Gengasen
Gengasen
Hur fungerade det att köra bil på gengas? Var det bara ett komplement till bensin, eller kunde man köra på ENBART gengas?
Jag förstår att det fanns problem med minskad effekt, ökat slitage och omständigt underhåll. Men om man kunde köra på enbart gengas (träkol eller kottar!), så borde axelmakternas oljebrist inte ha varit alls så viktig. Oljan behövde alltså bara täcka behovet av fordon i stridssituationer, där prestanda verkligen spelar roll?
Körde man stridsvagnar på gengas? Fartyg? Transportflygplan?!
Jag förstår att det fanns problem med minskad effekt, ökat slitage och omständigt underhåll. Men om man kunde köra på enbart gengas (träkol eller kottar!), så borde axelmakternas oljebrist inte ha varit alls så viktig. Oljan behövde alltså bara täcka behovet av fordon i stridssituationer, där prestanda verkligen spelar roll?
Körde man stridsvagnar på gengas? Fartyg? Transportflygplan?!
Gengas
Hittade detta:Hur fungerade det att köra bil på gengas?
I praktiken så är det ingen större skillnad från körning med vanlig bil men lite småtricks rekommenderas ändå. Man bör växla i tid för att hålla motorn på "högsta möjliga varvantal" och då och då prova luftspjällets inställning. Den riktiga inställningen är lätt att hitta eftersom motorn drar märkbart bättre vid rätt inställning. Om motorn får för mycket luft så börjar den spotta och om den får förlite så blir effekten lägre, dessutom så ökar vedåtgången. Dessutom så bör man vid körning i långa utförslut tänka på att stänga luftspjället och ge lite gas, dock icke fullgas, för att hålla temperaturen i generatorn vid sin optimala arbetstemperatur. Vid påfyllning av ved så får man passa sig eftersom generatorn kan baktända när man öppnar locket, och om man inte ser till att stänga ordentligt eftersig så kan tjuvluft intränga och en "lättare explosion" kan uppstå.
Om motorn oavsiktligt stannar så kan man få problem med att starta den igen eftersom ett övertryck kan uppstå i generatorn. Detta kan avhjälpas genom att öppna fläktspjället några sekunder och släppa ut övertrycket och om möjligt låta motorn gå någon minut och låta systemet stabilisera sig innan man börjar köra igen. Efter att ha stannat motorn så bör man, oavsett längden på uppehållet, låta fläkten gå och "dra" igång fyren innan man startar motorn.
Jag vet att det fanns båtar, traktorer och grävmaskiner som gick på gengas i alla fall.Körde man stridsvagnar på gengas? Fartyg? Transportflygplan?!
- Per Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1186
- Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
- Ort: Stockholm
- Martin Tunström
- Medlem
- Inlägg: 4279
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
- Private Snafu
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
- Ort: junakopunger
Gengas
Jämfört med vanlig soppa så har man en ganska stor effektminskning på gengas. Tror jag har läst att den var så stor som 30%
En 'modernare' Gengas
Jag har bestamt last naagonstans att naagon instans i Sverige saa sent
som paa 60-70 - talen, fortfarande experimenterade med gengasdrift
i en betydligt modernare tappning och avsett for mera moderna motorer
an de som anvandes under kriget.
Eftersom alla utan undantag - blev intresserade av mojligheten att kora
bil paa naagra sackar knubbved av bjork - istallet for att betala bensin-
skatt - blev det valdigt tyst om saken snabbt.
Vet ngn paa forumet - vilka resultat som ernaaddes och om kanske rent
av i arkiven finns begravt hemligheten om hur man kan aaka paa spis-
ved istallet for ESSO?
som paa 60-70 - talen, fortfarande experimenterade med gengasdrift
i en betydligt modernare tappning och avsett for mera moderna motorer
an de som anvandes under kriget.
Eftersom alla utan undantag - blev intresserade av mojligheten att kora
bil paa naagra sackar knubbved av bjork - istallet for att betala bensin-
skatt - blev det valdigt tyst om saken snabbt.
Vet ngn paa forumet - vilka resultat som ernaaddes och om kanske rent
av i arkiven finns begravt hemligheten om hur man kan aaka paa spis-
ved istallet for ESSO?
-
- Medlem
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 14 april 2002, 01:53
- Ort: Kalkatraz