Hur svensk är kanelbullen?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Hur svensk är kanelbullen?

Inlägg av a81 » 2 oktober 2021, 19:57

Ofta läser man att kanelbullen uppfanns i Sverige efter första världskriget när socker och kanel blev mera lättillgängligt igen. Sedan sägs de inte ha blivit vanliga förrän i mitten av 1900-talet. Stämmer verkligen det?

För det första har jag aldrig hört äldre anhöriga beskriva kanelbullar som något nytt under deras uppväxt. Känslan är därför att de nog var lite vanligare lite tidigare än vad som sägs i media, men kanske ingen dramatisk skillnad.

För det andra (och viktigare) fanns den mycket kanelbulleliknade Chelsea bun redan på 1700-talet:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chelsea_bun

Är inte kanelbullen en folklig skandinavisk/amerikansk variant av något som fanns i "finare" kretsar i Europa långt före 1900-talet?

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Hur svensk är kanelbullen?

Inlägg av Esa K » 3 oktober 2021, 00:52

a81 skrev:
2 oktober 2021, 19:57
Är inte kanelbullen en folklig skandinavisk/amerikansk variant av något som fanns i "finare" kretsar i Europa långt före 1900-talet?
Ja, tror det jag med, alltså att trad är gammal. Vad jag kommer ihåg av vad jag någon gång fått berättat av kosthistoriker, att det som sagts ovan, att "bullen" får en första större spridning efter första världskriget när större massor igen får tag i kanel, och sedan att stora genombrottet kommer efter andra världskriget när inte bara kanelen utan smöret blir icke ransonerad vara igen som det verkligt stora genombrottet kommer. Det vill säga en riktig kanelbulle är en bulle med underbart ohemula mängder kanel och smör! Sen kan vi ju laborera med bara kardemumma som ingrediens istället för kanel, hur långt tillbaka går det? Men tänker som ingångspunkt, alltså till hur gammal kanelbulle-traditionen är i Sverige så borde inte den svenska motsvarigheten till Escoffier, det vill säga Charles Emil Hagdahl, nämna bullarna i sitt magnum opus "Kokkonsten som vetenskap och konst" (har tyvärr inte verket i min bokhylla) om det har en längre tradition, eller nämna ursprunget till i alla fall, i Sverige?

mvh

Esa K

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Hur svensk är kanelbullen?

Inlägg av a81 » 12 oktober 2021, 16:59

Här finns det mer information:

https://www.quora.com/What-is-the-origi ... amon-rolls

Kanelbullen är inte särskilt svensk och är mycket äldre än "sedan 1920-talet".

Skriv svar