Engelsk och amerikansk engelska

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av sonderling » 31 augusti 2020, 13:28

Jag har alltid fått höra att Brittisk Engelska är finare än Amerikansk. I skolan kunde t.o.m lärare rätta mig i mitt uttal och ibland i stavning.
Farsan som har en högre universitetsutbildning i Engelska och andra språk blir lätt irriterad. Säger att jag minsann ska säga till dem att Amerikansk Engelska* är närmare ursprunget än Brittisk och är mera grammatisk korrekt. Och dessutom vilken Brittisk Engelska menar de? Cockney dialekt?

Nuförtiden håller jag på och tappar mitt hemspråk, jag bryter och märker att jag slänger in ett svenskt ord av misstag då och då. Men jag läser fortfarande Engelska böcker och hör på radio när nån Svensk tror sig prata och förstå Engelska missar i översättningen eller använder ord fel. Eller som när utrikesministern gjorde bort sig. Att det hela berodde på att hon inte kunde engelska tillräckligt bra, det var därför det lät som det lät.

På jobbet har vi en Nya-Zeeländare, han vill inte prata Engelska som alla gör med honom, för då lär han sig inget, så vi använder Svenska.

En spaning jag har är att den Amerikanska Engelskan ändrat stil och blivit mera bräkig de senaste 20 åren?* Alla låter som de kommer från Texas? Hade för mig att det hade med Bush åren att göra men vet inte.

Min yngste son vill tala Engelska som de gör i "Peaky Blinders". Inte direkt Queen's English.

Sonderling

* ungefär som att man inte hör riktig ståckhålmska längre.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av currahee » 31 augusti 2020, 14:34

George Bernard Shaw lär ha sagt detta: :D

”The United States and Great Britain are two countries separated by a common language.”

/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Markus Holst » 31 augusti 2020, 14:40

sonderling skrev:
31 augusti 2020, 13:28
Jag har alltid fått höra att Brittisk Engelska är finare än Amerikansk. I skolan kunde t.o.m lärare rätta mig i mitt uttal och ibland i stavning.
Jo, så är det. Jag är uppvuxen med "känslan" att amerikanska är ovårdat språk. Även min mamma, som aldrig skulle höra skillnad på engelska och spanska, eller vilka språk som helst, kan fortfarande säga att amerikanska låter så fult. Hur vet hon det?

Jag tror att aversionen mot amerikanska är den samma som har funnits mot svenska dialekter: Att inte prata riks-svenska anses hänga ihop med låg intelligens och eftersom amerikanerna inte pratar "engelska" så, ja ...

Med det sagt håller jag med dig även i allt annat du skriver: Brittisk engelska har utvecklats åt ena hållet medan amerikansk engelska har utvecklats åt andra hållet men behållit en del ålderdomliga drag. Festligt är ju att betänka att de dialekter som till och med de flesta anglosaxare har svårt att förstå finns i - England.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av adlercreutz » 31 augusti 2020, 18:39

Finns nog många faktorer bakom det, generellt ses väl amerikansk kultur som ”skräpkultur” jämfört med t.ex. europeisk, och det har väl påverkat hur man tycker språket låter. Det hänger säkert också ihop med ländernas historia. England hade adel, traditioner och sågs som civilisationens högborg under 18- och 1900-talen. USA hade nybyggare, laglöshet och indianer. En stout på puben vs bourbon på saloonen ;)

Det hänger väl kvar lite idag kan jag tänka mig.

Nån har säkert skrivit en akademisk avhandling om ämnet, det skulle inte förvåna :lol:

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Mackan L » 31 augusti 2020, 22:23

Den irländska kopplingen har även jag stött på ett par gånger. Jag tror dock det ska ses som ett artigt sätt för personen att frågan var du är från.

Men man kan ju argumentera vissa likheter mellan svensk brytning och irländsk engelska. Jag tänker främst på att man inte betonar bokstaven h lika tydligt på Irland som i England (generellt). Svenskar missar i sin tur ibland att uttala h i vissa ord. Think blir tink och three (3) blir tree t ex.

Användarvisningsbild
Lejonmod
Medlem
Inlägg: 688
Blev medlem: 23 juli 2007, 12:19
Ort: Stockholm

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Lejonmod » 3 september 2020, 18:39

En brittisk komikers syn på det hela

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Hans » 4 september 2020, 10:46

Den var bra, tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Markus Holst » 4 september 2020, 11:03


Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av koroshiya » 4 september 2020, 22:33

Paul är i mitt tycke mycket bra: har kollat på många av hans språkvideosar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Hans » 16 maj 2021, 12:53


South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av South End Court » 4 april 2022, 14:07

Hej Skalman, Jag är bekant med forumet sedan förut men det var många år sedan jag läste här.
Språk är i första hand tal, ljud och gester och skriftspråk är en slags översättning på det.
Man har sjungit, läst verser och talat utan att man kunnat läsa och skriva, än i dag finns många
analfabeter i världen men tala kan de.

Så en dialekt väger för mig tungt om hur språket är konstruerat, text mm kan förstöra
dialekterna i längden om man ständigt blir tillsagd att tala väl, om det är en dialekt
som anses neutral och inte bryter med hur språket rent allmänt skrivs.

Amerikansk engelska påminner mycket av en av dialekterna i Dublin och jag tror att den dialekten
är den som vunnit spridning i Nordamerika.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av Hans » 4 april 2022, 23:49

South End Court skrev:
4 april 2022, 14:07
Hej Skalman, Jag är bekant med forumet sedan förut men det var många år sedan jag läste här.
Språk är i första hand tal, ljud och gester och skriftspråk är en slags översättning på det.
Man har sjungit, läst verser och talat utan att man kunnat läsa och skriva, än i dag finns många
analfabeter i världen men tala kan de.

Så en dialekt väger för mig tungt om hur språket är konstruerat, text mm kan förstöra
dialekterna i längden om man ständigt blir tillsagd att tala väl, om det är en dialekt
som anses neutral och inte bryter med hur språket rent allmänt skrivs.

Amerikansk engelska påminner mycket av en av dialekterna i Dublin och jag tror att den dialekten
är den som vunnit spridning i Nordamerika.
V'älkommen South End Court. Så ungefär var i Kansda, eller borde jag begripa?

https://www.youtube.com/watch?v=bOR38552MJA

MVH

Hans

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Engelsk och amerikansk engelska

Inlägg av South End Court » 5 april 2022, 04:55

Tack Hans. I en industristad i de fransk/engelsktalande delarna i öst, fast jag har bott och har familj i väst och i mitten.
Många Ukrainare i släkten som är chockade nu, finns stor ukrainsk kultur här som vårdas. Egna radiokanaler osv.
Även rysk mat och kultur finns det gott om.
Så jag pratar väl några ord franska dagligen. Sedan har det flyttats en hel del så språk har
varit en stor del att lära sig.

Ha ha ja den där filmen såg jag för över 20 år sedan nu. Då var det Saddam...

Skriv svar