Quiz: Pansarhistoria
-
- Stödjande medlem 2023
Re: Quiz: Pansarhistoria
Jag kan ungefär lika lite om båtar som om hästar men vad är den lustiga överbyggnaden framför bryggan?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Oj, jag vet att hästen är ett fyrfota däggdjur och att båtar flyter där tar min allmänna kunskap slut (så någon annan är nog bättre skickad att svara på just det, om överbyggnaden framför bryggan). Flytetyget på bilden ovan ifråga har alla som födda på 1960-talet och innan (i alla fall) nog sett på nyheterna på 1970-talets mitt i rapporteringar från ett lågintensivt krig, och det som min fråga gäller är ju vad för något sista med något första, med land-pansarkoppling, har fartyget gemensamt?
mvh
Esa K
mvh
Esa K
-
- Medlem
En till ledtråd denna kväll, så eventuell oklarhet som möjligen kan uppstå skall undvikas: Land battleship var ju projektnamnet på de första stridsvagnarna, men det är inte det som söks, utan något annat och mer specifikt...
mvh
Esa K
PS. Var det ett brittiskt eller sovjetiskt omdöme om den tyska Pz III att den var overengineerd, känns som jag skapat en fråga i paritet med detta. DS.
mvh
Esa K
PS. Var det ett brittiskt eller sovjetiskt omdöme om den tyska Pz III att den var overengineerd, känns som jag skapat en fråga i paritet med detta. DS.
-
- Stödjande medlem 2023
Jag hänger inte riktigt med.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2022
Jag tror jag hänger med.Esa K skrev: ↑09 sep 2021 22:48En till ledtråd denna kväll, så eventuell oklarhet som möjligen kan uppstå skall undvikas: Land battleship var ju projektnamnet på de första stridsvagnarna, men det är inte det som söks, utan något annat och mer specifikt...
mvh
Esa K
Just nu håller jag på och målar Spica II i skala 1250, och modellen är tillverkade av Loft lines som också har ett "Cod war set"
Och då kan kanske båten kan vara Isländska patrullfartyget Odinn.
Och Tyska stridsvagnen A7V från första världskriget kallades just Wotan - eller Odin på vikingars språk.
och det var ett land ship
??
Mvh
/John
-
- Medlem
John T närmar sig, men inte Odinn eller Wotan A7V vagnen. En sista ledtråd: det är den isländska patrullbåten Tyr på bilden, så vad hade den för något sista, som var något första på de första operativa brittiska stridsvagnarna.
mvh
Esa K
mvh
Esa K
-
- Stödjande medlem 2021
Tank I och IV hade MG, kanoner, larvfötter och bensinmotorer. Knappast kunde patrullbåten Tyr ståta med något liknande.
Några få exemplar av tanksen hade brevduvor för samband men inte hade väl Tyr sådana ombord?
Några få exemplar av tanksen hade brevduvor för samband men inte hade väl Tyr sådana ombord?
-
- Medlem
Ja min fråga var lite överkomplicerad kanske, igen något som vid uttänkandet var roligare än vad det sen blev. Lasse O nämnde i alla fall det sökta, kanon. Den första kanonen på de brittiska Mark I stridsvagnarna var en QF 6-pounder Hotchkiss, ursprungligen en fartygskanon som isländska Tyr skall varit det sista fartyg som hade typen som beväpning, senare utbytta mot 40 mm Bofors diton 1990. Jag säger, frågan fri.
mvh
Esa K
mvh
Esa K
-
- Stödjande medlem 2021
Jag tycker frågan var bra. Det skall inte bara gå att googla rätt svar på några sekunder.
Nå, en ny fråga. Vad är det för liten grej längst fram på eldröret? Den finns numera på de flesta moderna stridsvagnar, åtminstone i väst.
Nå, en ny fråga. Vad är det för liten grej längst fram på eldröret? Den finns numera på de flesta moderna stridsvagnar, åtminstone i väst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2023
Muzzle Reference System, vete tusan vad det heter på svenska.
https://www.researchgate.net/figure/Sta ... _317158363
MVH
Hans
https://www.researchgate.net/figure/Sta ... _317158363
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Det heter det säkert på svenska också.
Eljest är det rätt och länken säger det mesta. En puls sänds från riktmedlen och om den skickas tillbaka med rätt värden så är kanonen skottställd.
Hans skottställer nästa.
Eljest är det rätt och länken säger det mesta. En puls sänds från riktmedlen och om den skickas tillbaka med rätt värden så är kanonen skottställd.
Hans skottställer nästa.
-
- Stödjande medlem 2023
Tackar.
Enklare, vad ser vi här?
MVH
Hans
Enklare, vad ser vi här?
MVH
Hans
-
- Saknad medlem †
Gefechtsversuchträger No1 or No 2 ??
Varjag
Varjag
-
- Stödjande medlem 2023
Och varjagen skjuter nästa dubbelskott.
https://en.wikipedia.org/wiki/VT_tank
https://de.wikipedia.org/wiki/VT1_(Panzer)
Detta tycker jag var intressant:
Hans
https://en.wikipedia.org/wiki/VT_tank
https://de.wikipedia.org/wiki/VT1_(Panzer)
Detta tycker jag var intressant:
MVHThe idea was that the tank would close in on the enemy on a zig-zag course ("Wedelfahrt", much like a skier wedeling downhill), which would make it much harder for the enemy to aim. The target would be locked into the aiming computer, the gunner would hold the trigger and the gun would fire automatically in the moment when the muzzle was on the target during the next change of direction.
Hans
-
- Saknad medlem †
Tackar Hans - en
stridsvagn......vilken?
Varjag
stridsvagn......vilken?
Varjag