Skalmans historiska bokcirkel

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9751
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av Amund » 26 november 2021, 18:28

Tänkte pejla om det finns något intresse för en bokcirkelstråd där man till ett visst datum förbinder sig att läsa en på förhand utvald bok för att sedan kunna diskutera innehållet, inte som tvång men med en intresseanmälan. Om 10 personer anmäler intresse för exempelvis Brott och Straff av Dostojevskij eller Anthony Beavors senaste, då skulle det kunna bli intressanta analyser och förhoppningsvis lite kontroverser här på Skaman om åtminstone fem personer verkligen läser boken och deltar (hälften).

En av de bästa trådarna här på Skalman är "Vad läser du just nu" och där framförallt Borussia och Sonderling är duktiga att på ett mycket intressant sätt delge sina läsupplevelser. Denna tråd ska inte konkurrera med den utan mer utgöra ett dynamiskt forum för att diskutera en bok (med någon form av historisk anknytning) som alla deltagare samtidigt kan relatera till - Visst är det väl fler än jag som ofta saknar någon att diskutera en bok du nyss läst med någon?

Skrev ovan Brott och Straff som exempel, men det skulle kunna vara i stort sett vilken bok som helst, finns intresse så fungerar det. Klassiker gör ju att flera kan ha synpunkter utan att ha läst boken nyligen, men även nyutgivna böcker borde fungera. För övrigt kommer jag på två böcker som alla har åsikter om men som ingen orkar läsa - Bibeln och Mein kampf. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av Markus Holst » 26 november 2021, 18:32

För mig låter ditt förslag som upplägg för en ny avdelning, där varje bok får en egen tråd. Jag lovar att inte anmäla några hästböcker till tråden.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av Markus Holst » 26 november 2021, 18:40

Jag har redan hittat flera trådar som skulle platsa i den avdelningen.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av sveahk » 26 november 2021, 22:26

Även jag läser med stort nöje vad flitiga bokkritiker som Sonderling och Borussia skriver här på forumet. Ibland lite udda böcker som framför allt sällan dyker upp här i det tyskspråkiga rummet. Och det är väl där mitt intresse ligger i den historiska litteraturen - på tyska, och naturligtvis också engelska.

Svenska också, om det är något speciellt - men jag måste säga, att jag tror i allra största allmänhet inte på bokklubbssystemet. Att läsa SAMMA böcker som ett antal andra och se'n diskutera dem. Nej, min nyfikenhet gör gärna att jag där vill gå vidare. Har egentligen alltid läst för mig själv, är nog lite för mycket individualist för att passa in i en bokklubb...sorry, Amund. Ändå tack för initiativet!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av Markus Holst » 27 november 2021, 00:00

Kanske att bokklubben kan innehålla recensioner av böcker, vilket kan trigga till diskussioner.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28511
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av Hans » 27 november 2021, 10:21

sveahk skrev:
26 november 2021, 22:26
Även jag läser med stort nöje vad flitiga bokkritiker som Sonderling och Borussia skriver här på forumet.
Instämmer.

Jag har faktiskt läst hela Krig och fred - den var riktigt bra. Den handlade bl.a. om krig men jag skall inte spoila boken.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9751
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av Amund » 27 november 2021, 18:25

Tack för all input! Kanske det jag försökte uppnå redan existerar när böcker debatteras, fast det sker oftast lite i otakt. För egen del fungerar jag så att ofta när jag läser en bok så blir jag sprängfull med tolkningar, kommentarer, ifrågasättanden och teorier, men det är en färskvara som inte finns kvar om ett halvår.

Läser just nu Sammetsdiktaturen av Anna-Lena Laurén som med goda exempel ur den ryska vardagen skildrar den ryska mentaliteten. Utan att själv vara insatt i just den ryska mentaliteten känns det som hon inte bara gafflar hur det ryska sättet skiljer sig från oss, utan skildringarna ökar samtidigt även förståelsen av oss själva.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2021, 17:16

Jag är sällan inne i "vad läser du nu"-tråden men bläddrade snabbt i den idag. Jag ser att den innehåller välskrivna recensioner av böcker, och även bra diskussioner. Jag känner god lust att dela upp den så varje bok får en egen tråd i en avdelning som heter bokrecensioner eller liknande

Hur skulle ni ställa er till det?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28511
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av Hans » 28 november 2021, 20:14

Nej.

Dela upp en tråd så dödar du den.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av sveahk » 28 november 2021, 21:16

Även jag tycker att du ska lämna den tråden som den är - en tråd som jag alltid läser!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Skalmans historiska bokcirkel

Inlägg av sonderling » 29 november 2021, 12:32

Oj såg först nu denna tråd.
Nja jag kör ju mitt rejs där jag läser böcker i typ kronologisk ordning, även om jag inte följer det slaviskt.. Nu blir det snart en del om stilla havskriget. :)
En fördel med "Vad läser du nu" - tråden som jag ser det är att man kan skriva ner sitt utryck och det oftast inte blir långa trådar om vad, vilka, när eller hur.
Då tycker jag det hade varit bra att ta upp en enskild bok som "Kriget har inget kvinnligt ansikte" - tråden. (Har lite dåligt samvete att jag inte kom med mer input där.) Men nått sånt skulle ju kunna göras här i befintlig avdelning?

Sonderling

Skriv svar