Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 mars 2022, 13:17

För några veckor sedan dök det upp tips om en video på YouTube, som jag tittade på. Därför vet jag att vi befinner oss i Japan och att sporten är Ban'ei kyōsō.
Ban'ei kyōsō (ばんえい競走, lit. "pull race") is a form of Japanese horse racing in which draft horses pull heavy sleds up sand ramps, urged-on by jockeys balancing on the sleds. The horses used in the races are often either purebred or crosses of Percheron, Breton, and Belgian breeds.

As the popularity of the races has waned in recent years, regular ban'ei races are only held at the Obihiro, Hokkaido racecourse.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ban%27ei

イケダガッツ噛みつかれる(2障害手前): https://youtu.be/lXIE7vadpY4

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 12 mars 2022, 13:32

Så sant! En stor sport på Hokkaido, men ingen annan stans. Det avgörs mer än 1600 lopp om året. Man tävlar på en 200 meter lång bana i djup sand med regler som nog bara japaner kan förstå, bland annat med halter mitt i loppet.



Patrik får frågan.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 mars 2022, 13:43

Vi stannar kvar inom hästsporten.

Jag söker en sport som består av tre faser med olika delmoment, som ni ser exempel på nedan:

moment1.jpeg
moment2.jpeg
moment3.jpeg

Vilken är sporten?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 mars 2022, 12:59

Det är en sport med ursprung i Frankrike som spridit sig över världen. Till och med till Sverige.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 13 mars 2022, 15:01

Först tänkte jag working equitation, sedan tänkte jag bruksridning men detta är något jag inte känner till. Irriterande! Jag skullevilja veta vad som står på lappen flickan har i handen på första bilden, men inte tror jag att det hjälper mig inte.

Andra bilden verkar vara någon typ av tempo-ritt, alltså typ trava x meter på y sekunder. Tredje bilden påminner om trail, men det hjälper mig inte heller. Spännande och, som sagt, irriterande.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 13 mars 2022, 17:30

Bild
TREC är en förkortning av franska ”Technique Randonnee Equestre de Competition” – översatt på svenska ”tävling i uteritt”. TREC passar alla ryttare, hästtyper och raser. Det spelar varken roll hur gammal man är, hur länge man ridit eller vad man har för hästras – det finns en nivå för alla och alla är välkomna. Det som sätts främst är samspelet och harmonin mellan häst och ryttare samt den sociala samvaron.
http://www.trecsverige.se/


Bild
Les techniques de randonnée équestre de compétition (plus connues en français sous leur nom abrégé, TREC) sont un ensemble d'épreuves réunies au sein d'une même compétition, qui a pour objectif de faire ressortir les qualités d'un couple cheval et cavalier. Ces exercices sont inspirés des difficultés que l'on peut rencontrer en randonnée équestre.

Le TREC est une discipline équestre récente, apparue à la suite du développement du tourisme équestre dans les années 1970. Le sigle lui-même a été inventé en 1987, au sein de l'Association Nationale de Tourisme Équestre (ANTE). Des groupes de cavaliers randonneurs étaient en effet désireux de mesurer leurs chevaux et leurs compétences équestres lors d’épreuves valorisant les qualités nécessaires à la pratique de la randonnée.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Technique ... 3%A9tition


Bild

Vad är TREC?

En TREC-tävling består alltid av tre delar:

POR – orientering på idealtid efter karta
MA – gångartstest
PTV – hinderteknikbana

Utformningen på banor och hinder kan variera, men det finns vissa grundläggande moment som alltid skall ingå. Poängsumman från alla grenarna avgör vem som vinner.

POR Parcours d’Orientation et de Régulatrité - Orientering på idealtid efter karta
Banans längd kan variera mellan ca 1 mil och upp till 4 mil på högre nivå. Det är inte det snabbaste ekipaget som vinner, utan det som rider närmast den utsatta idealtiden och har prickat in alla kontroller rätt. Veterinärkontroller kan i högre klasser förekomma utefter banans sträckning och deltagarna får ej veta vart. Är hästen i dålig kondition kan den uteslutas.

MA Maîtrise des Alleures - Gångartstest
Inom en bana med ungefär två meters bredd och 100-150 meters längd skall hästen visa prov på mycket långsam galopp och mycket snabb skritt. Även här finns tider som inte får över- eller underskridas för att provet skall godkännas.

PTV Parcours en Terrain Varié - Hinderteknikbana
Banans längd varierar mellan 2,5- 5km Längd. Naturnära hinder skall klaras av som t ex att rida över diken, i brant uppförs eller nerförsbackar, att öppna och stänga grindar från hästryggen, rida över broar och genom vatten eller hoppa över någon trädstam. Kort sagt sådana svårigheter som en ryttare kan möta under en ridtur. Lydighetsmoment som att ryttaren sitter av och hästen skall stå stilla utan ryttarens fysiska påverkan en utsatt tid kan också ingå. Banan skall klaras av under maxtidsgränsen.
https://www.icelandichorse.se/tavling/Trec

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 mars 2022, 17:40

53:an hittade rätt igen och får ställa nästa fråga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 13 mars 2022, 19:10

Blimey, den sporten vill jag veta mer om så jag kan få fart på den i Sverige!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 13 mars 2022, 19:18

https://www.ilikeradio.se/podcasts/vilk ... obb/20773/


I Finland finns det också en sport som kallas Ride-O. Jämför med Skid-O och Cykel-O :D En pytteliten och inofficiell sport, det ordnas tkanske ett halvt dussin tävlingar per år. I Sverige kallas sporten hästorienteering: https://www.tidningenridsport.se/succe- ... till-hast/

Men nu flyttar vi oss bakåt i tiden - till början av 2000-talet. Vi säker alltså författaren till en bok som kom ut i finsk översättning år 2003!

before.jpg
before.jpg (31.56 KiB) Visad 166 gånger
after.jpg
after.jpg (56.22 KiB) Visad 166 gånger
Vad heter författaren och vad betyder bokens namn på svenska?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 13 mars 2022, 20:24

Kan det vara infanterigeneralen Xenofon och hans bok Hippokos, som väl helt enkelt betyder "häst" på svenska?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 14 mars 2022, 06:22

On Horsemanship is the English title usually given to Περὶ ἱππικῆς, peri hippikēs, one of the two treatises on horsemanship by the Athenian historian and soldier Xenophon (c. 430–354 BC). Other common titles for this work are De equis alendis and The Art of Horsemanship.
Bild
Jonas Palm började vid mogna år ägna sig åt ridning som fritidsnöje och höll sig med egen häst. Detta förde med sig att han utsågs till ridinspektor och chef för universitetets ridinstitution, där han gjorde en mångårig insats. Erfarenheterna från denna aktivitet skänkte inspirationen till och garanterade sakkunskapen vid översättandet av den athenske militären och skriftställaren Xenofons verk om hästar och ridkonst (Xenofon – Om hästar och ridning, Carmina, Uppsala 1980). Det var den första fullständiga och språkligt förfarna översättningen av denna skrift till vårt språk. I en inledning behandlas det översatta verket och dess författare. I anslutning därtill ges en översikt över ridningen både under antiken och i senare tid. Rikedomen av kommenterande noter gör klart vad den antike författarens text säger om hästens byggnad, utrustning, vård och behandling samt om själva ridningens olika moment. Utblickar mot kommentatorns egna erfarenheter och lärda lektyr bidrar till substansen; en mängd illustrationer, flertalet av dessa med antika motiv, ger åskådlighet åt lektyren.
Xenofon, Om hästar och ridning


Markus har frågan!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 14 mars 2022, 06:45

Intressant tack, fick mig att googla: https://www.quora.com/What-is-the-relat ... xenophobia

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2022, 23:48

Jag ber att få släppa frågan fri ity jag inte ens efter två dagars funderande har kommit på någon fråga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 17 mars 2022, 20:36

Var är vi och vad gör hästen speciell?
Bilagor
20220317_203544.jpg

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 18 mars 2022, 13:19

Vi befinner oss i New York, närmare bestämt på Broome Street på nedre Manhattan. Jag vet inte riktigt vad du menar med speciell, men dels är det ju en vanlig häst med dalahästmotiv, dels är det så vitt jag vet världens största dalahäst (18 meter hög). Antar att Avesta hävdar att deras häst fortfarande är världens största genuina dalahäst.

https://streetartnews.net/2020/01/shai- ... e-nyc.html

Skriv svar