Sverige och DDR

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Sverige och DDR

Inlägg av CHJIMS » 20 september 2021, 19:56

Hur var det egentligen mellan Sverige och DDR? Har hört mycket tjat om DDR-Sverige, det var först ett skämtsamt uttryck som tydligen Filip Hammar och Fredrik Wikingsson hittade på. Många tänker nog på Sveriges monopol på radio och TV, och att SVT visade DIsney till ju och kanske någon annan gång, annars var det mycket barnprogram från DDR, Sovjet och Tjeckoslovakien.

Men hur lika var samhällena i Sverige och DDR? (om vi bortser Berlinmuren, diktatur, planhushållningsekonomi, statsdoping av idrottare och Stasi :) Och stämmer det att Sverige såg DDR som förebild? (att enhetsskolan infördes i Sverige med USA som föregångsland vet jag redan, så den myten kan vi genast avfärda), även om en del lärare från Sverige gillade att åka till DDR för att lära sig Tyska språket, och så blev det lite Marxism också.

Tiden jag är mest intresserad av är från 21 december 1972, när Sverige erkände DDR, till 9 november 1989, när Berlinmuren revs (de 11 kommande övergångsmånaderna var DDR en demokrati i övergång inför Tysklands återförening). Jag vet också att detta var resultatet av Willy Brandts östpolitik när han blev förbundskansler i BRD tre år tidigare. Före 1972 betraktade Sverige såväl Sovjet och DDR som elaka och onda diktaturstater. Men efter 1972 påstår vissa att Sverige såg DDR som föregångsland, men Sovjet som fiende (fast de var båda med i samma Warsawapakten som Sveriges militär sprang runt i skog och och mark och övade sig för att skjuta på).
Senast redigerad av 2 CHJIMS, redigerad totalt 21 gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Markus Holst » 20 september 2021, 20:43

OK gubbar, håll inne med politiska väderspänningar så ger vi tråden en chans. Jag vill inte behöva vädra ut några inlägg och känner stort förtroende för er goda vilja.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3520
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Sverige och DDR

Inlägg av von Adler » 20 september 2021, 23:42

Om jag minns rätt så var det flera av de mer prominenta politikerna i DDR som var flyktingar i Sverige under andra världskriget. Dessa var under själva kriget tämligen missnöjda med sin situation i Sverige, bland annat då de var förbjudna politisk aktivitet. Efter kriget visade det sig att deras situation hade varit väldigt mild jämfört med hur deras kollegor behandlats i andra länder. Bland annat hade de fått stor rörelsefrihet, med möjligheter att arbeta i Sverige och köpa och skicka röda kors-paket till släktingar och vänner i hemlandet endast med krav att rapportera tillbaka till förläggningen vid midnatt varje dygn.

De relativt goda minnena hos flera DDR-toppolitiker skapade goda relationer mellan Sverige och DDR redan innan Sverige erkände DDR, och när DDR behövde något av västerländsk kvalitet var det ofta till Sverige man vände sig, dels då man hade goda relationer, men också för att Sverige var neutralt och tredje vägen och därmed inte riktigt lika illa som kapitalisterna i väst, och därmed ok att handla med, vilket ska ha lett till en serie lukrativa kontrakt för svensk industri.

1945 fanns det c:a 5 500 tyskspråkiga flyktingar i Sverige - många av dem var kommunister som senare hamnade i DDR.

Ett tecken på att DDR såg kontakterna med Sverige och den svenska industrin som viktiga är att DDRs industriminister Wilhelm Feldmann besökte de svenska industrimässorna i S:t Eriksmässan 1956, 57 och 58.

Vill man läsa ett gediget akademiskt arbete kring DDRs Sverigepolitik rekommenderar jag detta:

https://portal.research.lu.se/ws/files/ ... deroth.pdf

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Sverige och DDR

Inlägg av CHJIMS » 27 september 2021, 22:57

Finns det något avsnitt av någon podradio om ämnet? (vet att det finns Radio GDR och den ä bra, men handlar inget om Sverige och DDR) Har mest hört i Sveriges Radio om att Stasi försökte infiltrera Svenska kyrkan. (ganska smart, eftersom många nog tänker att gå i kyrkan om söndagarna är det sista en kommunist gör, verkligheten är självklart mer komplicerad)

https://sverigesradio.se/artikel/5741717

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Sverige och DDR

Inlägg av JohnT » 28 september 2021, 13:48

CHJIMS skrev:
27 september 2021, 22:57
Finns det något avsnitt av någon podradio om ämnet? (vet att det finns Radio GDR och den ä bra, men handlar inget om Sverige och DDR) Har mest hört i Sveriges Radio om att Stasi försökte infiltrera Svenska kyrkan. (ganska smart, eftersom många nog tänker att gå i kyrkan om söndagarna är det sista en kommunist gör, verkligheten är självklart mer komplicerad)

https://sverigesradio.se/artikel/5741717
Det var självklart att Stasi försökte infiltrera svenska kyrkan som aktivt stöttade den östtyska lutheranska kyrkan,
vilken var den främsta motståndsrörelsen inom DDR.
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nd ... sttyskland

Men samtidigt fanns det en massa människor som mer eller mindre tyckte att "det var nog inte så farligt" i Östtyskland och på så sätt normaliserade diktaturen.
En debatartikel:
https://www.kyrkanstidning.se/debatt/la ... -ddr-laxan

Och jag tror att Kyrkan i det här fallet var typisk för Sverige, det fanns utrymme för lite av varje, som idag så finns det både SD och MP.

Men det var nog förvånansvärt vanligt i Sverige att man tyckte att "det var nog inte så farligt", men man skulle inte själv villa flytta dit.

Mvh
/John

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Sverige och DDR

Inlägg av currahee » 28 september 2021, 19:04

Volvo gjorde affärer med DDR.

https://www.klassiker.nu/reportage/244dls-2525
Volvo 240 en 240-modell som byggdes speciellt för Östtyskland.

Ett exemplar av bilen finns utställt i DDR.museet.
https://www.ddr-museum.de/en

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Sverige och DDR

Inlägg av CHJIMS » 28 september 2021, 19:56

Kul läsning om Volvo.

Satt och tittade lite på DDR-utgåvan av ABBA:s skivalbum Arrival (1976). Sången Money, Money, Money saknas, precis som man kan tänka sig,

https://www.discogs.com/ABBA-Arrival/master/5649

Dessutom är inte helikoptern med. Kanske för att inte inspirera till att hoppa in och sätta sig i en helikopter och flyga över Berlinmuren? (läste att John Blund fick sluta åka luftballong för att inte inspirera till så kallad republikflykt)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Sarvi » 28 september 2021, 20:26

Om du inte redan läst Birgitta Almgrens böcker om relationerna mellan DDRs regim och olika grupperingar och samfund i Sverige så rekommenderar jag dem.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Der Löwe » 29 september 2021, 21:24

I min "hemby" fanns det på somrarna barn från DDR som hade sommarläger arrangerat av den lokala socialdemokratiska föreningen. Kanske inte så märkvärdigt, men jag är säker på att det inte direkt var oppositionella som fick skicka sina barn på det här sättet. Lärare fick åka på gratis utbildningsresor till DDR där det även ingick "politiks information". det var billigt för skolor, efter gränspassagen var alla kostnader borta.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Sverige och DDR

Inlägg av CHJIMS » 29 september 2021, 21:31

Der Löwe skrev:
29 september 2021, 21:24
I min "hemby" fanns det på somrarna barn från DDR som hade sommarläger arrangerat av den lokala socialdemokratiska föreningen. Kanske inte så märkvärdigt, men jag är säker på att det inte direkt var oppositionella som fick skicka sina barn på det här sättet.
DDR:s pionjärrörelse?

[youtube]wvL0MBjZT3Q[/youtube]
Senast redigerad av 2 CHJIMS, redigerad totalt 29 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige och DDR

Inlägg av Hans » 29 september 2021, 21:36

Du har sett: viewtopic.php?f=22&t=44151

MVH

Hans

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Sverige och DDR

Inlägg av CHJIMS » 29 september 2021, 22:03

Kommer ihåg FN-dagen i skolan, kring 24 Oktober varje år. Man hela veckan pratade om barn i fattiga länder, och på fredagen lyssnade man på någon barnkör som sjöng fredssånger. I efterhand känns det mycket DDR över detta.

I dag har detta ersatts av Världens barn-galan, som känns mer neutralt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sverige och DDR

Inlägg av sonderling » 30 september 2021, 12:53

Varför skulle just FN-dagen kännas som DDR? 8O
Jag undrar om de inte gör detta fortfarande i skolan, ja kanske inte sjunger sånger men uppmärksammar det på nått vis.
När det gäller DDR så undrar jag vad den yngre generationen har för bild egentligen? En yngre medarbetare fick reda på att jag varit där och började pumpa mig på info, han gladdes hela tiden över de detaljer som uppfyllde hans förväntningar eller förutfattade mening.
Det kändes lite skevt också, det störde mig lite.

Vi dricker förövrigt söndags kaffe på porslin från DDR. Min fru har flera olika lergods med DDR stämpel i botten. Ärvda av hennes mormor som var med i Konsums kooperativ, de verkade köpa in alla sina serviser från DDR. (Har jag sagt detta förrut? :? )
Jag tycker det ör lite fränt.


Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 30 gånger.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Sverige och DDR

Inlägg av CHJIMS » 30 september 2021, 13:32

sonderling skrev:
30 september 2021, 12:53
När det gäller DDR så undrar jag vad den yngre generationen har för bild egentligen?
För många av dem är DDR synonymet med TV-spelsserien Dance Dance Revolution snarare än Deutsche Demokratische Republik. :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Sverige och DDR

Inlägg av a81 » 1 oktober 2021, 22:04

CHJIMS skrev:
29 september 2021, 22:03
Kommer ihåg FN-dagen i skolan, kring 24 Oktober varje år. Man hela veckan pratade om barn i fattiga länder, och på fredagen lyssnade man på någon barnkör som sjöng fredssånger. I efterhand känns det mycket DDR över detta.

I dag har detta ersatts av Världens barn-galan, som känns mer neutralt.
Har liknande minnen. Sedan fanns det väl en allmän känsla i Sverige före 1990-talskrisen att "vi har det bäst i världen". Visst var 1980-talets Sverige modernt, jämlikt och ekonomiskt välmående, men det var också ett något trist, dyrt och lite historielöst land, där den höga inflationen och de höga skatterna gjorde det svårt att spara pengar för vanliga löntagare. Det var också fult att ha för mycket (med nutida mått småpengar) på banken. Där tror jag att en del påminde om livsstilen i DDR. Skillnaden är väl att svenskarna hade demokrati, slapp bli övervakade, hade större möjligheter att köpa hus (med höga bolån), bättre privatekonomi, samt möjlighet att besöka andra länder (tänker främst på charterresor) när Sverige kändes för kallt, trist och dyrt.

Väl utbyggd barnomsorg var väl både Sverige och DDR tidiga med. Något liknande miljonprogrammet genomfördes även i DDR.

Skriv svar