Att skriva och läsa historia...

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Att skriva och läsa historia...

Inlägg av Amund » 19 november 2021, 18:36

sveahk skrev:
19 november 2021, 14:43
Läste den här artikeln i senaste Kvartal-utgåvan...https://kvartal.se/artiklar/nar-dokumen ... sanningen/
som hade den här satsen i titeltexten: "Dokusåpagenren, politisk aktivism och true crime-trenden har bidragit till en olycklig uppluckring mellan verklighet och fiktion."

Som visar på problem som kan uppstå när uppdragsgivaren/regissören har subjektiva meningar om hur slutresultat ska se ut.

Samma problem som kan uppstå - enligt min mening - när en uppdragsgivare/författare luckrar upp källornas betydelse för ett historiskt verk, för att få igenom sin egen syn på den historiska "saken"...

Just saying...

Hans K
En mycket befogad notering i det moderna medieklimatet. Jag säger inte att det är fel med den konstnärliga friheten eller om vi ska kalla den för partsinlaga. Just ordet "partsinlaga" har en väldigt negativ klang i svenska språket men borde vara en vanlig beteckning på de flesta dokumentärer och reportage.
För allvarligt talat - tror någon att ens det hyllade Uppdrag granskning är helt opartiska när de vill skildra något?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Att skriva och läsa historia...

Inlägg av sveahk » 26 januari 2022, 12:01

"Utredare: Han angav Anne Frank till nazisterna.
En judisk notarie vid namn Arnold van den Bergh var den som angav Anne Frank och hennes familj till nazisterna
."

Stora tidningsrubriker förra veckan. Med punkt. Inte frågetecken. Punkt.

Rubriken hänvisar till en ny bok om Anne Frank: "The Betrayal of Anne Frank".

Idag, en vecka senare läser vi intervjuer och uttalanden från ett flertal av Anne Frank historiker att det är så nära en lögn som det går! En kopia av en anonym notis funnen 1963 - känd sedan länge - är "källan" till anklagelsen!

Historiskt sett ett populistiskt snedsteg för att sälja en bok som uppenbarligen är fylld med "osanningar och misstankar." Författarna betecknas som "dilettanter och manipulatorer." (Intervju med Yves Kugelmann, Stiftungsrat Anne-Frank-Fond, i Tagesanzeiger 26.1.2022). En av många som yttrar sig i den riktningen...

Marketing ad absurdum - tråkigt, tråkigt!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Att skriva och läsa historia...

Inlägg av Hans » 26 januari 2022, 12:26

Allt kopplat till nazismen säljer...

Den här borde vara obligatorisk läsning för alla: https://faktoider.blogspot.com/2022/01/ ... ritik.html

Nästa vecka har jag husförhör med er alla.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Att skriva och läsa historia...

Inlägg av sveahk » 26 januari 2022, 14:32

Förutom att texten var skrivet av en som förmodligen gärna hör sig själv orera, timtals, och därmed gjorde inslaget avskräckande långt...var det också...riktigt!

Det här tog jag med mig:

"Ofta kan även en ytlig granskning, som att läsa en vetenskaplig artikels sammanfattning eller abstract som den alltid ska ha, indikera om innehållet återgetts någorlunda rättvisande eller förvrängts."

"Ju mer du vill dela, desto viktigare är det att först ta reda på om det är sant.
"

Tack för det Hans!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Att skriva och läsa historia...

Inlägg av Hans » 26 januari 2022, 15:12

Väl bekomme han med det trevliga namnet. Författaren är faktiskt helt dräglig IRL men jag orkar inte lyssna utan har musik via spotify på i bakgrunden då jag läser.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Att skriva och läsa historia...

Inlägg av sveahk » 31 januari 2022, 21:21

sveahk skrev:
26 januari 2022, 12:01
"Utredare: Han angav Anne Frank till nazisterna.
En judisk notarie vid namn Arnold van den Bergh var den som angav Anne Frank och hennes familj till nazisterna
."

Stora tidningsrubriker förra veckan. Med punkt. Inte frågetecken. Punkt.

Rubriken hänvisar till en ny bok om Anne Frank: "The Betrayal of Anne Frank".

Idag, en vecka senare läser vi intervjuer och uttalanden från ett flertal av Anne Frank historiker att det är så nära en lögn som det går! En kopia av en anonym notis funnen 1963 - känd sedan länge - är "källan" till anklagelsen!

Historiskt sett ett populistiskt snedsteg för att sälja en bok som uppenbarligen är fylld med "osanningar och misstankar." Författarna betecknas som "dilettanter och manipulatorer." (Intervju med Yves Kugelmann, Stiftungsrat Anne-Frank-Fond, i Tagesanzeiger 26.1.2022). En av många som yttrar sig i den riktningen...

Marketing ad absurdum - tråkigt, tråkigt!

Hans K
A Dutch publisher "...says it will stop printing The Betrayal of Anne Frank and admits more work is needed."
https://www.theguardian.com/world/2022/ ... s-betrayer

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Att skriva och läsa historia...

Inlägg av sveahk » 4 februari 2022, 15:48

Hur är det med Anne Frank-debatten i Sverige?

Jag ser på Bokus att "Så förråddes Anne Frank" sedan januari finns på svenska, de vågar sig på rubriken:
"Frågan som gäckat miljontals läsare har nu fått ett svar"

Va! Ett makalöst vågat påstående! Se ovan!

Det enda jag hittat i Sverige är ett par rader i DN för en vecka sedan - tyvärr kan jag inte läsa mer...betalvägg!
"Ett nederländskt förlag pausar tryckningen av en ny upplaga av den bok som fått stor publicitet för sitt påstådda avslöjande om vem som förrådde den unga judinnan Anne Franks gömställe under andra världskriget.

Berättelsen har kritiserats av andra researchers som kallat den ”full av fel
”.

Och vad säger det "svenska" förlaget, HarperCollins Nordic?

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Att skriva och läsa historia...

Inlägg av Amund » 4 februari 2022, 17:28

sveahk skrev:
4 februari 2022, 15:48
Det enda jag hittat i Sverige är ett par rader i DN för en vecka sedan - tyvärr kan jag inte läsa mer...betalvägg!
"Ett nederländskt förlag pausar tryckningen av en ny upplaga av den bok som fått stor publicitet för sitt påstådda avslöjande om vem som förrådde den unga judinnan Anne Franks gömställe under andra världskriget.


Från Svd i tisdags (1/2), bakom betalvägg:

Det nederländska förlaget Ambo Anthos, som publicerat boken ”Så förråddes Anne Frank”, pausar tryckningen av en ny upplaga sedan frågor väckts kring hur författaren Rosemary Sullivan arbetat med research, skriver Reuters.

I ett internt mejl skriver förlaget att man borde ha intagit en ”mer kritisk hållning” till påståenden i boken, enligt BBC.

I boken, som ges ut även i svensk översättning, skildras hur den pensionerade FBI-utredaren Vince Pankoke kommit fram till att familjen kan ha blivit angiven av en medlem i det judiska råd som nazisterna tvingade att hjälpa till med deportationerna till koncentrationslägren.

Många har kritiserat boken, bland annat Anne Franks far Otto Franks stiftelse Anne Frank-fonden i Schweiz, som säger att den är ”full av misstag”.

En av utredarna som citeras i boken, Pieter van Twisk, säger till nederländska nyhetskanalen NOS att teorierna i boken har 85 procents sannolikhet och att han är förvånad att förlaget nu pausar tryckningen.



Dagen innan (31/1) publiceras en artikel av den kände historikern Dick Harrisson där hans slutsats är att bevisläget mot hennes "förrädare" är för svagt.
https://www.svd.se/ny-teknik-pekar-ut-a ... -forradare

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Att skriva och läsa historia...

Inlägg av sveahk » 6 februari 2022, 11:12

Tack Amund!
De var snabba i Sverige! Snabbare än i de tyskspråkiga länderna...den tyska översättningen skulle ha kommit ut i februari, men utgivningen har förskjutits, "interna kontroller" som det heter, men med all kritik som i de senaste veckorna dykt upp, kan man kanske hoppas att boken dras in...!?

"Die Fehler in der Recherche hätten vermieden werden können, wenn man das Buch vorher Historikern zum Gegenlesen vorgelegt hätte." (Forskningsfel hade man kunnat undvika om boken hade kontroll-lästs av en historiker.) https://www.tagesspiegel.de/kultur/krit ... 36488.html

En bok om ett historiskt skeende utan en historiker inblandad...otroligt egentligen!

Hans K

Skriv svar