Försvarets utveckling om Kalla Kriget fortgått?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Försvarets utveckling om Kalla Kriget fortgått?

Inlägg av Bjernevik » 3 oktober 2021, 12:27

Vysotskij skrev:
2 oktober 2021, 22:27
Jag tänker att FB92 i praktiken är det sista Kalla kriget-försvarsbeslutet. Inriktningen var det starkaste invasionsförsvar man såg och resurserna ökade en del.
Fast FB 92 drar en hel del växlar på att Sovjetunionen upphört att existera, baltstaterna blivit fria osv. Dvs allt sådant som den ursprungliga premissen om ett fortsatt kallt krig utesluter. Därav att jag ser FB 87 som det man kan utgå ifrån.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Försvarets utveckling om Kalla Kriget fortgått?

Inlägg av Vysotskij » 3 oktober 2021, 14:01

Kanske, fast vilka växlar i praktiken?
Mer pengar hade det sannolikt inte blivit även om Kalla kriget fortsatt, främst pga den akuta ekonomiska krisen i Sverige.
Någon större omställning mot insatsförsvar innebar FB92 knappast heller.
Det jag ser för Arméns del är att man inte kunnat/velat prova sovjetmateriel och därför kanske varit ännu långsammare i mekaniseringen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Försvarets utveckling om Kalla Kriget fortgått?

Inlägg av Sarvi » 3 oktober 2021, 15:08

Intressant diskussion. Man kan ju också tänka sig ett antal olika situationer på 1990-talet: dels den historiska, där Sovjetunionen sönderfaller i sina delrepubliker, dels en där Warszawapakten upplöses med demokratisering i öststaterna men där en motreaktion i stil med De Åttas Gäng lyckas hålla ihop Sovjetunionen (med vapenmakt och repressalier) som fortsatt utgör en militärmakt av rang på andra sidan Östersjön och slutligen en där Sovjetunionen och Warszawapakten består helt och fullt. Det kan ju ge lite olika frihetsgrader, t.ex tror jag att ett bevarat Sovjetunionen kunnat ge tillräckligt reformutrymme för att Armén skulle vågat föreslå att göra sig av med ett antal infanteribrigader och inte reflexmässigt gått in för att övervintra föråldrade förband i hopp om att utveckligen skulle förmå statsmakterna att skjuta till medel för upprustning.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Försvarets utveckling om Kalla Kriget fortgått?

Inlägg av Bjernevik » 3 oktober 2021, 17:44

Vysotskij skrev:
3 oktober 2021, 14:01
Kanske, fast vilka växlar i praktiken?
Mer pengar hade det sannolikt inte blivit även om Kalla kriget fortsatt, främst pga den akuta ekonomiska krisen i Sverige.
Någon större omställning mot insatsförsvar innebar FB92 knappast heller.
Det jag ser för Arméns del är att man inte kunnat/velat prova sovjetmateriel och därför kanske varit ännu långsammare i mekaniseringen.
Det genomfördes en neddragning av numerären inom alla försvarsgrenar i syfte att bli "smalare men vassare". Den numerära minskningen torde inte ha blivit lika stor om hotbilden fortfarande varit ett Sovjetunionen som behärskade hela kusten söder om Finska viken, utan då hade vi vidmakthållit en större krigsorganisation med till stor del usel materiel kvalitet. Även vissa organisatoriska förändringar, som att den välövade och effektiva attackeskaderstaben ersattes av flygkommandostaberna, är jag inte lika säker på att man vågat sig på.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Försvarets utveckling om Kalla Kriget fortgått?

Inlägg av Vysotskij » 3 oktober 2021, 18:29

Flyget kan jag mindre om, och där har du säkert rätt.

Vad gäller Armén är jag mer tveksam. FB92 låg i brigaddelen tämligen nära Försvarsmaktsutredning 88 i inriktningen att infanteribrigaderna (inte bara IB 66) behövde bli färre för att upprätthålla okej kvalitet. Å andra sidan frångick man idén i FU88 med direktutbildade försvars- och skyddsförband, vilket talar för att man i ett fortsatt kallakrigsscenario kanske prioriterat volym framför kvalitet som du beskriver.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Försvarets utveckling om Kalla Kriget fortgått?

Inlägg av Grönis » 5 oktober 2021, 00:03

Vad tror vi om personalförsörjningen då? Försvaret hade som sagt den uttalade ambitionen att bli smalare men vassare och om vi tänker oss samma utveckling i detta scenario (även om antalet kvarvarande förband hade varit fler) så innebär det ett något mindre behov av värnpliktiga och en möjlighet att toppa årgångarna och sortera bort de mest omotiverade. Men kommer någon form av kombinerat värnplikts/yrkesförsvar likt det vi har idag tidigare eller håller man i detta scenario stenhårt fast vid det gamla värnpliktsförsvaret och lägger mer resurser på rep övningar etc.?

Sen kan man fundera på Nato och EUs roll. EU bör ju i detta scenario även haft en tydligare agenda kring ett gemensamt försvarssamarbete, och påverkar det Sveriges EU inträde och i sin tur försvarets utveckling. Kanske omfattande EU gemensamma materielprojekt och samövningar inom ramen för EU, utan att för den skull bli en renodlad försvarsallians..

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Försvarets utveckling om Kalla Kriget fortgått?

Inlägg av Vysotskij » 5 oktober 2021, 10:52

Ser ingen anledning till att man inte skulle behållit värnpliktens tillämpning åtminstone fram till 2008 som i verkligheten. Förmodligen med en högre volym än vad som var fallet, i likhet med vad Bjernevik skrivit. Eventuellt med en större differentiering i likhet med vad som planerades kring 1990 (t ex GU på 2,5 månad för skyddsförbanden…).

En viktig faktor i det kontrafaktiska är om vi ska förutsätta en lång och ambitiös internationell insats motsvarande Nordbat 2 i Bosnien. Mitt intryck är att den drev en hel del av den utveckling vi såg i Armén under 1990-talet.

Skriv svar