Vad är konst?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2195
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Vad är konst?

Inlägg av hilbert » 21 oktober 2021, 17:26

Tråden om Lars Wilks har ju på slutet börjat snudda vid frågan vad som är konst.

Amund nämnde Dan Wolgers, som hyrde in en reklambyrå för att göra en utställning.
Det är ett exempel på en typ av konst där arbetet runt omkring verket blir det man kommer ihåg.
Det är ytterst få som kommer ihåg resultatet av reklambyråns arbete, men många som minns Wolgers "stunt".

Det väcker frågan vad som är konst är det verket i sig, eller reaktionen på verket.
Ett enkelt svar är att det är båda delarna, men om det enda som återstår efter ett tag är reaktionen, är det fortfarande konst.

Här i Göteborg har vi ett strålande exempel i samband med det stora infrastrukturprojektet västlänken.
Det är ett projekt som väckt mycket starka känslor på en del håll.
Då ingår också konstnärlig utsmyckning av de nya anläggningarna.

För pendeltågsstationen korsvägen blev det segrande förslaget "evig anställning".
Ett verk som gjort för att reta gallfeber på alla "ordningsmän" och motståndare till hela västlänksprojekt

https://statenskonstrad.se/konst/evig-anstallning/


Här har vi ett utdrag ur en tänkt platsannons.
Du hör rätt! Ett arbete. Ett arbete i arbetarstaden Göteborg. Det
låter! Visst låter det! En anställning. En fast anställning. En evig
fast anställning. Ett tecken! Ett tecken i tiden. Ett tecken från tiden,
från en annan tid, från en svunnen tid, men herregud, ett tecken
bara! Tack!
Det här låter, det här låter verkligen, det här låter som musik,
musik som kommer från havet, doft från havet, takt från havet,
melodi från havet! Tveka inte, sök, vi längtar efter dig, vi behöver
dig, vi söker dig, vi älskar dig, vi älskar din noggrannhet, din doft,
din profil, din hållning, din positiva hållning, din sociala förmåga,
ditt stora engagemang för att vilja vara med och utveckla
Korsvägens utbud. Korsvägens själ. Korsvägens möjligheter.
Korsvägens ton. Takt. Eventet. Det stora eventet. Det enorma
eventet. Du brinner för eventet. Du växer. Vi växer. Allting växer.
Ingen vet vart det slutar. Ingen vet vart det började. Varför det
började. Vem det var som började. Ingen vet vem som kom på det.
Ingen vet vem som kom på själva idén, startade upp allt det här. Vi
vet inte. Vi är oroliga. Vi orkar inte mer.
Vi tror att du ser, vi tror att du ser oss, vi ser att du ser oss. Våra
tillkortakommanden. Vi tror att du hör oss. Vårt höga tonläge. Vår
rädsla. Vår oförmåga. Du tycker om Göteborg. Visst, det gör vi
också. Det har vi alltid gjort. Alla tycker om Göteborg. Tycker vi
om Korsvägen? Svår fråga. Hjälp oss. Sök tjänsten. Ovanligt. Vi
vet. Men det är ett jobb, ett helt vanligt jobb. Kanske inte helt
vanligt. Det är fritt. Ett fritt uppdrag. Vi tror att du är fri. Vi tycker
det låter så. Du låter fri. Ser fri ut. Pigg. Vänlig. Öppen.
Vi orkar inte mer. Sök. Ta över. Tack.
Varaktighet Tillsvidareanställning
Är det konst?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad är konst?

Inlägg av Markus Holst » 21 oktober 2021, 17:49

Konst är omöjligt att definiera och det brukar sluta med att konst anses vara det folk anser är konst. Att det är ett cirkelbevis verkar ingen irriteras av.

Folk har försökt kalla mig för konstnär när jag rider mina hästar. Jag blir lika irriterad varje gång.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad är konst?

Inlägg av koroshiya » 22 oktober 2021, 02:41

Så mycket påverkas av vad vi tycker om konstnären.

Men man kan verkligen undra.

Finns det inte exempel på konstnärer som har satt sin signatur på saker som toaletter och annat, och så blir det konst, eller åtminstone värt mycket?

Och tvärtom tror jag Hitler har målat en del som kan överföra en sorts nostalgisk känsla. Vad gäller hans konst verkar det uppenbart att han försökte skapa realistiska bilder.

Andra skulle därför säga att det inte är konst utan bara försök att kopiera foton. Om jag minns rätt skrev också bedömare i Wien att han inte var så bra på människor.

Samtidigt infinner sig i efterhand lätt känslan att man idag ser det som uselt, därför att... Hitler...

Men som jag tittar över datorn och mot väggen på andra sidan rummet finns där en målning över Väja vid Ångermanälven, och objektivt sett kan jag inte se att den är bättre, eller det kanske den är eftersom den är något mer abstrakt, men vem vet.

Nu verkar det finnas falska Hitlermålningar, så man får kanske se upp, men i några jag har sett förmedlas en viss melankoli och vad det verkar längtan till något.

Ny konst har haft sina idéer om det där med att kopiera. I Krister Kuylenstiernas bok, "Babels Torn", kan man läsa om en konstnär som heter Jasco Varda och inte gillar abstraktioner. Han var en collagemålare. Ska han avbilda en flaska slår han sönder den och klistrar upp bitarna, eller målar av dem som de är på bordet (vilket förstås också är en form av efterapning). Han verkar ha menat att det där med skuggor och perspektiv var en abstraktion.

Det skall tilläggas att Kuylenstierna var en lurifax och att jag inte ens vet om denne Varda existerade i verkligheten.

Snart sagt vad som helst kan väl vara konst - dock måste konsten lyda landets lagar. Man kan inte råna en bank som ett konstprojekt och slippa straff.

Ja, det är mina simpla tankar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad är konst?

Inlägg av Markus Holst » 22 oktober 2021, 09:21

Konst behöver inte vara vackert eller gjort av en berömd konstnär. Även fula saker gjorda av okända personer är konst. Mången menar att det är den skapande processen som är konst, inte det granskningsbara resultatet.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad är konst?

Inlägg av koroshiya » 29 oktober 2021, 01:24

Markus Holst skrev:
22 oktober 2021, 09:21
Konst behöver inte vara vackert eller gjort av en berömd konstnär. Även fula saker gjorda av okända personer är konst. Mången menar att det är den skapande processen som är konst, inte det granskningsbara resultatet.
Det tror jag är en väldigt bra sammanfattning. Det handlar inte om vad man själv tycker, utan om vad skaparen tänkte.

Men det finns förstås problem med det också.

Säkerligen finns det med ett sådant sätt att tänka exempel på konst där skaparen inte har tänkt sig det som vi gör med ordet konst.

Det finns viss gammalegyptisk konst som ser förvånansvärt modern ut - nästan så att man tror att det är förfalskningar - samtidigt finner man en typ av konst som är helt gammaldags typ att kroppen är vriden, så att man kan se de mest intressanta sakerna hela tiden. Man kan därför ibland se folk framifrån över axelpartiet, men där den bakre armen når lika långt fram. Utan att mäta når min ena arm knappt utanför kroppen i en sådan position, om jag viker den över bröstet. Så dessa konstnärer har förlängt armen med... nästan en hel arm.

Andra grejer de gjorde var att visa händer från deras insida, oavsett vilka händer det var, varför man inte sällan kan se att tummen sitter fel på en hand.

Är det konst, eller vad handlar det om?

En annan sak att tänka på är att deras kultur har ett historiskt extremt gammalt förflutet. Kleopatra är närmare vår tidsålder än vad pyramiderna är till henne.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad är konst?

Inlägg av Markus Holst » 29 oktober 2021, 09:24

Den, låt oss kalla det, rituella konsten i gamla Egypten handlar just om att avbilda varje detalj ur sin vackraste vinkel. Man brukar väl se det som en hyllning till motivet, så nog är det konst. Det är ju även framför allt människor som avbildas på detta sätt.

Vi ser även att olika personer får olika storlekar beroende på deras betydelse, vilket ju även det kan ses som ett konstnärligt grepp som underlättar förståelsen. I den kristna konsten har man gjort liknande saker men med hjälp av strålglans och glorior, allt för att underlätta förståelsen.

De egyptiska konstnärerna hade ju ännu inte knäckt perspektivets gåta varför ju deras avbildar är tvådimensionella vilket ju kräver lite extra fantasi hos konstnären för att få fram sitt budskap.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad är konst?

Inlägg av Hans » 31 oktober 2021, 07:49

'Sanningen bor i betraktarens ögon'

Personligen gillar jag konst som berör, första exemplet jag tänker på är Picassos Guernica. Även om jag inte vill ha den på väggen hemma.

Igår vart jag tvingad till: https://www.esbaluard.org/

Vill man gå på krigsmuseum måste offra sig ibland. Inget som berörde mig förutom några kartor över fästingen här förr i tiden och ett konstverk med taggtråd. Utanför låg sex rader av stenar, det 'konstverket ' hette 'Fem vägar', Hans var inte så imponerad.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9753
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad är konst?

Inlägg av Amund » 31 oktober 2021, 08:26

Hans skrev:
31 oktober 2021, 07:49
'Sanningen bor i betraktarens ögon'

Personligen gillar jag konst som berör,
Samma här! Det känns centralt på något sätt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad är konst?

Inlägg av Markus Holst » 31 oktober 2021, 11:06

Amund skrev:
31 oktober 2021, 08:26
Hans skrev:
31 oktober 2021, 07:49
'Sanningen bor i betraktarens ögon'

Personligen gillar jag konst som berör,
Samma här! Det känns centralt på något sätt.
Där är väl hela grejen med konst, tror jag. Den skall beröra. Det är väl därför vi gillar olika sorters konst. Vi gillar de som berör oss och väljer därför olika musik beroende på situation och sinnesstämning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad är konst?

Inlägg av Hans » 23 mars 2022, 10:57

Bild

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2195
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad är konst?

Inlägg av hilbert » 23 mars 2022, 13:54

Berglins är bäst :D .
Det kan nämnas att min trådstart "evig anställning" har försvunnit när man sparade in en våning på station korsvägen :( .

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Vad är konst?

Inlägg av loop » 23 mars 2022, 22:45

Ringhals har en stor konstsamling. Det är roligt

Skriv svar