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28512
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av Hans » 1 maj 2022, 07:10

Välkommen kath_zoepf eller Katherine.

Jag är inte den enda som följer tråden även om jag inte har så mycket att tillföra.

MVH

Hans

kath_zoepf
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 april 2022, 17:30
Ort: NEW YORK

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av kath_zoepf » 1 maj 2022, 17:36

Tak, Hans, for de velkomstord! Jeg var glad for at finde dette forum - rart at vide, at jeg ikke er den eneste, der kan lide at tilbringe en solrig weekend med at se på gamle dokumenter ;)

Thomas Harder
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 1 april 2021, 15:08
Ort: København K
Kontakt:

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av Thomas Harder » 1 maj 2022, 17:50

kath_zoepf skrev:
1 maj 2022, 01:46
Hej Thomas.
Ja, da jeg første gang læste rækkefølgen af ​​28/9 afbilledet i din artikel, giver det en så stærk følelse af, at det haster, af et behov for stram planlægning for at minimere forstyrrelser, at det var svært at forestille sig, hvordan Monte Rosa-historien, som Lübke og Bertram fortalte senere, at det muligvis kunne have fundet sted. Men da jeg faldt over Rolf Vogels beretning om Lübke/Monte Rosa-historien og så på alle datoerne igen, gik det op for mig, at det måske faktisk var den forvirring, Lubke og Bertram havde skabt om Monte Rosas parathed (Monte Rosa var større end de andre tyske transportskibe og var oprindeligt beregnet til at transportere 5.000 jøder på egen hånd, så ingen grund til at efterlyse mindre transportskibe), hvilket skabte den forstyrrelse, hastværk og behov for ekstremt stram planlægning, som kan observeres i 28/9-bekendtgørelsen .

Mange tak for dit venlige tilbud om introduktionen til din forskningsveninde Nina Stähle. Jeg er virkelig taknemmelig for introduktionen og ser forhåbentlig frem til chancen for at arbejde sammen med hende, hvis hun har tid.
Mange tak, igen, og de bedste hilsner, Katherine
Hej Katherine
Jeg må have overset din kommentar. Fik først øje på den nu. Interessant tanke, at Monte Rosa-forvirringen skulle have nødvendiggjort improvisation. Men af ordren af 28/9 fremgår det jo, at Monte Rosa skal sejle til København sammen med Wartheland og Lappland, og at Monte Rosa skal medtage 2.000 jøder, og de to andre skibe 1.500 hver.
Jeg har lige bestilt Vogels bog.
bedste hilsner
Thomas

kath_zoepf
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 april 2022, 17:30
Ort: NEW YORK

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av kath_zoepf » 1 maj 2022, 18:12

Hej Thomas
Er det muligt at vedhæfte en kort PDF her, ved du det? Jeg kan tilsyneladende ikke finde instruktioner. (Selvfølgelig er hele Vogel-bogen værd at læse, men jeg vil gerne dele et par relevante sider ...)
Katherine
Bilagor
Rolf Vogel, Ein Stück von uns, p329.jpg
Rolf Vogel, Ein Stück von uns, p328.jpg
Rolf Vogel, Ein Stück von uns, p327.jpg
Rolf Vogel, Ein Stück von uns, p326.jpg
Rolf Vogel, Ein Stück von uns, p325.jpg
Senast redigerad av 3 kath_zoepf, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28512
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av Hans » 1 maj 2022, 18:16

Katherine, har du en URL till .pdf'en så är det bara att lägga in den. Annars skicka den via pm till mig så fixar jag det.

MVH

Hans

kath_zoepf
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 april 2022, 17:30
Ort: NEW YORK

Re: Judar och flyktingar på MS Gotenland

Inlägg av kath_zoepf » 1 maj 2022, 18:22

Tak igen, Hans, for dit tilbud om hjælp. Jeg er virkelig ikke særlig god til computere - jeg kunne ikke finde ud af at vedhæfte PDF'en til en privat besked, som du foreslog. Men det lykkedes mig endelig at få alle siderne vedhæftet i mit indlæg ovenfor. De er desværre i den forkerte rækkefølge, men læser du fra bunden af ​​indlægget, startende med side 325, giver de forhåbentlig mening...
Kath

Skriv svar