Svenska eldhandvapen och alternativ

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av raskens » 11 maj 2021, 12:54

Hans skrev:
11 maj 2021, 10:52
Kan du summera argumenten han har? Det hade varit intressant vad Infanteriet och Kavalleriet tänker, luftvärnet har ju inte markstrid som huvuduppgift.

MVH

Hans
Jag lyssnade igår kväll, så jag har glömt :| .
Tror faktiskt inte att intervjuoffret talade i egenskap av Lv-MÖP, utan mer som vapenofficer i allmänhet.
Det var inte så mycket argumenterande utan mer beskrivande.
Det som stannade kvar:
*) man kommer förmodligen gå ifrån att bara ha ett "enhetsvapen" dvs AK5, till att ha mer blandat som förr (kpist, AK4)
*) man kommer förmodligen att välja en befintlig vapentyp ("ingen AK6")
*) argumentet 7.62 har jag som sagt tyvärr glömt. Tror det var nåt logistiskt + eldkraft pga nya kroppsskydd i öst (inte Finland)
*) hylslös ammunition är det nya heta (i dubbel bemärkelse)
*) hylslös ammunition är ofta 6.8. Något mellanting mellan 5.56 och 7.62

Det som jag tyckte var mest intressant, handlade inte direkt om vapen.
Tydligen har synen på soldaten ändrats hos bolsjevikernas efterföljare. De värderar numera personen i uniform, som människa, bla nya kroppsskydd.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av Hans » 11 maj 2021, 13:21

Tack raskens för sammanfattningen.

Får väl vid tillfälle tag mig tiden att lyssna.

Jag personligen har svårt att se hylslös som ett alternativ för automatvapen. Framförallt med tanke på värmen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Caseless_ammunition

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av Bjernevik » 11 maj 2021, 18:10

Amerikanska arméns projekt för att ta fram nytt ehv och lätt ksp/ag använder sig av en fastställd 6,8mm kula som leverantörerna får konstruera patronen runt. Inget av de tre återstående tävlande har valt hylslöst, de två mest oortodoxa har valt polymerhylsor medan SigSauer valt en mer traditionell metallhylsa, dock med bottenplatta i stål för att tåla det betydligt högre trycket som krävs för att uppnå kraven som armén har ställt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av Hans » 12 maj 2021, 11:14


2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av 2Sharp » 16 juni 2021, 21:03

millgard skrev:
25 april 2021, 19:56
Hylsbufferten finns inte längre. Gud ske pris.

Idag har den rödpunktssikte och justerbar kolv. Bättre med åren.

Vård, tja vad är svårt med Ak4? Utkastaren? Tungt slutstycke-principen har onekligen sina fördelar när det gäller vårdbiten.

Ak5 tycks inte tåla användning lika bra heller, stor chans att Ak4 kommer att överleva efterträdaren.
Ak4 är halvreglad, inte tungt slutstycke. Då hade mekanismen behövt vara betydligt tyngre.

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av 2Sharp » 16 juni 2021, 21:14

I NGSW spåret har True Velocity släppt följande lösning. Intressant men ganska förvirrande då det för mig varit tydligt att 6.8 NGSW arbetar med så höga tryck att nuvarande vapenkonstruktioner är för klena och ett aktivt rekyldämpningssystem behövs. 🤔

Men oavsett mycket intressant!

https://m.youtube.com/watch?t=130&fbcli ... e=youtu.be

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av raskens » 9 augusti 2021, 21:22

Läste nyligen att Frankrike har precis tagit emot 2000 Stk HK416 (Heckler & Koch)

https://www.defense.gouv.fr/english/dga ... ois-armees

Kan någon vapenkunnig förklara om detta vapen passa för Sverige (tekniskt/ekonmiskt) ?
fusil-hk416f-c.jpg
fusil-hk416f-c.jpg (35.13 KiB) Visad 1200 gånger

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av Der Löwe » 10 augusti 2021, 22:30

Väldigt svårt att säga, den använder vad jag förstår en något annorlunda funktionsprincip än tex AK5 och AK 47-AKM, serien. Den principen beskrivs ha fler delar, vara lite mer komplicerad men lättare och med bättre precision. Eftersom den antagits i Norge antar jag att den genomgått rejäla test i vintermiljö. En fråga är väl priset och livstidskostnader jämfört med likvärdiga alternativ. Personligen ser jag inga stora fördelar jämfört med nuvarande AK 5. Det kan noteras att det finns en 7, 62 variant som kallas HK417 och många korta specialvarianter av HK416.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av raskens » 16 augusti 2021, 15:10

tack. Det finns uppenbarligen inte enkla svar när det gäller personlig materiel
:-)

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av 2Sharp » 22 augusti 2021, 21:02

raskens skrev:
9 augusti 2021, 21:22
Läste nyligen att Frankrike har precis tagit emot 2000 Stk HK416 (Heckler & Koch)

https://www.defense.gouv.fr/english/dga ... ois-armees

Kan någon vapenkunnig förklara om detta vapen passa för Sverige (tekniskt/ekonmiskt) ?

fusil-hk416f-c.jpg
Frankrike antog 416F 2016, det är en budgetvariant där man bland annat valt bort ett justerbart gasblock till bland annat specialförbandens förtret då det omöjliggör flexibilitet när man tex använder signaturdämpare.

Frankrike ”tvingades” byta då deras FAMAS var slut som system och att de riskerade att stå utan fungerande automatkarbiner.

HK 416 och 417 används och har använts av Svenska förband, även utanför SF, så det finns ganska mycket brukarerfarenhet av dessa.

416 togs fram för att lösa problem hos M4A1 hos en ganska snäv krets av brukare. Specialförband där man bland annat sköt många patroner under kort tid och ägnade sig åt ytsim och innästling via vatten (over the beach) standard M4 karbinen är avsedd för de som inte har strid som huvuduppgift utan var ett vapen som var tänkt att användas i PDW rollen, mer som ett självskyddsvapen med andra ord.

Med 416 löstes de flesta problem, men det gör också att det blir en jämförelsevis tung och dyr automatkarbin. Att utrusta hela Svenska försvarsmakten med en tung/dyr karbin som togs fram för att lösa problem som uppstår vid uppgifter väldigt få soldater sysslar med i Sverige är i mina ögon ett direkt slöseri. Särskilt då Sverige inte prioriterar Försvarsmakten och dess ekonomi.

Dessutom är det inget framåttänk, det har ganska många år på nacken. Det behöver i sig inte vara negativt att ha en välbeprövad historia, men om man antar en ny automatkarbin idag som införs ~ 2026-2030 tror jag att det är klokt att sikta mot något lite ”fräschare” 🙂 och som definitivt är billigare och lättare.

I korthet vill jag med andra ord säga ”nej”. Inriktningen från FM är dessutom att vapnet skall vara i 7.62x51 bland annat med hänsyn till moderna kroppsskydd.

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av Davian » 22 augusti 2021, 22:31

Hur kan ett vapen "ta slut som system"? Och varför har man tex fortfarande kulsprutor från 50-talet här och var om vapen kan ta slut?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av Hans » 23 augusti 2021, 11:31

Jag tror att vad som menas är att de har varit med så länge att de helt enkelt börjar bli utslitna. De infördes i slutet av sjuttiotalet.

Några vapen har varit med längre än så: https://www.wideopenspaces.com/11-guns- ... use-today/ Fast jag misstänker att de flesta .50 M2 i tjänst idag är tillverkade senare.

Sedan kan man fråga sig om de har varit helt nöjda med ett bullpup-vapen, magasinet bakom handtaget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/FAMAS
https://fr.wikipedia.org/wiki/FAMAS

MVH

Hans

2Sharp
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 30 juni 2009, 22:11

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av 2Sharp » 23 augusti 2021, 17:20

Davian skrev:
22 augusti 2021, 22:31
Hur kan ett vapen "ta slut som system"? Och varför har man tex fortfarande kulsprutor från 50-talet här och var om vapen kan ta slut?
Det tar slut när tillräckligt många individer blir för kostsamma att reparera och reservdelar samt specialverktyg är för slitna för att en funktionell och godtagbar servicekostnad kan upprätthållas.

Understödsvapen är byggda för att hålla längre och skjut mera, dessa är betydligt mer lönsamma att renovera så länge lådan inte är sprucken eller har ströckt sig för långt.

Ex: M2HB som byggts av många olika länder och företag i mycket stor mängd och därför kan en individ leva kvar mycket länge. Är lådan ok är det bara en kostnadsfråga att ersätta resten.

Sverige bytte till sig M2HB av Norge som var i utmärkt skick där någon var tillverkad 1952 om jag minns rätt.

Fransmännens FAMAS har endast tillverkats och använts av dem och det var ganska länge sedan det fanns nyproduktion av dem. Egentligen ganska likt situationen med vår Svenska Ak5.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2041
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av masase » 24 augusti 2021, 12:21

Byggda inte norska försvaret om några kvarlämnade tyska MG42 till NATO 7.62 och använde dem i hemvärnet väldigt länge?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska eldhandvapen och alternativ

Inlägg av Hans » 24 augusti 2021, 12:33


Skriv svar