Sverige och DDR

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
hilbert
Medlem
Inlägg: 2205
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Sverige och DDR

Inlägg av hilbert » 2 oktober 2021, 12:42

Visst var 1980-talets Sverige modernt, jämlikt och ekonomiskt välmående, men det var också ett något trist, dyrt och lite historielöst land----

Där tror jag att en del påminde om livsstilen i DDR. Skillnaden är väl att svenskarna hade demokrati, slapp bli övervakade, hade större möjligheter att köpa hus (med höga bolån), bättre privatekonomi, samt möjlighet att besöka andra länder (tänker främst på charterresor) när Sverige kändes för kallt, trist och dyrt.
Skillnaden som du beskriver handlar väl om större delen av en människas tillvaro,
Vad var det som återstod som var trist dyrt och historielöst?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Markus Holst » 2 oktober 2021, 13:12

Jag var ung i 80-talets Sverige, i början av mitt liv som vuxen, och minns det varken som trist, dyrt eller historielöst. Jag trivdes och klarade mig bra på en liten inkomst.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28562
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Hans » 3 oktober 2021, 13:20

Ni har väl läst: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5_ ... n_Moviebox

En underhållande bok.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sverige och DDR

Inlägg av sonderling » 3 oktober 2021, 14:52

Markus Holst skrev:
2 oktober 2021, 13:12
Jag var ung i 80-talets Sverige, i början av mitt liv som vuxen, och minns det varken som trist, dyrt eller historielöst. Jag trivdes och klarade mig bra på en liten inkomst.
Ja så här vill jag också minnas att det var. Skulle jag kategorisera nutiden däremot så är det kitschigt, dyrt och historielöst. Jag vantrivs och klarar mig knappt på min inkomst. :wink:

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Amund » 3 oktober 2021, 21:56

hilbert skrev:
2 oktober 2021, 12:42

Vad var det som återstod som var trist dyrt och historielöst?
Förmynderiet: Endast svenska staten ansågs kapabel och tillräckligt kompetent att avgöra vilka TV-program och radiokanaler svenskarna fick lyssna på.
Reklam i TV var helt otänkbart. Björn Borg var närmast hatad för att han flyttade till Monaco för att slipa skatta bort alla pengar, även Ingemar Stenmark gjorde så.

På 80-talet kunde man som kund inte hejda en taxi - taxin kunde köra vidare 3-400 meter bort till en taxistation och där invänta dig. För chauffören var det likgiltigt om han hade körningar eller inte, det påverkade inte hans lön.

Socialstyrelsen försökte styra hur många brödskivor varje svensk skulle äta om dagen, 6-8 var det visst. Man kunde i bar inte köpa alkohol före klockan 12.

Som jag minns 80-talet så kunde man skratta åt många företeelser som påminde om DDR om man varit i andra västländer och sett alla spännande alternativ som idag är självklara. Samtidigt fanns det en självgodhet i Sverige att vi var bäst på allting. Det statliga apotekets personal avrådde bestämt från att köpa medicin utomlands, utan de tillhandahöll en diger lista på nödvändiga mediciner som skulle medtagas - allt från kompresser till piller mot magsjuka.

Självklart saknar jag också många (DDR-liknande) saker på 80-talet - främst fungerande infrastruktur som järnväg och elförsörjning, samt att man slapp göra så många val. Även apoteken saknar jag eftersom de idag har mer skönhetsprodukter än mediciner - men det är väl vad folk efterfrågar?

Edit: Kommer ihåg den statliga PK-banken där alla fick ett kontonummer som var lika med personnumret. Väldigt mycket DDR. :D

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Markus Holst » 3 oktober 2021, 22:00

Det där med Socialstyrelsen och 5-8 brödskivor är en skröna så välgjord att många trodde på det.

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Sverige och DDR

Inlägg av adlercreutz » 3 oktober 2021, 22:02


Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Amund » 3 oktober 2021, 22:13

Njaä... Socialstyrelsen var mycket inblandad i budskapet men kunde själva inte finansiera reklamkampanjen. Socialstyrelsens kanslichef Nils Östby försvarade kritiken mot samarbetet med orden:
”Vi måste ha rätt att gå ut med ett delbud för hälsosammare livsföring i samråd med näringslivet. Skulle socialstyrelsen finansiera det själv måste man spara i 10–12 år för att få råd med en ordentlig kampanj.”
https://www.svd.se/arkiv/1976-03-18/5

Men hur som helst är poängen att staten på den tiden gärna försökte detaljstyra människors vardag.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Markus Holst » 3 oktober 2021, 23:24

Staten vill fortfarande lägga sig i våra matvaror
Bilagor
20211003_232231.jpg

hilbert
Medlem
Inlägg: 2205
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Sverige och DDR

Inlägg av hilbert » 4 oktober 2021, 00:15

Sedan finns det ju restriktioner i idag som inte fanns på 80-talet.
jag tänker närmast på de hårda begränsningar som finns kring rökning idag.

På 80 talet kunde man röka lite hur som helst, jag minns själv socialsekreterare som satt och rökte när de hade samtal med sina klienter.
När jag gjorde lumpen på 70 talet hade vi en regementsläkare som rökte när han undersökte sina patienter.
Så där har vi en frihet som har försvunnit, eller hur man nu skall se på det.

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Davian » 4 oktober 2021, 02:17

Ren kuriosa i jämförelsen med DDR och Sverige; den nivån av statlig övervakning som Sverige har på sina invånare överskrider med flera hästlängder DDR:s dito. Dagens Sverige är ett av länder där människor blir mest övervakade av staten och myndigheter i hela världen.

samtidigt vill landets Andra/tredje största parti införa visitationszoner, undantagstillstånd, att militären ska kunna användas mot civila, att vittnen ska kunna vara anonyma.

Fyra åtgärder som var väldigt populära i DDR. Rent tekniskt sett är dagens Sverige närmare dåtidens DDR än vad dåtidens Sverige var i fråga om demokrati.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2205
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Sverige och DDR

Inlägg av hilbert » 4 oktober 2021, 15:57

Det här med Sverige och DDR är en komplicerad historia.
En del personer på högerkanten skildrar Sverige på 70 och 80 talet som en gråmelerad öststat under SAP:s auktoritära styre.

Men då måste man ha vissa saker i minnet, S hade bara full politisk makt mellan 1970 och 1973 på 70-talet.
1973-76 hade vi en jämviktsriksdag då det blev kompromisser mellan de två blocken för att undvika att viktiga beslut skulle avgöras genom lottning.
1976-82 hade vi borgerliga regeringar.

Under 70 talet fick vi dessutom den första stora avregleringen i modern tid, när man avskaffade butiksstängningslagen.
Detta resulterade snabbt i att vi fick kvällsöppna livsmedelsbutiker.

Den stora samhällsförändringen under 70 talet var annars kvinnornas intåg i stor skala på arbetsmarknaden, men det skedde samtidigt i hela västvärlden så det hade knappast något med DDR att göra.

När sedan S fick tillbaka makten 1982 dröjde det bara några år innan de stora avregleringarna med början på penningmarknaden.
TV3 startade 1987 och resten vet vi ju.

Sammanfattningsvis är det svårt att hitta att hitta empiriskt stöd för i alla fall de mer drastiska skildringarna av "DDR Sverige".

Fast det är klart, det är min åsikt.
Det finns säkert andra på forumet som har en helt annan syn på det här :| .

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Amund » 4 oktober 2021, 17:51

hilbert skrev:
4 oktober 2021, 15:57
Det här med Sverige och DDR är en komplicerad historia.
En del personer på högerkanten skildrar Sverige på 70 och 80 talet som en gråmelerad öststat under SAP:s auktoritära styre.

Men då måste man ha vissa saker i minnet, S hade bara full politisk makt mellan 1970 och 1973 på 70-talet.
1973-76 hade vi en jämviktsriksdag då det blev kompromisser mellan de två blocken för att undvika att viktiga beslut skulle avgöras genom lottning.
1976-82 hade vi borgerliga regeringar.

Under 70 talet fick vi dessutom den första stora avregleringen i modern tid, när man avskaffade butiksstängningslagen.
Detta resulterade snabbt i att vi fick kvällsöppna livsmedelsbutiker.

Den stora samhällsförändringen under 70 talet var annars kvinnornas intåg i stor skala på arbetsmarknaden, men det skedde samtidigt i hela västvärlden så det hade knappast något med DDR att göra.

När sedan S fick tillbaka makten 1982 dröjde det bara några år innan de stora avregleringarna med början på penningmarknaden.
TV3 startade 1987 och resten vet vi ju.

Sammanfattningsvis är det svårt att hitta att hitta empiriskt stöd för i alla fall de mer drastiska skildringarna av "DDR Sverige".

Fast det är klart, det är min åsikt.
Det finns säkert andra på forumet som har en helt annan syn på det här :| .
Det här med DDR-Sverige får väl anses vara ett invektiv för den internationellt sett stora statliga styrningen som Sverige hade vid denna tid, inte ensamma och helt konsekvent men ändå. Jag håller med dig i din text ovan. Det handlar nog mer om att Socialdemokraterna och många svenskar var både stolta och nöjda med vad man kallade "Den svenska modellen" - även jag. Även om begreppet handlar om arbetsmarknaden så rymmer begreppet en känsla av en nationell modell/tradition som i trogna S-kretsar (=halva befolkningen) betraktades som något förnuftigt och jordnära, byggt på ansvar, kompetens och klokskap. Reklam-TV, privata radio och TV-kanaler eller att någon skulle tjäna pengar på sin idrott var helt förkastligt. Förändringen kom snabbt när den så kallade Kanslihushögern äntrade Finansdepartementet i mitten på 80-talet. Min uppfattning är att motsättningarna och polariseringen förstärktes tack vare demoniseringen av bägge parter. I mina hemtrakter var det nog inte Katla och Tengil som gav mardrömmar hos barnen, snarare Nyliberalismen med Thatcher och Reagan. :) Det fanns säkert barn på andra håll som hade mardrömmar på grund av den hemske kommunisten Palme som typ ville skänka bort landet till Sovjetunionen. :D

DDR:s roll i det hela tror jag har mycket att göra med att de lyckades framstå som relativt framgångsrika, typ att de effektiva tyskarna var de enda som lyckades få kommunismen att fungera.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Sverige och DDR

Inlägg av CHJIMS » 5 oktober 2021, 23:06

"Skrämma" mindre barn med Sovjet och DDR och att de skulle angripa Sverige var väl ganska populärt i extrema frikyrkliga kretsar?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Markus Holst » 6 oktober 2021, 08:38

Inte bara i frikyrkan, hela samhället levde ju i en väntan på tredje världskriget, atomkriget. Som ung såg jag hur någon hade klottrat på en toa-vägg: Jag vill vara hos dig när bomben faller. Det var ena delen av vår vardag. Den andre var en optimism inför framtiden. 80-talet var ju yuppie-eran.

Skriv svar