Många små kärnkraftverk

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av Bjernevik » 18 februari 2022, 13:28

Finns färdiga lösningar redan nu, till skillnad från avfallet från de flesta andra sätten att producera energi. Den stora fördelen med kärnavfall är att volymen är så otroligt liten jämfört med alla andra energislag.

Avfallshantering

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av adlercreutz » 18 februari 2022, 13:41

Bjernevik skrev:
18 februari 2022, 11:54
Lustigt nog är det bara när det gäller kärnkraftens avfall som folk nojar över vad som eventuellt kan hända om tusentals år. Annat, som vi vet aldrig kommer sluta vara giftigt för människor, kan grävas ner utan problem och utan att någon driver att processerna som genererar det avfallet ska upphöra...

Avfall farligt i evig tid...
Tack! Ja det är ju något som man kanske borde uppmärksamma mer, sen vet jag inte om man behöver upphöra med processerna för det men det är förstås bra om människor är medvetna om det.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av Bjernevik » 18 februari 2022, 14:03

adlercreutz skrev:
18 februari 2022, 13:41
Tack! Ja det är ju något som man kanske borde uppmärksamma mer, sen vet jag inte om man behöver upphöra med processerna för det men det är förstås bra om människor är medvetna om det.
Tror du missförstod, jag förespråkar inte alls att man ska upphöra med de processer som genererar avfall.

Jag pekade bara på det lustiga i att ett fall, kärnkraften, så framhålls avfallsfrågan som ett stort problem och ett argument för att upphöra med denna kraftproduktion medan det i andra fall uppenbarligen inte alls är ett problem att för människan farligt avfall produceras och därefter hanteras på ett säkert sätt.

Lägger man sedan till sådana här saker återvinning av vindkraftverk så framstår det ännu mer som lite hycklande att säga att kärnavfall är ett problem. Bladen på ett vindkraftverk slits ut på 20-25 år, man kan ju fundera på var de partiklar som slits bort från bladen hamnar även bortsett från den skövling av urskogar som de tydligen orsakar; råvara till vindkraft, och sedan är den vanligaste åtgärden att gräva ner dem. Det där med återvinning har man tydligen precis börjat fundera på...

Liknande är det med solpaneler, de har också en i sammanhanget väldigt kort livslängd och hur man ska hantera dem efteråt verkar man inte riktigt ha tänkt på fram tills nu; dags att ta fram nya lösningar, börjar bli för mycket för att bara gräva ner...

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av adlercreutz » 18 februari 2022, 14:51

Bjernevik skrev:
18 februari 2022, 14:03
adlercreutz skrev:
18 februari 2022, 13:41
Tack! Ja det är ju något som man kanske borde uppmärksamma mer, sen vet jag inte om man behöver upphöra med processerna för det men det är förstås bra om människor är medvetna om det.
Tror du missförstod, jag förespråkar inte alls att man ska upphöra med de processer som genererar avfall.

Jag pekade bara på det lustiga i att ett fall, kärnkraften, så framhålls avfallsfrågan som ett stort problem och ett argument för att upphöra med denna kraftproduktion medan det i andra fall uppenbarligen inte alls är ett problem att för människan farligt avfall produceras och därefter hanteras på ett säkert sätt.

Lägger man sedan till sådana här saker återvinning av vindkraftverk så framstår det ännu mer som lite hycklande att säga att kärnavfall är ett problem. Bladen på ett vindkraftverk slits ut på 20-25 år, man kan ju fundera på var de partiklar som slits bort från bladen hamnar även bortsett från den skövling av urskogar som de tydligen orsakar; råvara till vindkraft, och sedan är den vanligaste åtgärden att gräva ner dem. Det där med återvinning har man tydligen precis börjat fundera på...

Liknande är det med solpaneler, de har också en i sammanhanget väldigt kort livslängd och hur man ska hantera dem efteråt verkar man inte riktigt ha tänkt på fram tills nu; dags att ta fram nya lösningar, börjar bli för mycket för att bara gräva ner...
Nej jag tror jag förstod rätt men var otydlig själv :) tänkte mer att andra kan förespråka det - inklusive vad gäller kärnkraften.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av Mackan L » 18 februari 2022, 15:06

Hans skrev:
18 februari 2022, 12:49
Kärnavfallsproblemet har de hittat en lösning på redan 1999: https://en.wikipedia.org/wiki/Space:_1999 https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nbas_Alpha

MVH

Hans

Nja det gick väl inget vidare för dom? :wink:

Kanske en rymdhiss för att få upp avfallet säkert i omloppsbana? När man väl är där kan man skicka det vidare ut i rymden.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Space_elevator

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rymdhiss

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av Hans » 18 februari 2022, 15:13

På Månbas Alpha kan de åtminstone med rätta skriva i 'Historiska sevärdheter, restips och reseskildringar'.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av loop » 18 februari 2022, 17:18

Efter 10år i branchen, så är jag extremt tveksam till all typ av kärnkraft. Och små verk, måste ha massor med saker som även stora behöver, i samma mängd.

Och sen det där med avfallet. Ni tror väl inte att det aktiva avfallet är bara bränslet? Det är hundratals ton aktivt avfall från bara de svenska verken varje år. Handskar, skyddsutrustning, betong, vatten mm, som blivit kontaminerat. Till det kommer allt annat industriavfall.

Sen är iden gammal. Men dyr och omständig
https://en.wikipedia.org/wiki/Army_Nucl ... er_Program

Sen har vi i Sverige haft lite saker för oss. Förutom fjärvärmen i Ågesta(Farsta), så även en fyr
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tegelh%C3%A4llan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av Markus Holst » 18 februari 2022, 19:02

Det finns en kraftkälla där det farliga avfallet ständigt är uppe till diskussion: Fossilt bränsle.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av erep » 18 februari 2022, 22:39

loop skrev:
18 februari 2022, 17:18
Efter 10år i branchen, så är jag extremt tveksam till all typ av kärnkraft. Och små verk, måste ha massor med saker som även stora behöver, i samma mängd.

Och sen det där med avfallet. Ni tror väl inte att det aktiva avfallet är bara bränslet? Det är hundratals ton aktivt avfall från bara de svenska verken varje år. Handskar, skyddsutrustning, betong, vatten mm, som blivit kontaminerat. Till det kommer allt annat industriavfall.

Sen är iden gammal. Men dyr och omständig
https://en.wikipedia.org/wiki/Army_Nucl ... er_Program

Sen har vi i Sverige haft lite saker för oss. Förutom fjärvärmen i Ågesta(Farsta), så även en fyr
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tegelh%C3%A4llan
Nej, små värmekraftverk däe man kör med ettt lägre tryck för att värma fjärrvärme har inte samma säkerhetsproblem som större verk har som drivs som tryckkokare, för att snurra turbiner.

Och kärnkraften har de lägsta CO2 emissionerna när man ser på kraftverkens livslängd.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av loop » 19 februari 2022, 08:27

Yttre skyddet och skyddet av härden är samma. Det du nämner är en liten del.

Och vad menar du med tryckkokare? Vi har och har haft mest kokvattenreaktorer, bara Ringhals har tryckvsttenreaktorer.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Många små kärnkraftverk

Inlägg av a81 » 12 mars 2022, 23:39

Kokvattenreaktorer är också ett slags "tryckkokare", om än men lägre tryck än tryckvattenreaktorerna. I båda fallen handlar det dock om höga tryck, tiotals gånger atmosfärstrycket.

Skriv svar