Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 oktober 2021, 11:33

Femtiotrean skrev:
10 oktober 2021, 09:51
Bild

eller kanske

Bild

Simone Segouin le 23 août 1944 par Robert Capa.


Simone Segouin "gained international notoriety when photographs of her by American photographer Robert Capa were published in Life weeks after the capture of 25 German soldiers in which she took part."

Att hon hade kortbyxor mindes jag inte alls...
Juste. Jag tänkte närmast på bild 1, som är DEN ikoniska bilden. Men bild nr 2 är rätt den också. :)

ps. En fin detalj i bilden, är att hon är ju tämligen civilklädd. Men det är den lilla militärmössan som visar ATT hon tillhör väpnade styrkor, och är därmed att betrakta som legitim krigsman, ifall hon tex bleve tillfångatagen. Hon borde väl också ha något slags armband, men den kanske inte syns. Hur som, hon har militärmössan på sig.

Femtiotrean får en liten flaska med Calvados,
stafettpinnen samt rätten att bestämma klädseln på nästa fråga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 10 oktober 2021, 13:41

Det där med "ikoniska" bilder...jag vet inte. Men we can agree to agree that det finns bilder som man har sett i många böcker eller i olika sammanhang och som man mycket väl minns att man har sett förut.

Nedan två bilder eller detaljer av två foton som man kanske inte glömmer lätt och som ganska flitigt används både för dokumentära och propagandiska mål):
hennesfynd.jpg
hennesfynd.jpg (66.99 KiB) Visad 521 gånger
henneshänder.jpg
henneshänder.jpg (50.01 KiB) Visad 521 gånger
Var och när? Vad har hänt?

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 11 oktober 2021, 23:00

Några av männen tycks ha ryska uniformer av vintermodell. Den närmaste döde synes ha judiska drag...

Man ja, jag har sett fotot tidigare, iaf det övre. Jag har alltid tagit det för genréfoto, "sörjande kvinnor på ett slagfält" eller efter en massaker, så jag placerar det inte med något bestämt.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 12 oktober 2021, 09:46

Genrefoton, ja absolut - men inte mindre gripande för det.

Jag vet inte om alla de här bilderna var tagna av samma fotograf, men den kanske mest kända, alltså den som man oftast ser och som har beskrivits som "ikonisk" var tagen av en välkänd (i Sovjetunionen/Ryssland) fotograf:
henneshuvudduk.jpg
Det är landskapet och årstiden som - åtminstone i mina ögon - skiljer bilderna från andra. När jag ser ortsnamnet, kan jag inte annat än att se bilderna i mitt minne.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 24 oktober 2021, 14:16

https://www.jewishbookcouncil.org/book/ ... photograph
In January 1942, Soviet photographers came upon a scene like none they had ever documented. That day, they took pictures of the first liberation of a German mass atrocity site, where an estimated seven thousand Jews and others were executed at a trench near Kerch on the Crimean peninsula. Dmitri Baltermants, a photojournalist working for the Soviet newspaper Izvestiia, took pictures that day that would have a long life in shaping the image of Nazi genocide in and against the Soviet Union.
Presenting never-before-seen photographs, Grief: The Biography of a Holocaust Photograph shows how Baltermants used the image of a grieving woman to render this gruesome mass atrocity into a transcendentally human tragedy. David Shneer tells the story of how one photograph from the trench became much more widely known than the others, eventually being titled Grief. Baltermants turned this shocking atrocity photograph into a Cold War–era artistic meditation on the profundity and horror of war that today can be found in Holocaust archives as well as art museums and at art auctions. Although the journalist documented murdered Jews in other pictures he took at Kerch, in Grief there are likely no Jews among the dead or the living, save for the possible officer securing the site. Nonetheless, Shneer shows that this photograph must be seen as an iconic Holocaust photograph. Unlike emaciated camp survivors or barbed-wire fences, Shneer argues, the “Holocaust by bullets” in the Soviet Union makes Grief a quintessential Soviet image of Nazi genocide.

Frågan är fri!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 16 december 2021, 10:26

?
vad haender haer.jpg
Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 17 december 2021, 11:01

Tre mannar överlevde........

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 17 december 2021, 11:44

HMS Hood...?

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 17 december 2021, 12:05

sveahk skrev:
17 december 2021, 11:44
HMS Hood...?

Hans K
Indeed sveahk - filmen tagen från Prinz Eugen > inom 3 minuter - drunknade 1415 man !

Din fråga, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 17 december 2021, 12:14

Tack för det varjag! Med den gigantiska "röksvampen", tänkte jag först det var ett tidigt atombombförsök...!

Nästa:
mask.jpg

Vad vi ser på bilden är inte helt oklart...vad jag vill veta är: var är vi någonstans, och kanske också en ungefärlig tidpunkt?

Hans K

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 17 december 2021, 13:12

Bilden finns på sid 88 från boken ”Sveriges kvinnliga beredskap” från 1942. Bläddrade i denna bok för några dagar sedan.
Denna bild visar Försäkringskassornas luftskyddskår och troligen tagen på deras kontor.

Bildtext:
”Vanare” än de flesta att uppträda i dem har för resten försäkringskvinnorna hunnit bli just tack vare flitiga övningar.
______________
Kvinnlig krigsberedskap var en frivillig försvarsorganisation för kvinnor och grundades i Stockholm under första världskriget.
Organisationen hade tre huvudsyften:
• att i händelse av krig ersätta mobiliserad manlig arbetskraft.
• att under fredstid förbereda kvinnor på att ta över de arbeten som utfördes av män som skulle kunna inkallas.
• att lämna råd och stöd till dem som i och med att mannen i familjen inkallades blev utan försörjning.
Organisationen vände sig till alla svenska kvinnor oberoende av ålder, religion eller politisk åskådning. Ett antal lokalföreningar bildades i landet. Organisationens huvudkontor låg på Munkbrogatan 2 i Stockholm.

/ currahee

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av sveahk » 17 december 2021, 13:22

Jamen, precis så var det! På baksidan av fotot hittar vi följande engelska text:
text.jpg

Currahee drar nästa!

Hans K

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 17 december 2021, 18:00

Tackar.
Vi stannar på samma tema.
En bil med damer som övar pistolskytte.
Jag vill hela det korrekta namnet för denna frivilliga föreningen från krigsåren.

/ currahee
Bilagor
damer_pistoler.jpg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 17 december 2021, 23:46

Damer som övar pistolskyte - ovanligt minst sagt !

Blir inte klok på exakt vilket - vapen dom använder ? Troligen 7,65mm's Walther ????

Vad dom hette ? Frivilliga Svenska Damskytterörelsen ?????

Varjag

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 18 december 2021, 15:26

Bra gissning, men inte riktigt rätt.
Föreningen startades under andra världskriget och målet var att utbilda kvinnor i vapenbruk. En intresseanmälan genererade 2000 namn och den 24 april 1940 hölls ett konstituerande möte i Medborgarhuset i Stockholm. Föreningen antog namnet XXX XXX XXX och till ordförande valdes fru Lola Jörgenfelt.

/ currahee

Skriv svar