Segrar och förluster i övningskrig

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 11 april 2021, 12:49

Du skall nog minska ditt alkoholintag på lördagskvällar koroshiya, du börjar prata gallimatias.

MVH

Hans

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av HJ » 20 april 2021, 13:07

Tack för filmen Hans! Fin illustration av tekniksprången, att tjock-tv på hjulförsett stativ var state-of-the-art på 80-talet. En bortglömd era mellan olika former av film- och dator-projektorer där man ansåg att bara de som satt längst fram i rummet behövde se vad som visades.

Några frågor:
ca 9:55 in i filmen beskrivs de olika handgreppen som skall genomföras inför ett skott, som en slags sammanfattning för tittaren. Varför nämns inte att titta bakåt och ropa "skott kommer" där?

Jag som blev placerad i utbildningsreserven har inte förstått detta med kepsar. Finns det någon teknisk eller praktisk förklaring att ha kepsen ovanpå huvudet och skärmen så långt ned för ögonen som möjligt? Sett detta fenomen i många sammanhang i olika nationer. Man borde få samma skydd från solen med en aningen större storlek på kepsen.

Blev soldaten som missade sitt skott påmind om det under resten av sin inryckningstid? Jag gissar att det var tänkt att han skulle missa av dramaturgiska skäl.

/Håkan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 20 april 2021, 13:20

1. Ja det har hänt lite men jag är inte alltid säker på att en Powerpoint är lösningen på allt
2. Jag tror de koncentrerar på handgreppen och inte det runtomkring
3. Kepsar (fältmössa m/59), jag gissar mode och att man följde i äldre officerares fotspår, eller snarare huvudspår
4. Du gissar rätt, han blev beordrad att missa

Fortsättning på 1.
Efter avlämning så börjar en major med sin väl förberedda föreläsning om den presumtiva motståndaren. Det visas OH-bilder över den fiktiva organisationen och detta varvas med diabilder på vapen, fordon, flygplan etc. från Stormakt röd och från Stormakt blå.
viewtopic.php?f=26&t=16858&hilit=outsinliga#p244070

MVH

Hans

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av HJ » 20 april 2021, 17:29

Tack för svaren.

Jag ville inte lyfta fram powerpoint som en lösning, utan bara att diabilder och gammaldags filmprojektor kunde ses av alla i rummet, och så även modern projekter som visar powerpoint, medan TV:n var bara för de på främsta raden. Vad gäller kvalitén på det som visats är det naturligtvis tvärtom; det förbättrades över tid, nådde sin höjdpunkt när du höll i lektionerna, för att sedan förfalla när du lämnat.

/Håkan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 20 april 2021, 17:36

Visst var det så. Tack för dagens skratt Håkan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 20 april 2021, 18:03

F.ö. måste jag nog lida av någon bokstavskombination, jag tror den kallas HANS.

Hur många noterar att han som ställer in avståndet ökar avståndet på siktet och träffar men han som glömt att ställa in istället skjuter över.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Fysisk aktivitet och skytte

Inlägg av Hans » 16 april 2022, 19:15

Soldatprov, varje år vart man tvingad till soldatprov. En tremilamarsch med var det 15 kilo packning och på var det typ 7 timmar man hade på sig. Ingen övermänsklig uppgift men innovativa övningsledare kunde blanda med patrullbåt (gummibåt) och cykel. Beväringen behövde bara göra det en gång under sin tid i Hären.

Sedan var det springprov, en mil på 55 minuter var kravet. Mitt sista år sprang jag med min elever på Krigsskolan. Jag är inte speciellt löpstark och var lite glad att mina elever hejade på mig på slutspurten. Orientering var jag duktig på då det krävde inte bara löpstyrka.

Sedan hade jag en löneförmån, tror att den var skattefri. Skytteprov. Var då duktig med tvåhandsvapen så varje år ramlade det ner några hundralappar i Hans ficka. Fick man för det bästa resultatet.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Grönis » 17 april 2022, 20:21

Jag gjorde två soldatprov. Det första var riktigt jobbigt. Hade kört en övning i över en vecka och sista två dygnen var det sparsamt med mat och sömn. När vi trodde övningen var klar startades provet, runt kl. 20 på kvällen. Vi knallade runt i trakterna av Arlanda och övningsfältet vid Rosersberg. Den andra gången var betydligt lättare och mer än en "vanlig" marsch där vi käkat och sovit innan. Frånsett när man bar GRG var det en ganska enkel uppgift den gången.

Men nog om detta. Gjorde alla officerare oavsett befattning dessa prov? Känner och kände officerare som jag misstänker har mycket svårt att klara en mil på 55 minuter. Kanske även att bara ta sig runt någon form av löpande faktiskt.. Berätta även gärna om skytteprovet, vad var det för krav där då?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 18 april 2022, 08:51

Två? Låter ovanligt, hur länge var du inne? Jag gjorde GU på K3 med 15 månader och kommer bara ihåg ett samt baskerprovet som var väldigt varierat inklusive rappellering.

55 minuter för milen, måste ha kommit efter 1990 någon gång. Jag kvalade då inte till att tillhöra de grupperna som fick mer tid på sig. Äldre fick mer tid på sig. Från och med vilken ålder och hur mycket tid extra tid de fick har jag ingen aning om.

Skytte, kanske ett halv dussin olika serier, tre till fem skott i olika ställningar mot olika figurmål. Inte bara träff krävdes men också träffbilden avgjorde resultatet. Någonstans i pappershögarna har jag ett protokoll från ett prov och vilket år som helst skall jag leta reda på det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av ola » 18 april 2022, 19:20

Hans skrev:
18 april 2022, 08:51
Två? Låter ovanligt, hur länge var du inne? Jag gjorde GU på K3 med 15 månader och kommer bara ihåg ett samt baskerprovet som var väldigt varierat inklusive rappellering.

55 minuter för milen, måste ha kommit efter 1990 någon gång. Jag kvalade då inte till att tillhöra de grupperna som fick mer tid på sig. Äldre fick mer tid på sig. Från och med vilken ålder och hur mycket tid extra tid de fick har jag ingen aning om.

Skytte, kanske ett halv dussin olika serier, tre till fem skott i olika ställningar mot olika figurmål. Inte bara träff krävdes men också träffbilden avgjorde resultatet. Någonstans i pappershögarna har jag ett protokoll från ett prov och vilket år som helst skall jag leta reda på det.

MVH

Hans
Hej Hans

Jag kan bekräfta det Grönis säger :)

Låg inne åren 1996-1997 som pansarvärnsrobotsoldat (E-soldat) i infanteriet och i 10 månader.
Sedan ryckte 7.5 månadssoldaterna senare under året 1996 in och då när det var dags för deras soldatprov så fick
vi sonika hänga på igen :milsmile:

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Grönis » 18 april 2022, 22:31

Japp, var exakt samma här. Låg som GB 96/97 på livgardet. Var låg du Ola?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Der Löwe » 18 april 2022, 22:57

Som KB I13 87-88 gjorde vi på sommaren fjällmarsch med full utrustning och enbart det som stod i vårt utrustningskort. Borde ha kunnat klassats som soldatprov enligt tidens regler, men vi gjorde sedan den samtidigt med alla andra på hösten tillsammans med soldaterna fast som patruller enbart ur vår egen skola.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av ola » 19 april 2022, 16:24

Grönis skrev:
18 april 2022, 22:31
Japp, var exakt samma här. Låg som GB 96/97 på livgardet. Var låg du Ola?
Kungliga Elfsborgs regemente :milsmile:

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 21 juni 2023, 16:54

Lite mer militärminnen från Hans.

Mitt sista år i hären var jag lärare på Karlberg, läs blivande löjtnanter.

Engelska ingick i kursen och någon tar beslutet att vi skall ha en liten övning som kollar nivån på eleverna i något som liknar ett skarpt läge.

Jag och en kollega får uppgiften att spela samverkansofficer från utländsk makt, då det fortfarande hycklades neutralitet skulle en vara ryss och en vara amerikan. Min hyfsade (lätt amerikanska) engelska var känd så jag fick bli jänkare och min kollega fick spela ryss. Han fick låna min ryska uniform men jag tror han var obeväpnad. Jag fick låna en amerikansk uniform av en en annan kollega. Hur 'ryssen' gjorde vet jag ej men jag tog min roll på allvar. Satt med min egen AR 15 i knäet förutom anteckningsblocket och hade solglasögon (naturligtvis AO), kedjerökte Camel och tuggade tuggummi. Överdrev min amerikanska engelska något. Scenariot var att vi skulle hjälpa de stackars svenskarna men det fick inte vara officiellt. Uppgiften till eleverna var att fylla en C 130 (Herkules) med vad de ville och så skulle vi komma. Det var ganska många ytterligheter i vad som var elevernas reaktion. De fantasilösa och med bristande engelska 'Öh, we wold like to hav Pansarskott ejtisix and some bandvagnar' varvid jag spelade lagom okunnig om svensk materiel 'Say again, pensersckott ejtisix and bandwagn, what the heck is that?' Några lyckades förklara så att en jänkare begrep, AT 4 eller M136 e.t.c., några andra inte lika väl. Andra var mer kreativa (och kunniga) och ville ha Stinger och TOW II m.m.

Kursen var ganska stor och jag hade inte mycket kontakt med den andra kurshalvan så jag var inte så känd där. Eleverna undrade efteråt var tusan de hittat en amerikansk officer att hjälpa till med utbildningen på Karlberg.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av sveahk » 21 juni 2023, 17:01

Kul historia Hans!

Mvh Hans K

Skriv svar