Svenska fartyg tagna i Norge av tyskarna

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Svenska fartyg tagna i Norge av tyskarna

Inlägg av von Adler » 27 juli 2021, 11:18

Hej på er allihop.

Tyskarna tog 18 stycken svenska handelsfartyg i Norge vid invasionen 1940, dessa förklarades beslagtagna av tysk prisdomstol och fördes till Tyskland, och något sänktes på vägen. Enlgit Haag-komventionen fick väl krigförande makt inte beslagta neutral makts fartyg om dessa inte förde kontraband, vilket tyskarna ignorerade. Föranledde dessa beslagtaganden till några protester från svensk sida? Motåtgärder lär ha varit tämligen otänkbart med tanke på Sveriges utsatta position?

S/S Albert, 1812 bruttoton.
S/S Baliticia, 1966 bruttoton.
S/S Brita, 1345 bruttoton.
S/S Dahlia, 1077 bruttoton.
S/S Edda, 1651 bruttoton.
S/S Eros, 2151 bruttoton.
S/S Fagervik, 1904 bruttoton.
S/S Framnäs, 810 bruttoton.
S/S Gallia, 1418 bruttoton.
S/S Indus, 729 bruttoton.
S/S Kare, 1203 bruttoton.
S/S Kjell Billner, 1106 bruttoton.
S/S Lygia, 1479 bruttoton.
S/S Northumbia, 1423 bruttoton.
S/S Rosenholm, 1735 bruttoton.
S/S Tyra Bratt, 1309 bruttoton.
S/S Monark, 1769 bruttoton (sänktes av brittisk ubåt efter att ha prejats, den tyska prisbesättningen togs till fånga, den svenska besättningen fick gå i livbåtar).

Samtliga bar last som knappast kan anses som kontraband - dieselmotorer, pappersmassa, papper, trä, stål och järnmalm.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Svenska fartyg tagna i Norge av tyskarna

Inlägg av koroshiya » 28 juli 2021, 21:01

Jag tittade runt lite men fann ingen information. Däremot vet jag att de släppte vissa fartyg.

Min farfar ägde en liten fraktskuta vars tidigare ägare satt fast i Köpenhamn när tyskarna dök upp. Bilden är tagen 1972.
Nanny.jpg
Nanny.jpg (130.46 KiB) Visad 503 gånger
http://www.skargardsredarna.se/fartyg-r ... tyg?id=122

http://www.lanspumpen.se/bat_aug19.html

Med bara 54 bruttoton var det väl förmodligen meningslöst för tyskarna att lägga beslag på den.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Svenska fartyg tagna i Norge av tyskarna

Inlägg av Amund » 7 augusti 2021, 18:20

Tänkte först att de kanske delvis var norskägda men hittar sedan den gemensamma nämnaren att de 5-6 fartyg jag kollade upp hade last till Storbritannien. Eftersom Norge är erövrat så kanske ett fartyg vars last fienden äger räknas som erövrat enligt internationella regler?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska fartyg tagna i Norge av tyskarna

Inlägg av von Adler » 8 augusti 2021, 16:49

Amund skrev:
7 augusti 2021, 18:20
Tänkte först att de kanske delvis var norskägda men hittar sedan den gemensamma nämnaren att de 5-6 fartyg jag kollade upp hade last till Storbritannien. Eftersom Norge är erövrat så kanske ett fartyg vars last fienden äger räknas som erövrat enligt internationella regler?
Vad jag vet tillåter reglerna bara beslagtagande av neutral stats skepp om dessa har kontraband till krigförande land i lasten - men skeppen hade pappersmassa, papper, trä, järnmalm och stål och dieselnaskiner i lasten, vilka inte borde räknas som kontraband. En tysk prisdomstol förklarade dem (kanske föga överraskande) som korrekta priser och de beslagtogs av tyskarna.

Det jag fiskade efter var om det skapade någon slags diplomatisk indicent mellan Sverige och Tysklkand.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Svenska fartyg tagna i Norge av tyskarna

Inlägg av sveahk » 9 augusti 2021, 13:03

von Adler skrev:
27 juli 2021, 11:18
Föranledde dessa beslagtaganden till några protester från svensk sida?

Samtliga bar last som knappast kan anses som kontraband - dieselmotorer, pappersmassa, papper, trä, stål och järnmalm.
16 april 1940 hade Oberbefehlshaber der Marine (Erich Raeder) kontakt med den svenska Marinchefen, Amiral Tamm. Hur och var det samtalet fördes - och om det var Raeder själv - är obekant. Men den första punkten i de "förhandlingarna" berörde, som jag förstår det, just de beslagtagna svenska handelsfartygen. Hittar vi i tyska Kriegstagebuch der Seekriegsleitung från April 1940:

16.4. Nachmittag
Unterredung Ob.d.M. mit schwedischem Marinechef Admiral Tamm.
Besprechungsspunkt
Schwedische Wünsche.
1. Aufrechterhaltung schwedischer Handelsschiffahrt, Rückführung schwedischer Handelsschiffahnt, Rückführung schwedischer Schiffe aus Dänemark und Norwegen nach Schweden.

Resultatet av de samtalen redovisas tyvärr inte, men tio dagar senare får vi i alla fall veta att det ligger 185 icketyska(också svenska...?) handelsfartyg i Bergen, varav 27 ickenorska skepp tydligen för ej tillåten last:

26.4.
Handelschiffahrt .
Von den insgesamt in Bergen liegenden 185 nichtdeutschen Fahrzeugen mit etwa 242 000 BRT sind insgesamt bisher 27 nichtnorwegische Schiffe mit Banngut festgestellt worden. Überführungen soll nach Beendigung der Unternehmung gegen Vossbegonnen werden, da z.Zt. keine Begleitkommandos vorhanden.

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska fartyg tagna i Norge av tyskarna

Inlägg av von Adler » 9 augusti 2021, 18:05

sveahk skrev:
9 augusti 2021, 13:03
von Adler skrev:
27 juli 2021, 11:18
Föranledde dessa beslagtaganden till några protester från svensk sida?

Samtliga bar last som knappast kan anses som kontraband - dieselmotorer, pappersmassa, papper, trä, stål och järnmalm.
16 april 1940 hade Oberbefehlshaber der Marine (Erich Raeder) kontakt med den svenska Marinchefen, Amiral Tamm. Hur och var det samtalet fördes - och om det var Raeder själv - är obekant. Men den första punkten i de "förhandlingarna" berörde, som jag förstår det, just de beslagtagna svenska handelsfartygen. Hittar vi i tyska Kriegstagebuch der Seekriegsleitung från April 1940:

16.4. Nachmittag
Unterredung Ob.d.M. mit schwedischem Marinechef Admiral Tamm.
Besprechungsspunkt
Schwedische Wünsche.
1. Aufrechterhaltung schwedischer Handelsschiffahrt, Rückführung schwedischer Handelsschiffahnt, Rückführung schwedischer Schiffe aus Dänemark und Norwegen nach Schweden.

Resultatet av de samtalen redovisas tyvärr inte, men tio dagar senare får vi i alla fall veta att det ligger 185 icketyska(också svenska...?) handelsfartyg i Bergen, varav 27 ickenorska skepp tydligen för ej tillåten last:

26.4.
Handelschiffahrt .
Von den insgesamt in Bergen liegenden 185 nichtdeutschen Fahrzeugen mit etwa 242 000 BRT sind insgesamt bisher 27 nichtnorwegische Schiffe mit Banngut festgestellt worden. Überführungen soll nach Beendigung der Unternehmung gegen Vossbegonnen werden, da z.Zt. keine Begleitkommandos vorhanden.

Mvh Hans K
Mycket intressant, stort tack för detta. :)

Skriv svar