Tappad bygg lust

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 25 september 2020, 07:15

Nu blir det ju OT men när jag var liten typ 10-12 så smällde jag och en kompis smällare i ett villagarage (det regnade ju ute).
Kompisens morsa blev förbannad men mest för att hon var rädd att vi skulle kvävas av krutgaserna!
Vilket jag tycker lät helt rimligt så vi slutade.

Hans var det Monogram eller revell som gjorde B-52 modellen? Fasen så stora bestar ska jag bygga när barnen flyttar hemifrån så jag får tillgång till en man cave igen.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Hans » 25 september 2020, 09:43

Skall det bli farligt måste det vara massor av smällare, typ 500 kinapuffar.

Jag tror det var Revell men det är så pass länge sen att jag inte är säker. Var Vietnammålning med svart undersida och kammo på översidan.

Mordet skedde på en handgranatkastningsbana på InfSS och jag inbillar mig att man fortfarande kan hitta rester där.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av HomeGuardSoldier » 20 november 2020, 21:54

Ett sätt att faktiskt få igång bygglusten på nytt - fungerar åtminstone för mig - är att skriva ner alla projekt som finns staplade i hobbyrummet / hobbyhörnan och när man vill få de klara. På så vis så känns det inte lika stressande att hinna få klart allt.

Går det inte så ger man sig själv helt enkelt lite mer tid eller limmar helt enkelt ihop de där tvivelaktiga byggsatserna / felköpen bara för att lära sig att t.ex. gå från propellerflygplan á la VK2 till jetflygplan, som i regel kräver ballast i nosen för att inte blir en "tail sitter". Därefter så går de ju att använda till provmålning för t.ex. airbrush, som jag har tänkt skaffa under minst två år nu men fram tills nyligen inte känt mig redo för.

Just nu så befinner jag mig någonstans mittemellan och använder Tamiyas sprayburkar, som har precis rätt färger för olika nationer och flygvapen.

Samtidigt så är det faktiskt lite nyttigt att ha begränsat med vitrinutrymme, då detta tvingar mig att bestämma mig för vad som verkligen känns mest intressant.

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 24 november 2020, 07:29

Tack för tipsen!
Just steget till airbrush är något jag funderar på, inte minst för att sonen vill pröva det. Pensel målar mina modeller men har fuskat med sprayburkar. Ett aber är att vi bor i lägenhet och jag vet inte om det är kompatibelt, ja menar blir det inte mycket ångor?

Annars som sagt har ju corona gjort att jag byggt mer än någonsin i år. Eller ja mer än nånsin på länge. (Jag bygger mycket på löpande band, inte en sån kan hålla på med samma byggsats i månader/ år och super detaljera.) Nu är det nog som du säger platsbrist som är problemet. Har också gått igenom mina samlingar obyggda och sålt av lite och gett bort lite till sonen. (Det slog mig att jag nog har mer modeller än jag hinner bygga i min resterande livstid och då vet jag ju att det finns andra objekt jag hellre vill köpa och bygga? :oops: )

Sonderling

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av HomeGuardSoldier » 24 november 2020, 19:22

Jag har ett planerat långtidsprojekt, som är inplanerat att just ta lång tid (för att inte stressa fram något resultat, vilket bara brukar sluta med katastrof!), men de andra är bara sådana som jag bygger mest för nöjes skull, även om förmågan att bygga "snyggt" självklart har blivit bättre för varje färdigställt projekt.

Men superdetaljera...ingen lust. Det mesta är OOB (Out of box) med egentillverkade detaljer, så som genomskinliga positionsljus istället för de helgjutna av solid plast och antenntrådar. Är man riktigt nördig så kan man även borra hål i den genomskinliga plasten och måla på insidan för att imitera glödlampor!

Men fotoetsdelar, det är bara jobbigt.

Just nu har jag en P-47 på byggbordet (en av två, i princip klar...) och tanken var att den skulle få plats i vitrinskåpet hemma. Men sedan såg jag hur j***a stort det flygplanet egentligen var. Alltså måste jag planera om lite och istället bygga något mindre flygplan, som får plats jämte. Frågan är bara vad...

Men det är också det som är roligt med plastmodellbygget. Man får sina aha-upplevelser emellanåt. Sedan kan det nog vara roligt att titta på när jag är äldre och har gått i pension och kanske inte längre har kvar intresset. Så tänker åtminstone jag.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 juni 2021, 18:17

Just nu känner jag att alltför mycket tid har slösats vid modellbyggeforum med att "visa upp hur duktig jag är som modellbyggare".

Det enda resultatet? Typ 500 visningar av en bild av ett flygplan som jag är jättestolt över men inte en enda kommentar! Inte ett enda j***a svar!!!

Så summa summarum är att bygglusten har försvunnit just nu och istället för att planera in modellbygge på helgkvällarna som det brukar bli så ska jag nu planera in kvällspromenader för att rensa tankarna lite och långsamt återfå lusten att fortsätta med det just nu pågående projektet.

Ett modellbyggeforum har jag lämnat i all tysthet (ingen lär ändå märka av att jag "saknas"!) och sannolikt kommer att lämna ännu ett.

I framtiden blir det nog mycket mer sällan som jag överhuvudtaget skapar byggtrådar eller ens lägger upp bilder på färdiga projekt.

Apropå airbrush, luftkompressor och sprutbox med luftutsug så har jag räknat ut att detta kommer att kosta uppskattningsvis 6.000:- att införskaffa, och med nya vinterdäck, nödvändig bilservice samt inköp och installation av bilkamera (jag har mött en hel del idioter i trafiken så att kunna bevisa min oskuld med en filmsnutt känns som en bra säkerhet) så säger sunda förnuftet att detta lär dröja flera år. Så det blir att hålla tillgodo med sprayburkar och en mer eller mindre improviserad spraybox ett bra tag till.

I fortsättningen kommer jag helt och hållet att bygga helt för min egen skull. Att ha som mål att vinna modellbygge-SM känns bara löjligt och ouppnåeligt.

Alla byggsatser som finns i hobbyrummet finns upplistade på ett papper i hallen. Det är en hel del som finns i bygghögen. Det blir ett omedelbart inköpsförbud av nya byggsatser för min egen del. Jag har att göra under flera år framöver.

HGS

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av ola » 12 juni 2021, 20:16

HomeGuardSoldier skrev:
11 juni 2021, 18:17
Just nu känner jag att alltför mycket tid har slösats vid modellbyggeforum med att "visa upp hur duktig jag är som modellbyggare".

Det enda resultatet? Typ 500 visningar av en bild av ett flygplan som jag är jättestolt över men inte en enda kommentar! Inte ett enda j***a svar!!!

Så summa summarum är att bygglusten har försvunnit just nu och istället för att planera in modellbygge på helgkvällarna som det brukar bli så ska jag nu planera in kvällspromenader för att rensa tankarna lite och långsamt återfå lusten att fortsätta med det just nu pågående projektet.

Ett modellbyggeforum har jag lämnat i all tysthet (ingen lär ändå märka av att jag "saknas"!) och sannolikt kommer att lämna ännu ett.

I framtiden blir det nog mycket mer sällan som jag överhuvudtaget skapar byggtrådar eller ens lägger upp bilder på färdiga projekt.

Apropå airbrush, luftkompressor och sprutbox med luftutsug så har jag räknat ut att detta kommer att kosta uppskattningsvis 6.000:- att införskaffa, och med nya vinterdäck, nödvändig bilservice samt inköp och installation av bilkamera (jag har mött en hel del idioter i trafiken så att kunna bevisa min oskuld med en filmsnutt känns som en bra säkerhet) så säger sunda förnuftet att detta lär dröja flera år. Så det blir att hålla tillgodo med sprayburkar och en mer eller mindre improviserad spraybox ett bra tag till.

I fortsättningen kommer jag helt och hållet att bygga helt för min egen skull. Att ha som mål att vinna modellbygge-SM känns bara löjligt och ouppnåeligt.

Alla byggsatser som finns i hobbyrummet finns upplistade på ett papper i hallen. Det är en hel del som finns i bygghögen. Det blir ett omedelbart inköpsförbud av nya byggsatser för min egen del. Jag har att göra under flera år framöver.

HGS
Hej där

Har samma erfarenhet som du.

Jag själv är inte en stjärna på modellbyggeriet och jag var med i IPMS och jag lade in en del byggprojekt i min nivå , många tittade men knappt någon skrev något, men så fort någon av stjärnorna på IPMS lade upp något ganska snart efter då var det värsta ruset med både beröm, hejjarop m.m.
vid ett tillfälle hade jag lagt upp en youtube länk på flygande HKP4 i nutid, många tittade men ingen kommentar och jag tror det var samma dag eller nån dag efter så hade en av stjärnorna lagt upp likvärdigt klipp på detta, massa tittande och en hel del kommentarer (visar då skillnaden på folk och folk).
Jag må låta bitter men efter det inlägget så visste jag med en gång att jag inte hörde hemma på det forumet och man kände sig minst sagt inte vara värdig att vara med, för så fort en stjärna kom in så kom svansen med fansen.

Så jag bad en av moderatorerna ta bort mitt konto och alla mina inlägg och efter det så vill jag inte ha något med IPMS att göra och efter nåt år eller så, så fick jag mod till med att hoppa på ett forum på FB som heter The Mediocre Modelers Group och där har man känt sig mer hemma.


Hoppas du finner ditt mojo igen och att du får bygglusten åter ;)


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av HomeGuardSoldier » 13 juni 2021, 06:13

IPMS kommer jag nog fortsätta att vara medlem i, för det är en tanke som jag har burit under många år. Dessutom så öppnar det för att kunna delta i modellbyggeutställningar, där man kan få många nyttiga tips av andra byggare. Man måste inte delta i den officiella tävlingen utan kan bara vara med för skojs skull.

Jag är glad över att ha antagit Hans "utmaning" för den har utvecklat mig många steg framåt och "tvingat" mig att tänka i helt nya riktningar än vad som har varit fallet tidigare.

Tack för dina ord, Ola, tror jag faktiskt ska göra slag i saken och faktiskt lämna även det andra forumet. De andra två som jag är med i är mer "humana" och inte så "professionella" som det andra, där - precis som du skriver - alla "modellbyggestjärnor" får alla hurra-rop.

Jag ska avsluta de just nu pågående byggtrådarna - det är bara ett fåtal - i de andra två forumen, men därefter bygga vidare i all tysthet enbart för min egen skull. I de två sista känns det som sagt mer humant än i "proffsforumet".

Tyvärr så resulterade besvikelsen i det ovan nämnda "proffsmodellbyggeforumet" att jag slängde i frustration slängde ett antal redan färdiga byggen. Det ångrar jag djupt idag och är en av anledningarna till motivationstappet.

Så det kan bli med en hobby som man verkligen älskar sedan många, många år tillbaka...

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av Hans » 13 juni 2021, 08:02

Släng aldrig något som kan göra någon glad. Jag hade en bunt mer eller mindre hela modeller från min tid som modellmissbrukare förra årtusendet. När jag gick på kvällspromenad med hunden deponerade jag dem vid den lokala lekplatsen, tog några kvällar. Men nog förvann modellerna.

Roligt att jag bidrog till moralen. Undvik sociala media och bygg för dig själv, och oss här.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 14 juni 2021, 07:11

Jag har alltid tänkt att jag inte platsar på modellbygge forum. Jag peakade nog vid 15 års ålder och har inte lyckats avancera mer sedan dess. Jag är väl vad man kallar glad byggare, dvs direkt ur lådan. Inga konstigheter, inte så noga om det inte är exakt rätt nyans på färgen heller. Fast lite noga är jag med att det är rätt vapen för rätt tid. Såg engång i en modellbyggartidning hur de tyska soldaterna i ett diorama Frankrike 1940 hade panzerfaust. :roll: Där går gränsen!
Har lite ambitionen att bygga allt från Vk2 innan jag dör. Börjar inse att jag kanske inte hinner fram. :D Iallafall inte om man ska bygga alla olika typer och udda maskiner.

Just nu är jag inne i ett flow, till skillnad från när jag startade tråden, och spottar ur mig ca en modell i månaden. Just i helgen började jag med en CR-42 Falco från Libyen 1941. Just den attack versionen jag vill bygga har ett vit band på flygkroppen. Alltid svårt att får till tycker jag. Funderar på att strunta i det. Det är en Italeris jubileumsmodell från slaget om Storbritannien. Helst hade jag velat bygga CR-42as men det gick inte att få tag i. Av nån anledning gillar jag temat Ökenkriget 40-43? Jag tror det är färgkombinationerna som tilltalar mig?

Sonderling

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av HomeGuardSoldier » 14 juni 2021, 19:12

Tack för all uppmuntran!

Har återfått lusten att bygga genom att pausa det pågående flygplansbygget och istället måla klart en figur, som har legat ett bra tag och inte tagits tag i. När den är klar så är ännu ett stort projekt helt färdigt, och ännu en sak på "Vill jag göra!"-listan kan bockas av.

Att lämna "proffsbyggarforumet" kändes både befriande och skönt! Plötsligt har jag ingen "press" på mig att bygga "nästan perfekt", bara i enlighet med mina egna byggambitioner.

Tråkigt när det långvariga intresset får sig en rejäl törn på det här viset.

@sonderling: Bygg helt enligt dina egna tankar, så blir det jättebra.

HGS

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av HomeGuardSoldier » 19 mars 2022, 03:32

Jag har nu gjort en mycket kraftig utrensning av plastbyggsatserna i min ägo och det känns faktiskt mycket skönare inombords. Det är både lättare och enklare att fokusera på den mindre mängd plastbyggsatser som är kvar och just nu så arbetar jag på ett litet diorama som har varit på sparlåga under det senaste halvåret eller så.

Samtidigt så har även hushållskassan fått ett litet tillskott av färska ekonomiska medel, vilket inte heller är fy skam.

Plastmodellbygget överlag har fått en kraftig push framåt och en liten nytändning, men det dagliga förvärvsarbetet - jag har ett mycket fysiskt arbete och går upp mycket tidigt på morgonen - tar naturligtvis sin tribut. Men det går stadigt framåt, och det är huvudsaken.

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 31 maj 2022, 12:26

Hur mycket sålde du?

Själv rensar jag emellan åt men snart har jag samlat på mig igen och lite till. :?
Sedan har jag gett bort lite till min yngste grabb som också bygger lite grann.
Men innehavet är plus minus 6 flyttlådor fulla endå. :oops:

Sonderling

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 juni 2022, 06:43

Du, som också verkar vara en inbiten modellbyggare, vet säkert hur det är.

Jag har genom åren tänkt "Den där skulle vara kul att bygga!" flera gånger och därför köpt på mig sådant som inte alls intresserar mig så som pansarvagnar i 1:35 och figurer och tillbehör i 1:48.

Jag sålde nog av 1/3 av allt jag hade och köpte samtidigt sånt som jag vet, eller åtminstone intalar mig själv, att jag vill bygga.

I princip så är det uteslutande flygplan i 1:72, min favoritskala.

Jag har däremot gott utanför min bekvämlighetszon och köpt en byggsats av en romersk galär, mest för att bygga något helt annat än det som brukar landa på byggbordet.

Egentligen handlar det bara om att sätta igång och låta snöbollen rulla igång igen. Svårare än så är det inte.

HGS

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Tappad bygg lust

Inlägg av sonderling » 9 juli 2022, 12:51

Ja jag känner igen det. Då och då köper jag bilmodeller men jag bygger dem aldrig för egentligen är jag inte så intresserad av bilar som så.
Skala 1/48 är också nått jag rensar ut. Oftast för att jag köpt nått flygplan som jag ville bygga men inte hittade i skala 1/72. När jag sedan köpt den större skalan så nog fan hittar jag genast nått i det mindre.
Likaså kan man köpa nån "after market" sats eller "cottage industri" objekt för det finns liksom inte nått från de vanliga märkena. Men då när man köpt det dyra och svårbyggda modellen från nått tjeckiskt märke så släpper Italeri samma plan och där står man sedan.
Är inte så förtjust i moderna byggobjekt men då och då, får man nått ryck och så köper man nått "reaplan" som sedan ligger och tar plats.
Snöade in på Vietnam-kriget så här på 50 årsdagarna men nu känner jag mig rätt mätt på det.

Ja man kanske skulle plocka ihop en flyttlåda för att avyttra på Hobbybokhandeln nästa gång jag åker till Sthlm.

Sonderling

Skriv svar