Quiz: Efterkrigstiden

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 28 oktober 2021, 08:02

Det bör kanske påpekas att de enda sammanlänkande faktorerna är tidsperioden och förstås att alla mord var politiskt motiverade.

Ingendera av offren vi ser i den första bilden är mannen som söks, tror jag.

PS Det har varit ovanligt...törs jag säga död här på sistone. Om man gillar quizzarna, då måste man då och då ta sitt ansvar och make an effort to keep them going!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 28 oktober 2021, 21:01

Femtiotrean skrev:
28 oktober 2021, 08:02
Det bör kanske påpekas att de enda sammanlänkande faktorerna är tidsperioden och förstås att alla mord var politiskt motiverade.

Ingendera av offren vi ser i den första bilden är mannen som söks, tror jag.

PS Det har varit ovanligt...törs jag säga död här på sistone. Om man gillar quizzarna, då måste man då och då ta sitt ansvar och make an effort to keep them going!
Ja du har helt rätt Femtiotrean - det är lite för mycket lågsäsong på quizzarna, åtminstone vissa av dem.
Jag är säker på att du kan alla tre men ger svaret:
1. Arbetsmarknadsminister Hanns Martin Schleyer
2. Kristdemokraten Aldo Moro
3. Den mycket tunga kulturpersonligheten Pier Paolo Pasolini (Kanske den ende som inte mördades av politiska orsaker? Tror svartsjuka var officiell förklaring)

https://en.wikipedia.org/wiki/Hanns_Martin_Schleyer
https://en.wikipedia.org/wiki/Aldo_Moro
https://en.wikipedia.org/wiki/Pier_Paolo_Pasolini

Frågan är fri!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 28 oktober 2021, 21:36

Bild

"RAF militants murdered German industrial leader Hans Martin Schleyer in 1977 and dumped his body in an Audi car"

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 29 oktober 2021, 08:03

Vi flyttar oss...till en värld med lite fler färger än svart och vit:
tyngrevapen.png
tyngrevapen.png (634.87 KiB) Visad 242 gånger
Var är vi? Vad har hänt?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 30 oktober 2021, 08:13

Dessa farliga cyklister - som dräller sina dödliga sadelväskor vid vägkanten... :wink: :D

Skämt åsido - Ringade in det hela till Nordeuropa och troligtvis Tyskland mellan åren 1980-1986 pga. årsmodellerna på mercorna, 1986 kom ännu modernare bilar.
Först när jag gick utanför sökområdet hittade jag mordet på Deutsche Banks ordförande Alfred Herrhausen 1989. Det märkliga är att jag inte kommer ihåg detta dåd!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 30 oktober 2021, 09:58


Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 30 oktober 2021, 18:35

Tack Femtiotrean! En turbulent tid måste man säga. Ibland får jag känslan att många unga idag inte förstår hur spänt det var under Kalla kriget, eller hur svårt det var att resa inom Europa på den tiden.

Nästa fråga:

Här ser vi
Ambassadör med fru.jpg
Ambassadör med fru.jpg (33.29 KiB) Visad 220 gånger

en ambassadör till vänster med fru som hälsar på en ärkebiskop, faktiskt på en tillställning på ett annat lands ambassad.
Året efteråt blir det oroligheter i landet där vi befinner oss och vår ambassadör får frågan hemifrån hur man bör agera - vår ambassadörs svar som väger tungt i beslutsfattandet är att man måste agera resolut och drakoniskt mot hans värdland - inga förhandlingar utan nu måste militären ta tag i detta!

Vilket är landet och vem är vår ambassadör..?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 2 november 2021, 17:06

Ett tips innan jag ger svaret - vår ambassadör till vänster kommer att bli världens näst mäktigaste man i framtiden. :wink:

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av currahee » 2 november 2021, 17:18

Skulle kunna vara Henry Kissinger till vänster, men vem han pratar med vet jag inte.

/ currahee

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 2 november 2021, 17:30

currahee skrev:
2 november 2021, 17:18
Skulle kunna vara Henry Kissinger till vänster, men vem han pratar med vet jag inte.

/ currahee
Tänkte själv att det var fasen så likt Kissinger. Men det ska inte vara Henry på bilden. Personen är hursomhelst bara lite drygt 40 år på bilden i mitten av 50-talet.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 3 november 2021, 18:10

Om någon påstår att det är Kissinger på bilden så tänker jag inte argumentera. Men meningen är att det ska föreställa Sovjetunionens Ungernambassadör året innan man invaderade 1956. Andropovs rapporter till Moskva var att här krävdes det hårdhandskarna för att få bukt med tokigheterna i Budapest.

KGB-mannen Jurij Andropov som senare blev Sovjetunionens ledare.

Frågan är fri!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 3 november 2021, 21:22

Där var man i Latinamerika, tänkte att världens näst mäktigaste man måste vara Förenta staternas vicepresident och letade förgäves...

...men hade man anat att frågan skulle vara aktuell på det viset att det blir 65 år den 4. november, hade man kanske kommit på att det kunde vara Andropov.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 4 november 2021, 11:29

Jag vet att jag har predikat att om frågan är klurig eller t.o.m. svår, så kan man alltid försoka att gissa om man ändå tror sig att ha en aning. Ingenting dödar en quiztråd dödare än läsare som lämnar frågeställaren ensam med sin fråga! Eller jag kunde åtminstone ha frågat om vi befinner oss i Sydamerika eller Mellanamerika eller om det var the vice prez som menades...

Men jag måste tacka för en bra fråga - som kanske hade varit lättare utan bild som kunde vilseleda läsare :lol: - och det gör man med en ny fråga.

Vi söker ett mord som man har inte glömt bort i landet i fråga:
bildbärare.jpg
bildbärare.jpg (42.27 KiB) Visad 154 gånger
sorgochvrede.jpg
sorgochvrede.jpg (52.42 KiB) Visad 154 gånger
Vad hette offret? Vem var han? Var och när skedde mordet?

Som bonusfråga: vad hette mördaren och vad hände honom flera år senare?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Amund » 6 november 2021, 17:36

Men nu tror jag vi befinner oss i EL Salvador och 1980 - offret är i så fall ärkebiskop Oscar Romero?
Mössan avslöjade yrket och de sörjande ser ut att ha lite indianskt påbrå. Och det är inte många som blir så här folkligt sörjda.

Bonusfrågan törs jag inte ge mig in på! :)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Efterkrigstiden

Inlägg av Femtiotrean » 6 november 2021, 18:09

Subsequent investigations by the United Nations and other international bodies have established that the four assassins were members of a death squad led by Major Roberto D'Aubuisson. Revelations of the D'Aubuisson plot came to light in 1984 when US ambassador Robert White testified before the United States Congress that "there was sufficient evidence" to convict D'Aubuisson of planning and ordering Romero's assassination.
To date, no one has ever been prosecuted for the assassination, or confessed to it to police. The gunman had not been identified until 2000 when The Guardian published an article naming Oscar Perez Linares as the assassin. The article claims declassified CIA documents corroborate this.
The article reports that Linares was pursued and extrajudicially killed by a CIA-trained Salvadoran special police unit after being found in neighboring Guatemala. The article cites another source in the Salvadoran military as saying, "they knew far too much to live".

Bild

Óscar Arnulfo Romero y Galdámez, född 15 augusti 1917 i Ciudad Barrios, San Salvador, El Salvador, död (mördad) 24 mars 1980 i San Salvador, El Salvador, var en salvadoransk romersk-katolsk präst, ärkebiskop av San Salvador 1977–1980.

Romero utnämndes till biskop som en socialt konservativ biskop som sedermera tog aktiv ställning för fattiga och förtryckta och har således ofta på felaktiga grunder associerats med befrielseteologin. Han mördades när han predikade i en mässa i ett litet kapell i huvudstaden San Salvador. Runt om i Latinamerika vördas han som martyr. 1994 inleddes hans saligförklaringsprocess. Romero saligförklarades den 23 maj 2015.

Óscar Romero helgonförklarades samtidigt som påve Paulus VI, den 14 oktober 2018.

‘I want this day to heal me’: For thousands, the canonization of Oscar Romero was deeply personal, Los Angeles Times, Oct. 14, 2018


Amund har frågan!

Skriv svar